crazy-b

Cum Se Tine Pana?

Recommended Posts

pareri pro si contra...metoda oldschool...metoda moderna...avantaje si dezavantaje...eventual...metode hibrid...stiluri la care unul din cele 2 moduri ofera un avantaj....

Cum ai tu chef sa tii pana :) asa o tii, nu exista o regula.

Avantajele o sa le observi singur in stilul tau de picking,poate ma insel, dar nu am vazut 2 oameni sa tina pana IDENTIC, odata pentru ca fiecare are alta mana si alte lungimi/grosimi la degete, si pana va sta altfel si va fi tinuta altfel etc etc 348438h^#$**#......

DUDE ce intrebare e si asta?Canta cum ai chef, asta te doare pe tine :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu mana de obicei. Ce intrebari existentiale au unii....

 

Si ca sa fiu on-topic : data viitoare foloseste search. Cred ca s-a mai vorbit de asta de 100 de ori :).

Edited by Hix

Share this post


Link to post
Share on other sites
in loc sa ajutati faceti mijto . ceva tipic si din ce in ce mai popular rgc-ului...

 

ok frate, imi cer scuze;

dar nu vad substanta in aceasta intrebare..

 

Eu tin pana si cam atat ;

 

Singurul lucru care ma intereseaza la ea este sa fie nou, sa fie +1 mm grosime ; prefer Planet waves..

 

dar cum se tine ?

 

nici nu mi-am imaginat ca exista tehnici sau reguli in asta;

 

sorry

Share this post


Link to post
Share on other sites
in loc sa ajutati faceti mijto . ceva tipic si din ce in ce mai popular rgc-ului...

 

Exista n-spe mii de topicuri cu acest titlu. Un simplu search rezolva treaba.

Si da, baietii au dreptate. Nu exista o regula cum sa tii pana, doar eventual un sfat. Pana o tii cum ti-e tie mai comod, cum ti-e mai usor de cantat. Tine de gust.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu se mai tine pana .

 

Se canta cu thumb pick

 

Atatea baliverne cate pe rgc.ro mai rar .

 

Da nu-i de mirare , e de vina criza .

 

Ptr ce vreti voi sa va tot tot tineti de pana ?

 

Lasati tampeniile si apucati-va sa invatati sa cantati ca vremea trece !

 

Canta cu limba cu nasul cu dinti dar sa canti ceva .

Pana o tii cum vrei tu dar pana nu stii sa canti este totuna cum o tii .

Poti s-o tii si-n buzunar , si pe chitara si pe stativ sau acasa in sertar .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ideal e sa faci cu un profesor/amic mai experimentat si iti explica tot...e la moda, vad, sa se faca topic pentru orice.

Nu e numai ideea sa canti..ca poti invata prost si e destul de greu sa te dezveti.

 

Vad ca tu,cel care a postat topicul,stii despre ce e vorba...care e intrebarea?

De curiozitate...care e metoda old si care e moderna? :)

Edited by Fictum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exista pene de chitara cu mai multe colturi pe o parte , respectiv cu dinti ca si firizul.

 

CUM SE TINE ? cu dinti catre ce , haha.

 

Trebuie sa inveti ceva geografie , astronomie si catrografie ca sa poti invata sa tii pana corect.

Mai nou se corecteaza prin GSM unhiul de atac ,

 

Da la pull and hammer cum se tin degetele? ca de se invata cineva prost ce-o sa mai faca dupa acea?Ca nu se mai dezvata.

Pana o tii cum poti sic cum este cazul .Cum dai cu ea ar fi o problema .

 

Dar inainte de toate sunt multe alte probleme reale .

Share this post


Link to post
Share on other sites

lasati mai, ca unii s-au nascut "invatati" :)

 

E o chestiune care se arata...e mai greu de explicat,cine ma intreaba ii arat mai multe feluri de a tine pana si apoi el vede care prindere ii e mai comoda sau la indemana.

La folk se tine mai de sus si e lasat varful mai mult in afara pentru batai/rimuri/lovire in corzi mai cu forta.

La Metal se tine mai aproape de varf (pentru a executa mai rapid un flageolet artificial)eventual inclinata putin, pentru viteza.

La Blues...poate ne zice Karpi cum tine pana :)

Eu cant cu pana facuta de mine din cartela(asa m-am invatat)nu pot sa cant cu pana normala din comert.(am colectie in caz ca o sa creada cineva ca nu imi permit,dar cand am invatat eu sa cant nu existau pe toate drumurile) Eu am vorbit din propria experienta legat de invatat si dezvatat...mie imi e greu/incomod sa cant cu o pana normala si nu am timp sa incep sa invat.

Iar prinderea se face in mai multe feluri...2-3degete...intre degetul mare si prima falanga a degetului aratator...etc.

cea din urma...ca sa nu ma intrebati "cum adica?"....vezi mai jos:

 

P.S.Tot nu m-am prins cu faza aia de modern si old ... :)

Edited by Fictum

Share this post


Link to post
Share on other sites
lasati mai, ca unii s-au nascut "invatati" :)

 

E o chestiune care se arata...e mai greu de explicat,cine ma intreaba ii arat mai multe feluri de a tine pana si apoi el vede care prindere ii e mai comoda sau la indemana.

La folk se tine mai de sus si e lasat varful mai mult in afara pentru batai/rimuri/lovire in corzi mai cu forta.

La Metal se tine mai aproape de varf (pentru a executa mai rapid un flageolet artificial)eventual inclinata putin, pentru viteza.

La Blues...poate ne zice Karpi cum tine pana :)

Eu cant cu pana facuta de mine din cartela(asa m-am invatat)nu pot sa cant cu pana normala din comert.(am colectie in caz ca o sa creada cineva ca nu imi permit,dar cand am invatat eu sa cant nu existau pe toate drumurile) Eu am vorbit din propria experienta legat de invatat si dezvatat...mie imi e greu/incomod sa cant cu o pana normala si nu am timp sa incep sa invat.

Iar prinderea se face in mai multe feluri...2-3degete...intre degetul mare si prima falanga a degetului aratator...etc.

cea din urma...ca sa nu ma intrebati "cum adica?"....vezi mai jos:

 

P.S.Tot nu m-am prins cu faza aia de modern si old ... :)

Nu este o regula , in primul rand sun "nn" tipuri de pene ,"nn" feluri de corzi,"nn" grosimi de pana , si "nn" feluri de mani si degete. mai multe materiale ptr pana....

 

Eu tin pana in foarte multe feluri o invart incontinuu intre degete in functie de ce cant in ce pozitie , cate inalte vreau sau cat de cursiv sau stacat sa fie tonul intre timp trag si cu degetele indiferent de ce gen de muzica cant .Cu degetele ca si cu pana lovesc in "n" feluri si estompez in mai multe feluri.

Blues ,rock, sau alt stil nu conteaza pana se tine la fel cand vrei anume atac.

Deci nu prea se poate da retete , doar sa vada incepatorul ca este totuna si pot tine pana oricum si pot canta la fel fara multe schimbari in ton .

Alta poveste este sa produci flagiolet numai din pana+deget .

 

Materialul de cartela este cam slab dar daca ai la tine o mica foarfeca o poti ajusta cand e nevoie,la mine in cateva zile se toceste .De obicei folosesc Fender Heavy , tin mai mult nu se tocesc atat de repede.

Edited by karpi

Share this post


Link to post
Share on other sites
P.S.Tot nu m-am prins cu faza aia de modern si old ... :D

 

modern e cum arata nenea justin sandercoe in dvd-ul ala cu "beginners...etc" daca il are cineva....se tine oarecum intre buricul degetului aratator si interiorul degetului mare.....aratatorul e "deschis"...am vazut la mai multi ca tin asa si sunt chitaristi respectati....pare-se ca avantajul consta in o mai usoara relaxare a incheieturii si a intregii maini....asa zicea pe dvd....am mai citit in link-urile postate aici si am constatat ca pe site-urile respective se sustine exact contrariul...desi logic...o mana deschisa e mai relaxata....o mana stransa cum tinde sa se inchida daca tii "oldschool" e  mai incordata...acu.... :) ...pe cine sa cred??

 

aia oldschool e cu aratatorul "inchis"....pana sta intre partea laterala a degetului aratator si interiorul degetului mare.....

 

:)

eu o folosesc pe a2-a...mi se pare ca sta mai bine pana asa, poti face flajeolete si degetele stau "la cutie" si nu ating corzi, butoane, comutator de doze atunci cand strum-uiesti :) ...etc....doar ca am vazut folosindu-se si prima metoda si am vrut sa vad niste pareri....

Share this post


Link to post
Share on other sites

acu cred ca s-au mai largit orizonturile pentru un incepator...trebuie sa inceapa de undeva,nu? :D

 

La anumite solouri si eu tin pana cu 2 degete intre buricele lor,la altele de viteza...intre degetul mare si a doua falanga de la degetul aratator...cum a zis si karpi,sunt mai multe moduri dar daca unii sunt mai lenesi si nu studiaza marii chitaristi(video,tutoriale,explicatii) trebuie sa ii ajutam,noi cei de rand,nu? :)

 

Legat de cartela,asa este,se toceste repede dar imi fac rezerve. Mai nasol e faza cand iti cer spectatorii pana,la ultimul concert am luat o pana din magazin cu mine, ca sa am si eu ce daruii sa nu ii mai dezamagesc cand le zis ca eu cant cu cartela :)

(sunt multi care vor pana,nu ca a cantat X sau Y cu ea :) )

Edited by Fictum

Share this post


Link to post
Share on other sites
se tine oarecum intre buricul degetului aratator si interiorul degetului mare.....aratatorul e "deschis"...am vazut la mai multi ca tin asa si sunt chitaristi respectati

 

George Benson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu înțeleg de unde au apãrut atâtea mesaje bãºcãlioase pentru un subiect atât de important. E adevãrat, s-a mai discutat asta pe RGC ºi problema a fost pusã aici destul de ambiguu, dar asta nu justificã aproape o paginã întreagã de glume.

 

Înainte sã vorbesc despre ce cred eu în legãrurã cu ținutul penei, trebuie sã spun câteva lucruri despre miºcarea mâinii. Atunci când cântãm cu pana, notele pot porni din 4 miºcãri diferite: din degete, din încheieturã, din cot ºi din umãr.

 

Miºcarea degetelor care țin pana (degetul mare ºi cel arãtãtor): Eu o consider o greºealã. Aceste douã degete au deja destulã treabã de fãcut în a ține pana ºi nu mai au nevoie de alta. Nici nu se poate obține o acuratețe ritmicã foarte bunã din acest tip de miºcare. Existã bineînțeles ºi chitariºti care m-ar contrazice: Kenny Burrell.

 

Miºcarea încheieturii: Aici este cheia de fapt. Este mare pãcat cã unii nu au încheieturã (chitaristul din exemplul de mai sus), însã noi, chitariºtii care avem una, trebuie sã profitãm la maxim de ea. În mod natural, încheietura este fãcutã sã se miºte în felul în care batem în uºã, dar miºcarea mâinii în planul perpendicular miºcãrii naturale este folositã de majoritatea chitariºtilor. Din pãcate, acest tip de miºcare blocheazã foarte uºor încheietura la viteze mai mari, miºcarea fiind transferatã în cot ºi ulterior, când ºi acesta se blocheazã, în umãr.

 

Miºcãrile cotului ºi ale umãrului sunt bune pentru cu totul altfel de aplicații decât cele de vitezã (strumming, texan shuffle, etc... ) ºi îºi vor pierde acuratețea în aceste cazuri dacã sunt folosite necorespunzãtor.

 

În ceea ce priveºte ținerea propriuzisã a penei, eu vãd douã posibilitãți, ambele având legãturã poziția penei relativ la degetul mare. În cea pe care o consider obiºnuitã, pana stã pe interiorul degetului mare, iar cealaltã, sã-i spunem neobiºnuitã, pana stã pe vârful degetului mare, care stã drept, sau la cei care au degetul mare flexibil, pana stã tot pe interior, iar degetul mare este dat peste cap.

 

Folosind metoda obiºnuitã, degetul mare are o treabã în plus fațã de cealaltã metodã, ºi anume aceea de a apãsa mai tare sau mai moale pentru a ține pana. Aceast acțiune, de a strânge pana induce o tensiune în încheieturã care se blocheazã mai repede. În plus, în aceastã poziție este mai greu sã miºti încheietura în mod natural. Cei care folosesc aceastã metodã "obiºnuitã", printre care mã numãr ºi eu, trebuie sã fie atenți ca presiunea exercitatã de degetul mare sã nu fie prea mare ºi sã adapteze poziția mâinii astfel încât miºcarea de sã se producã mai mult în planul natural decât în cel perpendicular pe acesta.

 

Metoda neobiºnuitã (George Benson, Santana) presupune blocarea pe spate a degetului mare, în acest fel eliminându-se tensiunea creeatã de acesta în mânã. În aceastã poziție este de asemenea mai uºor sã miºti mâna în planul natural, dar e mai greu sã faci panaj hibrid. Este imposibilã reglarea atacului asupra corzii din "strânsoarea" penei, aceasta fiind fixã. Dinamica va trebui sã vindã doar din încheieturã.

 

Trebuie sã fac o mențiune specialã pentru Santana. El stãpâneºte la fel de bine ambele metode. În general foloseºte metoda neobiºnuitã, ținând pana cu trei degete, dar la pasajele care necesitã o finețe mai mare, renunțã la arãtãtor ºi ține pana între degetul mare ºi cel mijlociu apãsând pana pe partea lateralã a mijlociului.

 

Tuck Andress a fãcut o descriere mult mai detaliatã a metodelor de lovire a corzilor. Se poate citi mai departe pentru cei care au timp sã aprofundeze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.