www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Sunt Limitate Vocile Romanesti


Guest Raskolnikov
 Share

Recommended Posts

Guest Raskolnikov

Am ascultat la radio o emisiune despre voce, limbaj, corzi vocale etc., unde un

invitat, specialist in domeniu explica cum se dezvolta corzile vocale si anume - in functie de limba materna sau mai bine zis limba pe care o invata copilul de mic.

Cei care invata 2 limbi de mici au mai multe sanse sa fie buni cantareti vocali deoarece corzile lor vocale se dezvolta mai mai bine, intr-o banda mai larga, ca sa zic asa. Aici se dadea drept exemplu 2 cantareti vocali din Quebec: Celine Dion si Garou (Garou este un cantaret cu o voce gen Joe Cocker, extraordinar).

Limba engleza contine foarte multe sunete guturale, ceea ce nu putem spune despre limba romana.

Un adult care invata engleza o sa vorbeasca tot timpul cu un anume accent.

Deci suntem intr-un fel limitati si cred ca in felul asta se explica lipsa la noi a unor voci specifice de rock sau blues, ma refer la acele voci guturale gen Bon Scot, James Hatfield, Axl Roses s.a.

Cand ascult anumite piese cantate de artisti romani, cover-uri rock sau blues, piese care necesita o voce guturala, imi dau seama ca ceva lipseste acolo.

 

In schimb rockul romanesc s-a dezvoltat intr-o alta directie, zic eu, intr-un registru de voci inalte, de exemplu: Minculescu la inceputuri, Paul Ciuci, Calin Pop (de la Celelalte Cuvinte). Asta il diferentiaza intr-un fel, il face autentic, creeaza o traditie si mie imi place, e ceva de-al nostru. O formatie care vrea sa aiba ceva autentic romanesc cred ca ar trebui sa tina cont de asta. Cand am ascultat prima data Trooper am zis - uite o trupa romaneasca care canta rock romanesc (inafara de nume desigur, nu inteleg de ce si-au luat numele unei formatii deja celebre).

 

Nu sunt specialist, este doar parerea mea, astept si alte opinii sau contraziceri.

Edited by Raskolnikov
Link to comment
Share on other sites

Guest HAZARD

Sincer sa fiu .... e mare porcarie .... ceva gen D-nul FRINCU si cutremurele ....

Eu as zice ca-s cam pe la inceput cu vocea... incerc si eu sa cint ... dar nu cred si contrazic total acele afirmatii spuse in emisiunea spusa de tine . Vocea e in functie de om .. cit de mult lucreza cu ea .. etc etc. Unii au PUR si simplu voce... altii au nevoie de ani de studiu si munca... iar altii nici makar nu si-o ingrijesc si tot cinta . In ceea ce priveste vocea ... ar fi f multe de spus si niciodat finalizate ca subiect....

Parerea mea :)

Link to comment
Share on other sites

draga raskolnikov, este foarte interesant postul tau si ma bucura nespus faptul ca mai exista si oameni ca tine, care-si pun astfel de probleme. eu, unul, sunt perfect de acord cu tine si as prezenta, in sprijinul celor scrise de tine, cateva exemple ancorate in muzica romaneasca. primul exemplu ar fi cel al nicoletei matei - NICO, o cantareata cu o voce deosebita, care emite intr-un spectru in care se cunoaste un studiu atent al limbilor straine. desigur ca si talentul are aici un rol important. mi-a atras atentia acum cativa ani cand a avut primele aparitii pe micul ecran, emisia, intonatia si pronuntia ei fiind aproape perfecte. un alt exemplu este cel al legendarului vocalist HARRY CORRADINY, de la celebra trupa progresiv tm, pe care eu il consider cel mai mare solist vocal roman de rock. pai, se cunostea de la o posta ca stia si germana si engleza si maghiara s.a. se pare ca acest lucru ii dadea posibilitatea sa emita articulat cu o usurinta deosebita intr-un anume spectru sonor la care se mai adauga si modul sau unic de a transmite. un alt exemplu, pe care mi-l aduc aminte acum, este cel al bluesman-ului HANNO HOFFER, de la nightloosers, a carui voce, tot datorita limbilor straine pe care le stapaneste foarte bine (engleza, germana, maghiara, etc.), suna, in cantare, deosebit de autentic in contextul nostru. exemple sigur mai sunt si la noi si pe plan international si toate cred ca vin in sprijinul teoriei prezentate de tine. :)

Link to comment
Share on other sites

Ok .

Nu este gresita observatia lui Raskolnikov este adevarata ,dar numai o mica parte influenteaza cantaretul.

In legatura cu limba materna este altceva important , ritmicitatea si intonatia expresivitatea fiecarei limbi vorbite este alta , chiar la cele inrudite ( engleza , germana) .

 

Aceasta ritmicitate intonati expresive se regasesc si in muzica .

 

Apoi lexicul cuvintele , formarea cuvintelor sunt lucruri care hotarasc tipul de muzica .

Inchipuiti-va " O SOLE MIO ..." cantata in japoneza sau chineza.

 

Limba engleza are foarte multe cuvinte monosilabice , up , down, in ,out,go, now ,love.hate,back, high

 

ele incep cu o consoana , deci ai atack , si se termina de obicei cu o vocala sau au o vocala on mijlocul cuvantului. Aceasta vocala se poate " lungi" cat vrea muschi tai , si poti canta mai usor decat in italiana din punct de vedera a ineligibilitati caci oricand poti sa dai accent pe consoane care delimiteaza inceputul cuvantului . In italiana prea trebuie sa faci glisando tip belcanto si se cam contopesc cuvintele.

 

Acest lucru se vede si la RAP , daca vrei sa faci RAP in limba romana trebuie sa ai un textier super bun care ati gaseste si silabele bune de RAP si rima , ca sa canti ca americani reap in romaneste trebuie sa subdivizezi cuvintele si trebuie sa ai grija sa se si intelega..

 

Nu-i problema de voce guturala, acestia nu au fost promovati in romania ,se promoveaza vocea de manele .

 

In muzica usoara nu se canta gutural , la noi nu se vinde.

Rockul autohton nu a fost original nicicand , doar maimutareli, si nu din cauza muzicantilor ci din cauza educatyiei generale si deci a nivelului scazut de cultura.si lipsa de traditie.

 

In satele germane din banat erau cate doua fanfare care se concurau ,si daca te uiti la numarul de locuitaori ati dai seama ca jumate de sat era implicat in fanfara si in corul biserici sau al fabrici din zona .

 

In anglia de secole este un background in cultura de masa , daca citesti romane istorice sau despre timpuri mai vechi vei gasi , festivalul corurilor de mineri , festivalul cimpoierilor, si cei mai buni ajungeau sa cante in fata reginei.

 

In corurile bisericesti luau parte multi concetateni. Corurile si orchestrele din scoli si licee la fel pregateau tineri in ale artelor.

 

Si inca ceva ! Cand un spectator merge la un spectacol cu o educatie , caci si el a luat parte la diferite miscari culturale , acesta va intelege mai bine despre ce este vorba si va si aprecia efortul depus de artist , tehnica , performanta,etc si nu va fi acaparat doar de un refren banal si un text copilaros ptr mintea oricui.

 

Daca te uiti cati ani aveau uni in anglia si au devenit vedete internationale , sau ai vezi la 20 de ani cantand, compunand si orchestrand fantastic te intrebi ..cand au invatat acesti baieti nuzica ? Pai de mici copii,in scoala, in biserica, la locul de munca.Cand vad ca acuma la 21 de ani se apuca uni de cantat la chitara ma ingrozesc , cand va ajunge sa si cante ceva?de muzica nu mai vorbesc sau conceptie.

 

De asta nu avem cantareti ! Harry Coradini este prietenul meu si fost coleg de trupa , mama lui a fost actrita si el avea o educatie aleasa , pregatit artistic si cultural de tanar.

Cei mai multi organisti si pianisti din Timisoara erau , evrei si nemti ,acestia erau educati si trimisi la studiat arte de mici copii.

Cam de asta cred ca nu avem vocalisti , nu este nevoie de ei .

 

Si iarasi atrag atentia nu porniti a judeca problemele doar din dorinta proprie de a face ceva bun si frumos . aceasta piatra a inculturi atarna greu si inca o buna vrema va atarna de piciorul culturi.

 

RipperClone's edit:

Este totusi ironic ca intr-un post in care se vorbeste despre cultura si asa mai departe sa existe greseli flagrante de ortografie (care se si repeta - vezi ultima ta fraza). Asta ca sa nu ma iau de sensul unor fraze scrise de tine, pe care probabil numai tu il intelegi.

Link to comment
Share on other sites

Guest Raskolnikov

@ karpi

 

Mi-e foarte greu sa te urmaresc si ar fi multe de comentat, dar nu am nici

timp si nu vad nici rostul avand in vedere celelalte posturi ale tale.

Un singur lucru totusi apropo de urmatoare fraza:

 

Rockul autohton nu a fost original nicicand , doar maimutareli, si nu din cauza muzicantilor ci din cauza educatyiei generale si deci a nivelului scazut de cultura.si lipsa de traditie.

 

Majoritatea celor de pe forumul asta sunt rokeri - unii canta in formatii rock, altii canta doar asa, iar altii sunt doar fani.

Dupa cele ce ai spus mai sus vreu sa te intreb ceva: esti sigur ca nu ai gresit forumul cand te-ai inscris.

Link to comment
Share on other sites

Guest HAZARD

QUOTE(karpi @ Mar 21 2006, 03:11 AM)

 

Rockul autohton nu a fost original nicicand , doar maimutareli, si nu din cauza muzicantilor ci din cauza educatyiei generale si deci a nivelului scazut de cultura.si lipsa de traditie.

===================================================================================

 

Interesant mod de a da de pamint cu o ramura a muzicii f puternica daca nu chiar prima ....

Hai sa privim impreuna pornind din '75 .... Facem o istorie sa vedem cita educatie si lipsa de traditie avem noi romanii ?!? Ori te referi pur si simplu la cele ce se intimpla dupa anii 90 ?? ... Lipsa culturii nu tine nici de tine nici de mine .... tine de sistemul de invatamint ... Daca as fi fata in fata cu tine akum ti-as pune urmatoarea intrebare : Cine a pus piatra de temelie a Limbii Romane si in ce an a fost recunoscuta ca limba oficiala ??! Jignesti fara sa-ti vezi lungul nasului ... Postul tau lasa de dorit ... Daca rokul autohton este plin de maimutareli ... ma intreb " manelele " cum le clasifici ?? Drept muzica de petrecere si buna dispozitie ??

Ai ascultat vreodat' Ileana Sararoiu ?? Dragomiroiu ?

Dar sa revin la muzica rock ... Trupele rock Romanesti cam stau in top ... pakat ca nu-s pe gustul tau .. poate ar trebui ca membrii formatiilor rock sa se piarda undeva in umbra scenei la nivelul de cultura care il acorzi tu , iar in fata sa aducem fete " cu nivel de cultura " mai RIDICAT . :) Ce spui ?!

Edited by HAZARD
Link to comment
Share on other sites

Pana la urma vad ca topicul se reduce la un flame daca rockul.ro e bun sau nu. Rockul made in Ro este la fel de ridicat ca si Ro in general. Adica cu cateva exceptii notabile restul lasa de dorit. No offense.

 

Nu cred ca are vreo legatura limba materna cu ceea ce canti. Exemplul cu Celine Dion este chiar hilar fiindca femeia NU stia engleza de mic copil, a invatat-o tarziu de tot. Iarasi cunosc exemple multe de tot care au invatat limbi straine la un grad de perfectiune ridicat avand 20+ ani. Aici cred ca tine strict de abilitatile lingvistice personale.

Link to comment
Share on other sites

Stimati colegi

 

Eu ma refer la rockul cantat in limba materna , nu la cantat in engleza , sunt dificultati mari de

a transpune ritmicitatea limbi engleze in orice alta limba.

Eu cant rock de cativa ani buni si oricat de original as vrea sa fiu tot imit pe cei ce au "inventat" genul sau stilul , eventual il "adaptez".

Pe de alta parte sunt adeptul cantatului in romaneste si nu in engleza , toate compozitiile fostelor trupe in care am cantat erau scrise in limba romana .

Din pacate spectatori de multe ori vor sa le canti cover-uri , confunda o trupa de rock cu un tonomat.

Si nu numai in rock.

 

Poate Raskolnikov s-a referit la cantatul in engleza , dar trebuia sa specifice.

Eu m-am gandit la cantat rock in limba romana . Dar nici o alta limba nu se potriveste pentru muzica rock "originala" .Tot asa cum nu se potriveste limba japoneza la muzica italiana , sau suedeza la opera italiana sau la rock englezesc sau american.

Maimutareala am spus despre rockul de la noi , pentru ca noi am copiat doar "aparentele", moda , si produsul final , fara a parcurge etapele premergatoare .Nu putem sa avem traditii de muzica afro-americana si country .

Nu prea avem nimic comun cu cultura hot-rod sau cu beatniks .

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Karpi are dreptate cand se refera la educatia muzicala care se face in EU fata de ce este la noi. Eu am avut niste experiente care m-au facut sa ma simt jenant, in sensul ca fiind la o intalnire studenteasca de politehnisti toti strainezii stiau sa cante la un instrument. Aproape fara nici o exceptie. Cand am vazut o poloneza (studenta la constructii) si un italian (la aviatie) cantand la pian la 4 maini mi-a cam picat fata. Eu eram singurul dintre romani care stia sa cante la chitara. Ca doar, de, eram studenti la poli nu la conservator, wtf - asta fiind remarca neaosa.

La chitara sa zdrangani Beatles era o chestie super comuna ...

Link to comment
Share on other sites

Karpi are dreptate cand se refera la educatia muzicala care se face in EU fata de ce este la noi. Eu am avut niste experiente care m-au facut sa ma simt jenant, in sensul ca fiind la o intalnire studenteasca de politehnisti toti strainezii stiau sa cante la un instrument. Aproape fara nici o exceptie. Cand am vazut o poloneza (studenta la constructii) si un italian (la aviatie) cantand la pian la 4 maini mi-a cam picat fata. Eu eram singurul dintre romani care stia sa cante la chitara. Ca doar, de, eram studenti la poli nu la conservator, wtf - asta fiind remarca neaosa.

La chitara sa zdrangani Beatles era o chestie super comuna ...

iarta-ma, nu vreu sa fiu nici offtopic nici agresiv, dar vreau sa ma lamuresc pentru cine era o chestie super comuna sa zdragani Beatles la chitara. daca acest lucru se refera la noi, atunci inseamna ca acea cultura beat a patruns si la noi si atunci, cinste noua, ca macar am reusit sa absorbim ceva. daca referinta merge mai departe si se considera muzica Beatles facila, atunci se greseste sigur, pentru ca muzica lor nu este deloc usoara ci doar deosebit de frumoasa.

daca problema se pune in celalalt sens, ca strainii stiau si noi nu, atunci inseamna ca gradul de cultura (muzicala) la noi este redus, ceea ce este o chestie discutabila. programele scolare sunt intr-adevar foarte incarcate cu lucruri mai putin importante in detrimentul educatiei muzicale dar varfuri au fost, sunt si probabil vor fi si la noi.

Link to comment
Share on other sites

iarta-ma, nu vreu sa fiu nici offtopic nici agresiv, dar vreau sa ma lamuresc pentru cine era o chestie super comuna sa zdragani Beatles la chitara. daca acest lucru se refera la noi, atunci inseamna ca acea cultura beat a patruns si la noi si atunci, cinste noua, ca macar am reusit sa absorbim ceva. daca referinta merge mai departe si se considera muzica Beatles facila, atunci se greseste sigur, pentru ca muzica lor nu este deloc usoara ci doar deosebit de frumoasa.

daca problema se pune in celalalt sens, ca strainii stiau si noi nu, atunci inseamna ca gradul de cultura (muzicala) la noi este redus, ceea ce este o chestie discutabila. programele scolare sunt intr-adevar foarte incarcate cu lucruri mai putin importante in detrimentul educatiei muzicale dar varfuri au fost, sunt si probabil vor fi si la noi.

 

Cred ca n-am fost eu suficient de clar: dintre "noi" doar eu stiam sa cant la chitara (si nu beatles ...). Si iarasi departe de a zice ca Beatles e facil (chiar daca nu ma dau in vant dupa ei) dar sa canti Hey Jude, Yellow Submarine & co nu mi se pare o chestie super dificila ... daca tin minte bine printre primele melodii invatate de mine a fost Yellow Submarine.

 

Pe mine ce ma deranjeaza in privinta intregului sistem de invatamant/educatie de la noi, este ca ne laudam cu varfurile. Asa este, vor fi tot timpul varfuri care sunt cel putin egale cu varfurile de dincolo. Noua ne lipseste complet media, chestia de mijloc, educatia elementara muzicala. Sincer nu ma mir avantul manelelor si a porcariilor dance sau ce sunt de la noi. Uitati-va in jurul vostru (astia care nu canta neaparat intr-o formatie, ci canta pur si simplu ca hobby) si vedeti cati stiu sa cante la un instrument, ca sa nu vorbesc sa stie elementara teorie muzicala.

Link to comment
Share on other sites

Guest miriapod

ceea ce karpi vroia sa spuna, cred, este ca nivelul educatiei muzicale influenteaza gusturile.

cel putin in anii de scoala prin care am trecut eu, educatia muzicala ne era servita in sila.. scoala n-a organizat niciodata un cor, serbare, orchestra, nimic. e normal ca majoritatea populatiei in cazul asta sa nu fie in stare sa digere decat refrene simple de dance, le lipseste cultura, informatia.

Link to comment
Share on other sites

acum ne-am lamurit, desi suntem usor offtopic, suntem totusi de aceeasi parte a baricadei. eu as dori insa sa constientizati un lucru dureros, dar foarte important: CULTURA NU ESTE LIBER CONSIMTITA! cred ca asta explica foarte multe din problemele de ordin educational si ar trebui s-o inteleaga si cei care isi desfasoara activitatea in domeniul educational de la cele mai inalte niveluri. mai precis logistica in domeniul respectiv este foarte proasta. se prefera bombardarea intelectului cu fel de fel de cunostinte din matematica, fizica, chimie, etc. la cote foarte ridicate si mai putin folositoare in detrimentul unor cunostinte elementare in materie de arta. si aici incadram si muzica (teorie muzicala, solfegii, armonie, istoria muzicii, etc.). si atunci, zic eu ca este normal ca ceea ce ne intereseaza pe noi in muzica de la noi sa tinda spre neesential d.p.d.v. al celor care ne fac educatia culturala (muzicala). si de aici si limbile straine care influenteaza articularile vocale, de la care am pornit discutia s.a.m.d. oricum discutia ramane deschisa.

Link to comment
Share on other sites

acum ne-am lamurit, desi suntem usor offtopic, suntem totusi de aceeasi parte a baricadei. eu as dori insa sa constientizati un lucru dureros, dar foarte important: CULTURA NU ESTE LIBER CONSIMTITA! cred ca asta explica foarte multe din problemele de ordin educational si ar trebui s-o inteleaga si cei care isi desfasoara activitatea in domeniul educational de la cele mai inalte niveluri. mai precis logistica in domeniul respectiv este foarte proasta. se prefera bombardarea intelectului cu fel de fel de cunostinte din matematica, fizica, chimie, etc. la cote foarte ridicate si mai putin folositoare in detrimentul unor cunostinte elementare in materie de arta. si aici incadram si muzica (teorie muzicala, solfegii, armonie, istoria muzicii, etc.). si atunci, zic eu ca este normal ca ceea ce ne intereseaza pe noi in muzica de la noi sa tinda spre neesential d.p.d.v. al celor care ne fac educatia culturala (muzicala). si de aici si limbile straine care influenteaza articularile vocale, de la care am pornit discutia s.a.m.d. oricum discutia ramane deschisa.

 

Asta este , eu cred ca m-am gindit la problemele de a canta rock in limba romana , cea ce pune unele probleme ,dupa cum am descris .

 

Ar trebui sa avem textieri , poeti care sa scrie textele care trebuie sa corespunda nu nimai din punct de vedere artistic ci si sa fie "interpretabile", bineinteles ca si cantaretul poate sa scrie textul si ar fi cea mai fericita rezolvare.

Dar cred ca in general cantareti nostri canta multumitor in limba engleza , chiar se mira americani si englezi cat de bine se cunoaste engleza in romania , ( eu nu le prea am ca am studiat alte limbi moderne).

Probabil un american sau un englez simte micile diferente de accent , dar poate le si place are ptr ei un iz exotic. Ca si in cazul lui Bob Marley ,asa cred ca limba materna si formarea unor obiceiuri si "obisnuinte" nu ar fi un impediment ptr cantareti nostri in lumea muzici anglosaxone , un cantaret este un artist are spirit de observatie are auz muzical si probabil se poate corecta cu timpul fiind constient de micile probleme de dictie si pronuntie.

 

Cred ca acesta ar fi fost idea urmarita de Raskolnikov , eu m-am gandit la problemele trupei mele cu textele ce trebuiau ajustate dupa rimicitate si accente preluate din muzica anglosaxona . De obicei compuneam linia melodica si dupa acea o inregistram si textierul lucra pe aceasta "macheta" dupa care se incerca cu vocalistul ca sa se corecteze si sa se aleaga cea mai buna versiune pentru a putea fi cantata in stil. Si cred ca este vorba de toti cantareti , si de blues si de pop , hip hop, si de rock etc..

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

acum ne-am lamurit, desi suntem usor offtopic, suntem totusi de aceeasi parte a baricadei. eu as dori insa sa constientizati un lucru dureros, dar foarte important: CULTURA NU ESTE LIBER CONSIMTITA! cred ca asta explica foarte multe din problemele de ordin educational si ar trebui s-o inteleaga si cei care isi desfasoara activitatea in domeniul educational de la cele mai inalte niveluri. mai precis logistica in domeniul respectiv este foarte proasta. se prefera bombardarea intelectului cu fel de fel de cunostinte din matematica, fizica, chimie, etc. la cote foarte ridicate si mai putin folositoare in detrimentul unor cunostinte elementare in materie de arta. si aici incadram si muzica (teorie muzicala, solfegii, armonie, istoria muzicii, etc.). si atunci, zic eu ca este normal ca ceea ce ne intereseaza pe noi in muzica de la noi sa tinda spre neesential d.p.d.v. al celor care ne fac educatia culturala (muzicala). si de aici si limbile straine care influenteaza articularile vocale, de la care am pornit discutia s.a.m.d. oricum discutia ramane deschisa.

Si acum tin minte ca noi la muzica in generala invatam cand s-au nascut si au murit tot felul de compozitori in loc dreaqului sa ascultam muzica lor.

Link to comment
Share on other sites

Guest Raskolnikov

Cred ca trebuia sa spun si eu de la bun inceput ca vreu o dezbatere serioasa.

Pe scurt eu incercam sa-mi explic lipsa unui anumit tip de voce, vocea guturala sau ragusita din muzica romaneasca, gen Bon Scott, Brian Adams, Sting, Rod Steward, Lemi, etc. (cantareti anglofoni), prin faptul ca corzile nostre vocale se dezvolta diferit datorita diferentei limbilor materne - limba engleza si romana. Imi pare rau ca s-a ajuns sa se spuna ca noi nu avem voci pentru nu avem cultura si educatie muzicala si altele offtopic.

Rog pe cei care posteaza sa se refere la primul meu post din topic eventul sa dea argumente si exemple serioase cum a facut StratMan

 

 

Pana la urma vad ca topicul se reduce la un flame daca rockul.ro e bun sau nu. Rockul made in Ro este la fel de ridicat ca si Ro in general. Adica cu cateva exceptii notabile restul lasa de dorit. No offense.

Nu cred ca are vreo legatura limba materna cu ceea ce canti. Exemplul cu Celine Dion este chiar hilar fiindca femeia NU stia engleza de mic copil, a invatat-o tarziu de tot. Iarasi cunosc exemple multe de tot care au invatat limbi straine la un grad de perfectiune ridicat avand 20+ ani. Aici cred ca tine strict de abilitatile lingvistice personale.

 

De ce nu citesti bine despre ce-i vorba inainte de a posta?

1. Topicul nu se reduce la: "rockul romanesc e bun sa nu".

2. Celine Dion a invatat limba engleza de mica, ca toti copiii din Quebec, a studiat engleza mai tarziu

ca sa si-o cizeleze cum fac de obicei starurile.

3. Topicul este despre voce, nu abilitati lingvistice.

 

draga raskolnikov, pentru ca tot discutam de voci deosebite, crezi ca in categoria citata initial de tine ar putea fi inclusa si LARA FABIAN?

 

Nu stiu, nu am auzit pana acum de aceasta artista.

Edited by Raskolnikov
Link to comment
Share on other sites

De ce nu citesti bine despre ce-i vorba inainte de a posta?

 

Citesc f bine inainte, eu continuam o discutie inceputa cu cateva posturi inainte mea chiar daca erau off topic.

 

Ref la vocile ragusite vezi si tu baza de selectie, adica chiar si in tarile anglofone majoritatea vasta a vocilor sunt normale nu ragusite.

Mai tine cont de trenduri/mode & co. Sa iti dau un exemplu celebru, Hetfield, asculta primele albume si asculta-l acum. Alt exemplu Paradise Lost (la inceput cantau grohait rau de tot si acum canta ceva disco). Daca Bon Scott mai canta si acum cine stie cum suna.

Printre altele raguseala aia se datoreaza deteriorarii corzilor vocale de tutun, beutura, ce o mai fi, deci si unor factori externi nu neaparat antrenarii corzilor vocale.

Link to comment
Share on other sites

Sunt voci foarte bune si "colorate " si la noi doar ca la noi nu prinde , si iarasi ajungem la "mainstream"-ul de la noi.

Ca sa amintesc doar un exemplu de voce si muzica excelenta care cu greu se strecura printre "altele"

si nu a prins la noi , regretatul Iuliu Merca canta fenomenal si putea sa-si formeze vocea in fel si chip , o voce plina de armonici , o voce de cantaret profi pentru rock.

piesele Semnal M mai cunoscute erau cantate de Boldijar cantaret foarte bun si bassist exceptional care canta mai "curat" dar si el poate canta in multe feluri.

Si au mai fost mai multi foarte buni si cunoscuti in "limitele" sistemului.

Nu se putea canta Oda lu Ceasca ragusit cu voce de Paul Robson.

Si acuma sunt vocalisti cu voci grave , ragusite , colorate , bune ..de exemplu la trupa "Cargo" , (Baciu) , Nico ,Pochorschi , ce am auzit eu ici colo la radio ( din greseala caci nu se prea difuzeaza multe)

De trupele de rock mai noi sunt multi vocalisti care inca nu s-au impus ( stim de ce)

 

Poti sa canti ragusit si daca nu fumezi sau altele cu corzile vocale , este o tehnica de a canta ragusit , probabil no toti , dar multi pot sa invete .

O problema ar fi , nu pot avea toti vocalisti de succes aceiasi tip de voce , in totdeauna unul se impune cu un anumit stil si ceilalti devin automat "imitatori " si nu mai e "loc". Si atuncea numai altfel de voce poate sa mai ajunga in "top" , la o tara mica cu maxim 10 trupe in " circulatie" nu poti sa ai prea multe voci "recunoscute". Si de foarte multe ori o trupa de suces nu are un vocalist extraordinar ( ca si calitate a voci , ma gandesc la timbru , ambitus ) dar se impune prin "text" .

 

Cum scriu si alti nici in tarile anglosaxoane ponderea de voci iesite din comun este mica , voce ragusita al la Rod Stewart , Bryan Adams,Joe Cocker , Bony Tyler , Lemmy , Paul Young ,s-au impus si toti ceilalti sunt considerati imitatori ...si nu mai e "loc" .

 

Cred vocea ragusita , sau tehnica de a canta ragusit nu tine de limba materna.

Dictie , pronuntie ,accent ar fi problema .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest cervidee

Am ascultat la radio o emisiune despre voce, limbaj, corzi vocale etc., unde un

invitat, specialist in domeniu explica cum se dezvolta corzile vocale si anume - in functie de limba materna sau mai bine zis limba pe care o invata copilul de mic.

Cei care invata 2 limbi de mici au mai multe sanse sa fie buni cantareti vocali deoarece corzile lor vocale se dezvolta mai mai bine, intr-o banda mai larga, ca sa zic asa. Aici se dadea drept exemplu 2 cantareti vocali din Quebec: Celine Dion si Garou (Garou este un cantaret cu o voce gen Joe Cocker, extraordinar).

Limba engleza contine foarte multe sunete guturale, ceea ce nu putem spune despre limba romana.

Un adult care invata engleza o sa vorbeasca tot timpul cu un anume accent.

Deci suntem intr-un fel limitati si cred ca in felul asta se explica lipsa la noi a unor voci specifice de rock sau blues, ma refer la acele voci guturale gen Bon Scot, James Hatfield, Axl Roses s.a.

Cand ascult anumite piese cantate de artisti romani, cover-uri rock sau blues, piese care necesita o voce guturala, imi dau seama ca ceva lipseste acolo.

 

In schimb rockul romanesc s-a dezvoltat intr-o alta directie, zic eu, intr-un registru de voci inalte, de exemplu: Minculescu la inceputuri, Paul Ciuci, Calin Pop (de la Celelalte Cuvinte). Asta il diferentiaza intr-un fel, il face autentic, creeaza o traditie si mie imi place, e ceva de-al nostru. O formatie care vrea sa aiba ceva autentic romanesc cred ca ar trebui sa tina cont de asta. Cand am ascultat prima data Trooper am zis - uite o trupa romaneasca care canta rock romanesc (inafara de nume desigur, nu inteleg de ce si-au luat numele unei formatii deja celebre).

 

Nu sunt specialist, este doar parerea mea, astept si alte opinii sau contraziceri.

 

Intr-adevar, limba isi imprima, intr-o oarecare masura efectul asupra vocii. Unele limbi sunt mai muzicale si altele nu, si in unele sunt accentuate unele calitati ale vocii si-n alte limbi, altele :), insa talentul si exercitiul conteaza cel mai mult, importanta lor fata de cea a limbii este mult mai mare, in opinia mea :)

Edited by cervidee
Link to comment
Share on other sites

Guest pingsmile

QUOTE(karpi @ Mar 21 2006, 03:11 AM)

 

Rockul autohton nu a fost original nicicand , doar maimutareli, si nu din cauza muzicantilor ci din cauza educatyiei generale si deci a nivelului scazut de cultura.si lipsa de traditie

 

raman offtopic: tot ce poti spune despre rockul romanesc la ora actuala e ca nu uramareste acelasi trend cu cel din afara...iar asta nu e neaparat ceva rau..dimpotriva :)

...ma rog nu neg numarul mare de formatii foarte bune de afara..dar totusi nici acolo lucrurile nu stau deloc bine :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest diogrey

Voci ragusite din Ro -> Chelloo (Parazitii) B)

ce tare ar fi sa cante rock ...macar o piesa ...sa-l vad cum se chinui sa atinga note inalte si so dea in faze de axl rose ;);):o:):(:):)

Link to comment
Share on other sites

Guest Firebrand

Poate e usor offtopic....dar avem cativa solisti ( din-astia mai "tineri") care chiar pun in valoare consoanele si vocalelel modeste ale limbii noastre :) Exemplu Vita de la implant Pentru Refuz...care poate canta extraordinar in romana (extraordinar pentru genul sau ...hardcore) si mai e si tipu de la Vama Veche (rusine mie am uitat cum il cheama) care canta foarte frumos in romana. Apropo din nou offtopic , nu suport cand aud multi romani de varsta mea spunand " e faina melodia, ar suna mai fain in engleza" :)

Link to comment
Share on other sites

;) super tare, inca un thread de eseuri.

raspund si eu la ce am avut rabdare sa citesc

In schimb rockul romanesc s-a dezvoltat intr-o alta directie, zic eu, intr-un registru de voci inalte, de exemplu: Minculescu la inceputuri, Paul Ciuci, Calin Pop (de la Celelalte Cuvinte). Asta il diferentiaza intr-un fel, il face autentic, creeaza o traditie si mie imi place, e ceva de-al nostru.
rob halford, romanas de'al nostru :)
Cand am ascultat prima data Trooper am zis - uite o trupa romaneasca care canta rock romanesc (inafara de nume desigur, nu inteleg de ce si-au luat numele unei formatii deja celebre).

foarte celebri americanii trooper, care e albumul vostru preferat? ;)

 

Bon Scot, James Hatfield, Axl Roses
B) hai ca esti tare la nume

 

Apropo din nou offtopic , nu suport cand aud multi romani de varsta mea spunand " e faina melodia, ar suna mai fain in engleza" :(

oh da, tell me about it :) ...asta si "e faina melodia, da scrieti si voi versuri serioase" :)

Link to comment
Share on other sites

Guest lp2005

Pe scurt eu incercam sa-mi explic lipsa unui anumit tip de voce, vocea guturala sau ragusita din muzica romaneasca, gen Bon Scott, Brian Adams, Sting, Rod Steward, Lemi, etc. (cantareti anglofoni), prin faptul ca corzile nostre vocale se dezvolta diferit datorita diferentei limbilor materne - limba engleza si romana. Imi pare rau ca s-a ajuns sa se spuna ca noi nu avem voci pentru nu avem cultura si educatie muzicala si altele offtopic.

 

Salut,

 

Nu am citit toate posturile de aici si nici exact ce vrei tu sa afli nu stiu, dar eu am cantat vocal si am o voce foarte buna si acum. In mod cert limba materna afecteaza vocea si ii impune un anumit still (chestia e documentata si in alte parti). Parerea mea este ca rock-ul romanesc este undeva apropiat de un stil latin+balkanic. Si cred ca asta-i da finetea. Tot parerea mea este ca cine crede ca inca prelucreaza pe cineva prin muzica lui (cum zice Karpi intr-un post) inca nu si-a gasit stilul (modul de exprimare - reprezentativ pentru fiecare om).

Cand aveam vreo 16 ani imitam perfect (sau aproape perfect) to felul de sunete sau timbre vocale (toti vocalli autohtoni buni). Am dat mai multe probe si peste tot eram number 1. Chiar credeam ca sunt cel mai bun. Ma tarziu cantam ca Scott, Coverdale, Dio aproape orice voiam sa cant. Cineva mai batran zicea ca asta inseamna sa ai voce, nu scoala de voce. Mai tarziu ceva am inceput sa studiez si dupa catva timp am inceput sa cant cum imi placea mie si se vedea ca noul stil este romanesc (si cred ca asta a fost impus de limba materna).

Am cunoscut si muzicieni (cunoscuti) care canta ca si vocali pentru ca au o ureche perfecta si sunt convinsi ca "vocea" o sa vina exersand (mare greseala sa cante fara un vocal). Este ceva adevarat in asta da' vocea aia o sa fie o voce limitata. Contrazic total idea ca orice muzician poate fi vocal. Cread ca de-asta si exista oameni care compun petru alti. Un timbru placut nu inseamna voce ca ai voce. Consider ca ai voce atunci cand o poti adapta (imita sunete). Apropo, Bitman (nu am fost niciodata fanul lui da' am fost fan Minculescu) are timbru si l-am auzit de mai multe ori imitind si o gramada de sunete in mai multe tonalitati.

Link to comment
Share on other sites

ca de obicei, ma bag si eu unde nu imi fierbe oala, nu are nici o legatura in ce limba te exprimi(sa nu uitam ca am cantat floare de iris pana de ne ieseau ochii din cap, si ne simteam acolo) daca o faci prost, o faci prost si in engleza, chineza, urubambeza, etc..., daca este o melodie proasta sau o voce proasta poti sa o canti in engleza pana mori, tot proasta va fi..

p.s. am ascultat NEK(ultimul album) acum 2 zile, este beton si este in italiana, deci...

Link to comment
Share on other sites

Guest miriapod

nu cred ca era vorba de vocile proaste, ci de felul cum influenteaza limba vocile bune

si in mod evident le influenteaza.. fiecare cultura/limba, are specificul ei, tehnica ei.

s-ar putea spune ca e o limitare...

Link to comment
Share on other sites

nu cred ca era vorba de vocile proaste, ci de felul cum influenteaza limba vocile bune

si in mod evident le influenteaza.. fiecare cultura/limba, are specificul ei, tehnica ei.

s-ar putea spune ca e o limitare...

tu sigur ai ramas cu gandul la bem-bem-ul ala, eu nu spuneam acelasi lucru?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.