www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Teorie


hihi
 Share

Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

@ Abuser

Ai spus mai sus "fa do sol re la mi si.. daca avem doi diezi in cheie pe fa si do..atunci avem de aface cu sol major..."

Cum ai calculat? Eu sunt un incepator dar stiu ca Sol major sau Mi minor au 1 bucata # la cheie. Gresesc?

Eu am alta modalitate de a calcula tonalitatea cu diezi:

de ex daca am fa si do la cheie, ma uit la ultimul (do diez) si ridic un semiton = re major sau si minor

daca am fa, do, sol si re, ma uit tot la ultimul (re #) si ridic un semiton = mi major sau do minor nu?

Daca gresesc sa ma treziti la realitate ca cine stie cui ii zic si rade de mine o luna.

Aici suntem o comunitate si imi asum riscul..

Link to comment
Share on other sites

Guest Ameretat

Ai dreptate. G Maj are 1 diez, nu doi. Si metoda e destul de sigura. Eu foloseam urmatoarea metoda, care e ceva mai ciudatica:

 

Memorezi ce alteratii au tonalitatile majore cu tonici nealterate. C - nimic; D - 2 diezi; E - 4 diezi; F - 1 bemol; G - 1 diez; A - 3 diezi; B - 5 diezi; Consideri diez = 1, bemol = -1. Si aplici urmatorul model:

 

Daca C Maj = x, atunci C# Maj = x+7 si C b Maj = x-7. Valori pozitive = numarul de diezi, valori negative = numarul debemoli. Astfel, daca F Maj = 1 bemol = -1, => F # Maj = -1 +7 = 6 = 6 diezi. Sau, daca A Maj = 3 diezi = +3, => A b Maj = 3 - 7 = -4 = 4 bemoli.

 

Pe acelasi principiu, daca C Maj = x, atunci C Min = x-3. Exemplu: daca E Maj = 4 diezi = 4 => E Min = 4 - 3 = 1 diez.

 

Combinand cele doua metode, daca F Maj = 1 bemol = -1 => F # Min = -1 + 7 - 3 = 3 = 3 diezi.

 

Fiecare unitate sub -7 e bemol dublu, fiecare unitate peste 7 e diez dublu. Astfel, daca F Maj = -1 => F b Min = -1 -7 -3 = -11 = -7 - 4 = 7 bemoli dintre care 4 dubli...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Guest Bregner

Noroc, baieti!

 

Sa va explic cum sta treaba cu calculul alteratiilor constitutive (care formeaza armura). Mai intai va explic teoria, apoi va dau si niste procedee mnemotehnice.

 

1. TEORIA

Se pleaca de la sirul succesiunii cvintelor perfecte (5p) naturale, care este urmatorul:

ASCENDENT: ...reb, lab, mib, sib, fa, do, sol, re, la, mi, si, fa#, do#, sol#, re#, la#...

DESCENDENT: sol#, do#, fa#, si, mi, la, re, sol, do, fa, sib, mib, lab...

Dupa cum se observa, sirul acestor 5p este infinit in ambele sensuri (atentie, cvinta lui si este fa# :) )

In concluzie, trebuie memorate cele doua "poezii", una pentru ascendent si alta pentru descedent (in ordine inversa):

Ascendent: FA, DO, SOL, RE, LA, MI, SI

Descendent: SI, MI, LA, RE, SOL, DO, FA.

Evident ca stiind aceste doua poezii, stiti si cum se continua ele - in sus cu diezi, dublu-diezi, etc, iar in jos cu bemoli, dublu-bemoli, etc.

 

Mergem mai departe. Gamele MAJORE se succed conform acestei succesiuni de 5p (ascendente):

...Mib Major, Sib Major, Fa Major, Do Major, Sol Major, Re Major, La Major, Mi Major...

(am subliniat Do Major, pentru ca e gama reper, gama naturala, fara alteratii const.)

-plecand de la tonalitatea reper, Do Major, adaugam succesiv cate un diez in sensul ascendent (exemplu: Sol Major, care urmeaza in sensul ascendent, primeste 1 diez, Re Major primeste 2 diezi s.a.m.d.)

-plecand tot de la tonalitatea reper, Do Major, adaugam succesiv cate un bemol in sensul descendent (exemplu: Fa Major, care urmeaza in sensul descendent, primeste 1 bemol, Sib Major primeste 2 bemoli, s.a.m.d.)

 

La intrebarea „OK, primeste sa zicem 2 diezi, sau 3 bemoli, dar CARE sunt acei diezi sau bemoli?” raspunsul este: diezii sau bemolii se adauga tot in ordinea provenita din acea succesiune de cvinte perfecte: diezii apar in ordinea: fa#, do#, sol#, re#... iar bemolii in ordinea (dupa poezia descendenta) sib, mib, lab, reb, solb..., bineinteles, cati avem nevoie.

 

 

 

[CONTINUARE]

Edited by Bregner
Link to comment
Share on other sites

Guest Bregner

Si acum, sa facem niste exercitii.

1. Sa luam o tonalitate la intamplare, sa zicem Mi Major si sa-i calculam armura. Bun, ne uitam la ordinea tonalitatilor (game, mai pe scurt, desi nu sunt acelasi lucru) majore:

 

...Sib Major, Fa Major, Do Major, Sol Major, Re Major, La Major, Mi Major, Si Major...

si observam ca dupa Do Major este a patra la rand, deci va avea 4 diezi la armura, aceia fiind evident (fa#, do#, sol#, re#).

 

2. Sa luam alta gama, sa zicem Do# Major. Ne uitam la ordinea gamelor majore:

 

Do Major, Sol Major, Re Major, La Major, Mi Major, Si Major, Fa# Major, Do# Major, Sol# Major.

se vede ca dupa Do Major este a saptea la rand, deci va avea 7 diezi la armura (fa#, do#, sol#, re#, la#, mi#, si#).

Deci iata cum nota si# (treapta a saptea in gama) nu poate fi scrisa ca do, pentru ca pe post de do (adica treapta intaia – tonica) este de fapt do#, iar do natural nu inseamna nimic in gama asta, decat un accident (cum ar fi do bemol, in Do major). Deci inca o data, gama Do Major este urmatoarea, o scriu la rand pe portativ:

do#, re#, mi#, fa#, sol#, la#, si#, (do#). OK?

Daca as incerca sa scriu nota si# prin enarmonie ca fiind do natural, iata ce se intampla:

do#, re#, mi#, fa#, sol#, la#, do becar, (do#). Deci iata ca-mi iese o aberatie in loc de o gama (lipseste treapta a saptea si a opta/intaia este de doua ori prezenta). Asa ca nu mai insistati cu faptul ca si# e tot una cu do (sau ca fa## e tot una cu sol, si alte exemple). Sigur ca ele prin enarmonie sonora suna la fel (sau sunt aceeasi clapa a pianului, cum se mai spune) insa ROSTIREA si NOTAREA ei nu se poate face decat in functie de contextul tonal in care se afla)

 

3. Sa luam alta gama acum, sa zicem La bemol Major. Ne uitam la ordinea tonalitatilor majore:

 

...Solb Major, Reb Major, Lab Major, Mib Major, Sib Major, Fa Major, Do Major, Sol Major, Re Major...

se vede ca este a patra gama inainte de Do Major, deci va avea 4 bemoli la armura (sib, mib, lab, reb).

 

Sper ca lucrurile sunt clare cu gamele majore.

________________

 

Cu gamele minore e aceeasi poveste, doar ca se pleaca de la alta gama reper, si anume gama la minor (pt. ca e naturala)

...sib minor, fa minor, do minor, sol minor, re minor, la minor, mi minor, si minor, fa# minor...

 

Deci mi minor va avea 1 diez (adica fa#) la armura, etc.

 

 

Iar acum, va dau eu un exercitiu :) Ce armura are Sol# Major?

Link to comment
Share on other sites

Guest Bregner

Si acum, v-am zis ca va dau si procedeele mnemotehnice, pentru gamele MAJORE.

 

De regula, astea se aplica atunci cand vedeti o armura pe partitura, si vreti sa stiti ce tonalitate este.

 

 

1. Pentru armurile cu diezi: Ultimul diez este sensibila gamei (treapta a VII-a), deci tonica (treapta I) este la un semiton mai sus.

Exemplu: Vedeti o armura cu 3 diezi. Al treilea diez este evident sol#. Atunci la, aflat la un semiton mai sus, este tonica. Deci... La Major (sau poate fi relativa acesteia, fa# minor).

Stiti povestea cu relativa. Relativa unei tonalitati majore este o tonalitate minora, cu tonica aflata la o terta mica descendenta. Cele doua au acelasi material sonor (aceleasi note), si aceeasi armura.

OK, o sa-mi puneti intrebarea "Cum stiu daca piesa este scrisa in La Major sau in fa# minor?" Raspunsul se da pe baza altor elemente din text (acordul final, cadente finale, semicadente, inceputul piesei, etc.)

 

 

2. Pentru armurile cu bemoli. Penultimul bemol este chiar tonica gamei.

Exemplu: Vedeti o armura cu 4 bemoli. Penultimul este la bemol. Atunci gama este La bemol Major (sau relativa acesteia, fa minor)

 

 

 

 

P.S. Muzicienii invata de fapt pe de rost fiecare tonalitate cu armura ei, nu mai stau sa faca aceste calcule.

Deci armurile a 15 tonalitati majore (cu pana la maximum 7 alteratii constitutive) si 15 relative minore invatate pe de rost

 

P.S.2: V-am pus si un desen facut de mine, cu spirala tonalitatilor. Povestea cu "spirala" si cu "cercul" poate v-o spun altadata.

post-783-1137441866_thumb.jpg

Edited by Bregner
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Chestiile astea pot fi foarte utile unui incepator, dar nu iti folosesc decat atunci cand nu stii gamele.

Pe moment ce le inveti, informatiile astea nu mai au importanta.Poate doar sa le explici la altcineva.

Cand stii gamele, le stii pur si simplu si nu trebuie sa mai calculezi in minte.

Eu cand vad ### la o armura, automat gandesc A sau F#m.

Link to comment
Share on other sites

Guest Wolferine

intr-adevar exista ## si dublu-bemol si sunt folosite ca notati. Dar ptr ce ai zis tu B## nu se poate ptr ca nu exista o gama B dublu # este pur si simpu C# exista doar 12 note cu gamele aferente (maj,min,arm...) atat.

 

intr-adevar exista ## si dublu-bemol si sunt folosite ca notati. Dar ptr ce ai zis tu B## nu se poate ptr ca nu exista o gama B dublu # este pur si simpu C# exista doar 12 note cu gamele aferente (maj,min,arm...) atat.

Link to comment
Share on other sites

 

OK, o sa-mi puneti intrebarea "Cum stiu daca piesa este scrisa in La Major sau in fa# minor?" Raspunsul se da pe baza altor elemente din text (acordul final, cadente finale, semicadente, inceputul piesei, etc.)

 

Sau ultima nota :) eu asa fac.

 

As vrea si eu sa invat sa citesc notele de pe portativ la o viteza mai mare... Voi cu ce ati inceput? Stiti cumva de unde sa iau si eu niste portative mai putin complexe?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Ameretat

Uita-te prin anticariate si cauta solfegii - eventual pentru incepatori. Chestii mai simple pentru citire la prima vedere nu gasesti. Poti sa folosesti intr-o oarecare masura si partituri mai simple de vioara - da o sa se auda cu o octava mai jos decat ce face vioara.

 

Chestiile de mai sus sunt simple pentru ca sunt scrise pentru o singura voce. Daca vrei ceva mai challenging, ia si tu niste partituri de chitara clasica. Acolo ai si melodia si acompaniamentul pe acelasi instrument.

 

Daca nu gasesti prin anticariate, poate ai noroc cu vreun profesor de la vreun liceu de muzica. Dar, din experienta mea, nu prea dau ei partituri cuiva pe care nu-l cunosc... Poate daca esti destul de dulce...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

scrie-ti tu notele pe care vrei sa exersezi cititul.inventeaza exercitii.fara frica.o sa fie cu atat mai complexe cu cat exersezi mai mult.exersezi si scrisul si cititul si gandirea muzicala in acelasi timp.asa se si formeaza urechea,trebuie doar rabdare.o sa-ti ceri tu ceea ce ai nevoie."mananca" intervalele din tonalitate la inceput.apoi introdu alteratiile.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...
Guest Ender_Eugen

moa... cati oameni stiu teorie:D ma invatati ma si pe mine ceva? :)

 

eu le stiu asa practic....daca ma pui sa iti dau definitii sa nu te astepti la cine stie ce...deci eu nu sunt in masura sa explic...

 

eu am doar o singura intrebare...de ca nu exista acordul fa minor :)...ca e singurul care nu are si un minor :)

 

 

 

fa = fa la bemol do

fa fa la bemol do( 4 sunete, unde primul fa joaca rol de fundamentala intr-un acord cu bass dat si se regaseste in prima octava inferioara octavei 1)

fa la bemol do mi bemol (fa minor cu septima mica)

fa la bemol do mi (fa minor cu septima mare)

fa la bemol do mi# (fa 7+ enarmonic in orice stare... dese ori confundat cu acordul fa in stare naturala)

fa la bemol do mi dublu-bemol (fa 7-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
moa... cati oameni stiu teorie:D ma invatati ma si pe mine ceva? :rulez:fa = fa la bemol do fa fa la bemol do( 4 sunete, unde primul fa joaca rol de fundamentala intr-un acord cu bass dat si se regaseste in prima octava inferioara octavei 1) fa la bemol do mi bemol (fa minor cu septima mica) fa la bemol do mi (fa minor cu septima mare) fa la bemol do mi# (fa 7+ enarmonic in orice stare... dese ori confundat cu acordul fa in stare naturala) fa la bemol do mi dublu-bemol (fa 7-)
corect desi la al doilea punct ar fi sa zicem un fa'... deci dublezi fundamentala la octava inferioara sa inteleg ( de obicei se dubleaza la cea superioara adica fa lab do fa ) .... la penultimul ex e ok desi sa intalnesti 7 + e cam rar.... good luck
Apropo de discutie de mai sus cu reproducerea unor note, fara sa semene a lauda, io am scos din minte Balada lui C. Purumbescu in limita a 90% din piesa, dupa ce am auzit-o cantata de Nicu Kovaci intr-un concert acu multi ani, la radio... asta-i nimic pe langa capacitatile lui Mozart, spre exemplu, care a reprodus o opera intreaga, pe cand era adolescent, dupa ce i-l dusesera ai lui sa vada un concert...ai memorie de muzician? - priceless...pt celelalte lucruri exista...stiti voi...Anyway, ceva..moduri? 7 la zece mii, ieftin...
e vorba de de o lucrare - Miserere - de Gregorio Allegri un compozitor din sec XVII ... aceasta era cantata la bazilica San Pietro din Vatican iar partitura era considerata un secret de stat ... de fapt asta l-a stimulat pe Mozart sa o reproduca ... se pare ca a reusit 100% ....
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Bregner
Chestiile astea pot fi foarte utile unui incepator, dar nu iti folosesc decat atunci cand nu stii gamele.

 

Am scris mai sus:

"P.S. Muzicienii invata de fapt pe de rost fiecare tonalitate cu armura ei, nu mai stau sa faca aceste calcule."

 

 

Poate doar sa le explici la altcineva.

 

Sau poate altcuiva?

Link to comment
Share on other sites

Guest Bregner
Dar ptr ce ai zis tu B## nu se poate ptr ca nu exista o gama B dublu # este pur si simpu C# exista doar 12 note cu gamele aferente (maj,min,arm...) atat.

 

Este gresita afirmatia ca "nu exista" gama (tonalitatea) Si ## major. Exista tonalitati construite pe absolut orice sunet. Problema este alta, si asta da nastere la aceste confuzii.

In sistemele de acordaj temperate (cum este cel egal temperat, de la pianul de astazi), apare fenomenul de enarmonie, de care sunt convinsi ca stiti la ce se refera. Sunetul si dublu-diez este enarmonic cu do diez, desi in teorie nu sunt aceleasi sunete, chiar daca pe pian sunt reprezentate de aceeasi clapa.

Mai mult, in sistemele netemperate (instrumentele cu coarde, voce, etc) nici macar nu mai sunt ACELEASI sunete. Deci nici tonalitatile sau gamele construite pe ele nu sunt ACELEASI. Gama Si dublu-diez major nu se foloseste din considerente practice (are prea multe alteratii - 12 diezi, sau altfel spus 5 dubli diezi si 2 simpli diezi), atata tot.

Cum nu se foloseste nici gama (tonalitatea) Mi o-suta-cincizeci-si-doi-diezi major.

Link to comment
Share on other sites

Este gresita afirmatia ca "nu exista" gama (tonalitatea) Si ## major. Exista tonalitati construite pe absolut orice sunet. Problema este alta, si asta da nastere la aceste confuzii.

In sistemele de acordaj temperate (cum este cel egal temperat, de la pianul de astazi), apare fenomenul de enarmonie, de care sunt convinsi ca stiti la ce se refera. Sunetul si dublu-diez este enarmonic cu do diez, desi in teorie nu sunt aceleasi sunete, chiar daca pe pian sunt reprezentate de aceeasi clapa.

Mai mult, in sistemele netemperate (instrumentele cu coarde, voce, etc) nici macar nu mai sunt ACELEASI sunete. Deci nici tonalitatile sau gamele construite pe ele nu sunt ACELEASI. Gama Si dublu-diez major nu se foloseste din considerente practice (are prea multe alteratii - 12 diezi, sau altfel spus 5 dubli diezi si 2 simpli diezi), atata tot.

Cum nu se foloseste nici gama (tonalitatea) Mi o-suta-cincizeci-si-doi-diezi major.

corect...si pe instrumentele netemperate nu sunt aceleasi sunete iarasi corect...distanta intre 2 tonuri e de 9 come...de ex, distanta de la do la do# este de 5 come aceeasi cu distanta de la re la re bemol, dar distanta de la re la do# este de 4 come, diferenta greu sesizabila de urechea umana dar care totusi exista si este demonstrata stiintific si masurata in frecvente exacte

Link to comment
Share on other sites

Eu sunt de acord cu ce spuneti voi dar cum exista do ## , exista si do becar.....si conform spuselor tale , ar trebui sa existe si gama do becar.....care evident e egala cu gama do major.....Do ## si do becar sunt note de trecere in alta tonalitate sau atentionare ....de aici pana la game it's kind of a long shot... :) . Bine evident ca teoretic e posibil , dar foarte abstract .

Legat de enarmonie sunt cu totul de acord .....Enescu chiar a folosit diferente de come in opera lui.....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Croyeux

Salut!

 

As dori sa stiu daca exista un echivalent in solfegiu a frazei:

"Father Charlie Goes Down And Ends Battle" care intamplator sau nu are sens si daca o rostesti invers:

"Battle Ends And Down Goes Charlie's Father" - binenteles ca prima litera a fiecarui cuvant reprezinta nota.

 

Am sa atasez o poza cu cercul cvintelor perfecte (daca doriti sa stiti cum se completeaza voi detalia)

As fi vrut sa il completez cu silabele solfegiului insa nu am inca o fraza pentru a fi usor de retinut/explicat/folosit.

 

2uzotas.jpg

 

Ok, poate ar trebui explicat un pic desenul:

 

In interior se afla gamele minore, in mijloc se afla gamele echivalente majore iar in exterior se afla diezii respectiv bemolii care insotesc gamele respective dupa cum urmeaza in exemplele urmatoare:

 

Ex.: Gama Sol Major - G din cercul mare cu echivalent in minor gama Mi (E): prezinta un singur diez si acesta este chiar F# (fa)

Gama Mi Major - E cu echivalent in minor gama Do# (C#) prezinta diezul D# si TOTI diezii precedenti (spre C): G#, C# si F#)

Gama La Bemol Major - Ab cu echivalent in minor gama Fa (F) prezinta bemolul Db si TOTI bemolii precedenti (spre C): Ab, Eb si Bb

 

Astfel retinand o fraza simpla se pot identifica repede gamele si echivalentele lor.

Edited by Croyeux
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.