www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Potentiometrii Motorizati


panda
 Share

Recommended Posts

Guest DoomShadow

 

Interesant ... practic ce sunt? Simple preset-uri?

Inteligenta ideea cat timp nu afecteaza sunetul :)

Edited by DoomShadow
Link to comment
Share on other sites

 

Interesant ... practic ce sunt? Simple preset-uri?

Inteligenta ideea cat timp nu afecteaza sunetul :)

NU SE MODIFICA ABSOLUT DE LOC SUNETUL AMPULUI!!!!practic potentiometrele sant invartite de niste motoare pas cu pas.invarti cu mana de butoane,si iti faci un ton;apoi memorezi aceasta pozitie.repeti chestia asta de cate ori vrei-sa zicem ca iti faci 8 tonuri diferite.dintr-un pedalier apoi comanzi ce ton vrei din cele presetate.motoarele stiu sa se duca acolo unde ai setat tu tonul.ideea este ca se folosesc potentiometrii si nimic digital[ca la triaxis de ex]chestia nu este ieftina de loc.pt ca sant necesare atatea motoare cati potentiometrii are ampul,apoi soft special pt controlere,pedalier etc.evident ca totul se poate asezona si cu o comanda midi ca odata cu tonul sa schimbi si efectul.deja sistemul este realizat si poate fi aplicat.el este util in general ampurilor cu un singur canal[gen plexi,jcm800 etc]dar nu numai;adica amplificatorul trebuie sa sune bestial ca sa merite o asemenea investitie.

Link to comment
Share on other sites

NU SE MODIFICA ABSOLUT DE LOC SUNETUL AMPULUI!!!!practic potentiometrele sant invartite de niste motoare pas cu pas.invarti cu mana de butoane,si iti faci un ton;apoi memorezi aceasta pozitie.repeti chestia asta de cate ori vrei-sa zicem ca iti faci 8 tonuri diferite.dintr-un pedalier apoi comanzi ce ton vrei din cele presetate.motoarele stiu sa se duca acolo unde ai setat tu tonul.ideea este ca se folosesc potentiometrii si nimic digital[ca la triaxis de ex]chestia nu este ieftina de loc.pt ca sant necesare atatea motoare cati potentiometrii are ampul,apoi soft special pt controlere,pedalier etc.evident ca totul se poate asezona si cu o comanda midi ca odata cu tonul sa schimbi si efectul.deja sistemul este realizat si poate fi aplicat.el este util in general ampurilor cu un singur canal[gen plexi,jcm800 etc]dar nu numai;adica amplificatorul trebuie sa sune bestial ca sa merite o asemenea investitie.

Pe mine m-ar interesa in principiu o treaba din asta, dar nu neaparat pt toti parametri. Sa zicem pentru medii, presence, doua gainuri si master volume (pt marshall-ul JMP care a mai fost la dvs.), sa fie controlabil midi(deci fara pedalier propriu) si montata intro cutie separata. Asta in mare cam cat ar costa?

Edited by mihaitarta
Link to comment
Share on other sites

Totusi n-ai spune ca sunt mai practice controalele digitale? Pe langa faptul ca-s mai ieftine, schimbarea preseturilor se face practic instant, nu tre' sa astepti motorul sa ajunga unde trebuie. Iar ca interfata poti folosi encoder rotative + LED (ca la Behringer V-Amp de exemplu, mai ieftin) daca nu-ti plac butoane + display ca la Triaxis... sau calea de mijloc, ca la Prophesy.

Link to comment
Share on other sites

O alta varianta este stocarea preseturilor, independent de pozitia potentiometrului (care nu ar mai fi

un potentiometru simplu, ci unul cu cursa infinita). Nu-mi dau seama de diferentele de costuri intre

cele doua implementari. Ne puteti lamuri? Personal, as opta pentru varianta aceasta, cu potentiometru

cu cursa infinita, am o rezerva vis-a-vis de complexitatea de ordin mecanic. Insa nu-s convins musai

ca e alegerea ideala, chiar m-ar interesa o analiza comparativa. Multumesc anticipat!

este SINGURA METODA care nu schimba sunetul.pot infinit sant digitali,deci s-a terminat cu sunetul original definitiv.sistemul este extrem de simplu ca mecanica-un cuplaj mecanic foarte simplu intre motor si axul potentiometrului.motorul are axe in ambele capete-pe unul se pune potentiometrul,iar pe celalat butonul.s-au incercat diverse metode de simulare a potentiometrelor-cu relee,cu ldr etc[de digital nu vorbesc]singura metoda a ramas numai asta.noi am incercat si cu pot digital,si sunetul se strica dramatic,asa ca............repet,trebuie un amp de foarte buna calitate care sa si merite investitia.caswell vinde un asemena amp cam cu 4000$

Link to comment
Share on other sites

interesanta idee. Daca as fi mai lenes, as investi in asta, dar nu prea ii vad sensul. 8 tonuri le cam poti memora.

foarte simplu-in cazul potentiometrelor digitale,semnalul va trece prin mii de jonctiuni de tranzistori.acestea au capacitati etc etc.cel mai simplu exemplu este schimbarea sunetului la inserierea unei pedale cu chitara fara true bypass,si acolo nu este decat un simplu comutator electronic.am mai precizat ca am incercat si noi varianta asta si am renuntat.sistemul poate fi controlat evident midi sau cu un pedalier separat.viteza de raspuns este instantanee iar fiabilitatea extrem de buna-sant motoare folosite in robotica.raspunsul unghiular este de 0,6 grade,asa ca va dati seama de cate posibilitati de reglaj exista.nr de memorii de asemenea nu este limitat decat de numarul de pasi.pe 300 grade cat are pot se obtin 500 de pasi.caswell nu este singurul care foloseste motoare;mai sant si alte firme de mare prestigiu care au adoptat aceasta solutie-oare de ce?

Link to comment
Share on other sites

interesanta idee. Daca as fi mai lenes, as investi in asta, dar nu prea ii vad sensul. 8 tonuri le cam poti memora.

Nu cred ca e vorba de lene aici, nici de memorarea unor preseturi, e vorba de flexibilitate - poti scoate maxim din amp-ul tau(mai ales daca ai un amp cu un singur canal) in conditiile unei cantari live, nu te duci in mijlocul piesei sa umbli la gain si volum ca sa treci intre clean - crunch - drive - apesi butonul din pedalboard si hop tonul dorit.

Link to comment
Share on other sites

Guest DoomShadow
interesanta idee. Daca as fi mai lenes, as investi in asta, dar nu prea ii vad sensul. 8 tonuri le cam poti memora.

 

Cand canti live nu mai stai tu sa iti setezi tonurile :)

Link to comment
Share on other sites

Cand canti live nu mai stai tu sa iti setezi tonurile :)

remarca este corecta FLEXIBILITATE cu un plexi model cu master volum se pot scoate cateva tonuri distincte[dela clean la crunch]altfel esti "prizonierul" unui singur ton.de retinut ca nu este acelasi lucru tonul obtinut din volumul dela chitara si combinatia gain/master.numai spun ca in momentul in care reduci volumul dela chitara,tonul se schimba destul de mult.aceasta adaptare nu se poate face la orice model numai din ratiuni mecanice.dispunerea placii de baza nu permite un spatiu asa de mare pt a monta motoarele.caswell a coborat placa de baza ca sa incapa sistemul.noim o sa facem un modelm mai mult pentru demonstratie si in nici un caz pt comercializare din cauza pretului.modelul va avea 2 canale ,midi etc etc.

Link to comment
Share on other sites

in cazul potentiometrelor digitale,semnalul va trece prin mii de jonctiuni de tranzistori

 

Imi lasi impresia ca n-ati studiat problema in suficient detaliu. Exista "potentiometre digitale" unde semnalul trece doar prin elemente rezistive. Exista si altele bazate pe PWM, LDR, VCR-uri cu JFET/MOSFET s.a.m.d. Si toate sunt mai ieftine si mai simplu de comandat decat pot-uri motorizate. Vezi doar de la Maxim de exemplu cate optiuni ai.

 

Nu incerc sa va neg meritele dar daca tot ati ridicat problema o discutam, nu? Momentan raman la ideea ca exista variante mai bune atat pentru consumator cat si pt. producator (v. din nou Triaxis—LDR si JMP-1—pot-uri digitale cu comutare de rezistente si JFET ca VCR).

Link to comment
Share on other sites

ok,nu vreau sa intru in polemica cu nimeni pt ca nu am nimic de demonstrat.pot sa spun doar atat-de ani de zile proiectez si construiesc ampuri cu mai multe canale.la comutare am incercat tot ce se putea incerca-feturi,ldr si in final am ajuns la concluzia ca nimic nu poate inlocui releul,chiar daca pune foarte multe probleme[zgomot la comutare]un alt exemplu a fost mesa boogie si anume;sant modele la care comutarea se face cu relele si altele cu ldr-uri.in practica de zi cu zi am constatat ca cele cu ldr se defecteaza mai repede,iar sunetul este net in favoarea celui cu rele.chestia asta ce fel de potentiometru sa folosesc nu o poti constata decat prin comparatie directa.cu ampul pe tuburi pe masa am schimbat diverse tipuri de potentiometre si concluzia a fost ca trebuie pus potentiometru normal.am incercat si varianta cu rezistente si varianta cu ldr.nu stiu acum sa dau explicatii aprofundate "de ce suna cel mai bine cu potentiometru" dar asta a fost concluzia la care am ajuns noi.precizez ca probele le-am facut beneficiind de aportul unor "urechi"demne de luat in seama.desigur ca stim cum este facut si jmp1 si triaxisul[cu care ne-am bataut destul capul la niste depanari]pana nu incerci fizic si faci comparatii,nu poti trage nici o concluzie corecta,ori noi asta am facut.solutia este oricum scumpa si greu de implementat[motoare,drivere,microcontroler,soft etc] si personal nu mi se pare de loc economica,dar ca sunet din pacate este cea mai buna.o consider o metoda pentru profesionisti care au un sunet clar definit in cap si care vor sa-l pastreze si sa-l faca mai versatil.

Link to comment
Share on other sites

Imi lasi impresia ca n-ati studiat problema in suficient detaliu. Exista "potentiometre digitale" unde semnalul trece doar prin elemente rezistive. Exista si altele bazate pe PWM, LDR, VCR-uri cu JFET/MOSFET s.a.m.d. Si toate sunt mai ieftine si mai simplu de comandat decat pot-uri motorizate. Vezi doar de la Maxim de exemplu cate optiuni ai.

 

Nu incerc sa va neg meritele dar daca tot ati ridicat problema o discutam, nu? Momentan raman la ideea ca exista variante mai bune atat pentru consumator cat si pt. producator (v. din nou Triaxis—LDR si JMP-1—pot-uri digitale cu comutare de rezistente si JFET ca VCR).

 

Salutare!Fiveseven nu imi sta in obicei sa ma avint in discutii dar ma vad nevoit sa intervin deoarece nu vreau sa fie pusa sub semnul intrebarii munca mea de ceva timp incoace(in care am investit suflet , timp si bani si nu cred ca ar fi corect fata de mine sa nu o fac).Nu este vorba ca nu am studiat problema in detaliu dar se omit anumite chestiuni esentiale in expunerea ta.La inceput si eu am gindit asa dar pe parcurs lucrurile s-au schimbat.Dupa cum se stie tuburile lucreaza cu tensiuni de alimentare mari - 300~500v(exista tuburi care lucreaza si la 3000V dar nu intru in amanunte , expunerea mea se vrea a fi cit mai simpla vrind a ma focusa direct pe preamplificatoarele de chitara care fac obiectul discutiei) si ca atare nivelele de semnal care se obtin au si ele valori foarte mari , ajungind la peste 30 V..Preamplificatoarele de chitara tranzistorizate de obicei lucreaza cu nivele de 1-5 volti ceea ce permite utilizarea potentiometrelor comandate digital.Am testat mai multe tipuri de potentiometre comandate digital de la mai multe firme de prestigiu (Max,National semiconductor,Analog device) fara a tine cont de elementul surpriza care a aparut in timpul testelor: niciodata un device activ nu va putea lucra cu nivele mai mari decit tensiunea lui de alimentare(apare fenomenul de suprasaturare ).De ex MAX5422 are alimentarea la 5v-aceasta ii permite sa lucreze fara distorsiuni in plaja de 0-5v.Lm1973 de la National semiconductor are alimentarea la 15v si tot nu a facut fata la pretentiile noastre.Pentru exemplificare atasez 2 print screen-uri luate din data sheet-ul LM1973-produs de National Semiconductor.

Se vede clar ca tensiunea maxima aplicata oricarui pin nu poate depasi tensiunea de alimentare + 0,2V.

Si recomandarea producatorului in ceea ce priveste gama dinamica unde se pot folosi respectivele potentiometre comandate numeric(in jur de 3V pentru aplicatii profesionale).Sunt unele aplicatii in ceea ce priveste potentiometrele simulate gen Triaxis (Mesa Boogie) si E-580(Engl) care se apropie oarecum de realitate dar rezistoarele comandata cu flux luminos sunt in speta tot niste jonctiuni.Preamplificatoarele tip ADA MP-1 sau JMP-1 sunt cu potentiometri comandati digital gen LM1973 , si sincer nu am auzit sunet provenit din aceste tipuri de preamplificatoare care sa se apropie de cel de amplificator macar la 50%.Nu vreau sa supar pe nimeni.! Va multumesc pentru interpelari.In speranta ca nu am fost prea incilcit termin cu ideea ca parerile contrare duc la progres si ii multumesc lui Fiveseven pentru interpelare :) .O zi buna va doresc!

post-117-1264914061_thumb.jpg

post-117-1264914190_thumb.jpg

Edited by overdrive
Link to comment
Share on other sites

soldano preamp

 

In discutii cred ca ai uitat sa precizezi un lucru destul de important ...

 

Sa pui potmetre comandabile /presetabile care sa nu altereze caractesriticile amplifului original ,Deci sa nu modifice schema de baza in nici un fel .

 

Cu scheme electronice in plus este cam greu sa pastrezi parametri originali .Potentiometrele "normale "intra in schema ca si elemente ale impedantei de intrare si de iesire .

 

Cu JFET sau cu LDR sa zicem ca se poate face ceva dar nu avem potmetru cei rezistor variabil .Asa ca se complica treaba ,ne trebuie potmetru cu trei terminale deci circuite complexe ce simuleaza perfect un potmetru real.

 

La reglajul de ton pasiv al amplifurilor unde trei potmentre sunt in serie pune probleme daca folosim JFET .Cu LDR ar fi mai OK dar trebuie in loc de 3 potmetre 6 LDR-uri care sa le aduci in valorile schemei si sa le comanzi apoi doua cate doua ""in sincron"" .

 

De un an tot ma apuc sa fac un preamp cu patru canale sau sa-l fac presetabil electronic .

Eu m-am gandit sa folosesc circuite cu care sa schimb valorile elementelor pasive ( sa zicem ca si la schimbatorul de unde la un aparat radio receptor) .

Mai mult de ""4 tonuri"" nu prera cred ca folosesc la cantat live asa ca patru preseturi "fixe "" se pot realiza .Le voi face cu comutatoare porti de transfer analog/digitale .

In primul rand pentru faptul ca numai liniile de comanda numerica vin in fata la bordul de reglaj asa ca nu trebuie 100 de fire si comutatoare mecanice.Din potmetre ce apar pe bord se va putea face reglajul ptr adaptarea la conditiile locatiei unde se canta.

La scula mea nu trebuie releu .

caci scula este preamplif cu JFET . In cazul amplifurilor pe tuburi cum s-a precizat e mai OK cu releuri din multe motive descrise anterior in topic. Dar sincer pana la urma o sa fac patru canale separate complect munca e cam aceiasi si pretul cam tot pe acolo doar ca iese mai mare .

Link to comment
Share on other sites

se pun EXACT aceleasi valori de potentiometre,deci nu are cum sa se schimbe tonul.schema originala nu sufera absolut nici o modificare.

Eu am inteles si stiam de acest aspect .Am vrut sa spun ca in argumentatia ta vizavi de utilizarea potmetrelor acesta ar fi fost unul care justifica utilizarea lor in continuare in schemele statiilor proiectate ca atare diferenta fiind doar ca ele se invart cu motorase care sunt comandate de o unitate logica-digitala si poate fi memorata pozitia dorita ca sa fie rechemata de utilizator la nevoie.

 

Eu m-am lovit de aceasta problema cand m-am apucat sa construiesc preampul setabil .caci mi-am zis ca ce rost are patru canale , si m-am trezit ca e cam complicat cu ce aveam eu piese ( FET ,MOSFET, MMC-uri ),asa ca am inceput sa ma gandesc la o alternativa cu comutatoare .

 

Este o rezolvare si folosirea "potmetrelor" in trepte cu reglaj exact cum au si procesoarele .La Korg Pandora am doar +/- 16 trepte de volum si este suficient .La fel i pentru ton in EQ are tot +/-16 trepte mai fin nu trebuie la formarea unui anume timbru.

Acestea se pot realiza cu rezistoare care se cupleaza sau decupleaza prin porti de transfer.

Cum am descris ca vreau sa fac alt sitem nu m-am mai interesat cum si ce fac potmetrele digitale .Normal ar trebui sa fie pe aceiasi principiu numai la o scara mai mare de integrare .O sa ma uit odata prin ataloage daca o sa am timp.

 

Este interesanta rezolvarea cu motorase , este simplu ptr firma si este atractiv ptr cumparator care asa vede cu ochi ca este potmetru in scula si nu o "goanga " care are faima proasta daca ne luam dupa propaganda anti digital.Daca-i arati un integrat care poate fi perfect poate se nasc discutii in legatra cu schea statiei .Plus cred ca si fabricile de motoare fac un ban , pana acum aveau piata cu videoplayere ,casetofoane cu mai multe motoare automatizate cu componente electromecanice .

Link to comment
Share on other sites

dupa cum s-a mai explicat noi am incercat cam toate variantele.lucrand numai cu tuburi,avem si semnale foarte mari la care cele digitale se satureaza repede.cele cu jonctiuni[indiferent care]schimba sunetul din pacate.un motor costa cam 27 euro,fiind piesa cea mai scumpa.mai ramane problema softului pt microcontroler,dar odata scris il poti folosi pt mii de produse.aparent pare destul de complicat,dar rezultatele sant motivante,mai ales la ampuri de calitate cu un singur canal.personal o vad ca o adaptare de succes,dar nu ar fi neglijat si varianta produs de sine statator.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
dupa cum s-a mai explicat noi am incercat cam toate variantele.lucrand numai cu tuburi,avem si semnale foarte mari la care cele digitale se satureaza repede.cele cu jonctiuni[indiferent care]schimba sunetul din pacate.un motor costa cam 27 euro,fiind piesa cea mai scumpa.mai ramane problema softului pt microcontroler,dar odata scris il poti folosi pt mii de produse.aparent pare destul de complicat,dar rezultatele sant motivante,mai ales la ampuri de calitate cu un singur canal.personal o vad ca o adaptare de succes,dar nu ar fi neglijat si varianta produs de sine statator.

 

felicitari pentru realizare ,este ceva deosebit !

dar! pentru ca exista un dar,citi din chitaristi isi permit asa ceva 4000$ + pretul amplificatorului,unii nu cistiga atit in un an de zile,din cintari

idea este revolutionara ,depinde cit vor fi de receptivi chitaristii la ea

majoritatea din ziua de azi folosesc pedale cu diferite efecte sau procesoare digitale

si eu ma intreb de ce unii vor 2,3,4 canale si cind cinta baga tot procesorul pe canalul de clean,practic nu se folosesc de canalul care are overdrive ,crunch ,distorsiune sau ce o mai fi

 

inca odata felicitari :):)

Link to comment
Share on other sites

mai ramane problema softului pt microcontroler,dar odata scris il poti folosi pt mii de produse.

Initiativa este laudabila .Felicitari :)

Parerea mea este, folosirea unui microcontroler PIC32 care are setul de instructiuni CPU foarte extins,are memorie suficienta atat pentru program cat si pentru salvare altor parametrii si va ofera posibilitatea sa-l mai folositi si in alte aplicatii, daca mai aveti nevoie(comutari,etc).Practic, la cat costa, aveti la dispozitie un uPLC cu I/O analogice si digitale.Veti putea folosii porturile de intrare pentru citirea pozitiei de pe encoder(cum s-a spus si mai sus) iar porturile de iesire pentru comanda driver motor pas-cu-pas.

Totusi , sunt curios ce motorase pas-cu-pas doriti sa folositi ?

Multumesc si succes in tot ce doriti sa intreprindeti.

Link to comment
Share on other sites

Este deja realitate preampul cu ldr!Este pe linia de testare un pre tip triaxis (culmea !intr-o carcasa de triaxis dezafectat)dar bazat pe preampurile de fender si marshall-slp 1959,jcm800 2203, marshall high gain type-4 stages.O sa fac ceva inregistrari la momentul respectiv.Sunt 8 moduri de lucru ale preampului.

1-CLEAN

2-BRIGHT CLEAN

3-PLEXI

4-JCM 800

5-RHYTHM HIGH GAIN 1

6-RHYTHM HIGH GAIN 2

7-LEAD HIGH GAIN 1

5-LEAD HIGH GAIN 2

Aceste moduri pot fi reglate din urmatorii parametrii- GAIN,BASS,MID,TREBLE,VOICING(un scoop de medii), VOLUME.Fiecare set de parametrii se pot memora intr-o banca de 100 memorii.Accesabil midi.Va tinem la curent!

Link to comment
Share on other sites

overdrive v-a dezvaluit in premiera la ce se lucreaza acum.ca sa facem putina lumina in treaba asta va pot spune ca o adaptare pt. un plexi ar putea fi facuta[inclusiv pedalierul]cam cu 800-1000 euro,si nu 4000$ cat cere americanul[preturi de state,nu?]problema este ca pofta vine mancand;in pretul asta ar intra modificarea interna si un controler din care sa-ti schimbi sunetele.dupa asta o sa vrei si midi ca odata cu schimbarea sunetului sa schimbi si efectul,si uite asa poti sa tot bagi bani!dupa opinia noastra,prima adaptare pe care ar trebui sa o faca orice chitarist care detine un amp decent,este o bucla de efecte profesionala[multe amplificatoare scumpe nu se pot lauda cu asta] - presupune o bucla cu tub,serial paralel,potentiometru de efect pt. paralel,si un sw pt schimbator de faza.asta pt a putea pune in faza semnalul dela preamp cu cel din efect daca se nimeresc in antifaza.multi nu stiu de treaba asta cu faza si se mira ca nu suna efectele bine.in orice caz,nu mai este mult si vom iesi cu toata gama de produse.s-a muncit pe branci un an si jumatate si va garantam ca ve-ti fi surprinsi de ce o sa vedeti.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.