www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ok am o intrebare legata de lampi. In un amp de chitara se gasesc lampi pentru preamp (celebrul deja 12AX7 si , si mai celebra sa varianta europeana ECC83), lampi de putere (6L6, EL34/84 whatever). Sa zicem ca inteleg la ce sunt bune astea ...

Acum vine intrebarea: ce face o lampa "rectifier" ? De ce mi-as dori un amp care sa includa tipul asta de lampa ? :)

Guest Sheriff
Posted

Chiar, uite un subiect interesant... rectifier inseamna "redresor". Unele firme care construiesc amplificatoare realizeaza si puntea redresoare cu lampi... ca exemple: MESA BOOGIE si , parca, DUNCAN AMPS. Dar nuj exact cum se presupune ca ar afecta sunetul un redresor cu lampi vs. unul solid-state. Asa ca intrebarea lui Cosu ramane valabila...

Posted

Redresarea cu tuburi nu se mai justifica inca de acum 40 de ani de cind redresoarele cu semiconductori sint mult mai fiabile si mai ieftine.Factorul cel mai important al unei surse de alimentare este rezistenta ei interna.La redresoarele pe tuburi rezistenta interna a sursei este cu mult mai mare decit cele pe semiconductori si mai ales randamentul este mult mai mic.O carasteristica foarte importanta a sursei de alimementare este riplul de tensiune alternativa care inseamna ''cit de bine'' se face redresarea curentului alternativ.La tuburi este mult mai mare si de aceea semnalul util va fi usor modulat cu acest riplu de tensiune alternativa.Eu ramin la ideea ca este o chestie pur comerciala ca sa ''scoata ochii'' celor care cred ca e cine stie ce minunatie acolo.Double rectifier sau triple rectifier cum au facute cei de la mesa boogie este o chestie pur comerciala pentru a da cit mai mult de lucru la chitaristi sa apese pe mai multe butoane si acestia sa se simta mai deosebiti ca nu are nimeni ce au ei.Probabil ca tipii cunosc foarte bine filozofia chitaristilor :) .La fel si cei care au cite 10 pedale pe tot felul de placi si habar nu au sa le foloseasca(off topic!) :)

Guest fluffyone
Posted
Ha, ha, Overdrive, bine spus!...Am ragusit spunand ca nimic nu se compara cu un Marshall vintage- Plexi Jimi Hendrix model sau cu un Fender Bassmen,etc. Nu intteleg de ce nu se mai fac aceste minunatii decat in serie limitata si la un pret monstruos?De fapt inteleg.. :)

Mhmm.. Overdrive zice bine si sa luati de buna ce spune el acolo. Cat despre Fender Bassman.. mda.. e un amp super bun, dar cand ajungi sa vezi.auzi scule de zeci de ori mai scumpe (nu neaparat si mai bune) zici frate.. eu care visam la un bassman.. dupa ce mil iau pariu ca o sa vreau cine stie ce minunatie Orange sa GK sau alta dracovenie..

Posted

Manu cred ca nu are rost sa plingem dupa vestitele tuburi vechi...Cele noi sint solide,mai puternice decit cele vechi dar nici nu suna ca cele vechi.Numai au caldura.De ex vestitul 6L6 care este super folosit in MESA.Au facut astia pe dracu in 4 si i-au ridicat puterea disipata la 30w(fata de 19 cit era initial in productia firmei RCA-marindu-i suprafata anodului).De aceea eu merg pe lampi rusesti 6P3S-(echivalenta - 6L6 )care suna exact ca cele vechi.Sincer decit sa ma chinui sa fac un final pe lampi de astea noi mai bine fac un final pe mosfeturi care se apropie foarte tare de sunetul tuburilor.Norocul meu ca am dat peste o sursa din ukraina de unde imi aduc tuburi imperecheate la singe. :) Si nu cred ca se mai justifica economic pentru chinezoii sau koreenii care le fac celora de la Marshall amplifurile sa isi bata capul cu realizari prea grandioase.Acum se cumpara mai mult firma.

Posted

La Marshall-urile mai accesibile cum sunt AVT-urile se gaseste o singura lampa in preamp iar finalul are un integrat,probabil un TDA ceva .Foarte bune pentru Metal pentru atacul rapid dar nu poti sa ai caldura unui final pe lampi.Ce sa mai vorbim de fortaj.Un electronist mai bazat spunea ca asta poti obtine cu o statie mica "full tube" chiar de citiva Wati data la maxim pina intra in distorsiune iar apoi n-ai decit sa o captezi prin microfon si dusa intr-o putere...a incercat cineva varianta asta? Cine stie astfel de "retete" sa scrie aici :)

Posted

Acum se cumpara mai mult firma ... excelent spus. Ce sa-i faci, daca instrumentele muzicale in general au devenit un bun de larg consum ... desi daca sti unde sa cauti, vei gasi mereu niste instrumente care sa spele pe jos cu destule din chestiile actuale 'de marca'.

 

Revenind la lampi, tocmai am facut un studiu comparativ EL34 - 6550. Unora s-ar puea sa le placa 6550, dar pentru mine suna mult prea taios si au niste inalte cam 'spital', nu sunt extrem de 'calde'. Ca avantaj as putea spune ca sunt cert mai puternice decat EL34-urile. As vrea sa incerc pe viitor si 6L6-uri (sau poate chiar 6P3S-urile lui overdrive), desi pe moment sunt decis pe EL34-uri.

  • 2 months later...
Guest Andrei_T
Posted
Manu cred ca nu are rost sa plingem dupa vestitele tuburi vechi...Cele noi sint solide,mai puternice decit cele vechi dar nici nu suna ca cele vechi.Numai au caldura.De ex vestitul 6L6 care este super folosit in MESA.Au facut astia pe dracu in 4 si i-au ridicat puterea disipata la 30w(fata de 19 cit era initial in productia firmei RCA-marindu-i suprafata anodului).De aceea eu merg pe lampi rusesti 6P3S-(echivalenta - 6L6 )care suna exact ca cele vechi.Sincer decit sa ma chinui sa fac un final pe lampi de astea noi mai bine fac un final pe mosfeturi care se apropie foarte tare de sunetul tuburilor.Norocul meu ca am dat peste o sursa din ukraina de unde imi aduc tuburi imperecheate la singe. :) Si nu cred ca se mai justifica economic pentru chinezoii sau koreenii care le fac celora de la Marshall amplifurile sa isi bata capul cu realizari prea grandioase.Acum se cumpara mai mult firma.

6214[/snapback]

 

 

Overdrive, 6L6 exista in varianta de 30W disipatie anodica de mult, se numea 6L6GC si era folosit in fenderurile Twin Reverb de prin '63 in coace si era chiar productie RCA. E adevarat ca 6P3S-E rusesti sunt foarte bune ca echivalent la 5881 si chiar la 6L6GC, chiar daca au doar 19W disipatie anodica mentionata in catalog. Insa un 6L6GC adevarat, de productie curenta iti da mult mai mult head-room, adica amplificare fara distorsiuni decat un 6P3S-E.

 

Cat despre tuburile redresoare, ele dau un efect de compresie a sunetului, in comparatie cu diodele redresoare care au un atac foarte bun, tocmai din cauza ca au rezistenta interna mai mare decat a diodelor. Asta depinde si de tipul lampii redresoare, 5AR4 (GZ34) este cea mai apropiata de diode, in schimb 5Y3 iti da un efect de compresie foarte accentuat.

 

Andrei

Posted

Nu doresc ca sa transform topicul acesta intr-o ''confruntare tehnica '' si de aceea ma abtin de la prea multe completari.Ramin in continuare cu ideea ca redresarea cu lampa este un moft scump care nu isi are rostul.In ziua de astazi in care dozele active (care sint recunoscute ca avind un grad marede compresie - asta din cauza bobinajului scurt in doza si apoi preamplificarii semnalului cu componente active)cistiga din ce in ce mai mult teren nu vad rostul realizarii redresarii cu lampa in aceste conditii.

Posted
cand imi iau ceva le iau pe probate. detaliile tehnice ma depasesc. io manuiesc instrmentu. nici un cablu nu stiu sa lipesc. nu cred ca asta e treaba unui chitarist. cand am nevoie de un efect, vad ce e pe piata, probez, si daca suns bine il iau.

11842[/snapback]

 

CORECT!

Posted

Pai inveti citind mormane de carti de specialitate... personal iti pot recomanda o carte foarte misto despre functionarea lampilor... e scrisa pe vremea celui de-al doilea razboi mondial parca pentru armata americana... oricum e la obiect si nu-ti trebuie cunostiinte foarte avansate.. se chema ceva de genu "Basic theory and application of electron tubes" parca era legat de US. Airforce.. oricum lectura interesanta daca esti incepator.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.