www.rgc.ro Web analytics

Jump to content


Photo

Un Post Mai Vechi De-Al Lui Cyfer


  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Ironside

Ironside

    terapte hau! N-auzi, ba, ca terapte hau?!

  • Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 1101 posts
  • Location:Kabul, Afganistan
  • Nume:Selin Osama Genkur

Posted 20 February 2011 - 01:26 AM

Salut. Este vorba despre postul asta:

Ce înseamnã "un Chitarist Bun"?

Este o întrebare mult mai profundã decât pare. Bineînțeles cã rãspunsurile simpliste ºi subiective de genul: BB King, Jimmy Page, sau "chitaristul care-mi place mie" sunt cele mai la îndemânã. Întrebarea este de ce acei chitariºti au ajuns sã ne placã nouã ºi altor mii de oameni, chitariºti sau non-chitariºti. De ce sunt acceptați ca niºte "chitariºti buni".

Nici înºiruirea unor anumite atribute nu cred cã ajutã foarte mult. Dacã are asta, aia ºi cealaltã înseamnã cã e bun. În felul ãsta se complicã lucrurile ºi totul devine ca un fel de test grilã.

Eu voi dezvolta, încercând sã simplific lucrurile :)

Discuția despre ce face un chitarist sã fie bun, se poate generaliza la o discuție despre ce face un instrumentist sã fie bun. Atunci când începem sã cântam la chitarã (sau orice alt instrument), mai ales dacã nu avem un profesor, facem douã greºeli foarte mari. În primul rând abordãm instrumentul într-un mod încordat, crispat. Aceasta ține de lipsa de tehnicã ºi are ca rezultat imposibilitatea de a ține constant un groove. Cântatul în aceste condiții este obositor ºi cere mult efort. În al doilea rând, nu avem niciun fel de TON. Sunetele pe care le scoatem sunã a joacã ºi nu seamãnã deloc cu ce auzim la instrumentiºtii consacrați. Aceste douã "amãnunte" ale cântatului la orice instrument sunt de fapt cruciale. Fãrã profesor trebuie sã fii genial sã le obții ºi chiar cu o educație adecvatã este posibil sã nu înțelegi exact despre ce e vorba.

Dacã ajungem pe scenã în fața publicului ºi nu am rezolvat încã cele douã probleme de mai sus, o sã constatãm urmãtoarele. Obosim foarte repede, suntem inconstanți (uneori ne iese, alteori nu :) ) ºi dureazã foarte mult dupã un concert sã ne recuperãm. Totodatã, tonul nostru este pierdut undeva între celelalte instrumente sau dacã nu, este steril ºi plictisitor pentru audiențã. Ei bine, dacã avem urechi fine sã observãm aceste lucruri, începem sã facem ajustãri. Aceste ajustãri presupun de obicei o modificare radicalã în abordarea instrumentului, uneori aproape reînvãțarea lui. Implicã în acelaºi timp ºi cãutarea unui ton plin ºi percutant.

În cazul chitãrii, tonul pleacã de la mâna dreaptã. Felul în care lovim corzile cu degetele sau cu pana afecteazã cel mai mult tonul. Exactitatea mâinii stângi e crucialã pentru un ton curat. Eu reuºesc sã recunosc un chitarist bun, indiferent de chitara pe care cântã. L-am ascultat pe Clapton pe SG, Les Paul sau Strat ºi tot a Clapton sunã. Felul în care atingi corzile are o mai mare importanțã asupra tonului decât sculele care urmeazã dupã chitara electricã.

În concluzie, aceste douã probleme, obținerea unui ton bun ºi în acelaºi timp original ºi lejeritatea execuției, sunt cele mai greu de rezolvat pe orice instrument. Pentru rezolvarea lor, eu cred cã trebuie mai mult talent decât muncã. Dupã ce aceste hopuri au fost trecute, este vorba de 100% muncã: studierea teoriei, învãțarea pieselor, etc.

Pentru mine, un chitarist bun este cel care posedã cele douã calitãți de mai sus.


Topicul in cauza e destul de vechi, am ajuns acolo intimplator. Cineva a dat reply si l-a adus la "suprafata", asa ca am dat si eu click acolo, sa vad despre ce e vorba. Citind postul in cauza am realizat o chestie: ma caracterizeaza, in special paragraful cu bold.

Cint la chitara de doi ani, timp in care am facut progrese, insa destul de lent. Nu am avut profesor, am invatat de pe internet si de pe la prieteni, ceea ce m-a cam costat. Am capatat obiceiuri proaste de care mult timp nu am fost constient. De unele am scapat, insa mai am unu' (sau poate mai multe?) cu care si acum ma chinui: cint incordat. Am realizat treaba asta de ceva vreme si am luat o pauza de o luna. Acu' m-am apucat iar de exersat strumming, acorduri si toate chestiile de le inveti la inceput, dar "old habbits reappear" si ma enerveaza la culme. Ma gindesc ca n-are rost sa tot bijbii pe intuneric pina nimeresc intrerupatorul, probabil ca mi-ar lua ceva ani pina as ajunge sa cint lejer.

Daca aveti vreun sfat despre cum sa evit treaba descrisa de Cyfer as fi recunoscator.

@Cyfer
Am vazut ca dai meditatii in particular si as fi interesat, numai ca eu nu sint din Bucuresti. As fi dispus sa vin in Bucuresti o data sau de doua ori pe luna (depinde de citi dinero am), insa vreau sa stiu daca ai pierde vremea cu un singur elev si daca da, ce ar trebui sa iau cu mine (gen chitara acustica/electrica, cablu, amplificator). Si eventual un pret pe durata sedintei si locul.

Multumesc frumos.

PS. Am scris aici pentru ca poate mai exista cineva intr-o situatie asemanatoare, poate ajuta, cine stie...

#2 cyfer

cyfer
  • Location:București
  • Interests:Emptiness
  • Nume:Cyfer
  • Trupa:Cyfer Trio

Posted 21 February 2011 - 01:34 PM

Salut. Este vorba despre postul asta:


Topicul in cauza e destul de vechi, am ajuns acolo intimplator. Cineva a dat reply si l-a adus la "suprafata", asa ca am dat si eu click acolo, sa vad despre ce e vorba. Citind postul in cauza am realizat o chestie: ma caracterizeaza, in special paragraful cu bold.

Cint la chitara de doi ani, timp in care am facut progrese, insa destul de lent. Nu am avut profesor, am invatat de pe internet si de pe la prieteni, ceea ce m-a cam costat. Am capatat obiceiuri proaste de care mult timp nu am fost constient. De unele am scapat, insa mai am unu' (sau poate mai multe?) cu care si acum ma chinui: cint incordat. Am realizat treaba asta de ceva vreme si am luat o pauza de o luna. Acu' m-am apucat iar de exersat strumming, acorduri si toate chestiile de le inveti la inceput, dar "old habbits reappear" si ma enerveaza la culme. Ma gindesc ca n-are rost sa tot bijbii pe intuneric pina nimeresc intrerupatorul, probabil ca mi-ar lua ceva ani pina as ajunge sa cint lejer.

Daca aveti vreun sfat despre cum sa evit treaba descrisa de Cyfer as fi recunoscator.

@Cyfer
Am vazut ca dai meditatii in particular si as fi interesat, numai ca eu nu sint din Bucuresti. As fi dispus sa vin in Bucuresti o data sau de doua ori pe luna (depinde de citi dinero am), insa vreau sa stiu daca ai pierde vremea cu un singur elev si daca da, ce ar trebui sa iau cu mine (gen chitara acustica/electrica, cablu, amplificator). Si eventual un pret pe durata sedintei si locul.

Multumesc frumos.

PS. Am scris aici pentru ca poate mai exista cineva intr-o situatie asemanatoare, poate ajuta, cine stie...

Când am vãzut post-ul am zâmbit, amintindu-mi câtã tevaturã a creeat :)
L-am recitit, sã vãd dacã mi-am schimbat opinia din 2008 pânã acum. Se pare cã nu. Rãmân la fel de inflexibil. :)

@Ironside Este mai greu sã corectezi obiceiurile proaste decât sã înveți direct corect. Depinde doar de rãbdarea ta, sã poți sta sã corectezi fiecare micã eroare care îți apare în cântat, pânã când tehnica ta este pusã pe un traseu bun. Poți sã ajungi sã cânți lejer în câteva sãptãmâni sau în câțiva ani, în funcție de cât de bine te poți concentra la ceea ce faci.

Detalii despre meditațiile cu mine gãsești la adresa urmãtoare:
Meditatii Cyfer.ro
ai și mail oricum

Vând

chitară Framus Myfield Pro Mahogany

Fender Stratocaster Vintage 1983

 

Blog - Improvizații semantice.

 

Meditaţii chitară: cum, unde, cu cât...

 

www.cyfer.ro - descarcă gratuit noul album „Blues La Prima”

 

Raspund la întrebari pe Cyfer's Corner on RGC

Echipament utilizat pe scenă (pagina necesită update)


#3 blueguitar382

blueguitar382
  • Location:Tg Mures

Posted 16 August 2011 - 10:26 PM

Doream sa deschid un topic nou in sectiunea "Cantatul la chitara" insa am constatat ca topicul de fata a pus in discutie exact ceea ce urmaream si eu. Si eu am avut si am aceeasi problema. La mine tensiunea e datorata cantatului la tempouri prea mari si a abordarii unor piese mult prea dificile raportate la nivelul la care sunt. In perioada cea mai acuta, se intampla sa studiez o ora si sa schimb 3 tricouri. Transpiram chiar la activitati extra muzicale cum ar fi tastatul sau scrisul. Am reusit cu toate acestea sa obtin de cateva ori ceea ce Cyfer numeste lejeritatea executiei prin studiu la tempouri foarte scazute. Cand lovesti coarda corect, aceasta nu mai suna a sarma :). Sunetul incepe sa semene a muzica. Eu, unul am simtit in momentele respective coarda mai mult ca o ata. Cantatul chiar iti face placere daca poti sa o tii tot asa. Din pacate dupa primele panatii, reflexele vechi revin. Intrebarea mea o repeta oarecum pe cea a celui care a initiat postul acesta. Cat de tratabila e problema si cat talent se poate considera ca are cel care a reusit totusi sa obtina executia corecta insa foarte rar datorita unor deprinderi defectuoase.

PS
Eu m-am prins via pian fiindca am fost cu un an in urma la un masterclass in Serbia si acolo am inceput sa vad cum se studiaza cu adevarat. Am incercat sa implementez relaxarea si la chitara. As fi curios daca aici in tara sunt workshopuri pt chitara electrica.

Edited by blueguitar382, 16 August 2011 - 10:28 PM.


#4 cyfer

cyfer
  • Location:București
  • Interests:Emptiness
  • Nume:Cyfer
  • Trupa:Cyfer Trio

Posted 17 August 2011 - 02:18 PM

Doream sa deschid un topic nou in sectiunea "Cantatul la chitara" insa am constatat ca topicul de fata a pus in discutie exact ceea ce urmaream si eu. Si eu am avut si am aceeasi problema. La mine tensiunea e datorata cantatului la tempouri prea mari si a abordarii unor piese mult prea dificile raportate la nivelul la care sunt. In perioada cea mai acuta, se intampla sa studiez o ora si sa schimb 3 tricouri. Transpiram chiar la activitati extra muzicale cum ar fi tastatul sau scrisul. Am reusit cu toate acestea sa obtin de cateva ori ceea ce Cyfer numeste lejeritatea executiei prin studiu la tempouri foarte scazute. Cand lovesti coarda corect, aceasta nu mai suna a sarma :). Sunetul incepe sa semene a muzica. Eu, unul am simtit in momentele respective coarda mai mult ca o ata. Cantatul chiar iti face placere daca poti sa o tii tot asa. Din pacate dupa primele panatii, reflexele vechi revin. Intrebarea mea o repeta oarecum pe cea a celui care a initiat postul acesta. Cat de tratabila e problema si cat talent se poate considera ca are cel care a reusit totusi sa obtina executia corecta insa foarte rar datorita unor deprinderi defectuoase.

PS
Eu m-am prins via pian fiindca am fost cu un an in urma la un masterclass in Serbia si acolo am inceput sa vad cum se studiaza cu adevarat. Am incercat sa implementez relaxarea si la chitara. As fi curios daca aici in tara sunt workshopuri pt chitara electrica.

Depinde de rãbdarea ta. Trebuie sã studiezi fãrã un obiectiv anume. „Trebuie sã-mi iasã exercițiul ãsta la 178bmp pânã sâmbãtã la ora 3”. Importante trebuie sã fie doar sunetul, obținut prin acuratețea execuției, și relaxarea corpului. Sunt deja douã aspecte de urmãrit. E mai dificil decât ar pãrea. Poți sã începi fãrã un tempo anume. Notele sã fie corecte ca lungime, dar tempoul poate fluctua. Apoi ar putea veni execuția în tempo.

Dacã schimbai deja 3 tricouri în timp de o orã de studiu, ai putea beneficia de puținã relaxare fãrã chitarã. Stai în poziția în care cânți, cu chitara lângã tine, și verificã întâi dacã ești relaxat. Ai sã vezi cã, deși nu faci nimic, ai câțiva mușchi încordați fãrã sã fie necesar și fãrã sã fii conștient de acest lucru. Dupã ce ești sigur cã ești relaxat, pune-ți chitara pe umãr (sau pe picior, dacã stai jos) și vei vedea cã iar ți-ai încordat niște mușchi, doar în ideea cã urmeazã sã cânți. Înainte sã începi exercițiile, relaxeazã și mușchii respectivi, apoi poți sã începi sã cânți ceva cu care ești familiar, concentrat fiind doar pe rãspunsul corpului tãu. Astfel, când vei studia ceva nou, vei observa mai ușor cum te încordezi când apare o parte dificilã.

S-ar putea ca în urma acestor exerciții sã realizezi cã tehnica ta actualã nu te poate ajuta sã cânți relaxat și atunci va trebui s-o schimbi cât mai repede. Dacã stai sã analizezi mecanica execuției notelor pe chitarã, ai sã vezi un lucru bizar. Noi chitariștii încercãm sã scoatem sunete din acest instrument folosind o unealtã total nesigurã, cu multe tendoane: corpul nostru. Corpul nostru se poate mișca din toate încheieturile, dar extremitãțile cu care cântãm trebuie sã aibã o precizie milimetricã. Majoritatea chitariștilor, în special începãtori, gãsesc repede rezolvarea la aceastã problemã. Încordeazã și fixeazã cea mai mare parte a corpului și lasã mișcarea doar pentru încheietura mâinii, degete și cot. Deși e rezolvarea cea mai simplã, nu e nici pe departe cea mai bunã, tensiunile respective inhibând total libertatea de expresie. Cântatul la chitarã devine ceva foarte greu, chiar neplãcut și mulți renunțã.

Talentul nu este o variabilã în discuție, dedicația da. Eu nu cred în talent. E prea puțin important și prea mult adus în discuție în cântatul la chitarã. Când începem sã cântãm, toți avem puncte bune și puncte slabe. Dedicația noastrã pentru muzicã este singura care ne poate face sã corectãm punctele slabe și sã devenim buni muzicieni.

Vând

chitară Framus Myfield Pro Mahogany

Fender Stratocaster Vintage 1983

 

Blog - Improvizații semantice.

 

Meditaţii chitară: cum, unde, cu cât...

 

www.cyfer.ro - descarcă gratuit noul album „Blues La Prima”

 

Raspund la întrebari pe Cyfer's Corner on RGC

Echipament utilizat pe scenă (pagina necesită update)


#5 blueguitar382

blueguitar382
  • Location:Tg Mures

Posted 18 August 2011 - 09:46 PM

Depinde de răbdarea ta. Trebuie să studiezi fără un obiectiv anume. „Trebuie să-mi iasă exercițiul ăsta la 178bmp până sâmbătă la ora 3”. Importante trebuie să fie doar sunetul, obținut prin acuratețea execuției, și relaxarea corpului. Sunt deja două aspecte de urmărit. E mai dificil decât ar părea. Poți să începi fără un tempo anume. Notele să fie corecte ca lungime, dar tempoul poate fluctua. Apoi ar putea veni execuția în tempo.

Dacă schimbai deja 3 tricouri în timp de o oră de studiu, ai putea beneficia de puțină relaxare fără chitară. Stai în poziția în care cânți, cu chitara lângă tine, și verifică întâi dacă ești relaxat. Ai să vezi că, deși nu faci nimic, ai câțiva mușchi încordați fără să fie necesar și fără să fii conștient de acest lucru. După ce ești sigur că ești relaxat, pune-ți chitara pe umăr (sau pe picior, dacă stai jos) și vei vedea că iar ți-ai încordat niște mușchi, doar în ideea că urmează să cânți. Înainte să începi exercițiile, relaxează și mușchii respectivi, apoi poți să începi să cânți ceva cu care ești familiar, concentrat fiind doar pe răspunsul corpului tău. Astfel, când vei studia ceva nou, vei observa mai ușor cum te încordezi când apare o parte dificilă.

S-ar putea ca în urma acestor exerciții să realizezi că tehnica ta actuală nu te poate ajuta să cânți relaxat și atunci va trebui s-o schimbi cât mai repede. Dacă stai să analizezi mecanica execuției notelor pe chitară, ai să vezi un lucru bizar. Noi chitariștii încercăm să scoatem sunete din acest instrument folosind o unealtă total nesigură, cu multe tendoane: corpul nostru. Corpul nostru se poate mișca din toate încheieturile, dar extremitățile cu care cântăm trebuie să aibă o precizie milimetrică. Majoritatea chitariștilor, în special începători, găsesc repede rezolvarea la această problemă. Încordează și fixează cea mai mare parte a corpului și lasă mișcarea doar pentru încheietura mâinii, degete și cot. Deși e rezolvarea cea mai simplă, nu e nici pe departe cea mai bună, tensiunile respective inhibând total libertatea de expresie. Cântatul la chitară devine ceva foarte greu, chiar neplăcut și mulți renunță.

Talentul nu este o variabilă în discuție, dedicația da. Eu nu cred în talent. E prea puțin important și prea mult adus în discuție în cântatul la chitară. Când începem să cântăm, toți avem puncte bune și puncte slabe. Dedicația noastră pentru muzică este singura care ne poate face să corectăm punctele slabe și să devenim buni muzicieni.


Da. Am observat incordarea inutila la pian. Acolo reusisem sa inlatur in mare parte problema dupa masterclass si pentru ca nu am mai studiat la chitara, probabil ca muschii au uitat de reflexul cu pricina. De vreo 2 saptamani am inceput sa ma joc din cand in cand la chitara si am incercat sa imi amintesc niste exercitii de genul 1 2 3 4. Atunci am inceput sa am din nou probleme. Chestia asta se intampla doar la umarul drept, la muschii dintre umar si gat si undeva in spatele umarului; umarul se "joaca" miscandu-se in fata si in spate. Greseala pe care am constatat ca o fac e ca utilizez prea mult efort pentru producerea sunetelor. Ar trebui utilizati doar muschii care trebuie. Reusesc din cand in cand sa obtin o panatie lipsita de efort si atunci e bine. Doar ca sunetul e foarte slab cum e la orice instrument la inceput. Statia era la 8 si pe coarda mi subtire libera abia daca se auzea ceva. Oricum e mai bine decat sa obtii o nota mai puternica dar foarte zgariata. Imi amintesc ca atunci cand studiam atat de incordat oricat de ferm as fi tinut pana, forta cu care eu o presam pe corzi o facea sa nu ramana in aceeasi pozitie sau sa imi scape pe coarda urmatoare. E o senzatie de genul: oricat de tare as da, pana asta nu vrea sa treaca nicicum peste coarda. Sa speram ca se rezolva cu ceva studiu.

Edited by blueguitar382, 18 August 2011 - 09:53 PM.


#6 matei90

matei90
  • Location:Bucharest
  • Nume:Matei

Posted 18 August 2011 - 10:22 PM

Postez si eu aici, nu am foarte mare experienta in a invata pe altii, dar poate postul meu o sa fie de ajutor cuiva.

Exercitiile sunt importante, dar cel mai important e sa te distrezi cand canti la un instrument. Sa zic ca faci exercitii nu stiu, o ora, dar apoi ia chitara , pune o melodie oarecare(sau un backing track, nu conteaza) si pur si simplu improvizeaza pe ea, canta aboslut ce-ti trece prin cap. Eu unul, nu-mi dau seama cum ai putea face asta incordat. Inceaca sa incorporezi exercitiile facute in improvizatii, dar doar la modul oarecum lejer, adica sa te simti in continuare comod. In primul rand incearca sa asculti muzica pe care o canti. Asta ar trebui sa te relaxeze automat.

Cel putin asta se intampla la mine.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users