www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Repararea Unui Tweeter


 Share

Recommended Posts

Salut.Daca exista electronisti pe forum le cer putin ajutor.Tweeter-ul de la o boxa PA Electro-Voice Zx5-60 nu mai merge.Prima data am zis ca este de la crossover-e da sa dovedit ca acela nu avea nimic si prin urmare a ramas doar varianta ca sa dus tweeter-ul (asta fiind verificata deoarece tweeter-ul trebuia sa aiba 4 ohm, acela avand doar 0,1 ohm).Mar interesa daca exista kituri de reparare a tweeter-ului (kituri de electro-voice) sau daca ma poate ajuta cineva, poate merge remediata altcumva situatia.Multumesc.

Link to comment
Share on other sites

Guest titus

4 ohmi reprezinta o impedanta, iar tu ai masurat o rezistenta, deci este foarte posibil ca bobina sa nu aiba ni

 

nu prea se repara tweeterele, nu prea ai ce sa repari la ele...totusi incarca sa-l desfaci si sa vezi ce are.

Link to comment
Share on other sites

Guest titus

pai in mod normal nu, dar exista si rebuturi...

nu ai garantie la el? daca ai garantie sa nu-l desfaci ca o pierzi.

Link to comment
Share on other sites

Salut.Daca exista electronisti pe forum le cer putin ajutor.Tweeter-ul de la o boxa PA Electro-Voice Zx5-60 nu mai merge.Prima data am zis ca este de la crossover-e da sa dovedit ca acela nu avea nimic si prin urmare a ramas doar varianta ca sa dus tweeter-ul (asta fiind verificata deoarece tweeter-ul trebuia sa aiba 4 ohm, acela avand doar 0,1 ohm).Mar interesa daca exista kituri de reparare a tweeter-ului (kituri de electro-voice) sau daca ma poate ajuta cineva, poate merge remediata altcumva situatia.Multumesc.

 

cauta pe internet sa vezi daca exista KIT de reparare

 

teoretic trebuie sa fie ansamlu bobina+membrana +centrator separat de cumparat .

 

A NU SE CUMPARA BOXE CU TWEETERE !!!

 

EXISTA DIFUZOARE DE VOCE CU CON DUBLU DE RANDAMENT MARE

 

tweeterele sunt de aprox 1/10 W din puterea difului de bas din aceiasi boxa , CUM sa reziste ?

 

Sunt o mare pacaleala .Teoretic daca se foloseste program muzical cu energie aprox 1/4 din cea de varf ar trebui sa reziste .

 

 

Un difuzor pe care scrie 600W este bine daca rezista la 60W !!!

 

iar tweeterul are in jur de 6W !!

 

asa ca daca ataci boxa cu numai 300W deja este enorm de mult ptr difuzoare .

 

A NU SE CUMPARA BOXE CU TWEETERE !!! numai ptr ascultat muzica si la volum "mic" .

 

 

exista si tweetere de putere "adevarata" dar probablil sunt scumpe .

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Karpi, vorbim de boxe EV pt. PA, difuzorul de 15'' suporta 500W iar tweeterul 600W. Asta inseamna 2400W peak, dupa spusele producatorului.

Deci nu vorbim de chinezarii, radiocasetofoane cu difuzoare de 2'' pe care scrie 300W. Problema-i ca oamenii de pe-aici tind sa creada asemenea perle. "A nu se cumpara boxe cu tweetere", auzi...

 

@slash93: daca zici ca-i nou, n-ar trebui sa ai si garantie? Anyway, se poate rebobina si tweeterul, in tara nu stiu unde o poti face, dar daca treci prin Vaslui... :)

Link to comment
Share on other sites

Karpi, vorbim de boxe EV pt. PA, difuzorul de 15'' suporta 500W iar tweeterul 600W. Asta inseamna 2400W peak, dupa spusele producatorului.

Deci nu vorbim de chinezarii, radiocasetofoane cu difuzoare de 2'' pe care scrie 300W. Problema-i ca oamenii de pe-aici tind sa creada asemenea perle. "A nu se cumpara boxe cu tweetere", auzi...

 

@slash93: daca zici ca-i nou, n-ar trebui sa ai si garantie? Anyway, se poate rebobina si tweeterul, in tara nu stiu unde o poti face, dar daca treci prin Vaslui... :)

 

DAR dupa noua moda de specificatii de tip "casetofon" n-ar trebui sa crezi ce spune firma EV ...am mai scris pe rgc.ro

 

foarte multe boxe din aceastea s-au distrus.Prea multe ca sa mai fie vorba de vre-o "firma" de incredere .

 

iata unele specificatii si indrumari ale firmei JBL , singura ce am gasit ca se dau unele date mai realistice dar si la ei se mai gonfleaza treaba .

 

 

 

sfaturi etc .in general

http://www.cinematech.info/manuals/Sound/S.../JBL/index.html

 

General Audio

JBL Professional Sound System Design Manual -- 1999 edition: (1.46 MB) The updated version of the acoustics reference manual by John Eargle.

JBL Professional Model Number Listing: (42kB) An alpha-numeric listing including model numbers of just about every JBL Professional product ever made.

JBL Professional Enclosure Guide: (17kb): Recommended enclosure dimensions and porting information for JBL Professional cone transducers. Also includes cabinet-building suggestions and references to related books.

Thiele/Small Parameter List for JBL Professional Cone Transducers (46kb)

Speaker Power Requirements FAQ (117kb)

Danger: Low Power (204kB): Information on one of the most common causes of speaker failure -- (under powering).

Tech Note Volume 1, #7: (560kb) In-line Stacked Arrays of Flat-front Bi-Radial ® Horns

Tech Note Volume 1, #12B: (246 kB) Polarity conventions of JBL Professional transducers and systems

Tech Note Volume 1, #14: (1.59 MB) Basic principals for suspending loudspeaker systems

Tech Note Volume 1, #18: (425kb) Vented Gap Cooling™ in Low Frequency Transducers

Tech Note Volume 1, #21: (448kb) JBL’s New Optimized Aperture™ Horns and Low Distortion Drivers

Tech Note Volume 1, #22: (151kb) JBL's New Super Vented Gap™ Maximum Output Low Frequency Transducers

Tech Note Volume 1, #24 (448kb): JBL's New Maximum Output Midrange/Low Frequency Transducers

JBL Professional Warranty Card (90kB)

Filtered Array Technology: (206 kB) A look at controlling an array's low frequency radiation pattern using digital signal processing.

HLA Series

HLA 4895 & 4897 Horn Loaded Array System Owner's Manual (1.11 MB)

Tech Note Volume 1, #23 (797 kB): HLA Series Loudspeaker Systems and Differential Drive® Transducers

Tech Note Volume 1, #25 (96 kB): Digital system controller guidelines for using HLA 4895 modules in arrays

HLA System Use Guidelines (341 kB): General information on using HLA Series systems.

Array Series

Array Series S.A.F.E. Manual (658 kB): Information on using the Array Series S.A.F.E. rigging hardware

Control Contractor Series

 

 

despre puterea necesara al difurilor in general .despre tweetere separat nu scrie dar cum am scris puterea acestora este mica si au randamentul mare ,Deci la 1/10 din puterea necesara difului de bas suna la fel de tare in sistemul acustic .

 

Speaker Power Requirements FAQ (117kb)

 

http://www.jbldealer.com/pub/technote/spkpwfaq.pdf

 

de aici se mai intelege cate ceva , am mai descris pe rgc.ro.

 

toate specificatiile in legatura cu puterea sunt valabile si in cazul tweeterelor doiar ca nu se trateaza separat .

 

Din cauza puterii mai mici ar ttrebui sa existe circuite de protectie si limitare

la suprasolicitare si la oxcilatii ultrasonore /

 

Unele chestiuni sunt discutate sau amintite in articolele JBL

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Vreau sa adaug doar ca acele documente au cel putin 10 ani, iar produsele JBL, EV, RCF, Dynacord s.a.m.d. zbarnaie fara probleme pe micile si marile scene ale lumii, fie ca are karpi incredere in ele sau nu :)

Dar nu acelea de serie "dubioase"

am vazut si eu la viata mea tweetere profesionale , ce n-am mai vazut niciodata dupa acea la nimeni .

 

La sculele axestea de "birt " si de sedinta nu se monteaza difuri de calitate /scumpe .

Am reparat in nestiire tweetere si drivere de bass .

 

Am fost si la fata locului cand s-au dus tweeterele la boxe din acestea de "birt" de la un "scartatit" produs de un alimentator de la o pedala de chitara ce se misca in priza ...o singura data a facut " stachhhrr " si parca a murit vocalistul .

 

Sculele profi rezista la suprasolicitari "de lunga durata " , dar sc rie clar in ce conditii , trebuie sa ai MINIM dublul puteri maxime date de statie .Acum in cazul tweeterelor ar trebui sa-ti dea date precise ...DAR nu se dau .Puterea medie si de varf este explicata in diferite conditii de conditii date de semnal semnal , muzical , sinus, clipping , si distorsionat de tot .

 

 

 

iar in cea ce priveste

 

"..acele documente au cel putin 10 ani,.." DA si situatia numai s-a inrautatit !!!! de altfel nu s-au schimbat legile fizicii

doar povestile comerciale s-au inmultit .

Numai un copil de gradinita crede ca intr-o bobina cu diametru de aprox. 100mm bobinata pe o "inaltime de 20mm ( de obicei mai putin) se poate disipa 600-1000 W !! cand difuzorul are randamentul de maxim 3 % ( 3% in cazurile fericite de obicei acestea din comert au 1%) dat nici nu conteaza sa fie 10% din parte mea .

 

La ,sa presupunem , un randament de 10% ceilalti 90% de W-i se transforma in CALDURA !! deci din 600W : 60W sunet si 540W caldura , buna de fiert cafea .( la majoritatea difuzoarelor vom avea 6W sunet si 594W caldura !!)

La difurile de bass cu sistem de racire prin centrul magnetului bobina se mai raceste la tweetere nu ai cursa mare ce sa faca pe pistonul de aer asa ca racirea in acest fel nu exista !!!.

 

 

Am dat aceste date de la JBL caci ei mai dau date aproape de realitate , dar mai trombonesc si ei.

 

Diful de 600W are compresia de putere de 4,7dB deci abea daca scoate 225W la puterea maxima din asta 3% ( cu larghete ) vom avea o putere radiata de aprox 7,5W putere acustica !!! pe noi ne intereseaza puterea acustica .

 

In cazul tweeterelor nu se lauda numai cu membrana din titan si cu unghiul de radiatie , randammentul eset mai bun din cauza camerei de compresie si a palniei ar putea ajunge la 10-15% randament .

 

Este descris ce putere ai avea nevoie si ce protectie .Dar trebuie citit .Apoi cautat mai departe docum,entatie ca sa vezi ce lipseste de fapt di instalatie , si din ce cauza s-a ajuns la arderea tweeterelor .

 

Normal nu trebuia sa se arda , dar iata ca se ard intr-o veselie deci nu sunt bine facute .

 

In documentatia JBL este descris si in ce conditii difuzoarele rezista si la o autooscilatia audio a sistemului de difuzoare fara ca acestea sa se arda .Dar aminteste si de filtrele subsonice si ultrasonore .Aceste filtre trebuie sa fie prezente atat in statii cat si la unele boxe, ca sa se limiteze capetele benzii de frecvente sa nu ajunga in difuzor sunete ce-l pot distruge .

 

In alta ordine de idei , Bassman , Marschall, Vox AC-30 cu documentatia lor de peste 10 ani inca sunt cele mai cautate scule .

 

Cititi documentatia JBL si mai invatati cate ceva util fiercarui instrumentist ce foloseste o statie.

Se pot rebobina tweeterele nu vor mai fi chiar ca si noi dar ptr cantat in cluburi sunt OK .

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Guest dau.bine

Sall

Tweeterul de care vb , e de fapt un driver de inalte cu calota de 2inch din titan ...F.frumos...

In general specificatiile producatorului se refera la semnalul electric cu care il ataci ( nu PMPOX ...cosinus , si alte minuni...) , la o anumita frecventa , si , in mod obligatoriu, ordinul filtrului cu care faci separarea ( care conditioneaza atenuarea cu un anumit nr de dB./ octava , sub frecventa de taiere) ...asta ca fapt divers...

In mod normal , fiind vb de un produs de firma ar trebui ( daca bobina e dusa si/sau membrana sparta ) sa il poti repara usor cu un recone kit.

Tot in mod normal, operatia asta o poti face in juma de ora' desfacind un capac si schimbind placuta cu membrana si bobina . E vb. doar de desfacut citeva suruburi si de strins la loc.

ha ha...uite aici ce-am gasit ...exact ce-ti trebe tie , ...pe Thomann...162 E toata distractia...cam mult , deh...

http://www.thomann.de/gb/ev_nd6_zx5_diaphr...artner_id=79570

spor la mesterit !

PS, : in general episoade din astea se intimpla ( presupunind ca nu a existat vreun defect de fabricatie, si nu s-a depasit puterea nominala cu mult , sau pt prea mult timp..., mai pot presupune ca boxa aia fiind una scumpa a avut si protectie , care ar fi actionat ...etc )...din proasta exploatare a utilajului ...

Sa ma fac inteles...nu s-a dat cu putere mare in ele... ci s-a dat cu semnal cu distorsiuni...posibil sunetistul sa fi confundat mixerul cu overdrive-ul si sa fi trimis semnalul in mixer in clipping , pe rosu...acelasi lucru valabil si pt. puteri.

Aviz amatorilor de statii de putere mai mica decit puterea suportata a boxelor , de frica sa nu se arda...ha ha...In general ai mai multe sanse sa " arzi" o boxa cu un amplificator de putere mai mica , trimitind semnal distorsionat, decit cu una de putere mai mare cu semnal curat.

Marea majoritate a producatorilor de ampuri indica nivelul de distorsiuni in procente , la un anumit nivel , mic de obicei,... spre maximum - moarte sigura pt difuri,( pt marea majoritate a amplificatoarelor ieftine ) aveti grije...In general e bine sa aveti o rezerva de putere a finalilor , sa poata prelua virfurile fara sa fie nevoite sa intre in distorsiuni.

Vad ca boxa are posibilitate sa le cuplezi si in sistem biamp, sa nu le fi legat cumva gresit ...ce stiu eu...

Verifica intii protectia , sa nu se fi ars ceva in ea...poate scapi ieftin cu diful intreg...

Edited by dau.bine
Link to comment
Share on other sites

Foarte corect @dau.bine

 

aici se discuta despre semnal si despre puteri .

 

http://www.jbldealer.com/pub/technote/lowpower.pdf

 

 

semnalul sinuoidal ( programul muzical nedistorsionat se considera "semnal sinus " dar nu sete chiar asa )

 

este vorba de factorul de "umplere " de puterea efectiva .

 

puterea efectiva al unui semnal sinusoidal distorsionat complect ( pana la forma rectangulara ) creste cu aprox 50% iar firma JBL propune sa pui difuzor cu putere nominala dubla !

 

Dar !! in cazul semnalului distorsionat creste si continutul componentelor de inalta frecventa !! pe langa cresterea puterii efective .

 

In semnalul muzical normal sa zicem ca frecventele inalte au o pondere ( in timp ) de 10% , de exemplu un cinel ce bate de 16 ori pe o masura si sunetul in varf de amplitudine ( maxim) tine doar cateva milisecunde .Acest semnal de inalte are puterea efectiva de sa zicem aprox 10% din semnalul muzical complex.( valoare data doar ca si exemplu )

 

In cazul distiorsiunilor continutul de inalte creste cu pana la 75% deci inaltele sunt prezente incontinuu !!!

 

Tweeterele au fost dimensionate /alese ( in cadrul unui sistem de difuzoare ) ptr perogram muzical normal si nu pentru unul cu continut de inalte cu 75% mai mare .

 

( 75% am luat doar ca si exemplu poate sa fie si mai mica ponderea inaltelor /timp dar tot ajunga periculoasa ptr tweeter !)

 

Ca sa inteleaga si neelectronisti : un singur varf la tensiune maxima pe difuzor in timp extrem de scurt are puterea efectiva mica nu supraincalzetse bobina si poate sa supravietuiasca si sistemul mobil al difului daca-i realizat corespunzator .Aceste varfuri in programul muzical pot fi de ex.accente pe cinele .

 

in articolul JBL gasiti reprezantari grafice .

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Va multumesc tuturor de ajutor, am trm boxa inapoi, avand garantie la ea.

 

Topicul se poate inchide.

 

un topic pe un forum nu este posta redactiei .

 

Citesc si altii care vor sa cunoasca anumite probleme in legatura cu posibila defectare defectare a difuzoarelor .

 

Ar fi interesant sa ne spui si noua ce au constatat cei de la "firma" , daca es face vre-o constatare sau pur si simplu se inlocuieste tweetrerul fara a inlatura eventuale cauze altele decat defect de fabricatia a tweeterului .

Link to comment
Share on other sites

un topic pe un forum nu este posta redactiei .

 

Citesc si altii care vor sa cunoasca anumite probleme in legatura cu posibila defectare defectare a difuzoarelor .

 

Ar fi interesant sa ne spui si noua ce au constatat cei de la "firma" , daca es face vre-o constatare sau pur si simplu se inlocuieste tweetrerul fara a inlatura eventuale cauze altele decat defect de fabricatia a tweeterului .

 

ok dupa ce aflu iti spun.

Link to comment
Share on other sites

Guest dau.bine

Semnalul sinus nu este nici pe departe cel provenit din programul muzical

In cazul programelor inregistrate exista un anumit nivel al compresiei pe cind cel provenit din sursa "live" este mult mai greu de gestionat fara compresie si limitare

Link to comment
Share on other sites

Semnalul sinus nu este nici pe departe cel provenit din programul muzical

In cazul programelor inregistrate exista un anumit nivel al compresiei pe cind cel provenit din sursa "live" este mult mai greu de gestionat fara compresie si limitare

 

 

Semnalul sinus nu este nici pe departe cel provenit din programul muzical

 

Regimul de lucru se considera "sinusoidal" in sensul ca semnamlul muzical nu este distorsionat sau limitat , adica "daca ar fi " doar o sinusoinda pura nu ar suferi distorsiuni doar amplificare .

 

De fapt orice forma de unda este compusa din armonice ce sunt sinusoidale , cu un continut de 21 armonice pare respectand amplitudinea fiecareia se poate sintetiza un semnal rectangular .

 

Sau daca luam zgomot alb si filtram cu un filtru trece banda ingust cu calitate Q mare vom obtine un semnal sinusoidal cu frecventa centrala a filtrului respectiv .

La fel se poate "extrage" oricare armonica continute de un semnal rectangular , sau cu alta forma de unda .

 

Explica si tu ptr chitaristi , mai "babeste" ca pentru neelectronisti .

 

Semnalele provenite de la instrumente muzicale nefolosind compresor pot avea o dinamica foarte mare .

 

Dinamica de amplitudine ,insemnand ca atacul are amplitudinea foarte mare mai ales la chitara apoi partea de "sustain" este mult mai mica ca si amplitudine .

 

Noi vrem sa sune tare partea de "sustain" ca sa se auda ce cantam ( nu doar pacanitul atacului ), de aici vine problema .

Crestem volumul din gain dar acest lucru inseamna si o crestere a parti de "attack" ce va ajunge enorma si va supramodula ampliful ducand-ul in regim de distorsiune . In regim de distorsiune ( limitare ) se produc cele descrise anterior .In orice caz poate creste puterea cu pana la 50% pe perioada atacului , si va fi bogat in inalte lucru periculos ptr difurile de inalte neprotejate corespunzator .

 

Programele muzicale masterizate sunt gata limitate si comprimate si cu toate acestea in posturile de radio si TV se mai comprima ptr a fi transmise in eter ca sa aiba volumul mai constant si sa nu supramoduleze emitatorul care daca ajunge sa distorsioneze emite pe mai multe frecvente din cauza armonicelor ce apar in etajul final de emisie si este interzis

De obicei daca amplifici un asemenea semnal cu boxe corespunzatoare ca si putere ele nu se distrug.

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Guest manuEmanuel69

Buna am si eu o intrebare. Tocmai am achizitionat 2 boxe electrozoice zx5-90. Ma intrebam daca statia mea este ok pt ele. Am un phonic max 2500 (2x750 watti in 4 ohm)si (2x500 watti in 8 ohm). astept pareri si va multumesc pt timpul pierdut cu mine.

 

 

 

ps. Slash, sunt tare curios de ce ti sau stricat ev-urile......daca cei de la care ai garantie iti pot aferi un rasp(un motiv al defectionari) as dori sal aflu si eu......:)

Link to comment
Share on other sites

Guest dau.bine

Max-urile 2500 sunt niste ampuri care au stirnit dispute in jurul calitatii lor.

Daca ar fi dupa mine ti-as recomanda sa cauti sa pui pe inalte un amp mai bun, in clasa AB

Totusi, am amic care sonorizeaza cu Max-uri de 1 an si n-a avut nici un fel de probleme cu ele , chiar puse in punte pe sarcini de 2,6ohm.

Daca nu le exploatezi la maxim de resurse e K pt. o formula low budget

Link to comment
Share on other sites

Guest dau.bine
Max-urile 2500 sunt niste ampuri care au stirnit dispute in jurul calitatii lor.

Daca ar fi dupa mine ti-as recomanda sa cauti sa pui pe inalte un amp mai bun, in clasa AB

Totusi, am amic care sonorizeaza cu Max-uri de 1 an si n-a avut nici un fel de probleme cu ele , chiar puse in punte pe sarcini de 2,6ohm.

Daca nu le exploatezi la maxim de resurse e K pt. o formula low budget

Oricum , ampul asta are un mod "f inteligent" de a se proteja la sarcini de-astea. Traful fiind subdimensionat (real are in jur de 900W) in momentul in care ai sarcini mici ai practic o cadere de tensiune pe el , cred mai mult de jumatate, adica in loc de 2x80 V, el va fi alimentat in mod real in sarcina la 2X40...sa zic...nu prea ai cum sa duci finalii

Link to comment
Share on other sites

Guest dau.bine

Uite cam cum trebuie sa arate o alimentare sanatoasa pe un amp de 1,6KW ( 2x800W)

Atentie : traful are 2,5KW

post-1229-1217801999_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.