Deagu

Cum Sa-ti Faci O Piesa

Recommended Posts

Iata parerea mea: 1.Compui linia melodica cap-coada dupa care vii cu versurile 2.Pe versuri cap-coada compui linia melodica 3.Pe o ''expresie'' scurta vii cu linia melodica aferenta-si tot asa ''modifici schimbarea''pana la finalul piesei. 4.Linia melodica si versurile se nasc simultan-compozitorul si textierul fiind unul si acelasi. Cred ca variantele ''3''si ''4'' duc la cele mai bune rezultate.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iata parerea mea: 1.Compui linia melodica cap-coada dupa care vii cu versurile 2.Pe versuri cap-coada compui linia melodica 3.Pe o ''expresie'' scurta vii cu linia melodica aferenta-si tot asa ''modifici schimbarea''pana la finalul piesei. 4.Linia melodica si versurile se nasc simultan-compozitorul si textierul fiind unul si acelasi. Cred ca variantele ''3''si ''4'' duc la cele mai bune rezultate.

 

 

- Cum reuseste Marius Moga sa functioneze atat de bine? Care e secretul tau?

 

- Nu am o reteta aparte. Este adevarat insa ca imi este foarte usor sa compun linii melodice si texte pentru ele. Iar daca am o calitate cu adevarat, aceea este de a sti sa produc o piesa muzicala, adica sa adaug sunete, efecte, unei linii melodice. Este un exercitiu pe care mi l-am dezvoltat de mic: cand ascultam un cantec, nu urmaream numai melodia, ci incercam sa disting fiecare instrument, fiecare efect, originea fiecarui sunet din acea piesa. Am evoluat, am crescut, acum vad piesele compuse de mine in intregul lor, cu fiecare sunet asezat la locul sau.

 

http://www.formula-as.ro/2008/811/lumea-ro...cesc-enorm-9362

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asculta o piesa care-ti place si incearca sa-ti imaginezi de la ce a pornit, care a fost samburele piesei. Intotdeauna, la baza este un riff, ori o anumita armonie interesanta. De ex. Money de la Pink Floyd - initial ma gandesc ca a fost riff-ul ala, poate nici nu era in ritmul de 7 cu 4, dupa care din Si au facut o armonie cu Fa# si Mi ( vezi tab)..In rest, au contribuit cu talentul :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@deagu blues: si asa apare muzica formulaica; dar daca vrei sa faci muzica instrumentala trebuie sa pui versurile inainte sau dupa? :)

In alta ordine de idei, fie te duci la Conservator la sectia compozitie, fie citesti carti, fie simti muzica si nu o sa ai nevoie de lectii puerile (e.g. bagi un riff, evoluezi, bagi versuri, gata piesa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

la unele piese pe care le am am pornit mai intai cu rifful;

la altele, aveam toata instrumentatia, chiar si linia vocala, dar fara versuri (am auzit mai recent ca asha proceda James Hetfield - scrie melodia, apoi, introduce versurile) ...pe care la unele, nu le am nici acum;

la alta, am avut mai intai versurile;

 

Nu exista o ordine si nu sunt reguli de urmarit; nu iti face pattern, dar cauta sa nu uiti ca o piesa buna trebuie sa aiba si complexitate;

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asculta o piesa care-ti place si incearca sa-ti imaginezi de la ce a pornit, care a fost samburele piesei. Intotdeauna, la baza este un riff, ori o anumita armonie interesanta. De ex. Money de la Pink Floyd - initial ma gandesc ca a fost riff-ul ala, poate nici nu era in ritmul de 7 cu 4, dupa care din Si au facut o armonie cu Fa# si Mi ( vezi tab)..In rest, au contribuit cu talentul :) .

De acord dar astea sant NUMAI elemente ajutatoare.Este importanta maiestria cu care impletesti versurile cu linia melodica.Am vazut doi americani lucrand simultan(textier,compozitor).Textierul scria o expresie iar celalalt venea cu pasajul muzical.Altfel piesa poate sa sufere ori din cauza textului prost ori din cauza melodiei inchistate si sablonizate.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- Cum reuseste Marius Moga sa functioneze atat de bine? Care e secretul tau?

 

- Nu am o reteta aparte. Este adevarat insa ca imi este foarte usor sa compun linii melodice si texte pentru ele. Iar daca am o calitate cu adevarat, aceea este de a sti sa produc o piesa muzicala, adica sa adaug sunete, efecte, unei linii melodice. Este un exercitiu pe care mi l-am dezvoltat de mic: cand ascultam un cantec, nu urmaream numai melodia, ci incercam sa disting fiecare instrument, fiecare efect, originea fiecarui sunet din acea piesa. Am evoluat, am crescut, acum vad piesele compuse de mine in intregul lor, cu fiecare sunet asezat la locul sau.

 

http://www.formula-as.ro/2008/811/lumea-ro...cesc-enorm-9362

 

@deagu blues

Iata parerea mea: 1.Compui linia melodica cap-coada dupa care vii cu versurile 2.Pe versuri cap-coada compui linia melodica 3.Pe o ''expresie'' scurta vii cu linia melodica aferenta-si tot asa ''modifici schimbarea''pana la finalul piesei. 4.Linia melodica si versurile se nasc simultan-compozitorul si textierul fiind unul si acelasi. Cred ca variantele ''3''si ''4'' duc la cele mai bune rezultate.

 

 

Din punctul meu de vedere cele doua retete de mai sus au cam aceeasi "utilitate" cu mica diferenta ca prima s-a dovedit castigatoare pana acum;la a doua ramane de vazut. As mai adauga (ca parere personala) in cazul primei retete un "RE" in fata cuvantului "produc" si cred ca ar fi mai aproape de adevar.Cum era de asteptat colegul SlowMigration...ia de bun orice citat sau declaratie pe care o citeste si le indeasa aici aici pe forum ca si cum nu ar fi si asa destula poluare...

Mai astept si alte retete castigatoare. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu nu am nici-o reteta anume, acum 1 saptamana, am inceput un proiect cu cativa prieteni, si am inceput sa facem o melodie, am inceput cu un riff simplu, dupa care mi-a trecut prin cap sa fac un intro, am facut intro-ul am intrat dupaia in riff, totul ok, intr-o saptamana am facut melodia, fara vre-o reteta, si asa voi continua, desigur fara versuri, voiam ceva instrumental :).

 

Trebuie sa simti ce canti, si atunci totul iti va iesi bine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, nu se poate trece peste orgolii...,din pacate...Dupa cum s-a inchis discutia ai zice ca problema nu exista.Totusi ma mir ca nu va intrebati de ce sant atat de multe texte de manele in muzica rock?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Da, nu se poate trece peste orgolii...,din pacate...Dupa cum s-a inchis discutia ai zice ca problema nu exista.Totusi ma mir ca nu va intrebati de ce sant atat de multe texte de manele in muzica rock?

 

S'a inchis dicutia? Cum asa? Despre ce orgolii vorbesti? Care's textele de manele in rock ? :) Daca faci referire cumva la texte in genul blaxi girl sau anumite creatii ale lui moga alea pentru mine de ex nu inseamna muzica rock (poate pentru altii...) Fi te rog mai explicit in exprimari si poate ar fi bine sa dai si ceva exemple daca vrei sa ai interlocutori.Poate ca discutia nu e animata asa cum ti'ai dori si din cauza faptului ca dupa parerea mea acest forum nu e plin de compozitori si tot'odata textieri consacrati cum ai crede.Eu de ex n'am nici o tangenta cu scrisul de texte/versuri dar mai compun si eu linii de chitara fara pretentii de compozitor...Daca faci parte din categoria cealalalta cred ca ar fi mai indicat sa dezbati problema cu mari nostrii compozitori/textieri de la ucmr pentru ca aici din cate cunosc este un forum in primul rand pentru chitaristi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nush care e faza cu manelele in rock.. oamenii aia au niste concepte simple.

 

1. am / fac / cheltui bani

2. am / fac ciuda la / .. dusmani

3. am / muncesc pt .. familie

3b. daca nu am familie beau si frec femei

 

cam atat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
nush care e faza cu manelele in rock.. oamenii aia au niste concepte simple.

 

1. am / fac / cheltui bani

2. am / fac ciuda la / .. dusmani

3. am / muncesc pt .. familie

3b. daca nu am familie beau si frec femei

 

cam atat :)

Extrapoland,desigur si in general vorbind si textele din ''rockul tanar''sant tot cam pe acolo... Hai sa vedem cine are curaj sa aduca versurile din vreo piesa a lui -aici-,sa i le ''judecam''...cu prietenie,totusi!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Am incercat sa pun accent atat pe muzica (care pentru mine primeaza) cat si pe verusri; din pacate mai am muuult de lucrat la tehnica vocala.

 

Multumesc oricum.

Ba vocea suna chiar bine...Un punct de vedere''muzical''sensibil si matur...Sa vedem,poate mai sant si alte pareri...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Am incercat sa pun accent atat pe muzica (care pentru mine primeaza) cat si pe verusri; din pacate mai am muuult de lucrat la tehnica vocala.

 

Multumesc oricum.

Eu nu vad numa doua pagini albastre , cu cate un text .Nu m gasit nici o muzica.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Da, nu se poate trece peste orgolii...,din pacate...Dupa cum s-a inchis discutia ai zice ca problema nu exista.Totusi ma mir ca nu va intrebati de ce sant atat de multe texte de manele in muzica rock?

 

"...Iata parerea mea: 1.Compui linia melodica cap-coada dupa care vii cu versurile 2.Pe versuri cap-coada compui linia melodica 3.Pe o ''expresie'' scurta vii cu linia melodica aferenta-si tot asa ''modifici schimbarea''pana la finalul piesei. 4.Linia melodica si versurile se nasc simultan-compozitorul si textierul fiind unul si acelasi. Cred ca variantele ''3''si ''4'' duc la cele mai bune rezultate...."

 

Parerea ta , nu are 4 possibilitati toate sunt una si aceiasi scimband doar ordinea lucrurilor..

 

 

Cum compui melodia "cap coada" ? presupun ca oricum ajungi la shimbarea schimbarii . Pas cu pas se dezvolta totul , si nu "vine" din neant o piesa cap-coada (doar la uni pe care-i auzim la Radio si TV le vine "revelatia " in somn ) .Compozitorul poate sa lucreze impreuna cu textierul nu trebuie sa fie o singura persoana .

 

Uni compozitorii construiesc scenarii ,cate un intreg librett , au o tema clar definita , un scop clar ,au un mesaj , tin cont de dramatism, de "atmosfera " piesiei care vor fi sustinute de forme si procedee artistice ...structura ,progresie armonica, sonoritate, diversificate in diferite moduri ...etc etc sunt prea multe de insirat .

 

 

Vad ca dupa "retetele" tale declarate sau observate ai si trecut la critica literara a textului de muzica "rock"(??)

.

 

Eu zic sa incepi sa explici ce consideri tu de fapt muzica rock .

De unde pana unde ?

Ca am mai patit cu forumisti care cred ca reprezinta un anume gen/curent si de fapt este vorba doar despre o simbolistica preluata ,"tradusa"si adaptata mai mult ca si o moda vestimentara si de comportament esenta ramanand la origini.

 

Dupa 398 de posturi daca ne lamuresti (sau nu)poti sa treci la texte.

 

In cea ce priveste declaratia ta despre "texte" aceasta pare doar o comparatie superficiala intre forme si procedee literare "asemanatoare" .

 

Deci cine cu cine seamana de ce si prin ce?

Se pot face comparatii si paralele intre toate formele de arta muzicala si intre texte in toate felurile.

Edited by karpi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eu nu vad numa doua pagini albastre , cu cate un text .Nu m gasit nici o muzica.

 

Desigur, fara ''sindicalisme''...Mie mi se pare un inceput bun mai ales ca e destul de singur in ''peisaj'',ca gen ma refer...

Share this post


Link to post
Share on other sites
"...Iata parerea mea: 1.Compui linia melodica cap-coada dupa care vii cu versurile 2.Pe versuri cap-coada compui linia melodica 3.Pe o ''expresie'' scurta vii cu linia melodica aferenta-si tot asa ''modifici schimbarea''pana la finalul piesei. 4.Linia melodica si versurile se nasc simultan-compozitorul si textierul fiind unul si acelasi. Cred ca variantele ''3''si ''4'' duc la cele mai bune rezultate...."

 

Parerea ta , nu are 4 possibilitati toate sunt una si aceiasi scimband doar ordinea lucrurilor..

 

 

Cum compui melodia "cap coada" ? presupun ca oricum ajungi la shimbarea schimbarii . Pas cu pas se dezvolta totul , si nu "vine" din neant o piesa cap-coada (doar la uni pe care-i auzim la Radio si TV le vine "revelatia " in somn ) .Compozitorul poate sa lucreze impreuna cu textierul nu trebuie sa fie o singura persoana .

 

Uni compozitorii construiesc scenarii ,cate un intreg librett , au o tema clar definita , un scop clar ,au un mesaj , tin cont de dramatism, de "atmosfera " piesiei care vor fi sustinute de forme si procedee artistice ...structura ,progresie armonica, sonoritate, diversificate in diferite moduri ...etc etc sunt prea multe de insirat .

 

 

Vad ca dupa "retetele" tale declarate sau observate ai si trecut la critica literara a textului de muzica "rock"(??)

.

 

Eu zic sa incepi sa explici ce consideri tu de fapt muzica rock .

De unde pana unde ?

Ca am mai patit cu forumisti care cred ca reprezinta un anume gen/curent si de fapt este vorba doar despre o simbolistica preluata ,"tradusa"si adaptata mai mult ca si o moda vestimentara si de comportament esenta ramanand la origini.

 

Dupa 398 de posturi daca ne lamuresti (sau nu)poti sa treci la texte.

 

In cea ce priveste declaratia ta despre "texte" aceasta pare doar o comparatie superficiala intre forme si procedee literare "asemanatoare" .

 

Deci cine cu cine seamana de ce si prin ce?

Se pot face comparatii si paralele intre toate formele de arta muzicala si intre texte in toate felurile.

Maestre Karpi multumesc pentru ''mingea'' ridicata... Exista varianta 1. de lucru care este cea mai des folosita pentru ca e cea mai comoda.Adica compozitorul compune linia melodica pentru voce cap-coada dupa care scrie versurile pe tiparul pe care melodia deja oare.Daca nu se pricepe la texte o pseaza cui se pricepe.(in varianta asta este foarte greu sa scrii un text bun). Varianta 2.Se ia o poezie(cum faceau folk-istii lui Paunescu)si se insaileaza pe ea o melodie(in general observi ca melodia este incorsetata de text). Varianta 3.Compozitorul si textierul lucreaza simultan construind piesa putin cate putin(pe pasaje scurte si foarte scurte)Constructia e mult mai legata si mai naturala decat in cazul primelor doua variante.

Varianta 4., pe care o practic eu:textul si melodia le scriu simultan.Ascultati''Cu Dumnezeu la o tigara'',de exemplu. Desigur ca,la un moment cele patru variante pot sa interfereze...Nu e batut in cuie... Demersul are un singur deziderat acela ca langa o melodie buna sa nu auzi un text prost sau invers(sincer,nu vi se intampla asta destul de des?). La lungul sir de acuzatii nu vreau sa raspund.Va vreau alaturi de mine ! Respecte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu ca si marius moga din fericire pt el nu am avut malaiul ca sa ajung sa produc adevarate talente si sa compun piese pentru fustite. dar este adevarat ca inca de mic mai exact de la varsta de chiar 16 ani cand ascultam o piesa nu urmaream nici piesa nici compozitia nici textul ci doar efectele stelelor obtinute dupa consum de bere in exces la bodega aflata in apropierea liceului, locul unde veneau si pasarelele.

 

acum odata ajuns la varsta maturitatii am ajuns la concluzia ca initatorul acestui topic oare de ce la acest colt a expus tot ceea ce putea sa expuna aproape oricine si anume modul in care se poate compune o piesa. a compune o piesa nu e greu. a compune o piesa buna este f greu. si asta cred ca spune totul. o piesa buna nu se compune. ea vine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fiecare "songwriter" are metodele lui. Este un domeniu foarte puțin standardizat.

 

Eu pot vorbi despre felul în care scriu eu cântece, dar nu mã luați prea în serios pentru cã nu am câºtigat pânã acum vreun Grammy sau ceva… :)

 

Pentru mine, toate cântecele pleacã de la un riff. Riff-urile le compun de obicei pe chitarã sau în cap. Aceasta este etapa întâi, cea mai simplã, dupã care urmeazã etapa a doua, ironic, cea mai complicatã. Trebuie sã conectez acel riff cu câteva cuvinte, o propoziție interesantã. Spun cã e cel mai dificil, pentru cã îmi e greu sã asociez cuvinte muzicii în general.

 

Dacã propoziția/fraza compusã peste riff este atât de interesantã cât sã mã intrige, pot trece la scrierea versurilor. Nu scriu niciodatã versuri pentru a transmite un mesaj sau pentru a-mi expune o pãrere. Pentru asta existã eseuri. Nu îmi place muzica militantã. Muzica e strâns legatã de sentimente ºi aºa ar trebui sã fie ºi versurile. Construcția pleacã doar de la fraza cheie de la început. Încerc sã o analizez pe toate fețele ºi sã o deschid ca pe un evantai în mai multe idei. Procedeul este un fel de "cãutare interioarã". "Ce îmi spune un anumit cuvânt?", "unde mã duce cu gândul", etc…

 

Când toate frazele tip "idee" sunt înºirate pe hârtie, încep sã le aduc într-un format de cântec. Ajustez numãrul de silabe, rimele, strofele, refrenul, bridge-ul... decid ce tip de structurã i se potriveºte mai bine piesei (ABABCB, BABABB, etc).

 

Când textul este gata, îl recit cu voce tare, timp în care observ dacã existã dificultãți de pronunție, dar ºi linia melodicã a textului. Cuvintele au o melodie a lor, iar când încep sã le cânt peste riff, linia melodica apare într-un mod natural.

 

Ultima parte este cea cu progresia de acorduri. În general riff-ul este pe un singur acord ºi în funcție de text decid unde plec mai departe din acel acord. De exemplu, dacã sunt în G, cobor banal ºi lejer în Em (6m) sau textul cere o schimbare tip "ear twisting" spre Bbm (3bm)? Este tot o chestiune de feeling, dar ajutã mult sã cunoºti ºi armonie bine.

 

Întotdeauna revin la un cântec pentru a-l rescrie. Dacã a trecut ceva timp de când l-am scris, îl pot privi de pe o poziție oarecum neutrã ºi pot analiza la rece dacã sunt puncte în care cântecul scârțâie ºi din ce motiv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In trupa din care fac parte, eu vin cu armonia si cu versurile. Decid ce tenta vreau sa aiba melodia, trista (acorduri minore), fericita (acorduri majore) sau nedefinita (acorduri de cvinta), plus niste acorduri cu septima pe ici si pe colo. Ma apuc si fac armonia. Dupa ce este gata, ma apuc si o cant, in timp ce bajbai versuri. De obicei imi vin din a 2-a sau a 3-a trecere a melodiei. Mai folosesc expresii sau versuri care mi se par frumoase, si care au ramas nefolosite.

 

Prezint melodia trupei, lead-guitar-istul gaseste o improvizatie ceva, niste lick-uri scurte, fata de la bass isi face treaba, si sa vina tobele!

 

Oricum, asa lucram noi :)

Edited by Nightlight

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bun...Si dincolo de teorie,concluzia:Avem atat de multe texte proaste in muzica rock!Asta inseamna ca ori autorii sint nepriceputi ori nu folosesc o''METODA ADECVATA DE LUCRU'',-de asta m-am legat eu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
cel mai probabil isi scriu singuri textele cand in mod clar nu se pricep la literatura :)

DA! Sau,de pilda ei declara ca''ei stiu,ei cunosc'',si cand asculti rezultatul...E posibil si faptul sa nu-si fi gasit un fel de a lucra care sa li se potriveasca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe de alta parte o trupa si-ar pierde credibilitatea daca le-ar scrie altii versurile.. cu toate astea pt marile voci gen Edith Piaf/Aznavour & co scriau si compuneau o multime de indivizi. depinde de sistem si de pretentii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.