www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Frecventa De Medii De Baza


catal
 Share

Recommended Posts

Salut ,

 

Pentru a nu mai omori butoanele de la mixer ...Ies cu LINE6 PODXTlive in mixer .

Daca mixerul are pe EQ la partea de medii , butonul care releaza frecventa mediilor , care frecventa trebuie aleasa pentru a da mediile corespunzatoare sunetului de chitara ? ( Am auzit ca inginerii de sunet , stiu treaba aceasta ...)

 

Multumesc anticipat pentru ajutor

Link to comment
Share on other sites

daca e un inginer bun, o sa stie ca exista foarte multe variatii, date de mai multi factori :) fiecare amp are o zona anumita in care plaseaza frecventa centrala a reglajului de medii, multi o pun "dupa ureche" si au rezultate chiar foarte bune, pt ca o seteaza empiric dupa cum suna mai bine, altii o pun "ca la carte(carti)", iar altii studiaza mai amplu fenomenul :) o sa iti spun valoarea clasica de medii, cu urmatoarele observatii:

 

- se presupune ca ai un singur buton de reglaj, gen MIDDLE/MID/MIDS, nu EQ pe mai multe benzi grafice gen cel din Winamp;

- tu vrand doar frecventa, ai mari sanse sa nu sune ok, pt ca in general iti mai trebuie inca o variabila daca EQ-ul este semiparametric, sau 2, daca este full parametric. Cele 2 variabile sunt Q (factorul de calitate) si latimea de banda ocupata. Gen tu poti sa faci un filtru care sa actioneze la 800 Hz, dar ai doar frecventa centrala, nu stii cum are caracteristica (forma) acel filtru.

- astea fiind zise, valoarea larg raspandita este de 1K (1000 Hz) :) din considerente si matematice, dar si perceptuale, insa aici e discutabil. Dar na, asta ai vrut sa stii, ti-am raspuns :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

fiecare amp are o zona anumita in care plaseaza frecventa centrala a reglajului de medii

Aș adăuga faptul că filtrul de pe mixer e de obicei foarte diferit față de cel de pe un amplificator de chitară (deseori tip FMV).

 

Cele 2 variabile sunt Q (factorul de calitate) si latimea de banda ocupata

E același lucru :). Dar într-adevăr unul important.

 

Te-aș sfătui și să-ți reglezi în prealabil nivelul mediilor din procesor și astfel să nu depinzi de un anumit tip de filtru de pe mixer. Eu nu aș lăsa la latitudinea unui inginer de sunet pe care nu-l cunoști genul de "corecție creativă" care are un impact semnificativ asupra "tonului". Iar când mixez rareori găsesc nevoia de a atinge reglajul de medii pentru chitare; și când o fac, e un boost de maxim să zicem + 3 dB. Dar presupun că alții au alte abordări.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Salut ,

 

Pentru a nu mai omori butoanele de la mixer ...Ies cu LINE6 PODXTlive in mixer .

Daca mixerul are pe EQ la partea de medii , butonul care releaza frecventa mediilor , care frecventa trebuie aleasa pentru a da mediile corespunzatoare sunetului de chitara ? ( Am auzit ca inginerii de sunet , stiu treaba aceasta ...)

 

Multumesc anticipat pentru ajutor

Doresti mai multe frecvente medii pt ca urmarestii un anumit ton sau vrei sa te auzi cat mai distinct in monitoare sau "pe fata" ?

Link to comment
Share on other sites

E același lucru :). Dar într-adevăr unul important.

 

Nu, nu sunt deloc acelasi lucru :) Factorul de calitate dicteaza panta cu care descreste caracteristica filtrului (cat si forma ei, daca este una neliniara, dar asta e un caz aparte), iar latimea de banda a filtrului reprezinta cat anume ocupa el, ca si caracteristica, din spectru. Gen 1/3 octave, o octava, 500 Hz, etc.

Link to comment
Share on other sites

OK, așa e dar în cazul filtrelor despre care vorbim aici sunt (invers) proporționale. Adică arată așa, nu așa. BTW, articolul ăsta pare o introducere utilă: http://music.tutsplus.com/articles/encyclopedia-of-home-recording-equalizer--audio-12573

Însă descrierea ta e mai precisă și mai completă.

Link to comment
Share on other sites

@FiveseveN: ambele filtre din cele 2 link-uri sunt aceleasi :) adica de acelasi tip. La ce ai vrut sa te referi cand ai spus ca sunt invers proportionale? Raportat la ce anume?

 

@mc.chicken: Q e adimensional :) deci nu, nu intra in "formula" de calcul a pantei ca si expresie in db/octava. Cand am zis ca "dicteaza panta" m-am referit strict in sensul practic, sa accentuez faptu' ca acest Q este legat de "steepness-ul" caracteristicii si sa nu se confunde 1:1, ca mai sus :P, cu latimea ocupata in spectru de catre caracteristica. Ca in contextul ala o spuneam. Asa in sens larg, pt filtre, Q = fc / df, unde fc e frecventa centrala a filtrului (pozitia in spectru de care intrebai tu, cata) iar df e fix banda filtrului de care ziceam adineaori. Pt home musicians, e mai mult decat suficient. Zic eu :)

Link to comment
Share on other sites

Latimea de banda filtrului trece banda se da si el intre punctele de -3dB .

Q este invers proportional cu latimea de banda , "panta" - dB/octava depinde de Q adica cat de abrupt taie un filtru .Pe langa acestea mai este nevoie si de un reglaj de nivel al benzii de trecere cu care se regleaza raportul fata de bas si inalte .....etc ..

Ptr anumite sounduri este nevoie de combinatie de mai multe filtre cu banda de trecere si /Fcentral reglabile

 

Filtru activ "State Variabile" se foloseste in efecte audio ,,,ptr sintetizatoare si formatoare te ton .

Ptr chitara intre doua filtre din acestea se pune blocul de overdrive./distors prin acordarea frecventelor centrale si marimea Q-ului se formeaza soundul dorit .

 

http://en.wikipedia....and-pass_filter

 

Sculele pe tuburi si cele pr FET ptr chitara pot utiliza simple filtre pasive ce suna foarte bine ptr chitara ...in functie de tipul de doze /amplif /dif ..difera unele caracteristici de trecere ale acestor circuite ,(Marshall, Fender, Mesa ...etc)

Chitara are "banda" intre 100 si 4500Hz dar ptr unele "efecte" se largeste aceasta banda .

 

http://www.duncanamp.../tonestack.html

 

pe undeva se gaseste programul ptr simulatre grafica ale filtrelor principale utilizate ptr amplif de chitara //in josul pagini la "click here "

 

http://www.duncanamp.../zips/cigna.zip

 

Apoi apare problema difuzorului ..care trebuie sa fie din acela proiectat ptr chitara ca sa sune unde trebuie .

Edited by karpi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Latimea de banda filtrului trece banda se da si el intre punctele de -3dB .

....

prin acordarea frecventelor centrale si marimea Q-ului se formeaza soundul dorit .

Doar o completare...

Acordarea Q-ului cu ,..orice, ar inseamna sa lucram exact cu frecventa de rezonanta a filtrului .Q va avea valoare maxima iar asta cred ca nu-si doreste nimeni , indiferent cu ce tip de filtru ar lucra.

Cu cat valoarea Q-ului este mai mare (un factor de calitate prost/slab ,nedorit in alte tipuri de circuite ) cu atat se strica latimea benzii de frecventa .

Factorul Q este un raport dintre energia cu care lucreaza un circuit si pierderile din el , in functie de o anumita frecventa : Q = ω * EC/PL , unde ω=2*Pi*f,EC=energie acumulata iar PL=pierderi .

Edited by ggg
Link to comment
Share on other sites

ati dat in teorii ingineresti ce de multe ori se opun cu audiofilii. De aia am si postat initial sub forma aia, i-am explicat in mare care-i treaba si i-am dat valoarea. Ca pana la urma asta intrebase. Pot sa postez si eu semestre intregi de cursuri despre filtre si aplicatii, transformate, etc. dar nu e nevoie. Deci fie ii raspundeti cu o alta valoare sau alte mici completari pertinente, fie gata :)

Link to comment
Share on other sites

Deci fie ii raspundeti cu o alta valoare sau alte mici completari pertinente, fie gata :)

Pai atunci trebuia sa-i spui de la inceput ca orice amplificator sau procesor are o frecventa de rezonanta peste care nu poti sa treci indiferent ce i-ai face .Iar ca valorile de EQ pt frecvente medii(atat inferioare cat si superioare dar si frecvente inalte) sunt mai multe, cele mai populare fiind multiplu de 400 Hz (400 ,800,1600,3200,6400 Hz) sau 600 Hz (600,1200,2400,4800,9600 Hz) . Nu trebuiesc uitate armonicele ,nu-i asa ?

Edited by ggg
Link to comment
Share on other sites

Pai atunci trebuia sa-i spui de la inceput ca orice amplificator sau procesor are o frecventa de rezonanta peste care nu poti sa treci indiferent ce i-ai face

 

Mmmm nu prea inteleg unde e legatura. Da, orice aparat are o frecventa de rezonanta (sau mai multe, de energie echivalenta, desigur) dar ... unde o masuram, pe ce etaj, per ansamblu cu totul? La ce anume te referi, mai exact? Si cu ce il afecteaza in problema cu mediile?

 

Iar ca valorile de EQ pt frecvente medii(atat inferioare cat si superioare dar si frecvente inalte) sunt mai multe, cele mai populare fiind multiplu de 400 Hz (400 ,800,1600,3200,6400 Hz) sau 600 Hz (600,1200,2400,4800,9600 Hz) . Nu trebuiesc uitate armonicele ,nu-i asa ?

Da, asa-i. Un considerent este mersul pe multiplii de 400 Hz, dar i-am si zis in primul post, ca discutia mea era pt un 3-band EQ, din care mediile au doar o banda, deci doar un canal, doar un filtru, doar o caracteristica, doar o frecventa centrala. Armonicile nu prea conteaza unde intra in astfel de situatii pt ca filtrul este - cel putin din punct de vedere ingineresc - oricum unul foarte slab. Dar na, istoric vorbind, este preferat peste celelalte cu multibenzi. Musicians :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@mc.chicken: Q e adimensional :) deci nu, nu intra in "formula" de calcul a pantei ca si expresie in db/octava. Cand am zis ca "dicteaza panta" m-am referit strict in sensul practic, sa accentuez faptu' ca acest Q este legat de "steepness-ul" caracteristicii si sa nu se confunde 1:1, ca mai sus :P, cu latimea ocupata in spectru de catre caracteristica. Ca in contextul ala o spuneam. Asa in sens larg, pt filtre, Q = fc / df, unde fc e frecventa centrala a filtrului (pozitia in spectru de care intrebai tu, cata) iar df e fix banda filtrului de care ziceam adineaori. Pt home musicians, e mai mult decat suficient. Zic eu :)

Nu m-as fi suparat daca ar fi aparut ca un coeficient, per total expresia verificandu-se dimensional.

Deci "Q tells the steepness" sau ba? Ca aia prea mare scriu ca nu.

Link to comment
Share on other sites

it tells the steepness, ca si notiune grosiera, relativ la pozitia in spectru a frecventei centrale. Ca pana la urma totul se reduce la ecuatia aia cu Q = fc / df si daca deja stii 2 variabile, poti sa spui daca are o caracteristica mai abrupta sau nu, adica na, cat de mare e sau nu df. Dar nu, nu spune cat de steep este la modul absolut. Ca pana la urma arata deviatia, e oarecum similar cu varianta unei distributii Gaussiene. Iti da o oarecare perceptie asupra steepness-ului. Dar atat, nu spune CAT de abrupt e. Si pt ce vroia el ii e suficient daca stie doar grosier ca e mai ingust sau mai larg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu m-am lasat pana n-am gasit legatura dintre Q si banda ocupata :) stiam ca o facusem prin anu' 2 sau 3 dar nu stiam cum sa mai dau de relatia de conversie :P dar intr-un final am gasit:

 

1 / Q = 2 * sinh(ln(2) / 2 * BW * w0 / sin(w0)) ---> pt filtru digital cu Transformata Biliniara

1 / Q = 2 * sinh(ln(2) / 2 * BW) ---> pt prototip de filtru analogic

 

asta pt un filtru general.

 

De asemenea, relatia de legatura dintre panta unui filtru de tip "shelf" si Q este:

 

1 / Q = sqrt((A + 1 / A) * (1 / S - 1) + 2)

 

iar ca notatii:

 

A = castigul adimensional, deci nu in dB sau mai stiu eu ce;

w0 = 2 * pi * f0 / Fs (pulsatia unghiulara digitala);

BW = banda filtrului exprimata in octave;

S = panta de "shelf" (factorul "shelf");

f0 = frecventa centrala;

Fs = frecventa de esantionare;

sinh() = sinus hiperbolic;

ln() = logaritm natural (in baza e);

 

Hope this clears something :)

Edited by otringal
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.