www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Acorduri


Recommended Posts

Pe scurt, da, e gresit :) in sensul ca nu asa iti dai seama, ci judeci dupa nota din bas:

-daca este tonica, e stare directa

-daca e terta, este rasturnarea 1

-daca e cvinta, este rasturnarea 2

-(la acordurile cu septima exista si rasturnarea 3, cand e septima in bas)

-s.a.m.d. :)

 

Prin urmare, un acord do major prins sub forma x32010 este in stare directa, daca este 032010 este rasturnarea 1 si daca este 332010 este rasturnarea 2 (cel mai simplu exemplu care mi-a venit in minte). Ce se intampla mai sus de nota din bas (daca ordinea este 1-3-5 sau 1-5-3, daca se dubleaza vreo nota etc) este mai putin important. Nu total lipsit de importanta, dar la stadiul asta e mai putin important.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ce inseamna nota din bas?

Stiu ca  tonica e stare directa, terta este rasturnarea 1 si cvinta este rasturnarea 2, dar nu stiu ce inseamna nota din bas, sau stiu dar eu ii spun altfel.

Eu pana acum am lucrat DOAR cu note pe portativ, nu stiu ce inseamna x32010, 032010, 332010.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Dragos_007:

de la coarda 6-Mi, pana la coarda 1-Mi, notatia de mai sus reprezinta tastele pe care se apasa, "o" insemnand coarda libera. astfel iar "x"-coarda etufata (care trebuie atinsa cu degetul doar ca sa nu mai sune-mute). in exemplul (foarte elocvent, aratat mai sus de catre colegul @andydufresne   :respect: ) ti se arata un acord Do major-C, in trei forme: 

 

- directa: x32010, adica:

coarda 6, adica Mi (gros), este etufata (x);

coarda 5 este apasata pe tasta 3, obtinandu-se nota Do ©, fundamentala acordului, care este nota cea mai joasa in cazul de fata, adica "in bas");

coarda 4 este apasata pe tasta 2, obtinandu-se nota Mi (E), care este terta acordului;

coarda 3 este libera (o), obtinandu-se nota Sol (G), care este cvinta acordului;

coarda 2 este apasata pe tasta 1, obtinandu-se (din nou) nota Do-C, care este, de data asta, octava fundamentalei;

coarda 1 este libera (o), obtinandu-se (din nou) nota Mi (E), care este, de data asta, octava tertei.

aceasta prindere se mai denumeste: cu tonica (fundamentala) in bas.

 

-rasturnarea I: 032010, adica:

acelasi lucru ca mai sus, cu diferenta ca in acest caz, coarda 6 este lasata sa sune liber (0), obtinandu-se nota Mi (terta acodului), ea fiind cea mai joasa nota (in bas) de data asta, motiv pt. care se mai denumeste: prindere cu terta in bas.

 

-rasturnarea a II-a: 332010, adica:

acelasi lucru, cu diferenta ca in acest caz, coarda 6 este apasata pe tasta 3, obtinandu-se nota Sol (cvinta acordului), ea fiind cea mai joasa nota (in bas) de data asta, motiv pt. care se mai denumeste: prindere cu cvinta in bas.

 

mult succes, in continuare!

Edited by StratMan
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Multumesc.

Am inteles ,insa pentru mine nu e o problema sa le cant, problema este ca pentru mine e greu sa recunosc rasturnarile, atata timp cat nu se respecta regula. 

De exemplu in Do major: stare directa;1-3-5-8 Do-Mi-Sol-Do, rasturnarea 1: 3-5-8 Mi-Sol-Do, rasturnarea 2: 5-8-3 Sol-Do-Mi (aici nu ma refer la acordurile cu septima). De ce nu se respecta mereu aceasta regula? Vad ca cateodata lipsesc unele trepte sau apar alte trepte. 

Link to comment
Share on other sites

Multumesc.

Am inteles ,insa pentru mine nu e o problema sa le cant, problema este ca pentru mine e greu sa recunosc rasturnarile, atata timp cat nu se respecta regula. 

De exemplu in Do major: stare directa;1-3-5-8 Do-Mi-Sol-Do, rasturnarea 1: 3-5-8 Mi-Sol-Do, rasturnarea 2: 5-8-3 Sol-Do-Mi (aici nu ma refer la acordurile cu septima). De ce nu se respecta mereu aceasta regula? Vad ca cateodata lipsesc unele trepte sau apar alte trepte. 

 

OK, asta e ultimul post care o sa-l fac in threadul asta. Vad ca nici macar nu te obosesti sa citesti ce-ti scrie lumea.

 

Problema nu este ca nu se respecta regula. Problema esta ca TU nu intelegi regula.

Uite ce ti-a scris @andydufresne: "Ce se intampla mai sus de nota din bas (daca ordinea este 1-3-5 sau 1-5-3, daca se dubleaza vreo nota etc) este mai putin important.". Si tu acuma vii si intrebi iar exact ce ti-a explicat mai inainte.

 

Cat despre de ce cateodata apar alte trepte, ti-am explicat in postul #18 din prima pagina: "C, C6, Cmaj7, Cmaj9, Cadd9, C6/9, Cmaj13, toate astea de aici pot inlocui acordul incercuit de tine deoarece toate sunt acorduri majore.".

 

De ce lipsesc alte trepte? Ti-am explicat in postul #16: "Daca ai deja tonica n-ai nevoie si de treapta 5. Merge si invers, sa tii treapta 5 si sa scoti tonica. Inca o chestie comuna e sa scoti terta din acorduri de 11."

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

Imi pare rau, n-am vrut sa supar pe nimeni. Am avut impresia ca pot intelege inainte sa-mi explice profesorul, dar se pare ca m-am inselat.

guitar88, care este regula? Se poate scrie regula asta ca s-o citesc si sa o aplic?

 

 

Dupa cum ti-a zis @andydufresne, rasturnarea isi i-a numele dupa nota din bass (ce mai joasa nota ... nota de pe coarda cea mai groasa). Deci daca aia 3 5 1 sau 3 1 5, tot prima rasturnare este.

 

Daca nu stii ce note sunt intr-un C13b9 de exemplu, iti zice Ted Greene in Chord Chemistry. Eu unul n-am nici un chef sa stau sa-ti dau lectii. Una-i cand ai o intrebare ca n-ai inteles o anumita chestie, alta-i cand vrei sa-ti explice lumea tot.

Link to comment
Share on other sites

Mie mi-ar fi greu sa gasesc o metoda de a explica mai clar decit au facut-o Stratman si guitar88 :) Poti sa revii la explicatii peste 6 luni sau 1 an, poate le intelegi mai bine.

Oricum ar sta lucrurile, incearca sa si prinzi la chitara acordurile care s-au discutat pe aici. Poate sesizezi unele diferente intre ele. Dincolo de teorie, scopul final este sa facem muzica folosind instrumentul care da numele forumului.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dragos_007:

te-ai apucat de studiat chitara clasica, in concluzie, modul de abordare, inclusiv, a acordurilor in chitara clasica este diferit de cel al chitarei moderne (desigur, esenta ramane aceeasi).  

asa, mai pe intelesul tau, la chitara clasica se pune accentul pe citirea si executia, la prima vedere, a notelor de pe portativ, fie ele asezate pe orizontala sau pe verticala, notiunile despre acorduri studiindu-se oarecum separat. ajungi astfel, intr-un anumit stadiu, ca tu sa prinzi si sa canti anumite insiruiri de note asezate pe verticala portativului, fara ca tu sa stii ca ele reprezinta acorduri si sa le cunosti denumirea (executia lor fiind usurata de cifrele romane notate deasupra portativului, care indica pozitia de prindere pe grif-VII, de ex.) . afli mai tarziu, cand te ocupi de studiul acordurilor, cum se formeaza, ce contin ele si cum se denumesc.

 

la chitara moderna, dupa ce se parcurg anumite stadii de studiu si se avanseaza, pt. simplificare, acordurile se cifreaza, in functie de ce note contin si capata denumiri de genul celor expuse de catre @guitar88 :respect: , cum ar fi C, C6/9, C7, C7M, C11, C13 sau Cm, Cm7, Cm7M etc. sub aceasta denumire cifrata, acordurile sunt inscrise deasupra portativului care expune linia melodica si astfel, se poate citi mai rapid si acompania mai usor cu chitara.

 

pt. a putea intelege modul de formare a unui acord-care, in fond, contine niste note anume, aflate pe niste trepte anume existente intr-o gama anume, in care indeplinesc niste functii anume, note care se iau intr-o anumita succesiune (rasturnare) si pastreaza anumite intervale intre ele-tu trebuie sa pornesti de la definitia unui acord, sa o intelegi si sa incerci sa o aplici. ai grija ca, pt a intelege cu adevarat acordurile, trebuie sa stapanesti mai intai foarte bine notiunile teoretice legate de intervale, de caracterul gamelor, de treptele gamei si de functiile notelor in gama.

 

altfel spus, este normal ca tu sa nu intelegi anumite lucruri atunci cand se foloseste un limbaj pe care, din pacate, tu nu il cunosti inca. se pare ca tu esti in stadiul in care citesti si executi notele de pe partitura (mai bine sau mai putin bine), dar nu stapanesti inca notiunile de baza ale teoriei muzicale. este explicabil de ce profesorul tau de chitara clasica "iti da cu lingurita", notiunile de teorie muzicala predandu-se gradat in timp, pe masura ce se avanseaza si cu practica pe instrument, tocmai pt. a se intelege si retine mai usor. tu, daca esti pasionat in a afla si invata aceste notiuni, cauta o carte de teorie muzicala in limba romana si incearca sa citesti si sa intelegi si incet-incet, ti se vor limpezi lucrurile.

 

succes!

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Mi-a placut chitara si i-am rugat pe parinti sa-mi cumpere una. Am mers cu tata la Palatul copiilor sa ma inscrie la chitara si asa a inceput totul. Profesorul, singurul de acolo, preda chitara clasica. In 2 ani de zile am schimbat 3 chitare, acum am un Ibanez. Cunosc bine notele, stiu sa cant dupa portativ.Acum am inceput cu acordurile, in mare parte le-am inteles, dar am si cateva pe care nu le inteleg si le-am pus aici.

Am remarcat ca par a fi diferente intre chitara clasica si cea acustica, profesorul imi da numai cantece vechi (Caruli si Carcassi) si eu as vrea sa cant si cantece mai noi, moderne, dar cred ca el nu stie decat de-alea vechi. Oare chitara acustica e mai buna decat cea clasica a mea? Eu pe viitor nu as vrea sa mai cant cantece vechi, care credeti ca sunt criteriile pentru care alegi intre cele 2 tipuri de chitare?

Vreau in primul rand sa invat teorie fiindca cred ca este comuna pentru ambele chitare si apoi sa vad daca trec la alt fel de chitara. Mi-ar placea si chitara electrica dar cred ca mai e pana acolo.

Voi cum ati ales tipul de chitara?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.