www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

(tutorial) Cum Se Face - Un Saddle


EugenRo2001
 Share

Recommended Posts

Cum facem un saddle? Cat de inalt trebuie sa fie? Cum trebuie sa arate "creasta" acestuia?

 

Saddle sau calus pe romaneste, este piesa de pe bridge (cordar) pe care se aseaza corzile si care stabileste lungimea acestora. Pozitionarea lui este foarte importanta deoarece stabileste intonatia, sau mai simplu, daca chitara va falsa sau nu.

Inaltimea lui determina actiunea sau inaltimea corzilor fata de taste (fret-uri), o actiune mare face dificil cantatul.

 

Saddle-ul trebuie sa fie dintr-un material dens pentru a transmite bine vibratiile corzilor si pentru a nu se toci in punctul de contact cu coarda. El trebuie sa stea fix in bridge si sa faca contact ferm cu fundul locasului.

 

Ca si in cazul nut-ului, avem nevoie de o suprafata plana pe care sa slefuim piesa bruta.

Cel mai bun este o bucata de geam gros, de preferat de 10mm.

Eu folosesc o placa de granit, folosita pentru placarea pardoselilor. Am cumparat-o de pe Valea cascadelor, pret 10lei/ buc.

post-13221-1289318893_thumb.jpg

 

Pe ea am lipit cu banda dublu adeziva doua bucati de smirghel (glaspapir, hartie abraziva).

Am folosit banda dublu adeziva subtire ca hartia. Mai exista un tip de banda dublu adeziva groasa de ~1.5mm, facuta dintr-un material spongios, buretos. Acest tip nu este bun in acest caz.

 

Smirghelul trebuie sa fie din tipul acela care pare a fi stropit si nu din cel format din multe particule lipite pe suport textil sau de hartie.

 

Avem nevoie de materialul brut pentru saddle. Eu folosesc os de bivol sau de camila cumparat de pe ebay taiat la dimensiuni aproximative.

post-13221-1289318902_thumb.jpg

In imagine este si piesa bruta pentru nut.

 

Incepem sa slefuim piesa bruta. Mare grija la degete!! Fiind o piesa subtire, este usor sa slefuim si degetele nu doar materialul!

post-13221-1289318967_thumb.jpg

 

Slefuim cu atentie si verificam mereu ca suprafetele sunt paralele si drepte.

Fiind o piesa lunga, daca nu suntem atenti se poate subtia la capete.

Vom slefui doar unul dintre canturi, cel care va fi in interiorul locasului din bridge.

Trebuie sa avem grija sa fie perpendicular pe cele doua laturi.

post-13221-1289319025_thumb.jpg

 

Din timp in timp verificam ca am ajuns la grosimea potrivita pentru ca viitorul saddle sa intre in locas.

Verificam cu ambele capete si pe ambele laturi, in felul asta ne asiguram ca piesa este slefuita corect, cu grosime uniforma si cu fetele paralele.

post-13221-1289319064_thumb.jpg

 

Saddle-ul trebuie sa intre in locas cat mai fix. Un saddle care are joc poate duce la ruperea bridge-ului.

Trebuie de asemenea sa tinem cont ca am facut slefuirea cu smirghel de 80 si 100, urmand sa slefuim cu granulatii din ce in ce mai fine pentru a elimina zgarieturile. Asta va duce la subtierea piesei, deci acum aceasta trebuie sa intre greu in locas dar nu atat de greu incat sa nu o putem introduce pana la fund.

 

Cand piesa bruta a ajuns la dimensiunile potrivite, o taiem la lungime si rotunjim capetele.

post-13221-1289319092_thumb.jpgpost-13221-1289319116_thumb.jpgpost-13221-1289319138_thumb.jpg

 

Acum putem slefui laturile cu smirghel de 400, 600, 800, pana dispar toate zgarieturile. Apoi lustruim cu smirghel de 1000 si 1500.

post-13221-1289319162_thumb.jpgpost-13221-1289319182_thumb.jpg

 

Acum e momentul sa trasam conturul muchiei superioare, cea pe care se vor aseza corzile.

Pentru asta folosim semi-creionul descris in tutorialul dspre nut:

post-13221-1289319396_thumb.jpg

 

Asezam saddle-ul vechi si cel nou pe o suprafata plana.

post-13221-1289319726_thumb.jpg

 

Apoi trasam conturul cu semi-creionul cu fateta asezata pe coroana saddle-ului vechi.

post-13221-1289319831_thumb.jpgpost-13221-1289319853_thumb.jpg

 

 

continuarea in episodul urmator

 

- va urma -

Link to comment
Share on other sites

Despre actiune, fret radius, fretbuzz din punctul de vedere al formei si dimensiunilor saddle-ului.

 

Daca chitara la care inlocuim saddle-ul avea actiunea (inaltimea corzilor) buna, nu facem decat sa reproducem saddle-ul vechi.

Daca insa actiunea era prea mare, o putem reduce prin scaderea inaltimii saddle-ului.

DE RETINUT insa, pentru a reduce actiunea la fret-ul 12 cu, de ex., 1mm, va trebui sa reducem inaltimea saddle-ului cu dublu, adica 2mm, s.a.m.d.

Daca saddle-ul devine prea putin inalt, breaking angle, adica unghiul facut de corzi la trecera peste saddle va deveni prea obtuz si asta va conduce la o presiune prea mica a corzilor pe saddle care duce la scaderea volumului si a nivelului basilor. Asta se poate remedia partial prin taiera unor sloturi in bridge, dar despre asta in alt tutorial.

 

Saddle-ul trebuie sa aiba acelasi radius ca si fingerboard-ul.

Radius este raza curburii pe care o are transversal fingerboard-ul.

In cazul in care nu avem vechiul saddle trebuie sa tinem cont de urmatoarele considerente.

Unele au radius constant, alte au compond radius, adca raza compusa sau mai simplu spus, suprafata fingrboard-ului este parte dintr-un con si nu dintr-un cilindru.

De asemenea, in partea de bas, trebuie ca saddle-ul sa fie mai inalt cam cu 1mm decat pe partea de inalte deoarece E gros are nevoie de o actiune mai mare pentru a nu face fretbuzz cand cantam.

 

Inca un aspect de care trebuie tinut cont la stabilirea inaltimii saddle-ului este genul in care cantam.

Celor care canta mai mult ciupit (finger style) le este buna o inaltime mai mica.

Celor care canta mai mult ritm (strumming) le este necesara o actiune mai mare.

 

INAINTE DE A MODIFICA INALTIMEA SADDLE, TREBUIE SA NE ASIGURAM CA TRUSS-ROD-ul ESTE REGLAT CORECT!!

 

Cu speranta ca nu v-am ametit de tot, va spun - urmarea in episodul viitor, Despre sadlle compensat.

 

- va urma -

Edited by EugenRo2001
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

- continuare -

 

Am ramas la momentul in care noul nostru saddle era slefuit sa poata intra in slotul din bridge si cu radius-ul trasat de la vechiul saddle.

 

Acum e momentul sa formam creasta.

Slefuim pana cand ajungem la semnul facut cu creionul. Se poate face cu smirghel pe placa de granit sau cu pila cu saddle-ul prins in menghina.

Eu nu am menghina asa ca folosesc metoda cu smirghel.

post-13221-0-62077400-1289808101_thumb.jpgpost-13221-0-55916500-1289808139_thumb.jpg

 

Apoi asezam saddel-ul vechi si cel nou unul langa altul si trasam pozitia primei si ultimei corzi precum si portiunea pentru coarda B unde creasta trebuie sa fie mai spre bridge.

De asemenea trasam si traseul crestei pe cantul saddle-ului.

post-13221-0-68386000-1289808396_thumb.jpgpost-13221-0-38759300-1289808794_thumb.jpg

 

De ce creasta asta oblica?? Si ce e cu "treapta" aia de la coarda B??

 

Teoretic lungimea corzi de la nut pana la tasta (fret-ul) 12 trebuie sa fie egala cu cea de la tasta 12 la saddle.

Practic insa, datorita grosimii, masei, inertiei corzii, lungimea trebuie compensata, trebuie adaugat putin altfel sunetul la tasta 12 fa fi prea sus, sau sharp cum zic englezii, fata de flageoletul de la jumatatea corzii.

Cu cat se compenseaza? Peste tot pe unde am citit scrie ca se adauga grosimea corzii. De aceea saddle-ul la chitarele acustice nu este paralel cu fret-urile ci face un unghi.

Tot din aceasta cauza saddle-ul unei chitare clasice, cu corzi de naylon este paralel cu fret-urile, deoarece corzile chitarei clasice sunt aproximativ egale in diametru.

 

Ce vedem in poze este asa numitul saddle "fully compensated" - total compensat. Deoarece s-a constatat ca un saddle drept este de fapt doar un compromis pentru o intonatie buna la toate corzile s-a ajuns la aceasta forma in care E gros este mai mult compensat, la fel si B-ul.

 

Sa continuam cu confectionarea saddle-ului.

Cu pilele din dotare

post-13221-0-74460600-1289809520_thumb.jpg

pilim creasta pana ajunge la forma dorita

post-13221-0-10530400-1289809708_thumb.jpg

 

Trebuie sa tinem cont de urmatoarele: daca am face o sectiune transversala prin saddle partea dispre nut a crestei trebuie slefuita drept cu un unghi de aproximativ 120 grade. Partea din spate, dinspre punctul de fixare al corzilor, trebuie sa fie rotunjita in asa fel incat coarda sa faca o raza in portiunea unde isi schimba directia. O muchie ascutita ar duce la ruperea corzii si o uzura prematura a saddle-ului.

post-13221-0-88524100-1289810048_thumb.jpg

 

Dupa ce am ajuns la forma dorita cu ajutorul pilelor, finisam cresta cu smirghel pus pe niste blocuri de slefuit. Intai cu unul din lemn si apoi cu unul din cauciuc. O guma de sters este perfecta pentru asta. Smirghelul pus pe guma ne va ajuta sa facem suprafetele curbe.

post-13221-0-07363400-1289810455_thumb.jpgpost-13221-0-24554200-1289810484_thumb.jpg

Am folosit smirghel de 800 apoi de 1200.

In final am lustruit-o cu pasta de slefuit. (de la Bricostore).

post-13221-0-29787000-1289810562_thumb.jpgpost-13221-0-30703000-1289810602_thumb.jpgpost-13221-0-04284100-1289810623_thumb.jpg

 

Daca actiunea este prea mare se mai poate slefui baza saddle-ului. daca a iesit prea mica se poate adauga o fasie de palisandru sau abanos sub saddle.

 

In urmatorul tutorial vom vorbi despre braking angle si sloturile din bridge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Am uitat sa scriu la inceput dar e ceva necesar:

 

DISCLAIMER: Nu sunt lutier nici chitarist profesionist. Tutorialele scrise de mine sunt rezultatul experientei proprii dobandite in urma cunostiintelor dobandite din diverse surse, a observatiilor personale in urma reparatiilor efectuate personal la instrumentele proprii sau la cele ale persoanelor care au avut "inconstienta" sa isi lase instrumentele pe mana mea. Modalitatea prezentata este doar una dintre multe altele, fiind cea care mi-a fost la indemana cu sculele personale, executate la mine acasa, nu intr-un atelier profesionist.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.