sergiu_I

Intrebare Legata De Tempo

Recommended Posts

scuze pt ca repet oarecum postul din sectiunea cantatul la chitara.

 

nu o sa intru in detalii inutile. problema de care am dat e ca incep sa ma blochez la 164 bpm atunci cand cant game etc.

 

rutina mea pt studiat game e asa:

 

164 (de ex) cu optimi o data incep cu pana in jos, o data cu pana in sus

40 cu patrimi idem

55 cu optimi idem

90 cu optimi idem

125 cu optimi idem

164 din nou

 

in ziua urmatoare urc cu 1 bpm.

 

fata de anul trecut am reusit sa ridic "plafonul" de la 130 si ceva unde deja optimile cam scartaiau cand cantam game pe 2 octave. acum am ajuns pe la 164 si simt ca ma blochez. am observat ca o alta strategie ceva mai eficienta e sa canti vreo 10-15 min la un tempo confortabil...sa zicem 100 bpm dupa care sa incerci direct la 164. E mai bine sa stagnez putin si sa incerc sa ridic peste o luna sau doua sau sa ridic in continuare cu cate 1 bpm? (fac asta de prin ianuarie si nu pot sa zic ca nu am progresat insa a ramas si ceva tensiune si probabil miscari prea largi care ar putea fi rationalizate/economizate).

Share this post


Link to post
Share on other sites

scuze pt ca repet oarecum postul din sectiunea cantatul la chitara.

 

nu o sa intru in detalii inutile. problema de care am dat e ca incep sa ma blochez la 164 bpm atunci cand cant game etc.

 

rutina mea pt studiat game e asa:

 

164 (de ex) cu optimi o data incep cu pana in jos, o data cu pana in sus

40 cu patrimi idem

55 cu optimi idem

90 cu optimi idem

125 cu optimi idem

164 din nou

 

in ziua urmatoare urc cu 1 bpm.

 

fata de anul trecut am reusit sa ridic "plafonul" de la 130 si ceva unde deja optimile cam scartaiau cand cantam game pe 2 octave. acum am ajuns pe la 164 si simt ca ma blochez. am observat ca o alta strategie ceva mai eficienta e sa canti vreo 10-15 min la un tempo confortabil...sa zicem 100 bpm dupa care sa incerci direct la 164. E mai bine sa stagnez putin si sa incerc sa ridic peste o luna sau doua sau sa ridic in continuare cu cate 1 bpm? (fac asta de prin ianuarie si nu pot sa zic ca nu am progresat insa a ramas si ceva tensiune si probabil miscari prea largi care ar putea fi rationalizate/economizate).

 

"....la un tempo confortabil...sa zicem 100 bpm dupa care sa incerci direct la 164...."

 

Normal nu ? Trebuie sa faci incalzire ca si la orice exercitiu de aerobic.

 

 

Nu viteza conteaza !! Sincronul si balansul .Nu poti sa maresti viteza de executie din cauza lipsei sincronului dintre cele doua maini plus modul de functionare al emisferelor creierului deci probleme si cu sincronul mental ..

 

La fel de greu si impiedicat o sa canti si frazele lente ca si cele rapide ... Nu este concurs sportiv!!

 

Problema vine din "simturi " , miscarea fizica odata invatata si exersata este "gata" buna de utilizat ..adica daca canti numai o singura nota rapod una dupa alta iese " ceva ".

Deci problema se rezolva dupa ce inveti sa canti gamele "automat " acest lucru trebuie facut in tempou cat mai lent exersat zilnic o perioada lunga .Inserat exercitiul intre alte teme de studiu al chitarei .Adica sa te ocupi de invatat sa canti !!!

Ptr sufletul tau si ca sa dai pe spate prietenii invata doua trei mersuri rapide ,fragmente de improvizatii solouri vestite pe care le poti scoate la nevoie sa arati ca ce le ai cu cantatu' .O sa fie archisuficient ptr prietenii care nu stiu ei prea mulote si nu aud nici greselile inca .asa ca ptr ei vei fi i o vedeta .

 

DAR ..acest lucru nu prea inseamna prea mult ..un alergator nu este balerin -dansator-artist !!!

 

Sa zicem ca normal in muzica chiar instrumentela intr-un concert de 2 ore cat la suta se "canta rapid "???

 

Cati din spectatori dau un sfantz pe cat de repede canti tu ?? Pe cine intereseaza in afara de tine si de prietenii tai care eventual sunt invidiosi ca nu pot canta atat de repede ca si tine ..sau se minuneaza daca ei au "doua maini stangi ".

 

Muzica trebuie interpretata de om si nu "macinata " de un motor ..Daca nu inveti sa interpretezi muzica o sa fii un chitarist foarte "sec" mecanic ce nu prea trebuie pe scena.dar mai sunt exemple si cu " mecanici" .

 

 

Acum , mai conteaza daca ai talent ,dexteritate , simtul ritmului ,auz muzical , inteligenta muzicala , artistica ...pe langa determinare hotarare si ambitie .

Edited by karpi
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiar daca eu nu pot inca sa fac gamele pe chitara (ma refer la tempo de concert), eu fiind incepator si facand asta numai din pasiune pentru a canta pe la padure/munte cu prietenii as zice totusi ca o crestere cu 1bpm mai rau te incurca. Eu vad asta fiindca studiez ritmul pe metronom de ceva vreme fiindca nu prea eram tot timpul ontime cum se zice. Daca fac un ritm(strumming/fingerpicking) la x bpm, daca il fac la x+1 mai rau ma incurca. Deci eu exersez la 60, 80, 100, 120, samd ba chiar le amestec. Uneori fac si 2-3 tempouri in aceeasi zi, dar conditia esentiala e, asa cred eu, sa fie destul de diferite intre ele, ca sa pot intelege cum a spus si karpi sensul muzicii, nu sa fiu un robot care repeta Jos-SUs-Jos lalala. Repet desi nu am experienta in chitara solo, acesta nefiind niciodata un scop al meu in sine, cred ca aceasta metoda cu tempo-uri cat mai diferite e mai buna decat cresterea cu 1 bpm. De asemenea orice exercitiu il incep cu patrimi (ca sa intri in feelingul ritmului cu toti timpii), apoi adaug optimile toate, apoi incep si scot din optimi, apoi cant numai a doua optime(cred ca asta se chiama contratimp), adaug triplet pe beatul 1, apoi pe 2, samd. Inca nu am adaugat saisprezecimile in exercitii desi cant unele piese care contin saisprezecimi, dar inca o fac numai din instinct, si nu ca ceva antrenat sa fie pe ritm, ca atare ca nici nu e 100% pe ritm. Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

sergiu_I ,daca luam o masura de 4/4 si un tempo de 164 bpm ,rezulta 328 de optimi pe minut adica peste 5 note pe secunda ceea ce se chema deja virtuozitate ,insa de la virtuozitate pana la absurd e doar un pas,atasez un exemplu

,pe mine personal m-a pierdut pe la 300 bpm ,insa nu vad rostul unei asemenea viteze in executie ,mi se par mai importante calitatile muzicale enumerate de karpi.
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

sergiu_I ,daca luam o masura de 4/4 si un tempo de 164 bpm ,rezulta 328 de optimi pe minut adica peste 5 note pe secunda ceea ce se chema deja virtuozitate ,insa de la virtuozitate pana la absurd e doar un pas,atasez un exemplu

,pe mine personal m-a pierdut pe la 300 bpm ,insa nu vad rostul unei asemenea viteze in executie ,mi se par mai importante calitatile muzicale enumerate de karpi.

Ba rau e sa fii prost si sa-ti mai dai si cu parerea. Daca a canta optimi la 164 bpm inseamna sa fii virtuoz atunci eu ca pot sa cant optimi la 250 ce sunt? Dumnezeu?

Gandeste inainte sa vorbesti ca altfel te faci de ras.

Share this post


Link to post
Share on other sites

deltablues ,in primul rand masoara-ti cuvintele (probabil nu esti tu de vina) ,in al doilea rand daca esti asa bun fa-ne o demonstratie :canta-ne o linie melodica cu viteza de peste 8 note pe secunda (sa nu repeti aceeasi nota).

Edited by bbcelrau

Share this post


Link to post
Share on other sites
"....la un tempo confortabil...sa zicem 100 bpm dupa care sa incerci direct la 164...." Normal nu ? Trebuie sa faci incalzire ca si la orice exercitiu de aerobic. Nu viteza conteaza !! Sincronul si balansul .Nu poti sa maresti viteza de executie din cauza lipsei sincronului dintre cele doua maini plus modul de functionare al emisferelor creierului deci probleme si cu sincronul mental .. La fel de greu si impiedicat o sa canti si frazele lente ca si cele rapide ... Nu este concurs sportiv!! Problema vine din "simturi " , miscarea fizica odata invatata si exersata este "gata" buna de utilizat ..adica daca canti numai o singura nota rapod una dupa alta iese " ceva ". Deci problema se rezolva dupa ce inveti sa canti gamele "automat " acest lucru trebuie facut in tempou cat mai lent exersat zilnic o perioada lunga .Inserat exercitiul intre alte teme de studiu al chitarei .Adica sa te ocupi de invatat sa canti !!! Ptr sufletul tau si ca sa dai pe spate prietenii invata doua trei mersuri rapide ,fragmente de improvizatii solouri vestite pe care le poti scoate la nevoie sa arati ca ce le ai cu cantatu' .O sa fie archisuficient ptr prietenii care nu stiu ei prea mulote si nu aud nici greselile inca .asa ca ptr ei vei fi i o vedeta . DAR ..acest lucru nu prea inseamna prea mult ..un alergator nu este balerin -dansator-artist !!! Sa zicem ca normal in muzica chiar instrumentela intr-un concert de 2 ore cat la suta se "canta rapid "??? Cati din spectatori dau un sfantz pe cat de repede canti tu ?? Pe cine intereseaza in afara de tine si de prietenii tai care eventual sunt invidiosi ca nu pot canta atat de repede ca si tine ..sau se minuneaza daca ei au "doua maini stangi ". Muzica trebuie interpretata de om si nu "macinata " de un motor ..Daca nu inveti sa interpretezi muzica o sa fii un chitarist foarte "sec" mecanic ce nu prea trebuie pe scena.dar mai sunt exemple si cu " mecanici" . Acum , mai conteaza daca ai talent ,dexteritate , simtul ritmului ,auz muzical , inteligenta muzicala , artistica ...pe langa determinare hotarare si ambitie .

 

Stiu ca nu viteza conteaza. De asta am si postat ca sa obtin parerile unor oameni cu experienta si sa nu ajung sa cant ca Guitar Pro. Am studiat si azi si se pare ca merge si la 164. E putina tensiune musculara dar cu timpul o sa se relaxeze si incheieturile. Se pare ca cea mai buna solutie e sa studiezi mult la un tempo foarte confortabil dupa care incerci de 2-3 ori la viteza dorita, si a2-a zi mai ridici putin stacheta. Prea multe tempouri (ca la Guitar Speed Trainer) cred ca strica. Practic asta era intrebarea mea: 30 de minute de studiu = cate 5 minute pt fiecare tempo? sau mai bine 25 de minute un tempo foarte confortabil si 5 minute tempo-ul dorit pe care il maresti putin a2-a zi?

 

Aceeasi filozofie o aplic si la arpegii si acorduri pe care nu le-am mai pomenit din ratiuni de spatiu si timp. Normal ca acolo e cu atat mai greu deci trebuie tempo-uri si mai lente. Deci ma ocup si de celelalte laturi ale tehnicii dar si de piese si de studii.

Edited by sergiu_I

Share this post


Link to post
Share on other sites

deltablues ,in primul rand masoara-ti cuvintele (probabil nu esti tu de vina) ,in al doilea rand daca esti asa bun fa-ne o demonstratie :canta-ne o linie melodica cu viteza de peste 8 note pe secunda (sa nu repeti aceeasi nota).

Cred ca m-am exprimat destul de elegant pentru cat de prost esti tu. D-aia nu e bun site-ul asta de nimic ca un incepator pune o intrebare si ii raspunde unul care habar nu are de el. Poftim optimi articulate la 250 bpm. Melodia se numeste Donna Lee, si este scrisa de Charlie Parker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iata,dupa parerea mea, un exemplu de virtuozitate:

Recordul de viteza la interpretarea muzicala il detine un vilolonist , David Garrett ,13 note pe secunda.

In momentul in care isi va revizui atitudinea si exprimarea ii voi raspunde si lui deltablues.

Edited by bbcelrau

Share this post


Link to post
Share on other sites

30 de minute de studiu = cate 5 minute pt fiecare tempo? sau mai bine 25 de minute un tempo foarte confortabil si 5 minute tempo-ul dorit pe care il maresti putin a2-a zi?

Toti spun sa incepi cu un tempo lent daca nu iti iese, dar in nici un caz sa cresti cu un bpm pana ajungi la tempoul original.

S-a mai discutat pe forum, cea mai buna metoda e a doua ("in salturi" sau... "zvacnirea") pentru ca 1. viteza nu-ti iese decat dupa o incalzire suficienta, 2. nu poti sustine viteza respectiva si sa mai executi si corect decat un timp limitat. Daca tu cresti doar cu un bpm obosesti inainte sa ajungi unde vrei.

Ideea e sa iti dai seama la ce tempo sa te arunci, sa iti mai si iasa ceva. Dupa un timp vei vedea ca poti sustine mai mult timp acea viteza. Dar eu nu vorbesc despre acorduri si arpegii, studiaza ceva care iti place tie, sa si simti ceea ce canti. Tehnica e buna pana intr-un punct, ca si teoria. Mai conteaza si alte lucruri pana sa simti ceea ce canti, de exemplu sa recunosti intervale, acorduri/progresii, ritmuri compuse, de asta e bine sa nu te limitezi la arpegii cand vine vorba de a-ti creste viteza.

Edited by SorinT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idea ar fi nu sa scrie incepatorii cum exerseaza ei ..si cum nu au ajuns inca la rezultate clare cand nici nu stie ce ii lipsetse !

 

 

Exista exercitii de " RITMICA " de la simple la complexe dupa ce le- ai exersat suficient de mult dobandesti dexteritate /obisnuinta/ experienta si tehnica in executarea notelor /pasajelor etc ...

 

Pana NU STII ce canti nu ai cum sa executi cursiv in tempou sustinut .

 

Deci

 

-un exercitiu trebuie ptr ciupit/lovit coarda si executat notele curat prin apasarea corecta a corzilor cu o presiune nu mai mare decat cea suficienta .

 

-exercitiu de trecere de pe o coarda pe celalta cu diferite combinatii ritmice

 

-exersarea "pozitiilor" , mersurilor cum ar fi si paternurile de pozitii ale gamelor ,apoi diferiye combinatii salturi ...

 

Ptr acestea ar trebui sa gasesti exercitii facute de profesionisti .

 

Acum dupa ce poti sa executi cate ceva urmeaza sa exersezi frazarea , la inceput prin exercitii exemple date de profesionisti apoi sa faci tu fraze in functie de modelele invatate apoi sa incerci sa le aplici .

 

Normal "lick"-urile din genuri /stiluri ..sau /si cele specifice unor instrumentisti le inveti din mers ...auzindu-le pe diferite inregistrari apoi l eexersezi pan aiese ceva .

 

Toate acestea apoi trebuie integrate in muzica .

 

Tot pierzand vremea cu invatatul celor aratate o sa se dezvolte sincronul L-R , balansul . simtul ritmului , auzul , panatia ...etc deci treci de problemele care trebuie rezolvate .

Dupa ce cunosti mai multe poti sa canti si "repede " in primul rand incepi sa ai ce sa canti repede sau lent !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toti spun sa incepi cu un tempo lent daca nu iti iese, dar in nici un caz sa cresti cu un bpm pana ajungi la tempoul original.

S-a mai discutat pe forum, cea mai buna metoda e a doua ("in salturi" sau... "zvacnirea") pentru ca 1. viteza nu-ti iese decat dupa o incalzire suficienta, 2. nu poti sustine viteza respectiva si sa mai executi si corect decat un timp limitat. Daca tu cresti doar cu un bpm obosesti inainte sa ajungi unde vrei.

Ideea e sa iti dai seama la ce tempo sa te arunci, sa iti mai si iasa ceva. Dupa un timp vei vedea ca poti sustine mai mult timp acea viteza. Dar eu nu vorbesc despre acorduri si arpegii, studiaza ceva care iti place tie, sa si simti ceea ce canti. Tehnica e buna pana intr-un punct, ca si teoria. Mai conteaza si alte lucruri pana sa simti ceea ce canti, de exemplu sa recunosti intervale, acorduri/progresii, ritmuri compuse, de asta e bine sa nu te limitezi la arpegii cand vine vorba de a-ti creste viteza.

 

Ai inteles gresit. Nu cresc cu 1 bpm ci pur si simplu folosesc in acel timp de studiu tempo-uri intermediare ca sa ajung la 164 sa zicem si sa nu sar direct la 164. Cu 1 bpm cresc a2-a zi la 165 si folosesc aceleasi tempo-uri intermediare pentru ca in final sa "zvacnesc" un picut mai departe si tot asa. Asta era nelamurirea mea. Sa folosesc metoda asta cu mai multe tempouri sau pur si simplu 2 tempo-uri: unul confortabil la care sa exersez sa zicem 90% din timp si apoi cel la care vreau sa ajung - 164 in cazul asta si apoi a2-a zi idem...tempo confortabil vreo 25 de minute apoi 5 minute la 165.

 

Asa e. Ear trainingul e foarte important. Cel putin la fel de important ca si tehnica. Pentru asta exista Auralia si alte softuri specializate precum si cartile de solfegii de la Grafoart (reeditarea celor comuniste de la Ed. Didactica si Pedagogica :) ). Partea asta insa cu tehnica corecta si curata ma interesa intrucat nu aveam experienta. Cel putin nu una corecta ;)

 

Idea ar fi nu sa scrie incepatorii cum exerseaza ei ..si cum nu au ajuns inca la rezultate clare cand nici nu stie ce ii lipsetse !

 

 

Exista exercitii de " RITMICA " de la simple la complexe dupa ce le- ai exersat suficient de mult dobandesti dexteritate /obisnuinta/ experienta si tehnica in executarea notelor /pasajelor etc ...

 

Pana NU STII ce canti nu ai cum sa executi cursiv in tempou sustinut .

 

Deci

 

-un exercitiu trebuie ptr ciupit/lovit coarda si executat notele curat prin apasarea corecta a corzilor cu o presiune nu mai mare decat cea suficienta .

 

-exercitiu de trecere de pe o coarda pe celalta cu diferite combinatii ritmice

 

-exersarea "pozitiilor" , mersurilor cum ar fi si paternurile de pozitii ale gamelor ,apoi diferiye combinatii salturi ...

 

Ptr acestea ar trebui sa gasesti exercitii facute de profesionisti .

 

Acum dupa ce poti sa executi cate ceva urmeaza sa exersezi frazarea , la inceput prin exercitii exemple date de profesionisti apoi sa faci tu fraze in functie de modelele invatate apoi sa incerci sa le aplici .

 

Normal "lick"-urile din genuri /stiluri ..sau /si cele specifice unor instrumentisti le inveti din mers ...auzindu-le pe diferite inregistrari apoi l eexersezi pan aiese ceva .

 

Toate acestea apoi trebuie integrate in muzica .

 

Tot pierzand vremea cu invatatul celor aratate o sa se dezvolte sincronul L-R , balansul . simtul ritmului , auzul , panatia ...etc deci treci de problemele care trebuie rezolvate .

Dupa ce cunosti mai multe poti sa canti si "repede " in primul rand incepi sa ai ce sa canti repede sau lent !!

 

Da asa e. Pentru game am optat pentru o combinatie intre Segovia, un prof cu care am facut si propriile mele digitatii. Asta cu digitatiile nu e o problema pt ca am facut o bucata buna chitara clasica. Acum insa vreau sa invat electrica si sa le invat curat si corect. De asta eram curios cum au invatat altii atunci cand si-au dezvoltat tehnica.

Edited by sergiu_I

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai inteles gresit. Nu cresc cu 1 bpm ci pur si simplu folosesc in acel timp de studiu tempo-uri intermediare ca sa ajung la 164 sa zicem si sa nu sar direct la 164. Cu 1 bpm cresc a2-a zi la 165 si folosesc aceleasi tempo-uri intermediare pentru ca in final sa "zvacnesc" un picut mai departe si tot asa. Asta era nelamurirea mea. Sa folosesc metoda asta cu mai multe tempouri sau pur si simplu 2 tempo-uri: unul confortabil la care sa exersez sa zicem 90% din timp si apoi cel la care vreau sa ajung - 164 in cazul asta si apoi a2-a zi idem...tempo confortabil vreo 25 de minute apoi 5 minute la 165.

 

Asa e. Ear trainingul e foarte important. Cel putin la fel de important ca si tehnica. Pentru asta exista Auralia si alte softuri specializate precum si cartile de solfegii de la Grafoart (reeditarea celor comuniste de la Ed. Didactica si Pedagogica :) ). Partea asta insa cu tehnica corecta si curata ma interesa intrucat nu aveam experienta. Cel putin nu una corecta ;)

 

 

 

Da asa e. Pentru game am optat pentru o combinatie intre Segovia, un prof cu care am facut si propriile mele digitatii. Asta cu digitatiile nu e o problema pt ca am facut o bucata buna chitara clasica. Acum insa vreau sa invat electrica si sa le invat curat si corect. De asta eram curios cum au invatat altii atunci cand si-au dezvoltat tehnica.

 

In acest caz nu ai altceva de facut decat sa exersezi producerea sunetelor / notelor ,adica tehnica ptr chitara electrica ..

 

Ce ai de invatat , in mare ,ar fi:

- estomparea corzilor care nu trebuie sa sune cand pe alta coarda canti o nota .

- tehnicile de pull and hammer combinate cu panatia si eventual cu Tapping ..

 

Acestea sunt diferite fata de acustica neamplificata cu doza din cauza sensibilitatii mult mai mare al sistemului de generat sunetele .

 

In cazul utilizarii distotrsului apar cele mai mari probleme cu intermodulatia si cu zgomotele nedorite ...

 

Ij rest totul este la fel ca si la chitara acustica ..

 

Toate tehnicile ( cand deja esti constient ) le poti exersa si pe chitara acustica , sau la chitara electrica fara sa fie amplificata

.Mai greu este ca la "rece " sa produci cu usurinta armonice prin ciupire /atingere ...dar si acestea se pot face la o chitara "la erece " doar ca nu se aud puternic ..ptr exersat este OK ..

dar, cumam scris , trebuie sa fi deja constient sa auzi in imaginatia ta cum va suna pe efect +amplif .

Apoi numai la finisarea tehnici treci pe amplificare si efecte .

Este foarte obositor sa urle chitara chiar cu 1W , nu numai ptr . alte persoane din preajma ci chiar si celui care exerseaza .

 

Asa ca foarte mult exersez "la rece " . apoi in doua trei probe incerc pe electric sa vad cum iese ...

Edited by karpi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idea ar fi nu sa scrie incepatorii cum exerseaza ei ..si cum nu au ajuns inca la rezultate clare cand nici nu stie ce ii lipsetse !

OK, nu voi mai posta pe acest forum pana nu ajung la niste rezultate. Am inteles. Scuze pentru interventia inoportuna. Nu voi profesa probabil niciodata in acest domeniu, pentru mine a fost doar un hobby.

Edited by SorinT

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sergiu_l

Cred că ar fi bună o metodă de îmbunătățire a tehnicii pe instrument descrisă de Kenny Werner în cartea lui „Eliberarea Maestrului Muzician Lăuntric”.

Metoda se numește diamantul învățării. Nu pot să ți-o exprim grafic, dar încerc textual.

Există 4 parametri pe care trebuie să-i urmărești atunci când execuți ceva pe chitară:

1 cântă relaxat

2 cântă rapid (sau în tempo)

3 cântă toată fraza (exercițiul)

4 cântă perfect

Când cânți trebuie să respecți toate cele 4 puncte. Când exersezi, poți să scoți un aspect, dar niciodat apectul 1.

Așadar, trebuie să fii tot timpul relaxat, dar poți să scoți aspectul 2 și atunci cânți rapid, perfect doar o parte din exercițiu. Poți cânta tot exercițiul, rapid, dar atunci sacrifici din perfecțiune. Poți cânta perfect tot exercițiul, dar atunci nu mai cânți în tempo, sau cânți la o viteză mai mică. Acesta din urmă pare să fie abordarea ta standard. Poți să încerci și celelalte două abordări și vezi dacă te poți debloca.

Baftă

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sergiu_l

Cred că ar fi bună o metodă de îmbunătățire a tehnicii pe instrument descrisă de Kenny Werner în cartea lui „Eliberarea Maestrului Muzician Lăuntric”.

Metoda se numește diamantul învățării. Nu pot să ți-o exprim grafic, dar încerc textual.

Există 4 parametri pe care trebuie să-i urmărești atunci când execuți ceva pe chitară:

1 cântă relaxat

2 cântă rapid (sau în tempo)

3 cântă toată fraza (exercițiul)

4 cântă perfect

Când cânți trebuie să respecți toate cele 4 puncte. Când exersezi, poți să scoți un aspect, dar niciodat apectul 1.

Așadar, trebuie să fii tot timpul relaxat, dar poți să scoți aspectul 2 și atunci cânți rapid, perfect doar o parte din exercițiu. Poți cânta tot exercițiul, rapid, dar atunci sacrifici din perfecțiune. Poți cânta perfect tot exercițiul, dar atunci nu mai cânți în tempo, sau cânți la o viteză mai mică. Acesta din urmă pare să fie abordarea ta standard. Poți să încerci și celelalte două abordări și vezi dacă te poți debloca.

Baftă

 

Da. Vorbeam cu un pianist din Birmingham si imi impartasea sfatul lui (pe care nu am avut rabdare sa il respect/urmez in totalitate): viteza ar trebui sa vina de la sine, dupa ce bug-urile din tehnica sunt remediate la tempo mai mic. Tempo-ul nu trebuie sa fie nici prea lent, nici prea rapid, cat sa te oblige sa iti economizezi miscarile. Dupa o singura zi de studiat la modul asta, imbunatatirile deja se vedeau doar ca nu am avut rabdare. Tipul zicea ca daca as studia la modul asta (bineinteles la mai multe tempouri, dar niciodata peste unul comod) o luna, rezultatele vor fi uimitoare. Sa incerc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

da, sigur va da rezultate. La mine așa funcționează. Încerc să mă familiarizez cu niște poziții, după care viteza vine de la sine.

Când ești începător într-un domeniu, progresul apare și mai rapid. De exemplu eu acum alerg și mă antrenez tot timpul încet, jogging, dar consistent, încerc să ies în fiecare zi. După ceva timp am constatat că am devenit mult mai rapid, deși nu m-am antrenat la sprinturi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

da, sigur va da rezultate. La mine așa funcționează. Încerc să mă familiarizez cu niște poziții, după care viteza vine de la sine.

Când ești începător într-un domeniu, progresul apare și mai rapid. De exemplu eu acum alerg și mă antrenez tot timpul încet, jogging, dar consistent, încerc să ies în fiecare zi. După ceva timp am constatat că am devenit mult mai rapid, deși nu m-am antrenat la sprinturi :)

 

Ideea era ca nici nu vroiam sa invat gresit, asa cum am facut mai demult, dar nici sa pierd luni de studiu fara sa progresez. Sunt in aceeasi situatie si la pian. Memoria distantelor e deja fixata, studiez acum un vals de Chopin, dar nu reusesc sa il cant in tempo.

 

Literatura de chitara am parcurs destul de multa. Intr-un an si jumatate de cand am reinceput am parcurs 12 caiete( FJH Beginner's Guitar Method le-am luat de pe sheetmusicplus pare-mi-se) si acum sunt la primul caiet din Mel Bay's. Gamele le fac acum la 170 bpm cu optimi sau 85 bpm cu saisprezecimi, dar de aici incolo se cam imprastie. De asta vroiam sa vad ce-i de facut. Cred ca tot cineva care citise cartea despre care vorbeai tu -Kenny Werner- povestea ori de acolo ori din proprie experienta ca pe masura ce progresezi, metoda de studiu trebuie adaptata. De asta sunt putin confuz pt ca metoda asta cu stagnarea am aplicat-o anul trecut, insa cred ca nu eram inca la nivelul la care sa dea rezultate si cred ca nici vitezele nu erau cele mai potrivite. Anyway, ne auzim peste o luna si vedem cum a functionat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ba rau e sa fii prost si sa-ti mai dai si cu parerea. Daca a canta optimi la 164 bpm inseamna sa fii virtuoz atunci eu ca pot sa cant optimi la 250 ce sunt? Dumnezeu?

Gandeste inainte sa vorbesti ca altfel te faci de ras.

 

+1 deltablues

160bpm cu optimi e destul de lent

 

piesa asta e trasa la 160 bpm, iar inceputul e pe optimi:

http://forums.rgc.ro...ttach_id=128030

Edited by iulian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iulian ,piesa aceea nu e trasa la 160bpm ,mai ascult-o odata, ideea nu e sa repeti o gama sau o fraza in optimi la 160bpm, ci sa interpretezi o melodie la aceasta viteza asfel incat daca sunt optimi legate cate doua atunci sa se auda acest lucru(de optimi articulate eu unul nu am auzit insa s-ar putea sa ma insel).Nu am inteles pentru ce i-ai dat +1(o nota mica totusi) ,pentru limbaj sau pentru "prestatia" muzicala.Raman totusi la ideea ca in domeniul muzical sunt mai importante alte calitati decat viteza insa nu o exclud.

Edited by bbcelrau

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iulian ,piesa aceea nu e trasa la 160bpm ,mai ascult-o odata, ideea nu e sa repeti o gama sau o fraza in optimi la 160bpm, ci sa interpretezi o melodie la aceasta viteza asfel incat daca sunt optimi legate cate doua atunci sa se auda acest lucru(de optimi articulate eu unul nu am auzit insa s-ar putea sa ma insel).Nu am inteles pentru ce i-ai dat +1(o nota mica totusi) ,pentru limbaj sau pentru "prestatia" muzicala.Raman totusi la ideea ca in domeniul muzical sunt mai importante alte calitati decat viteza insa nu o exclud.

Mai eu sunt sincer curios daca tu canti la un instrument. Pentru ca, din cum vb pare ca nici macar nu ai pus mana pe unu. Prin simplu fapt ca ai spus ca optimi la 164 bpm inseamna virtuozitate te-ai facut de ras, si apoi nu vad de ce te consternezi atata ca te-am facut prost. Ti-a cazut rangul? Nu am realizat ca suntem la o sueta in inalta societate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iulian ,piesa aceea nu e trasa la 160bpm ,mai ascult-o odata, ideea nu e sa repeti o gama sau o fraza in optimi la 160bpm, ci sa interpretezi o melodie la aceasta viteza asfel incat daca sunt optimi legate cate doua atunci sa se auda acest lucru(de optimi articulate eu unul nu am auzit insa s-ar putea sa ma insel).Nu am inteles pentru ce i-ai dat +1(o nota mica totusi) ,pentru limbaj sau pentru "prestatia" muzicala.Raman totusi la ideea ca in domeniul muzical sunt mai importante alte calitati decat viteza insa nu o exclud.

 

piesa aia are mai spre mijloc saisprezecimi la 160 bpm pe care abia reusesc sa le fac si nu sunt virtuos. Comentariul tau legat de virtuozitate vs feeling chiar nu isi are rostul cand vine vorba de tempo-ul in cauza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ceea ce incerci sa faci pe la 2:20 cred ca sunt trioleti de saisprezecime,poate te vor ajuta sa-ti imbunatatesti viteza metodele exemplificate in acest topic.Virtuozitatea nu exclude feeling-ul, dimpotriva ,si in nici un caz interpretarea corecta.Incearca sa canti foarte lent o piesa(la 15-20bpm) vei vedea ca e la fel de dificil,daca nu chiar mai dificil, sa interpretezi corect ,sa frazezi corect,decat la o viteza foarte mare.E si asta un exercitiu.Nu detin adevarul absolut(totul este relativ si interpretabil) insa mi-am expus parerea in mod civilizat, spun eu,si astept sa fie combatuta in acelasi mod ,si cu argumente.Totusi, nu am inteles pentru ce i-ai dat +1.

Edited by bbcelrau
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bun. Am revenit dupa o luna asa cum am promis. In acest rastimp am studiat gamele, arpegiile, acordurile, ciupitul pe acorduri, palm mutingul, etc cu optimi fara a depasi 100. Situatia se prezinta acum in felul urmator:

 

inainte puteam sa cant saisprezecimile la 100 bpm doar jumate de masura (adica 2 beaturi), la 110 si 120 nici nu se mai punea problema pt ca mana se bloca. acum pot sa cant saisprezecimi la 100 o masura intreaga, la 110 si 120 un singur beat. banuiesc ca e si chestie de stamina aici, pt ca nu am mai exersat la tempouri mai mari de o vreme, tocmai de teama de a nu strica ce am cladit pana acum. e o imbunatatire insa nu e ceea ce am sperat. si oricum vorbesc aici de exercitii pe coarda libera pt ca daca complicam lucrurile bineinteles ca tempoul la care pot executa cu acuratete va scadea. intrebarea mea este ce sa fac de acum incolo? continui la tempo mic sau incerc speed bursturi ca sa imi obisnuiesc mana?

 

Ceea ce m-a surprins e ca dupa ce am studiat azi, am incercat sa vad cum merg saisprezecimile si nu a prea mers, insa dupa 30 de minute de pauza, lucrurile au mers mult mai bine, de asta tind sa banuiesc ca e si chestie de stamina aici. Astept sfaturi oricum.

Edited by sergiu_I

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma bucur ca esti consecvent,progresul in exercitiu este un proces lent insa daca ai rabdare va da cu siguranta rezultate,poti adopta mai multe metode de studiu simultan,s-au enumerat multe in acest topic ,poti sa le folosesti pe cele care observi ca te ajuta pe tine ,nu este o regula ,important este sa executi corect exercitiul.Nu sunt sigur ca am inteles ce vrei sa spui prin chestia cu stamina,la ce te referi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma bucur ca esti consecvent,progresul in exercitiu este un proces lent insa daca ai rabdare va da cu siguranta rezultate,poti adopta mai multe metode de studiu simultan,s-au enumerat multe in acest topic ,poti sa le folosesti pe cele care observi ca te ajuta pe tine ,nu este o regula ,important este sa executi corect exercitiul.Nu sunt sigur ca am inteles ce vrei sa spui prin chestia cu stamina,la ce te referi?

 

Pai ma refer la faptul ca mana nu are destula "conditie fizica" si oboseste repede la un tempo ridicat.

 

Hai ca si-a dat mai bine drumul azi (adica ieri). Acum pot 2-3 masuri la 100 si jumatate de masura la 120. Am incercat o gama insa cred ca aici e marea problema. De acum cred ca va trebui sa lucrez la sincronizarea intre maini. Nu pot sa cant gama cu saisprezecimi la 100. Bineinteles ma refer aici la game pe 2 octave unde trebuie sa faci schimb de pozitie. Acolo ma agat...undeva intre 80 si 90 bpm incep sa imi pierd din precizie, insa pot sa tin saisprezecimi pe fiecare nota din gama cate un timp si sa cant gama la modul asta...ceva de genul do-do-do-do re-re-re-re etc...asa merge la 100 deci pot sa spun ca obiectivul principal l-am atins. Acum am tun insa trebuie sa reglez tirul. Mai astept sfaturi oricum. Sa mai incerc sa stau la tempo mic o luna si sa vad ce iese?

Edited by sergiu_I

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.