www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

solo-urile


Guest ciprian_d
 Share

Recommended Posts

Guest ciprian_d

Salutare! sa zicem k am scris o melodie...si vreau sa ii fac si un solo...cam cum ar trebiu sa-l fac? in functie de ce? cam cum sa fie alcatuit? hels pls!!! 10x

Edited by ciprian_d
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Trebuie sa cunosti tonalitatea piesei si sa te plimbi doar pe note care apartin aceleasi palete sonore.

Un alt lucru care trebuie stiut e ca la intonarea unui acord al instrumentului din spate (pe timpul 1), cel mai bine suna daca in solo atingi una din notele care apartin arpegiului acordului respectiv.

Ex: ai progresia Do, La minor, Sol, Re minor

Tonalitatea este do major

La intonarea acordului Do, instrumentul solo poate atinge notele do, sol sau mi, apoi pe timpul 1 al urmatoarei masuri (acordul La minor) poati atinge una din notele: la, do sau mi... si tot asa cu restul acordurilor

Alta din notele arpegiului pot fi folosite pe timpul 1 al unui acord pentru a da o oarecare stare de nesiguranta soloului. In orice alt moment, se poate folosi oricare din cele 7 note ale tonalitatii sau chiar restul de 5 note daca te pricepi dar risti sa sune gresit.

Asa lucrez eu, bafta :)

Edited by dalv
Link to comment
Share on other sites

Guest ciprian_d

ok...e interesant...cam cat trebuie sa tina...se pot repeta unele idei?...pot fi 2 teme?

Link to comment
Share on other sites

ok...e interesant...cam cat trebuie sa tina...se pot repeta unele idei?...pot fi 2 teme?

Poate fi orice vrei tu atata timp cat nu suna gresit... ba si gresit poate sa sune daca asta vrei :)

Tema e bine sa fie una care preia elemente din restul melodiei iar in solo le dezvolti: bagi si alte note in plus, apoi ridici tema la octava, apoi o intorci si o faci in coborare, o tragi si o intinzi cat ai tu chef. The sky's the limit, pot fi si 14 teme :)

Edited by dalv
Link to comment
Share on other sites

Guest sadus

dak vreti exercitii complete pt soluri si paternuri ce cotin absolut toate tehnicile de chitara va recomand capriciile lui paganini.o sa radeti, da stiu sunt chestii super ultra profi si poate cele mai grele incursiuni in ceea ce inseamna tehnica si virtuozitate muzicala.cu alte cuvinte chestii mai grele decat multi dintre voi v-ati imaginat vreodata ca ar putea sa existe.dar dak petreceti suficient de mult timp cu ele (capriciile adik) o sa vedetz o largire imediata a orizontului muzical(senzatia ad-literam ca griful chitarei se tripleaza, la fel si posibilitatile de exprimare).Evident acum vorbeam celor mai avansati.

 

Capriciul 16 suna bine si la viteza mai mica.Mult succes la lucru si la injurat.Eu stiu ca am injurat mai mult si mai intens decat cel mai surmenat sofer din romana.Aloha!

 

ps:classical music aaaalways helps building solos

 

later edit: gasiti capriciile in varianta midi (24 sunt toate) cu un simplu search pe gugal

Edited by sadus
Link to comment
Share on other sites

Solouri ...soloul este o parte al unei piese unde unul din insrumente di orchrstra are o interventie "solistica" .

acesta poate sa fie "improvizatie " sau un "intermezzo" dinainte stabilit si cantat intotdeauna la fel fara nici o abatere ( asa este compusa piesa)

 

La un intermezzo cum , mergi pe structura armonica , arpegiezi , faci modulatii pe tema .Sau se compune o secventa contrastanta cu restul piesei.

 

 

La improvizatie in functie de genul cantat incerci sa construiesti fraze muzicale pe gama si pe structura armonica , folosind si elemente de decoratie ( trilluri , benduri , glisando) , faci combinatii ritmice .

 

Ca si model sa asculti si sa incerci sa canti blues , se canta rar si fara salturi spectaculoase , se pune accent pe frazare si pe efecte de timing bun , pauze bine plasate , .."..si pauza se canta."..

Link to comment
Share on other sites

Guest Ameretat

Hehe, misto asta cu "si pauza se canta"...

 

Anyway, ceva cam offtopic, dar nu stiam unde altundeva sa-l bag:

 

Credeti ca toate melodiile au nevoie de un solo de chitara? Am auzit multe piese care s-ar fi descurcat de minune si fara soloul de chitara, poate pentru ca el era pus acolo asa... sa dea bine si sa demonstreze virtuozitatea bastanului de chitarist care l-a facut. De aici si faza cu folosirea unui singur lick sau pasaj (cu variatiuni neglijabile) intr-o caruta de solorui diferite - ceea ce mi se pare groaznic de naspa despre ei/ele... Ma gandeam ca in piesele mele sa nu mai bag chestii in plus, asa, ca sa umple melodia. Daca fac un solo, vreau sa fac un solo astfel incat cineva care asculta produsul final sa perceapa chestia ca pe un tot unitar - soloul CHIAR sa faca parte din piesa. Sa fie un fel de piesa <=> solo (unde "<=>" nu inseamna "echivalent" ci "daca si numai daca").

 

Sper c-am reusit sa te brainwash macar un pic, cipriane...

Link to comment
Share on other sites

Guest tssb

dalv,solo-ul de chitara NU trebuie sa fie in aceeasi tonalitate ca si melodia.Asculta Vai in acest sens.Nici macar in aceeasi game nu trebuie neaparat sa fie...malmsteen combina gamele si-i iese bine.Personal sunt fan al metodei lui George Lynch, acuma fiecare cum vrea...

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 2 weeks later...
Salutare! sa zicem k am scris o melodie...si vreau sa ii fac si un solo...cam cum ar trebiu sa-l fac? in functie de ce? cam cum sa fie alcatuit? hels pls!!! 10x

 

dupa feeling tata..toata documentatia de pe lume nu o sa te ajute la nimic daca nu simti ce canti...fa-l in cap inainte si pune-l pe chitara...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

simt nevoia sa zic..."deci"

 

parca am mai citit..a da..cum se compune o melodie

acum cum se compune un solo.

 

partea de melodic a fost acoperita de ceilalti pina acum asa ca eu o sa ma refer la partea ritmica.

 

in primul rind nu vrei ca soloul tau sa fie ca nuca in perete. daca ritmica iti tine un ritm pe optimi tu ai avea voie sa cinti patrimi optimi sau saisprezecimi cu variatii ce-i drept, mai ai loc de-un contrapunct sau vreo optime/patrime cu punct cu un bend de expresie.

continuand pe exemplu asta as zice ca daca ritmica e pe optimi ar fi cam fad sa cinti si in solo tot optimi. depinzind de gen vei schimba si ritmica si feelingul.

 

hmm sincer sa fiu mi se pare ca explicatia asta e lipsita de substanta pt ca pina la urma singura explicatie e ca tre sa simti ce trebuie sa cinti.

Link to comment
Share on other sites

Guest Distorsed

Daca tot am dat si eu de topicu asta, imi explicati...cum pot face un solo la riffu' asta???

 

E---------------------------------

B---------------------------------

G------------------------------------

D-----------------------------------

A-- 2----2-----4------4----------------

E---0----0-----2------2--------------------

 

Tipicurile Powerchorduri...am ales astea pentru ca sa inteleaga si altii..deci dupa ce trebuie sa ma orientez??

 

PS...bine,,,poate ca trebuia unpic mai lung...

Link to comment
Share on other sites

Daca tot am dat si eu de topicu asta, imi explicati...cum pot face un solo la riffu' asta???

 

E---------------------------------

B---------------------------------

G------------------------------------

D-----------------------------------

A-- 2----2-----4------4----------------

E---0----0-----2------2--------------------

 

Tipicurile Powerchorduri...am ales astea pentru ca sa inteleaga si altii..deci dupa ce trebuie sa ma orientez??

 

PS...bine,,,poate ca trebuia unpic mai lung...

e clar ca e in gama mi (major sau minor), deci ca o regula, fa ceva in gama asta. rifful e mult prea simplu(chiar mai simplu aproape ca nici nu se putea) asa ca ai o gama atat de variata de ce poti sa faci, ca singurul sfat ar fi sa il faci un pic mai complex, da sa nu uiti de ideea de baza

Link to comment
Share on other sites

Guest Wanderer

Man...am un singur sfat... Daca-ti zice cineva un solo nota cu nota... Nu-l baga in seama :) Stii acordurile piesei...Fa game si arpegii...Dupa ce le stii...Fa acordul si vezi ce note iti plac pe el...si leaga-le...Metoda Friedman :( Fii unic si fa unic...Poti sa te bazezi pe arpegiile acordurilor respective sau pe gama respectiva... Dar nu mai e nici un farmec...In special arpegiile eu nu le consider deloc de efect...Doar in treceri... Feeling-ul unui solo rock tipic e transpus intr-un mod cel mai clasic de pentatonic si de minor/major... Fa tot ce iti suna tie bine...Si fa pana iti place...:) Stiu...suna mult de lucru si la un moment dat plictisitor...dar se merita...:)

Link to comment
Share on other sites

ma omu a zis ca ar vrea sa vada un exemplu de solo

 

ca tu ai mai putina teorie muzicala in singe si nu poti sa-ti transpui o melodie care-ti trece prin cap direct pe note fara s-o pui pe chitara nu te face deloc mai breaz.

 

Foarte adevarat ca feelingu e de baza si tre sa-ti sune tie bine, din partea mea poate sa cinte omu si dodecafonic daca lui ii place.

 

a inca ceva "fa acordu si arpegiu si vezi ce note iti plac din el" lol that's just the thing notele alea din arpegiu + pentatonica is notele care suna bine pe solo doesn't get any easyer then that.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Ender_Eugen

pe un solo poti sta si pe principala gama dn piesa( daca piesa este in mi poti "da" un solo numai pe mi). indicat ar fi insa intr-un solo sa te invarti cat mai mult in game si acorduri... de exemplu... daca melodia este in mi si tu folosesti o succesiune de acorduri pe strofe si refren gen... mi Sol mi Sol Fa Si mi, pe solo eu cel putin as trece prin cat mai multe acorduri ce respecta regulile armoniei (asta ca sa sune bine) gama relativa, omonima, dominanta, subdominanta, relativa dominantei, subdominanei, omonimele acestora, etc... te poti lua si de treptele secundare insa este mai dificil... repet... poti sa nu faci asa... nu este un "tipar" dupa care tu poti sa iti faci un solo... cel putin eu asa lucrez

 

bafta :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest Wanderer
ma omu a zis ca ar vrea sa vada un exemplu de solo

 

ca tu ai mai putina teorie muzicala in singe si nu poti sa-ti transpui o melodie care-ti trece prin cap direct pe note fara s-o pui pe chitara nu te face deloc mai breaz.

 

Foarte adevarat ca feelingu e de baza si tre sa-ti sune tie bine, din partea mea poate sa cinte omu si dodecafonic daca lui ii place.

 

a inca ceva "fa acordu si arpegiu si vezi ce note iti plac din el" lol that's just the thing notele alea din arpegiu + pentatonica is notele care suna bine pe solo doesn't get any easyer then that.

 

Nu esti obligat sa te limitezi la pentatonic si arpegiu...in primul rand ai minorul sau majorul de baza...in al doilea rand eu fac c# pe G major daca imi place mie cum suna intr-un lick acolo...eu incercam sa-i explic la om ca muzica incepe cu matematica dar nu se termina acolo...daca se termina acolo nu mai era muzica...eu iti arat artisti de jazz care canta jazz nu pentru ca au studiat jazz-ul...ci pur si simplu pentru ca asa simt...ei fac acolo la clapa progresii care un artist de rand ar sta 2 zile sa le descifreze, si daca-i intrebi unde-i do pe clapa habar n-au...ideea e ca faci muzica care-ti place tie, nu care-ti zice altul, sau care-i place la altul...daca nu poti, inveti...altceva nu e muzica...e marketing si ipocrizie... hm...am deviat un pic de la subiect, nu? imi cer scuze...:)

Link to comment
Share on other sites

Facem solo...facem solo...dar mai intai, din cate am inteles se stabileste tonalitatea.....

 

Problema ar fi cum facem treaba asta?

 

De ex. daca am o progresie de acorduri, nu tocmai clasica, de genul:

 

B - Bmaj7 - B - B7

 

E - C#7

 

Cum ii stabilesc tonalitate?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

cum se compune un solo?

Dupa ureche si prin inshiruirea a cel putzin 2 note,deja de la 3 note esti expert in solistica...nu o sa ii mai lashi pe ceilalti sa mai cante(in cazul in care ai trupa) :)

Daca tzie itzi suna bine poate sa fie cu totul pe dinafara...vezi Slayer,Meshuggah (sunt cu cap chiar tare de tot,am glumit)

 

 

P.S. Acum putin mai serios...pune si studiaza tab-uri de la trupele tale preferate si ai sa realizezi in timp ca itzi vin ideile fara sa calculezi un solo matematic si dupa anumite reguli muzicale.

Edited by BCRich
Link to comment
Share on other sites

Guest Ender_Eugen

solo-urile se studiaza si se dezvolta. improvizatia nu. exista o mare diferenta intre cele 2...

Edited by Ender_Eugen
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.