CorsairX Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Buna ziua, Sunt si eu un incepator in ale muzicii. Am cativa ani de cantat la chitara acustica. Mentionez ca am invatat de unul singur de pe internet si ca am luat-o practic de la 0 poate chiar spre minus cu experienta muzicala. Spun spre minus fiindca nu stiam nici sa citesc notele pe un portativ daca nu numaram. Am avut 2 incercari cu 2 profesori de chitara. Am ajuns la concluzia ca profesorii de chitara au inventat gamele ca sa sperie incepatorii si sa ii faca sa se lase de cantat cat mai repede. Mentionez ca scopul meu cand m-am apucat de cantat a fost si este in continuare sa cant cu prietenii la padure, la munte samd, nicidecum sa evoluez spre profesionism in vreun fel sau altul. Eu sunt de formatie inginer, si am dat peste niste lectii cu game, moduri, arpegii. Deci am citit ca prostu mii de pagini de pdf-uri si am vazut zeci de clipuri de pe internet despre asta, dr n-am vazut UNUL macar care sa explice ca pentru prosti care ar fi avantajul se a invata tone de forme de game si toate pozitiile si modurile samd. Adica pur si simplu cu ce ma ajuta pe mine ca si om care vreau sa cant la mine acasa sau la padure cu prietenii. Muzica pe care o cant este destul de variata, ca omul care canta acasa dupa cum are dispozitie, in general folk, pop-rock, country, campfire songs, un pic de blues dar totul din acorduri, un pic de fingerpicking si niste walking bass-lineuri care sa embelish-eze putin melodiile. Am studiat putin mai mult decat incepatorii acordurile, cum se formeaza ce note pot sa adaug la ele sau sa scot samd. Gamele stiu teoretic ce sunt, practic nu am inteles cu ce ma ajuta pe mine sa stiu 200 de forme de game. Creierul uman se duce naibii daca ii dai atatea informatii si fiindca ele shareuiesc note comune nu pricep cum se poate decide in fractiuni de secunda care note sunt din gama si care nu. In fine, intrebarea era daca pur si simplu ajuta la ceva sau sunt intr-adevar numai niste sperietori folosite de profesorii de chitara ca sa goneasca studentii. Mentionez ca nu imi place cum suna chitara electrica nici daca mi-o dai degeaba si valoreaza mii de euro. Eu vreau sa cant numai la acustica eventual o sa ma mut la o electroacustica pentu cazurile in care pot cara dupa mine si boxe ar fi utila. Va multumesc pentru raspunsuri si scuze daca i-am jignit pe unii sau i-am facut sa rada cu nepriceperea mea.
Dan Damian Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Uite cum vede gamele si modurile un alt inginer care a studiat singur chitara, bas si acum pian (am luat lectii de pian un an dar acum studiez singur). Gamele si modurile reprezinta stiinta muzicii. La fel cum poti sa construiesti un zmeu prin incercari succesive, instinct, experienta, il poti construi cunoscand fizica, matematica, aerodinamica etc. La un moment dat unii oameni cu multa rabdare si timp liber s-au apucat sa studieze sunetele si sa sintetizeze pe hartie observatiile lor. Multi ani mai tarziu, ai la indemana aceste unelte ca sa inveti sa canti la un instrument mai repede pentru ca nu ai timpul pe care ii aveau acesti oameni Cu ce te ajuta practic? La doua lucruri: Unul este sa intelegi cum este construita muzica pe care o auzi, iar al doilea este sa compui tu muzica. Daca stii game si moduri stii care sunt posibilitatile tonale ale instrumentului intr-o anumita circumstanta si poti sa iti alegi imediat ce vrei sa faci, nu trebuie sa te chinui o saptamana acasa sa gasesti armonia potrivita. Cu ce te trage in jos? Cum spune o vorba, cu cat stii mai mult cu atat canti mai putin. Daca tu stii toate gamele si toate modurile esti mai putin tentat sa cauti tu note sau combinatii pe care le ai in cap, pentru ca mintea ta merge pe niste trasee invatate. Cum e mai bine? Depinde ce vrei sa faci. Muzicienii profestionisti stiu game si moduri. Ca sa canti muzica clasica si alte genuri trebuie sa le stii. Paul McCartney nu stie sa citeasca muzica. Ma indoiesc ca cei de la Rolling Stones stiau game si moduri cand au compus. Dream Theater stiu game si moduri. Deja avem niste ani de muzica in istorie, am avut si revolutia muzicala din anii '60 asa ca poti sa te uiti si sa vezi cine stie si cine nu stie game si moduri si ce a facut cu ele sau fara ele. 1
Marius_Adrian Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Salut, Avand in vedere scopul tau declarat mai sus, parerea mea este ca nu ai nevoie sa cunosti game, pentru ca nu ai la ce sa le folosesti. Pentru a putea canta ca si hobby, folk sau pop nu ai nevoie de game. Atata timp cat tu nu ti-ai propus sa studiezi muzica mai in detaliu si sa ajungi sa compui, nu are rost sa te complici sa intelegi modul in care functioneaza muzica. Pentru a te lamuri, gamele sa stii ca reprezinta in esenta un grup de sunete (material sonor) organizat intr-un anumit fel, cu care poti lucra pentru a crea muzica. Acordurile reprezinta extragerea anumitor componente din acest material sonor dupa anumite reguli. Ai mai multe detalii aici. Spor, Marius
karpi Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Buna ziua, Sunt si eu un incepator in ale muzicii. Am cativa ani de cantat la chitara acustica. Mentionez ca am invatat de unul singur de pe internet si ca am luat-o practic de la 0 poate chiar spre minus cu experienta muzicala. Spun spre minus fiindca nu stiam nici sa citesc notele pe un portativ daca nu numaram. Am avut 2 incercari cu 2 profesori de chitara. Am ajuns la concluzia ca profesorii de chitara au inventat gamele ca sa sperie incepatorii si sa ii faca sa se lase de cantat cat mai repede. Mentionez ca scopul meu cand m-am apucat de cantat a fost si este in continuare sa cant cu prietenii la padure, la munte samd, nicidecum sa evoluez spre profesionism in vreun fel sau altul. Eu sunt de formatie inginer, si am dat peste niste lectii cu game, moduri, arpegii. Deci am citit ca prostu mii de pagini de pdf-uri si am vazut zeci de clipuri de pe internet despre asta, dr n-am vazut UNUL macar care sa explice ca pentru prosti care ar fi avantajul se a invata tone de forme de game si toate pozitiile si modurile samd. Adica pur si simplu cu ce ma ajuta pe mine ca si om care vreau sa cant la mine acasa sau la padure cu prietenii. Muzica pe care o cant este destul de variata, ca omul care canta acasa dupa cum are dispozitie, in general folk, pop-rock, country, campfire songs, un pic de blues dar totul din acorduri, un pic de fingerpicking si niste walking bass-lineuri care sa embelish-eze putin melodiile. Am studiat putin mai mult decat incepatorii acordurile, cum se formeaza ce note pot sa adaug la ele sau sa scot samd. Gamele stiu teoretic ce sunt, practic nu am inteles cu ce ma ajuta pe mine sa stiu 200 de forme de game. Creierul uman se duce naibii daca ii dai atatea informatii si fiindca ele shareuiesc note comune nu pricep cum se poate decide in fractiuni de secunda care note sunt din gama si care nu. In fine, intrebarea era daca pur si simplu ajuta la ceva sau sunt intr-adevar numai niste sperietori folosite de profesorii de chitara ca sa goneasca studentii. Mentionez ca nu imi place cum suna chitara electrica nici daca mi-o dai degeaba si valoreaza mii de euro. Eu vreau sa cant numai la acustica eventual o sa ma mut la o electroacustica pentu cazurile in care pot cara dupa mine si boxe ar fi utila. Va multumesc pentru raspunsuri si scuze daca i-am jignit pe unii sau i-am facut sa rada cu nepriceperea mea. Ciudat lucru . Se preda muzica la scoala primara/gimnaziu si in primul an la liceu .Chiar daca nu ai invatat despre game tot au fost cateva lectii .. Nu trebuie sa inveti nimic ..inveti numai /forma "grafica" /vizuala ale punctelor unde sa apesi cu degetele ca sa prinzi acorduriile de baza . Dar daca vrei sa inveti de pe net sau de la un prieten un limbaj comun o terminologie trebuie invatata altfel cum te intelegi cu alt chitarist /cantaret .este necesar limbajul comun .. Pe urma te prinzi tu ce ar trebui sa inveti in momentul cand vei avea nevoie ..Daca canti singur si ramai la cateva cantece acompaniate la chitara doar inveti mecanic acordurile si pozitiile ...este destul .
ratza_sb Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Îl înţeleg perfect pe CorsairX, deoarece sînt inginer la rîndu-mi, şi mi-ar fi mai uşor să prind logica din spate în loc să învăţ mecanic (pune deştiu' ici, apasă colo, izbeşte aia etc). Problema e că toate explicaţiile sînt date ca pentru doctori, ori inginerii încearcă să reducă toate explicaţiile la nivel de luzăr absolut. Adică dacă ar fi să explic cum funcţionează un tranzistor, nu m-aş apuca să povestesc de goluri şi nivele de impurităţi, ci aş face analogia cu robinetul. Din trei fraze pricepi instantaneu. Ei, de aşa ceva au nevoie începătorii. 4
Cognek Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 (edited) Invariabil aceleasi prostii... mie nu-mi plac gamele si nici nu ma intereseaza ce game cant dar le stiu care cum ar trebui sa se imbine si asta te ajuta mult... tre doar sa le vezi pe chitara... Imagineaza-ti in felul urmator, cu cat mai multe game cunosti (desi e aiurea, tre sa vezi ce chestii se potrivesc pe gamele alea si nu doar sa canti game ci sa iti creezi idei cu ajutorul gamelor... in fine)... Imagineaza-ti doar ca, defapt chitara e o harta iar melodia in sine e un traseu, cu cat mai multe game cunosti vei vedea ca vezi harta asta din ce in ce mai detaliat iar melodia va fi mai complexa, mai atragatoare si nu te ve bloca... E naspa cand canti o melodie si ajungi intr-un punct cand te gandesti... ok , acu unde ma duc... Gamele te ajuta sa iti creezi un traseu... nu esti dependent de ele si nu tre sa le memorezi pe fiecare... Important e sa arunci un ochi pe ele si sa le vezi cum arata pe chitara ca sa-ti dezvolti vocabularul de lickuri si probabilitatea de a creea noi chestii interesante... Gama pentru mine e un fel de guide-line... o vad pe chitara si pe urma incerc sa-mi dezvolt idei cu ajutorul ei... Intr-o gama ai root note de unde poti sa pornesti sau sa inchei o idee... Sincer cred ca, gamele te ajuta enorm pe termen lung... la un momentdat vei fi capabil sa faci un solo de la open pana la tasta 22 sau 24 care poa sa cuprinda probabil zeci... sute de note si sa sune atat de melodic si bestial... si sa aiba sens... Dar pana atunci tre sa tocesti bine tastele si sa cunosti "harta" chitarii ca pe o poezie de Eminescu... Dar nu te bloca in a repeta game si in a le memora... incearca sa gasesti secretele pe care le ascund... Edited November 12, 2012 by Cognek
EugenRo2001 Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Eu unul vad situatia asa: gamele pe grif si modurile te ajuta sa faci "solistica" si "improvizatii", ascultand melodia vei recunoaste imediat modul in care este si astfel vei putea alega gama necesara sa poti improviza. De asemenea te ajuta mult cand trebuie sa faci transpozitie la o "solistica". Cum tu canti doar acorduri, e foarte bine sa inveti care cu care acord "merge", gen C cu F si cu G si cu Em si Am. 1
CorsairX Posted November 12, 2012 Author Posted November 12, 2012 Va multumesc tuturor pentru raspunsurile foarte serioase pe care mi le-ati dat. Eu nu am aspus ca nu cunosc gamele in sensul ca nu stiu ce sunt alea. Stiu ce sunt, le exersez sa le scriu pe hartie ca si note. Adica stiu ce note contine gama Do major de exemplu si multe altele pe care le scriu pe hartie ca sa vad ce acorduri merg bine in ce chei. Asta pentru ca am fac transpozitii multe adaptand piesele pe care le cant la vocea mea, sau pana acum 6 luni ca sa scap de acordurile BARRE in forma La Major pe care nu le puteam lua nicicum si cu care ma lupt si acuma, dupa 3 ani de chitara aproape. Ideea era cum a zis userul ratza, toate explicatiile sunt pentru doctori, niciuna pentru ingineri, sau pentru cineva care vine din domeniul tehnic aplicat, numai mura-n gura de genu pune degetele acolo si acolo, dau daca explica cineva incepe cu niste termeni de parca m-as apuca eu sa le explic despre Java sau C++, dar eu, vorba lui ratza as sti sa fac niste analogii banale, ca sa inteleaga si cel mai repetent si incompetent. Referitor la faptul ca se studiaza la scoala, eu am facut scoala primara in comunism cand lumea se uita ciudat la tine daca te preocupa muzica, asa ca bagam matematica si romana la greu la orele de muzica, unde si profesorii erau dezinteresati total cam peste tot. Nu mai zic ca modurile nici acum n-am inteles exact ce sunt, dupa ce am vazut si citit si ascultat zeci/spre o suta de tutoriale de pe net. Referitor la invatat mecanic acorduri cum a zis cineva, nu sunt de acord. Toata lumea de aici a invatat mecanic acordurile de baza, nu cred ca a stat nimeni sa vada cum obtine acordul D de exemplu. A, ne trebuie un F#. De unde il luam? A, deci putem sa punem degetul acolo sau acolo. Si asa mai departe. Eu am inteles ajungand la fingerpicking ca am nevoie sa vad exact din ce sunt compuse acordurile, ca sa stiu ce note pot sa fingerpickuiesc sau care ar suna mai bine. Am inteles ca de exemplu suna bine sa embelishezi unele acorduri adaugand/scotand note ca sa nu fie strummingul/pickingul liniar, dar astea le-am descoperit singur si la fiecare acord in parte. Desigur ca in capul meu prost s-a facut o asociere ca la orice acord major de exemplu pot sa-i adaug nota numarul x din gama in care este melodia, dar asta prin incercari succesive si testand pe mai multe acorduri. Aceste chestii de exemplu, spunandu-ti cineva ca poti adauga nota x din gama intr-un acord si va suna bine le pricep. Nu inteleg de ce trebuie sa am capul plin de patternuri de game, si cum poate capul meu prost care si asa are probleme in a se concentra la 3 lucruri deodata(ritm, schimbare de acorduri, voce) sa proceseze atata informatie care sa zicem ca e folosita o singura data ca sa fac un walk de 100 de note ca sa-i uimesc pe altii. EugenRo, multumesc pentru raspuns, cred ca o sa-l consider cel mai bun raspuns alaturi de al lui ratza. Asta deja stiu care acorduri suna bine adica in ce cheie este si am inceput sa recunosc si pe cele care nu sunt in gama dar dau bine din cand in cand. Deci in concluzie e asa cm am spus eu, daca nu ma intereseaza solistica sau zdranganeala cu mult distortion pe chitara electrica numai ca sa zic ca am cantat note din game, nu am nevoie de niciun fel.
Leumas Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Invariabil aceleasi prostii... mie nu-mi plac gamele si nici nu ma intereseaza ce game cant dar le stiu care cum ar trebui sa se imbine si asta te ajuta mult... tre doar sa le vezi pe chitara... Imagineaza-ti in felul urmator, cu cat mai multe game cunosti (desi e aiurea, tre sa vezi ce chestii se potrivesc pe gamele alea si nu doar sa canti game ci sa iti creezi idei cu ajutorul gamelor... in fine)... Imagineaza-ti doar ca, defapt chitara e o harta iar melodia in sine e un traseu, cu cat mai multe game cunosti vei vedea ca vezi harta asta din ce in ce mai detaliat iar melodia va fi mai complexa, mai atragatoare si nu te ve bloca... E naspa cand canti o melodie si ajungi intr-un punct cand te gandesti... ok , acu unde ma duc... Gamele te ajuta sa iti creezi un traseu... nu esti dependent de ele si nu tre sa le memorezi pe fiecare... Important e sa arunci un ochi pe ele si sa le vezi cum arata pe chitara ca sa-ti dezvolti vocabularul de lickuri si probabilitatea de a creea noi chestii interesante... Gama pentru mine e un fel de guide-line... o vad pe chitara si pe urma incerc sa-mi dezvolt idei cu ajutorul ei... Intr-o gama ai root note de unde poti sa pornesti sau sa inchei o idee... Sincer cred ca, gamele te ajuta enorm pe termen lung... la un momentdat vei fi capabil sa faci un solo de la open pana la tasta 22 sau 24 care poa sa cuprinda probabil zeci... sute de note si sa sune atat de melodic si bestial... si sa aiba sens... Dar pana atunci tre sa tocesti bine tastele si sa cunosti "harta" chitarii ca pe o poezie de Eminescu... Dar nu te bloca in a repeta game si in a le memora... incearca sa gasesti secretele pe care le ascund... Mare dreptate! Insa omul canta acustica , doar acorduri, la munte/padure cu prietenii.In astfel de cazuri prea putin te ajuta teoria muzicala.Daca vrei sa studiezi chitara si sa nu te opresti doar la iesirile cu prietenii si gagicile e folositoare si chiar recomandata.
Cognek Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Fac si eu o mica paranteza sa ma amuz... tare asta... Deci inginerii citesc mult si nu pricep nimic... hehe... foarte tare! Eu sunt de formatie inginer, si am dat peste niste lectii cu game, moduri, arpegii. Deci am citit ca prostu mii de pagini de pdf-uri si am vazut zeci de clipuri de pe internet despre asta... In concluzie e cum zic eu... daca vrei sa zdrangani la chitara doar de distractie... nu cred ca iti trebuie foarte multe chestii... partea cu distorsu nu prea are nici un sens... in fine... Dar sa sti ca nu strica sa ai si astfel de skill... eu eram exact invers... nu vroiam sa aud de acorduri... Dar pe parcurs am inteles ca toate tre sa stea impreuna altfel nu e muzica... e doar prosteala... Oricum happy zdranging!!!
'mnezău Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Aceste chestii de exemplu, spunandu-ti cineva ca poti adauga nota x din gama intr-un acord si va suna bine le pricep. Nu inteleg de ce trebuie sa am capul plin de patternuri de game, si cum poate capul meu prost care si asa are probleme in a se concentra la 3 lucruri deodata(ritm, schimbare de acorduri, voce) sa proceseze atata informatie care sa zicem ca e folosita o singura data ca sa fac un walk de 100 de note ca sa-i uimesc pe altii. Pãi cine a zis cã trebuie sã ai capul plin de moduri? Patternurile alea de game despre care vorbeºti sunt, de fapt, moduri. O gamã este pur ºi simplu o succesiune ascendentã sau descendentã de note. Ce note cuprinde gama respectivã, asta îți dicteazã modul. Revenind, nu existã om pe planetã care sã se poatã lãuda cã ºtie toate gamele/modurile. Existã foarte multe. Se folosesc, de cele mai multe ori, în funcție de stilul de muzicã abordat. Þie îți trebuiesc câteva, care îți plac ție, sã ºtii ce note cuprind ºi sã-ți fie uºor sã cânți în ele când ai nevoie. Este util sã le memorezi pe cele care-ți plac din simplul fapt cã nu stai sã le gândeºti forma de fiecare datã când vrei sã improvizezi în gamele respective. Exemplu concret, zdrangãneam asearã în Am ºi cânt la un moment dat o succesiune de note care erau în afara gamei. Mi-a plãcut foarte mult cum suna ºi am format o gamã în funcție de succesiunea respectivã de note. Habar n-aveam ce gamã e, ºtiam doar cã avea rãdãcina în A ºi era minorã. Dau search pe un site dupã notele respective sã-mi formeze gama, aflu cã era Am armonic. O ºtiam deja dinainte s-o caut pentru cã am fãcut-o singur. Doar cã nu ºtiam cum se numeºte. Dacã nu aveam internet, puteam sã-i spun "Gama Gigel". Partea proastã era cã dacã-ți spuneam ție sã cânți în "Gama Gigel", habar n-aveai ce vroiam sã spun. De-asta s-a încercat denumirea câtor mai multe game, ca sã existe un limbaj comun, nicidecum sã le învãțãm pe toate. 1
CorsairX Posted November 12, 2012 Author Posted November 12, 2012 'mnezau - am inteles perfect si multumesc pentru lamuririle pe care nu le-am gasit nicaieri. cognek - nu e vorba de cat de mult citesc si cat de mult inteleg. De exemplu daca iti dau eu tie o carte in limba chineza, te uit la semnele alea 200 de ani si nu vei intelege nimica daca nu sunt facute pentru a fi intelese de catre tine. Uite sa dau alt exemplu frecvent la incepatori ca mine. Strummingul. Peste tot, limba chineza, J-JS-SJSJSJ, sau limba japoneza cand esti incepator: canta tu cum aude urechea ta. Sunt blocat de 1 an jumate cu strummingul, pur si simplu nu avansez. Cand acum 1 luna gasesc un curs pe net de chitara ritm si mi-l cumpar. Deja intr-o luna am progresat cat in 2-3 ani de dinainte. Pur si simplu metoda omului respectiv e facuta pentru mine. Omul se numeste Sean Bradshaw si se gaseste pe internet de cumparat din US la pretul de 127$. De ce, ca nu foloseste limba chineza, nici limba japoneza, ci una din limbile pe care le inteleg si eu. A inceput cu ritm de doime, apoi a adaugat patrimile, apoi optimile, apoi saisprezecimile, toate cu metronom. Intre timp a adaugat Dotted, ties, a explicat de ce se pune acel "tie" ca sa fie masura simetric impartita si nu ca asa vor unii numiti muzicieni, a adaugat rests(pauzele), percussion si asa mai departe. In felul asta eu nu am invatat mecanic 10-15 strumming patterns care se aplica la 90% din cantece si m-a ajutat sa ajung la ce consideram la inceput limba japoneza, adica sa cant dupa cum imi suna mie melodia in cap, dar de data asta o fac respectand timing-ul melodiei, si am si toate exercitiile in cap si incep sa recunosc cum suna un ritm sau altul. Per total avantaj eu si deja i-am spus omului ca o sa-i cumpar si cursul de fingerpicking pe care il scoate anul asta. Ca atare pe asta nu l-am piratat ci l-am cumparat ca m-a castigat cu avantajele pe care mi le-a adus, fata de alte cursuri de sute/mii de euro de la universitati de renume gen Berklee/Lick Library samd, pe care le-am descarcat piratate, si le-am aruncat imediat cand am vazut limbile chineza si mandarina in care vorbeau aia pe acolo. Inca o data multumesc pentru raspunsurile pertiente ale tuturor
ratza_sb Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 (edited) Fac si eu o mica paranteza sa ma amuz... tare asta... Deci inginerii citesc mult si nu pricep nimic... hehe... foarte tare! Nu ai înţeles Ca inginer mă disperă să citesc pagini întregi (scrise de semidocţi, de obicei) despre ceva care poate fi explicat în patru rînduri. Dacă vrei, pot da şi exemple. PS: sînt şi mai începător decît CorsairX, am o săptămînă de cînd m-am apucat de chitară Edited November 12, 2012 by ratza_sb
Cognek Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 ... eu am inteles da felu in care e prezentata e oarecum amuzant si interpretabil... hehe... Un lucru e cert domnilor ingineri... la fel cum ati tocit pe vremea scolii bancile si cartile... asa trebuie tocit si gatul si tastele chitarii pentru a excela si a primi diploma de chitarist ... CGS (certified gwitar slinger)...
ratza_sb Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Păi tocmai asta e problema: n-am tocit. M-am folosit de logică, iar acum mie mi-e aproape imposibil să învăţ pe dinafară, fără să ştiu DE CE e aşa şi nu altfel 2
CorsairX Posted November 12, 2012 Author Posted November 12, 2012 ratza_sb, nu mai are rost aceasta discutie cu oameni care nu te inteleg. Eu care sunt la un nivel basic pot preda ceea ce stiu altcuiva care vine tamaie pentru ca ceea ce am invatat pana acuma stiu si de ce se intampla, nu numai ca mi-a zis unu care e chitarist sau profesor ca trebuie sa invat aia pentru ca asa-i modelul, sau pentru ca asa trebuie. Asta cu asa trebuie am urat din scoala primara, niciodata n-am invatat ceva pentru ca trebuie. Am continuat politica asta si in liceu, si in facultate, si in cariera. 75% din chitaristi n-au habar sa predea cuiva ceva si acela sa si inteleaga. La un procent mai mic sunt profesorii care stiu sa explice, dar majoritatea sunt limitati la a explica rutina zilnica. Ma bucur ca am gasit o persoana care m-a inteles si m-a aprobat. De asemnea, cateva raspunsuri de pe aici au fost total pertinente si pentru asta le multumesc ca nu s-au apucat sa faca bascalie sau mai stiu eu altceva despre asemenea intrebari. Deci in concluzia mea la tot topicul, e total degeaba sa-mi tocesc capul cu gamele si modurile pe chitara. E bine sa stiu gamele, dar nu ma ajuta cu nimica in cantatul la chitara melodiile din genurile care imi plac mie. Cand am nevoie de cateva note de solo pot cauta singur si vedea care si cum suna bine. M-am lamurit, astea sunt numai pentru oamenii care vor sa fie profesionisti in domeniu, sau care sunt interesati sa faca solo precum Steve Vai sau mai stiu eu care alt chitarist. Referitor la tocitul gatului chitarii ca sa inveti nu sunt de acord cu asta. Sunt unii dintre noi care au crezut intotdeauna ca, spre exemplu, trigonometria e un sir de cuvinte/litere/cifre in limba chineza. Asta pentru ca au invatat-o in genul in care ar vrea multi "profesori" ca sa invatam noi incepatorii, chitara. Ei nu stiu ca, in sine, trigonometria este un desen, mai exact cercul trigonometric si ca este compusa din 3 formule din care deriva toate restul cu care am fost indoctrinati noi in scoala. Va spuneam ca am avut 2 profesori diferiti de care m-am plictisit repede cu idei de astea preconcepute ca trebuie sa inveti aia pentru ca TREBUIE. Mai bine citesc singur, si aleg ce ma intereseaza, decat sa invat asa. Poate nu am gasit eu profesorul potrivit, sunt de acord, dar tocmai de aia am pus intrebarea aceasta si aici, unde exista foarte multa lume capabila sa ma lamureasca si pe mine. Raspunsul perfect si care m-a lamurit a fost al lui 'mnezau.
Cognek Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Iete un exemplu cam ce poti sa faci cu o gama care nu dureaza mai mult de 5 minute sa o inveti... Mai mult m-am prostit in clipu asta ca sincer poti scoate o infinitate de chestii doar de la o singura gama... Asta e baza la blues... dar la fel... la ce mai foloseste bluesu acu... Ce ti-e si cu uamenii astia vesnic nesatisfacuti.... hmmm.... http://youtu.be/wTcL1mgWZGI
damian Posted November 13, 2012 Posted November 13, 2012 Hai sa-ti spun cum vede alt inginer treaba: Trebuie sa stii cum se formeaza gamele.Adica intervalele care formeaza gamele.E partea cea mai importanta.Esentiala. Trebuie sa stii de ce o gama e majora sau minora(vezi terta,adica a treia nota din gama). Nu te speria,nu sunt mii de game si moduri.Ignora modurile.Sunt balastru.Un mod e o gama majora sau minora,ce doar porneste din alta nota decat tonica. Ai 4 game,de baza,din care se face 99% din muzica:majora,minor natural,minor armonic si minor melodic.Totul pleaca de aici.Daca pleci din alta treapta decat 1 in oricare din astea 4 game,e un mod(poti face matematica si sa vezi ca sunt deja multe moduri).Pe mine nu ma intereseaza modul,ma intereseaza centrul tonal al piesei,sau al partii de piesa in care ma aflu.Daca sunt pe acord de re(D),normal sa folosesc treptele 1,4,5 din gama re.Daca folosesc si alte intervale,deja dau culoare.Pot sa dau culoare cu orice nota din cele 12 care le am intre primul re si octava re.Pot sa sune mai bine sau mai rau. Ce trebuie sa vezi si sa stii,aparte de aceste 4 game,e armonizarea lor.E usor de gasit pe internet material.Ai sa intelegi de ce intr-un cantec merg anumite acorduri si altele ti se par ca suna aiurea.Cu observatia ca nu trebuie sa te cramponezi doar pe acordurile armonizate ale unei game.Sunt multe piese care schimba tonalitatea o data sau de mai multe ori.Jazzul e fascinant in aceasta privinta. Gama do major,adica Cmaj(saxonii ii zic asa),de exemplu:Cmaj,Dmin,Emin,Fmaj,Gmaj,Amin,Bminbemol5.Aceasta armonizare se poate face si cu septime,si situatia se complica dar nu mult.Gmaj devine acord dominant.B devine semidiminuat. Exista cadente clasice(insiruiri de acorduri) care suna bine din aceasta tonalitate.Poti incerca si tu orice ordine doresti cu aceste acorduri.Vei vedea ca suna bine sau macar acceptabil.Pentru ca sunt toate formate cu note din gama Cmj,adica Do major.Sunt 3 acorduri de baza in cele de mai sus.Treptele 1,4 si 5.Deja o imensa proportie din muzica ce o asculti la radio e formata doar din aceste trepte.Cauta si vei gasi.Deja sunt detalii. Oricum,concluzia e ca poti,sau ar trebui sa stii macar bazicul teoriei muzicale,pentru a nu aparea momente de frustrare mai apoi in intelegerea unor piese.Dar poti ignora mult din partea de invatare a un milion de game care se reduc in final la un minim de 4. Trebuie sa intelegi bine sistemul de intervale in gama si cum functioneaza armonizarea gamei.Trebuie sa stii unde ai terta mare si unde mica pe corzi,unde ai septima mica si mare,si celelalte intervale(cvarta si cvinta mai ales).Cu timpul o vei face automat.Iti garantez ca ajungi destul de repede sa o faci aproape automat,si va fi o placere sa canti sau sa inveti ceva nou ,sau chiar sa compui. Cum se zice,"I been there",ti-o spun pentru ca tot ce stiu am invatat singur,si a fost frustrant de multe ori.Am invatat multe lucruri,de pe net sau carti,care acum imi dau seama ca mai mult m-au incurcat. Spor la treaba,nu e asa greu.Stiu ca ce cauti e baza de la care cu ajutorul logicii sa dezvolti sistemul.De asta suntem ingineri.Asta am invatat sa facem.Cautam logica. 2
ratza_sb Posted November 13, 2012 Posted November 13, 2012 Se pare că logica e limbajul comun al inginerilor
karpi Posted November 13, 2012 Posted November 13, 2012 Hai sa-ti spun cum vede alt inginer treaba: Trebuie sa stii cum se formeaza gamele.Adica intervalele care formeaza gamele.E partea cea mai importanta.Esentiala. Trebuie sa stii de ce o gama e majora sau minora(vezi terta,adica a treia nota din gama). Nu te speria,nu sunt mii de game si moduri.Ignora modurile.Sunt balastru.Un mod e o gama majora sau minora,ce doar porneste din alta nota decat tonica. Adicalea " C ionian" porneste din C iar " C aeolian " din A ? Adica C devine A ??????????????????? .Cautam logica . Ai 4 game,de baza,din care se face 99% din muzica:majora,minor natural,minor armonic si minor melodic.Totul pleaca de aici.Daca pleci din alta treapta decat 1 in oricare din astea 4 game,e un mod(poti face matematica si sa vezi ca sunt deja multe moduri).Pe mine nu ma intereseaza modul,ma intereseaza centrul tonal al piesei,sau al partii de piesa in care ma aflu.Daca sunt pe acord de re(D),normal sa folosesc treptele 1,4,5 din gama re.Daca folosesc si alte intervale,deja dau culoare.Pot sa dau culoare cu orice nota din cele 12 care le am intre primul re si octava re.Pot sa sune mai bine sau mai rau. Ce trebuie sa vezi si sa stii,aparte de aceste 4 game,e armonizarea lor.E usor de gasit pe internet material.Ai sa intelegi de ce intr-un cantec merg anumite acorduri si altele ti se par ca suna aiurea.Cu observatia ca nu trebuie sa te cramponezi doar pe acordurile armonizate ale unei game.Sunt multe piese care schimba tonalitatea o data sau de mai multe ori.Jazzul e fascinant in aceasta privinta. Gama do major,adica Cmaj(saxonii ii zic asa),de exemplu:Cmaj,Dmin,Emin,Fmaj,Gmaj,Amin,Bminbemol5.Aceasta armonizare se poate face si cu septime,si situatia se complica dar nu mult.Gmaj devine acord dominant.B devine semidiminuat. Exista cadente clasice(insiruiri de acorduri) care suna bine din aceasta tonalitate.Poti incerca si tu orice ordine doresti cu aceste acorduri.Vei vedea ca suna bine sau macar acceptabil.Pentru ca sunt toate formate cu note din gama Cmj,adica Do major.Sunt 3 acorduri de baza in cele de mai sus.Treptele 1,4 si 5.Deja o imensa proportie din muzica ce o asculti la radio e formata doar din aceste trepte.Cauta si vei gasi.Deja sunt detalii. Oricum,concluzia e ca poti,sau ar trebui sa stii macar bazicul teoriei muzicale,pentru a nu aparea momente de frustrare mai apoi in intelegerea unor piese.Dar poti ignora mult din partea de invatare a un milion de game care se reduc in final la un minim de 4. Trebuie sa intelegi bine sistemul de intervale in gama si cum functioneaza armonizarea gamei.Trebuie sa stii unde ai terta mare si unde mica pe corzi,unde ai septima mica si mare,si celelalte intervale(cvarta si cvinta mai ales).Cu timpul o vei face automat.Iti garantez ca ajungi destul de repede sa o faci aproape automat,si va fi o placere sa canti sau sa inveti ceva nou ,sau chiar sa compui. Cum se zice,"I been there",ti-o spun pentru ca tot ce stiu am invatat singur,si a fost frustrant de multe ori.Am invatat multe lucruri,de pe net sau carti,care acum imi dau seama ca mai mult m-au incurcat. Spor la treaba,nu e asa greu.Stiu ca ce cauti e baza de la care cu ajutorul logicii sa dezvolti sistemul.De asta suntem ingineri.Asta am invatat sa facem.Cautam logica.
'mnezău Posted November 13, 2012 Posted November 13, 2012 Ca să fim corecţi, inginerii nu pot cânta la un instrument muzical. Le este greu să treacă de unele etape. - Din prima zi, inginerul desface complet chitara, gânding modalităţi de îmbunăţire a construcţiei; - Majoritatea chitarelor inginerilor nu trec testele de rezistenţă la care sunt supuse; - Inginerul va înlocui truss rod-ul cu bare de Ø12 intersectate cu Ø8; - Inginerul nu cumpără amplificator de chitară. Îl face el, neapărat din piese găsite prin casă. În cazul în care va avea neapărat nevoie de o piesă, va desface alte electrocasnice pentru a o căuta. Nu va cumpăra niciodată nimic; - Inginerului îi va fi imposibil să cânte ştiind că, la o chitară standard, oricât ar încerca să o seteze, dacă A=440 Mhz, este imposibil ca D=293.665 în acelaşi timp; - Inginerul nu va cânta în 4/4, el va cânta în 1, aşa cum nu poate concepe că 3/4 nu este egal cu 0,75. 6
ratza_sb Posted November 13, 2012 Posted November 13, 2012 'mnezău, ai o bere de la mine pentru postarea de mai sus. Nu ştiu cum să zic, dar punctele 3, 4 şi 5 mă reprezintă în întregime. Tot sistemul meu audio de acasă e realizat în de mine, cap-coadă. Singurele piese cumpărate au fost mufele, cipul din placa de sunet, difuzoarele şi finalii (pentru că nu am avut ce dezmembra), în rest TOTUL e recuperat A nu prea are cum să fie 440MHz, pentru că lungimea corzii nu e multiplu întreg de lambda
John Petrecce Posted November 13, 2012 Posted November 13, 2012 damian, on 13 November 2012 - 01:50 PM, said: Hai sa-ti spun cum vede alt inginer treaba: Trebuie sa stii cum se formeaza gamele.Adica intervalele care formeaza gamele.E partea cea mai importanta.Esentiala. Trebuie sa stii de ce o gama e majora sau minora(vezi terta,adica a treia nota din gama). Nu te speria,nu sunt mii de game si moduri.Ignora modurile.Sunt balastru.Un mod e o gama majora sau minora,ce doar porneste din alta nota decat tonica. Adicalea " C ionian" porneste din C iar " C aeolian " din A ? Adica C devine A ??????????????????? .Cautam logica . Dar de unde pana unde reiese asta din ce zicea colegul @damian? Cu asemenea deductii probabil colegul care a initiat topicul va fi mai rau bagat in ceata decat lamurit... C ionian porneste din C la fel ca C eolian ; prima e gama majora; cealalta minora si nu prea au legatura. Colegul probabil se referea la faptul ca un mod poate reprezenta aceeasi gama (minora sau majora) plecand de pe note diferite, in exepul de fata C major (ionian) C;D;E;F;G;A;B ar fi cumva echivalentul lui A minor (eolian) A;B;C;D;E;F;G (relativa minora - aceleasi note dar plecand din A. Practic pentru mine si cred ca si pentru altii acest lucru e un avantaj destul de mare in folosirea modurilor; avand practic posibilitatea lucrului cu "aceeasi gama" dar in pozitii diferite pe tot griful. Cum cred ca s'a mai spus, gamele sau modurile sunt menite sa ne ajute nu sa ne incurce. In multe cazuri dupa mult exercitiu cu ele, sunt cumva memorate si oarecum folosite sa zicem mai "instinctiv" in improvizatii; sau de exemplu alese mai atent in compozitii.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now