www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Memorare Melodii


crivas
 Share

Recommended Posts

Cum se face ca sa poti canta mai multe melodii, sa le zicem solo-uri, adica sa tii minte ce note trebuie sa iei. Ca incepator mie mi se pare ca si imposibil sa invat sa cant mai multe melodii fara greseala, ca nu pot canta o melodie mai lunga de cateva zeci de secunde fara greseala. Cand vad concerte sau melodii lungi si complexe, chiar nu-mi dau seama cum au facut oamenii aia sa ajunga sa cante cu atata siguranta. Deci care e spilul: urechea, memoria pozitiei degetelor, memorarea tabulaturilor sau toate combinate ... Sigur veti zice de multe repetitii, insa mie mi se pare, ca mai trebuie ceva.

Edited by crivas
Link to comment
Share on other sites

Cum se face ca sa poti canta mai multe melodii, sa le zicem solo-uri, adica sa tii minte ce note trebuie sa iei. Ca incepator mie mi se pare ca si imposibil sa invat sa cant mai multe melodii fara greseala, ca nu pot canta o melodie mai lunga de cateva zeci de secunde fara greseala. Cand vad concerte sau melodii lungi si complexe, chiar nu-mi dau seama cum au facut oamenii aia sa ajunga sa cante cu atata siguranta. Deci care e spilul: urechea, memoria pozitiei degetelor, memorarea tabulaturilor sau toate combinate ... Sigur veti zice de multe repetitii, insa mie mi se pare, ca mai trebuie ceva.

 

E aproape în întregime vorba de exercițiu, de repetiții cum zici tu. Cînd ești începător, cel puțin, poți spune că e 100% vorba de exercițiu. Măcar pînă dezvolți un pic tehnica de bază. După aceea, cînd mai dezvolți și urechea și ai în cap ce trebuie să sune, dacă e să cunoști bine griful chitarei, imiți mai mult ce ai în cap decît partitura. Și mai e ceva: să fim realiști, în afară de interpreții de muzică clasică, mai nimeni nu cîntă de 2 ori la fel. Vorbesc de profesioniști, în concerte. Asta (și) pt că au înțeles melodia, îi știu scheletul (structura), diversele game și moduri printre care se plimbă, cunosc instrumentul și cîntă ce-și aduc aminte sau ce le vine în acel cadru.

 

Eu cred că astea ar fi ideile principale.

Link to comment
Share on other sites

Am avut un singur profesor de chitara cu care am facut doar cateva sedinte. In rest am invatat totul singur. Dar una din vorbele magice pe care mi le-a spus a fost: "Cu timpul, degetele ti se vor aseza singure unde trebuie". Si sa dea dracu' daca nu asa a fost! Cu o conditie: EXERCITIU!!! Stau ca bou' si azi si sa ma mir de cate un solo de care juram ca nu-l voi putea face niciodata. Si azi il fac vorbind la telefon. E drept ca nu-s foarte multe... Dar asta dintr-un singur motiv, am uitat de EXERCITIU!!! :trosc:

Edited by sam
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

poti imparti solo-ul in diferite secvente, cam cum fac aia de la licklibrary (cauta pe youtube si afli). inveti fiecare secventa separat si apoi le canti laolalta. repeti de la un tempo mai lent, pana la un tempo confortabil. si da, exersezi pana ti se acreste.

depinde acuma si de ce gen vrei sa canti; cel putin pe rock clasic/hard rock/southern rock si restu de prin zona asta, ai relativ aceleasi lick-uri invartite si rasucite si reinterpretate in fiecare melodie.

Link to comment
Share on other sites

N-as zice ca e muscle, as merge mai degraba pe brain, dar tinand cont ca si creierul e tot un muschi... E pe-acolo...

http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_memory

 

N-as zice ca e muscle, as merge mai degraba pe brain, dar tinand cont ca si creierul e tot un muschi... E pe-acolo...

 

tu.. chiar crezi asta.. ?

Link to comment
Share on other sites

Acum mai e un aspect: http://www.danledere...tonic-Scale.gif

 

Am luat la intaplare A Minor pentatonic scale. Vezi puctuletele alea? Ia fret-ul 12 de exemplu. Sunt o gramada de solo-uri care nu ies din pattern-ul ala. N-am sa fac teroria chibritului aici, dar chitara nu e un OZN. Cat vezi cu ochii, griful ala atat de lung se repeta la nesfarsit: ton ton semiton ton ton ton semiton. E greu la inceput ca intelegi asta, dar si cand o vei face....

Edited by sam
Link to comment
Share on other sites

Cum se face ca sa poti canta mai multe melodii, sa le zicem solo-uri, adica sa tii minte ce note trebuie sa iei. Ca incepator mie mi se pare ca si imposibil sa invat sa cant mai multe melodii fara greseala, ca nu pot canta o melodie mai lunga de cateva zeci de secunde fara greseala. Cand vad concerte sau melodii lungi si complexe, chiar nu-mi dau seama cum au facut oamenii aia sa ajunga sa cante cu atata siguranta. Deci care e spilul: urechea, memoria pozitiei degetelor, memorarea tabulaturilor sau toate combinate ... Sigur veti zice de multe repetitii, insa mie mi se pare, ca mai trebuie ceva.

 

In ce clasa esti ? A i dat "bacu Eurovision "?

 

 

Spilul :-> neoriginal furat de la altii ( adica plagiat )

 

Inveti veti sunete ........apoi cate un cuvant ..."mama " .."tata" ..."lampa"..."baba"......so tot asa pana la "acidul dezoxinucleinic" ...

 

Cand cunosti cateva cuvente incepi sa inveti propozitiii si intelesul acestora "Ana are mere " ...si tot asa multe propozitii ...ti-se povestesc /.asculti "povesti " ...

 

Intri la scoala ....mai inveti cateva propozitii .......inveti si muzica "Nicusor are o toba ..Bum Bum Bum "

 

Apoi ..inveti poezii pe de rost . "catelus cu parul cret " mai tarziu .....poeme "Scrisoarea a treia "

 

Mai inveti sa calculezi "din cap" .2 x 2 = 4 si d'astea ...atat macar ca sa nu te pacaleasca in piata ...

 

Dupa ce iei "bacul" ...intri la o "faculta" si mai inveti cate ceva ....

 

 

Si tot asa ...cum zise tovarasul Lenin ...

Link to comment
Share on other sites

... mai tarziu .....poeme "Scrisoarea a treia "

 

 

-Bulă, cine-a scris "Scrisoarea a III-a" ?

-N-am scris-o io, doa' profesoară, sa moară mama !

- ????... Ia să-i zici lu' tac-tu să vină mâine la şcoală !

 

.......

 

- L-am întrebat pe Bulă ieri la oră, dacă ştie cine-a scris "Scrisoarea a III-a" şi mi-a răspuns ca n-a scris-o el ! Cum se poate aşa ceva ?

- Doamnă, nu cred că minte copilu'... N-o fi scris-o el, doamnă !...

 

 

...

 

Şi ontopic : ...de acord cu colegii de mai sus ...

 

:)

 

.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ce spun colegii ar putea fi rezumat mai expresiv in felul urmator:

 

Presupunand ca nu vorbesti chineza, ai doua variante extreme sa inveti imnul national al Chinei.

 

O extrema este sa-l asculti si sa-l inveti sunet cu sunet. E cam ce se intreaba in postul original. Si este, bineinteles, criminal. Dar se pooate.

 

Cealalta extrema este sa inveti intai limba chineza, dupa care sa inveti poezia.

 

Undeva intre ar fi sa inveti anumite cuvinte, foneme, ansambluri de cuvinte, chiar fara sa stii cum si de ce se leaga.

 

Spre care din extreme te orientezi cand inveti depinde de tine si de ceea ce stii ceva. Ar fi stupid sa inveti chinezeste doar ca sa spui "buna ziua". Ar fi stupid sa inveti pe dinafara o carte de 200 de pagini in chineza, sunet cu sunet.

 

La fel si cu muzica. Poti invata pe dinafara succesiuni melodice pe care le poti mai tarziu asambla. Nu e MUSAI sa stii de la inceput de ce o succesiune de 6-10 sunete vin cum vin. Pe masura ce se complica lucrurile, incepi sa ai din ce in ce mai multa nevoie de game, teorie muzicala, samd.

 

Ceea ce imi aminteste de un thread paralel, referitor la calitatile profesorului (de chitara). Profesorul bun e cel care-ti poate da "bucatile" de informatie portionate corect si corespunzator pentru tine si in ordinea eficienta. Sau cel putin asa vad eu :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

sau poti incepe cu lucruri mici, sa le stapanesti bine, apoi sa cresti pana stii ce canta respectivul chitarist consacrat doar din ce auzi, apoi sa stii unde sa pui degetele pe grif.

 

PS: pentru toti chitaristii (eu fiind basar), toata stima pentru cei care stiu MUZICA, nu doar tehnica de solo.

@crivas: iti doresc sa cresti mare mare, sa treci de plagiat :), cum se zicea mai sus si sa faci muzica ta. sau macar aranjamentele (coverurile) tale.

Edited by mikeru
Link to comment
Share on other sites

-Bulă, cine-a scris "Scrisoarea a III-a" ?

-N-am scris-o io, doa' profesoară, sa moară mama !

- ????... Ia să-i zici lu' tac-tu să vină mâine la şcoală !

 

.......

 

- L-am întrebat pe Bulă ieri la oră, dacă ştie cine-a scris "Scrisoarea a III-a" şi mi-a răspuns ca n-a scris-o el ! Cum se poate aşa ceva ?

- Doamnă, nu cred că minte copilu'... N-o fi scris-o el, doamnă !...

 

 

...

 

Şi ontopic : ...de acord cu colegii de mai sus ...

 

:)

 

.

 

Studenta ;;;;- Domn' profesor as face orice...........numai sa primesc nota de trecere la examen !!!

 

Profesorul ....- Cu metoda citit si invatat ati incercat domnisoara ? La unii a dat rezultate foarte bune .

 

 

 

On top(ic)

Daca vrei sa faci muzica este bine sa uiti nu sa tii minte ...sa uiti incontinu si sa creezi incontinu ceva nou ...

 

 

In rest este inventat scrisul ,notatia muzicala ...recorderele .si .mp3 playere ..PC-uri ...si cum am vazut ezista si metoda antica cu invatalul .

Link to comment
Share on other sites

Cum se face ca sa poti canta mai multe melodii, sa le zicem solo-uri, adica sa tii minte ce note trebuie sa iei.

 

Ghici ciuperca ce-i...

Daca vrei sa reproduci solo-uri deja existente, cum se intelege din intrebarea ta, lasa chitara in husa si asculta solo-ul pana cand poti sa il reproduci mintal, in intregime si cat mai fidel, apoi incepi sa il diseci, vezi din cate segmente e compus, in care game se plimba, cu ce se suprapune, ce ai putea face sa il imbogatesti si tot ce ai mai citit pe aici. Dar nu il poti reproduce fara sa il stii inainte de a-l incerca pe grif, sau cunoscandu-l doar vag. Asta, pentru urechism.

Link to comment
Share on other sites

Multumesc pentru sugestii.

Am inteles, trebuie sa-mi iau husa la chitara.

Si cum mai zicea cineva, exercitiul poate aduce progrese nebanuite, printre care si abilitatea de a canta chiar notele pe care le ai in cap fara a mai zbarci-o, adica problema mea de acum. Asa ca o sa exersez si astept. Timp am, ca jobul a ramas de domeniul amintirii. Adica am timp, dar masurat in ore si zile, si mai putin in ani. Poate si asta e un handicap dar no problem. In definitiv e bine sa ai tot timpul o provocare, iar studiul unui instrument poate fi una chiar placuta. Daca mai zic ca mai bajbai si la niste muzicute, probabil veti zice ca provocarea de deja stol de pasarele. Dar si pasarelele sunt bune. Terapia cu animale e pe deplin recunoscuta.

Link to comment
Share on other sites

Am vazut un documentar Discovery ..un "artist " care memora in cat ai clipii o sumedenie de lucruri vazute /zarite sau auzite .

Avea o tehnica ...a invatat o " matrice sau un sir " de denumiri de obiecte la acestea in ordine le asocia cele vazute auzite ....Astfel i-si amintea si putea sa retina si ordinea celor vazute sau auzite .

 

 

Exemplu ptr cine nu a vazut asemenea documentar :

 

Sir de obiecte invatate pe de rost ... ..Abecedar ...Bec ....Disco ....Ellefant ............Zombi .

 

 

Cand vede /aude cea ce trebuie sa memoreze le asociaza cu sirul sau "standard "

 

De ex ....

Copil ..... ,,,,,Copilul citeste ABCdarul ......

Galeta ......"becul lumineaza din galeata ...

scaun .......Elefantul danseaza pe scaun ...

........

......

Bicicleta ....Zombi pe bicicleta

 

 

Deci o melodie sa zicem are 56 de note muzicale insiruite intr-o ordine cu diferite pauze intre ele ..

 

Daca faci ca si "artistul memorator " nu trebuie decat sa inveti un sir sau doua de vreo 100 de denumiri -notiuni la care apoi poti sa le asociezi i notele ....(..nu stiu cum s-ar putea face cu pauzele ._).

 

Metoda de testat ..

Edited by karpi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.