www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Tehnici vocale


michel2233
 Share

Recommended Posts

Ma incumet sa deschid aceasta sectiune pentru cei care au ceva de spus in legatura cu tehnica vocala. O sa incerc si eu sa ma documentez in aceasta directie cu toate ca nu am voce si nici nu cred ca am vreo sansa sa o mai dobandesc in viata asta ... Sper ca discutiile sa se refere strict la aceste lucruri, sper aici sa se afle intrebari gen ... cum respir, ce exercitii sa fac, a e i o u .... si alte lucruri folositoare. In masura in care aveti timp si dispozitie pentru asta relansez strigatul meu dezacordat catre ... Luciana, Luisa, Azraelle, Catalin_S, Mini, dmc ... si toti ceilalti care aveti experienta in acest domeniu ... ajutati-ne!

 

Pe tine Mini, ca nici tie nu pot sa-ti spun Noi 4x4, chiar te rog sa treaci pe la bunul nostru prieten "damigeana" si sa-i spuna sa vina si el aici ca are destula voce ca sa ne mai dea si noua ... macar un pic.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu..totul tine de muschiul diafragmatic..trebuie sa fii complet relaxat si cu ala bagi efecte!!cautati pa dcc singing tehniques sunt niste fisiere mp3 unde sunt lectii de canto!!

Link to comment
Share on other sites

dap..de acord cu boba,,,din diafragma e totu' ... si mai stiam de niste exercitii de incalzire a vocii "aaaa, eeee, iii" din semiton in semiton daca nu ma insel...

Link to comment
Share on other sites

Guest mazdrunka

Salut!

Exercitii ar fi multe, dar cel mai important este unul care este foarte folositor pentru a va da seama cam cum trebuie folosita diafragma.

Luati cateva dictionare sau carti mai grele si intindeti-va pe pat, cu fata in sus. Puneti dictionarele/cartile pe burta si incercati sa scoateti sunete de genul celor de la opera (mhm - mhm - mhah - mhah - mho -mho)...

e cam greu de explicat in scris, e mult mai usor de explicat 'face to face'...

Respiratia, dupa cum bine ati zis, este foarte importanta. Majoritatea solistilor vocali au probleme cu stomacul, tocmai din aceasta cauza. Nu stiu sa respire in timp ce canta. Ori incordeaza prea mult si astfel vor aparea diferite afectiuni, ori lasa prea moale si astfel nu au volum.

Ar fi mult mai multe de spus.

A... pozitia in care se poate canta cel mai bine este cu mainile in sold. Exact ca la tara. :)

Asta fu pentru inceput.

Ce trebuie sa retineti voi de fapt, este ca in primul si primul rand conteaza sa SIMTI ceea ce canti... totul va veni de la sine... cu putina practica (sau...putin mai multa :))

Numai bine!

 

Luciana

 

Nimic nu e imposibil. Nimic nu e intamplator.

Link to comment
Share on other sites

Salut!

Exercitii ar fi multe, dar cel mai important este unul care este foarte folositor pentru a va da seama cam cum trebuie folosita diafragma.

Luati cateva dictionare sau carti mai grele si intindeti-va pe pat, cu fata in sus. Puneti dictionarele/cartile pe burta si incercati sa scoateti sunete de genul celor de la opera (mhm - mhm - mhah - mhah - mho -mho)...

e cam greu de explicat in scris, e mult mai usor de explicat 'face to face'...

Respiratia, dupa cum bine ati zis, este foarte importanta. Majoritatea solistilor vocali au probleme cu stomacul, tocmai din aceasta cauza. Nu stiu sa respire in timp ce canta. Ori incordeaza prea mult si astfel vor aparea diferite afectiuni, ori lasa prea moale si astfel nu au volum.

Ar fi mult mai multe de spus.

A... pozitia in care se poate canta cel mai bine este cu mainile in sold. Exact ca la tara. :)

Asta fu pentru inceput.

Ce trebuie sa retineti voi de fapt, este ca in primul si primul rand conteaza sa SIMTI ceea ce canti... totul va veni de la sine... cu putina practica (sau...putin mai multa :))

Numai bine!

Multumesc Luciana ca ai raspuns invitatiei .. daca aveam coada ... uite asa o invarteam .. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest mazdrunka

Pentru Azraelle... nu inteleg de ce vrei sa canti mai jos... nu trebuie sa fortezi vocea. Atat cat te duce atat trebuie sa o lucrezi. Nu trebuie sa incerci sa canti mai gros ca-ti place tie, si dup-aia sa-ti pierzi vocea. Gradat, iti poti mari octavele pe care poti sa le duci. Pentru asta iti trebuie exercitii zilnice, vocalize, din ce in ce mai sus / mai jos. Dar, dupa cum am zis, NU E BINE DELOC sa fortezi. Exercitiile se pot face cel mai bine cu pianul. Asta e mai mult un fel de exercitiu pentru canto clasic. Eu am facut si m-a ajutat destul de mult, chiar daca nu cant 'opera'. :):)

 

Of... mereu uit sa mai adaug cate ceva...

Vroiam sa zic ca... daca poti duce mai multe octave, asta nu inseamna ca ai cea mai marfa voce. Trebuie sa inveti sa-ti folosesti cat mai bine vocea pe care o ai. Trebuie sa o pui in valoare prin muzica pe care o canti. Daca tu stii sa faci cutare floricica mai bine, pe aia tre sa o canti, eventual, diversificat, in mai multe piese.

Mai greu e sa afli ce are vocea ta in special. :(:)

Link to comment
Share on other sites

Problema cantatului o consider mai importanta decat chitara uneori.

O melodie cantata pe voci (de catre cat mai multi membri ai trupei)poate sa scoata din ahem o melodie mult mai usor decat un super solo de chitara.De aia imi plac mie americanii si trupele de prin 70 gen boston,journey,chicago.Acolo e de invatat cum se canta.

In legatura cu tehnicile de cantat si aici trebuie de la inceput discutata directia in care se merge.

Eu de pilda acum fac la unmb(conservatorul) canto coral si ansamblu coral si pot sa spun ca prin exemplele enumerate mai sus se tinde spre muzica clasica.Aici folosim respiratia Costo-diafragmala,scurta si cat se poate de profunda,pe nas.Vorbim astfel despre incordarea abdomenului,evitandu'se a se trage aer in piept "old school" caci nu va fi de durata.

Un alt element important ,daca nu cel mai important in modelarea sunetului sunt fonatorii(rezonatorii),cavitatile craniene de tip temporal,parietal etc.

Senzatia corecta este aceea de furnicaturi la nivelul partii superioare nazale,spre sinusuri.Atunci sunetul capata culoare si calitate.De asemenea se exagereaza vocalele in pronuntia lor,prin muschii buzelor,sa fim siguri ca se aude clar aude a,o,e,i,u.La nivelul unui ansamblu coral este esentiala claritatea.Acest lucru se transpune de fapt si in munca solistica.

Se va ajunge astfel la un control muuult mai bun decat cel avut in momentul citirii acestui post.

Toate aceste elemente folosite corect evita cantatul din gat,pe care cei neinstruiti il utilizeaza inconstient.Ajungi astfel sa controlezi un proces initial incorect si la care nu erai atent.

Exercitiile enumerate de mazdrunka sunt doar de incalzire si urmaresc teme melodice cantate progresiv prin transpunere semitonala,intr-adevar;scopul este incalzirea.M-ul initial este pentru amorsare,sa nu sune aiurea trecerea de la o vocala la alta in pasaje.

Totul se rezuma la soundul catre care tindeti,deoarece pe unii ii sperie ca vor ajunge sa cante prea "clasic".

Ca sa las asa un semn de intrebare si mai mare,va pot spune ca Tom Jones canta din gat,dar sunaaaaa.

Stiu ca nu am spus prea multe,am vrut doar sa subliniez aceasta bifurcare a ideii.Aaa,si implicati-va cu vocea in trupa :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest RipperC

Nu pot sa zic decat ca ma declar incantat de topic-ul asta.

Cat despre tehnici si asa mai departe, recunosc habar n-am teorie.

 

Insa eu am o metoda de a mea: ascult multi vocalisti care imi plac mie in mod obsesiv (adica sa zicem aceeasi melodie in Winamp vreme de cateva ore). Prind anumite chestii si incerc sa le reproduc. Pentru mine exemplele au fost tatucii: Bruce Dickinson, Dio, Tim Owens, Halford and others. (apropo, high pitchurile alea din Child in Time sunt super simplu de facut, incercati voi sa cantati niste Michael Kiske sau Kotipelto daca vreti high pitch metal voice).

 

De asemenea este important pt cei care vor sa faca coveruri, dar nu au voce care sa le permita o emulare decenta a melodiei dorite, sa gaseasca resptectiva melodie cantata de un vocal ceva mai slab (si da aici ma refer la Blaze Bayley :)). Ajuta mult.

Link to comment
Share on other sites

Guest spyked88

(apropo, high pitchurile alea din Child in Time sunt super simplu de facut, incercati voi sa cantati niste Michael Kiske sau Kotipelto daca vreti high pitch metal voice).

Thanks for clearing that up.. totuşi încearcă să vii cu nişte exemple; uite, de exemplu cum poţi să obţii chirăitul ăla (ca să îi spun mai pe româneşte) gen Plant, de pe melodii ca You Shook Me, sau ultima parte de pe Stairway to Heaven? Omul ăla are ceva anume în voce, ceva rigid. E doar din timbrul lui vocal sau se poate obţine cu exerciţiu?

 

Şi apropo de chestiile astea, ar fi interesant de ştiut cum îţi poţi menţine vocea, în sensul de a menaja corzile vocale. Când e cel mai bine să cânţi, în ce condiţii? Ştiam că lichidele sunt foarte bune pentru a menţine lucrurile într-o stare cât mai bună, dar parcă băuturile prea reci nu-s recomandate. Oricum, aştept un sfat din partea celor cu mai multă experienţă :) .

Link to comment
Share on other sites

Guest RipperC

Thanks for clearing that up.. totuşi încearcă să vii cu nişte exemple; uite, de exemplu cum poţi să obţii chirăitul ăla (ca să îi spun mai pe româneşte) gen Plant, de pe melodii ca You Shook Me, sau ultima parte de pe Stairway to Heaven? Omul ăla are ceva anume în voce, ceva rigid. E doar din timbrul lui vocal sau se poate obţine cu exerciţiu?

 

Şi apropo de chestiile astea, ar fi interesant de ştiut cum îţi poţi menţine vocea, în sensul de a menaja corzile vocale. Când e cel mai bine să cânţi, în ce condiţii? Ştiam că lichidele sunt foarte bune pentru a menţine lucrurile într-o stare cât mai bună, dar parcă băuturile prea reci nu-s recomandate. Oricum, aştept un sfat din partea celor cu mai multă experienţă :) .

 

Hai sa incerc sa te lamuresc cat de cat. Daca tu simti ca nu poti sa imiti "chiraitul" ala in nici un fel, nu te forta. Resemneaza-te pentru ca nu vei putea imita perfect niciodata. In schimb gandeste-te cum ai vrea tu sa abordezi melodia in acel loc. Poate ai o varianta mai interesanta pe care o si poti canta.

 

Cat despre mentinerea vocii, primul lucru pe care l-am invatat pe pielea mea: NU FORTA! Nu incerca sa fortezi, in special sa "growl"-uiesti niste chestii. Iti vor strica vocea pe termen lung. Incearca incet incet sa-ti creezi stilul propriu cu care te simti confortabil (si nu te simti fortat in nici un fel), si foloseste-l.

De obicei, cand fortezi, lichidul te poate ajuta, dar numai pentru durate scurte. Aveam o vreme in care dupa fiecare strofa mai bagam niste Prigat pe gat si dupa MAXIMUM doua setlist-uri complete eram aproape mut si aveam nevoie de cel putin 2 zile de recuperare. Si ar fi ideal ca lichidele sa nu fie nici prea reci dar nici prea calde.

De asmenea, eu prefer sa cant seara. Dimineata pur si simplu ma simt aiurea si oarecum fortat si restrans intr-un fel. Sunt mai mult ca sigur ca este si o chestie de psihic, pentru ca in timpul zilei acumulezi o anumita cantitate de stres, pe care o poti "da afara" mai pe seara prin cantat.

 

Alta chestie, nu incerca sa compensei faptul ca nu te auzi prin fortarea volumului vocii tale. Incearca sa fortezi un pic efectele, gain-ul si volumul, chiar daca ti se pare exagerat cand te vei auzi singur. In timp ce toata lumea va canta, multe se vor pierde in mix. Asa ca asigura-te ca TU TE AUZI. Atunci vei putea canta normal, la volumul tau, fara a forta.

 

Acum am si eu niste nelamuriri. De ceva vreme incoace, am inceput sa tusesc destul de des. Este adevarat ma deranjeaza ingrozitor praful si tigarile, dar nu cred ca este de la astea. Am mai avut eu "reprize" d-astea de tusit obsesiv in trecut si trec dupa un anumit timp. Insa acum imi puneam problema ca ma vor impiedica sa cant. Culmea, acum ma simt mult mai confortabil in timp ce cant (intre strofe sau melodii mai trag cate doua tusituri, dar nimic in timp ce cant). Poate sa-mi explice si mie din ce cauza se intampla chestia asta?

Link to comment
Share on other sites

Guest mazdrunka

Apropo de lichide si... de macare, un solist... model, ca sa zic asa, ar trebui sa consume urmatoarele: un pahar de lapte cald (nu fierbinte) cu miere si cu un ou crud bine batut. Asta ar fi ideal. Eu de exemplu, nu pot bea ou crud.

Cand am concerte, prefer sa beau apa plata, la temperatura camerei. Trebuiesc evitate bauturile acidulate, bauturile alcoolice (chiar si votca, pe care unii o folosesc, crezand ca le incalzeste vocea) si bauturile foarte reci sau foarte fierbinti. Acestea irita gatul.

Mai sunt niste reguli de a proteja gatul, cum ar fi: iarna, cand temperatura este sub zero grade, daca exersam cu vocea undeva intr-o incapare (e si normal) si dupa aceea iesim in acel aer rece si vorbim, nu e bine deloc. Trebuie sa tacem timp de 10 minute minim, altfel riscam sa stricam corzile vocale, care au iesit incalzite din incapere. De altfel, iarna este foarte bine sa se poarte fular, lasand la o parte moda si alte chestiuni de genul asta.

Cat despre mancare, trebuiesc evitate pe cat posibil tot felul de mancaruri care irita gatul, cum ar fi: alunele, seminte, nuci, biscuiti, napolitane, etc... sunt de preferat alimentele care 'inmoaie' corzile.

Cam atat pentru azi. Mai vorbim despre asta. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest spyked88
A, da, nu mai pun la socoteală că fumatul afectează plămânii, care sunt "cutia de rezonanţă", deci fumând pierzi mult şi din forţa plămânilor.
Plecând de la postul meu de pe celălalt topic, mă întrebam dacă există metode de a îmbunătăţi capacitatea plămânilor. Ce e recomandat? Presupun că ar fi foarte util să practici un sport (no joke, vorbesc serios, sportul face bine la plămâni, nu?), dar ce metode mai la îndemână există?

 

sper că nu pară prea stupide întrebările, mi se pare un subiect destul de serios legat de cântatul vocal.

Edited by spyked88
Link to comment
Share on other sites

Am sa citez dintr-un manual care se cheama "Cantul" si este scris de Octav Cristescu ... sunt doar primele randuri .. asa incepe cartea ...

 

"In efortul neuromuscular al cantului participa activ un mare numar de organe. Unele contribuie la buna functionare a procesului vocal, de ex. : inima, glandele, ficatul, rinichii, stomacul etc., altele produc sunetele cantate sau vorbite si alcatuiesc aparatul vocal. Cand unul din organele corpului sau din cele ale aparatului vocal nu activeaza normal, procesul fonatiei sufera diferite tulburari, deoarece, in functionarea organelor exista o stransa dependenta, ele avand raporturi anatomofiziologice. Astfel necesitatea cunoasterii alcatuirii si functionarii aparatului vocal apare evidenta.

Aparatul vocal, in anumite conditii, este instrumentul muzical cel mai perfect. El se compune din : organele respiratorii, organele vocale, rezonatorii, organele articulatorii. Pe langa aceste organe participa la procesul vocal sistemul nervos si organul auzului."

 

Urmeaza destul de detaliat prezentarea fiecarui organ care participa la formarea sunetului ... cei care sunt pasionati de anatomie, si altfel decat pentru anatomia organelor sexuale, probabil or sa aiba timp sa gaseasca mai multe informatii despre ele ...

 

Urmeaza un capitol iarasi foarte interesant care se cheama "Formarea sunetului vocal. Teoria mioelastica si cronaxica" ... aducand explicatii stiintifice despre armonice, vibratia sunetului vocal, vocale, consoane, diftongul, triftongul ... intr-un cuvant, elementele care fac ca sunetul sa fie perceput de urechea umana si elementele de vorbire specifice limbii noastre care influenteaza perceptia "buna" sau corecta, sau expresiva a unui cant ... a unei voci. Aici sunt elemente foarte importante, (fiind vorba si de acele ãîțºâ care dau multa bataie de cap vocalistilor ... dar si informatii utile pentru cei care lucreaza in studiouri si se lovesc de prelucrarea vocilor .. cei care fac asta stiu la ce ma refer. Este bine de stiut cum se formeaza vocalele sau consoanele ... sau alte elemente. De exemplu triftongul, ca si diftongul este rezultatul unei singure tensiuni neuromusculare. Poate o sa revin si cu alte informatii privitoare la respiratie, emisie vocala, gimnastica, studiul vocii, exercitii, emotie, trac ... si altele, pe masura ce o sa inteleg si eu mai multe.

Link to comment
Share on other sites

Acum am si eu niste nelamuriri. De ceva vreme incoace, am inceput sa tusesc destul de des. Este adevarat ma deranjeaza ingrozitor praful si tigarile, dar nu cred ca este de la astea. Am mai avut eu "reprize" d-astea de tusit obsesiv in trecut si trec dupa un anumit timp. Insa acum imi puneam problema ca ma vor impiedica sa cant. Culmea, acum ma simt mult mai confortabil in timp ce cant (intre strofe sau melodii mai trag cate doua tusituri, dar nimic in timp ce cant). Poate sa-mi explice si mie din ce cauza se intampla chestia asta?

 

uite, as putea sa indraznesc eu sa zic cate ceva, ca ma pregatesc intr-o specialitate care se ocupa si de corzile vocale. in mare, regulile de igiena vocala le-au enumerat foarte bine lukeblue (atentie la anatomie, omule, cu cavitatile alea....) si mazdrunka.

In ce te priveste pe tine, s-ar putea sa fi dezvoltat vreo afectiune alergica, daca reactionezi asa la praf and stuff. daca e mai mult decat o raceala banala, o gripa ceva, trebuie sa faci un consult pneumologic +/- alergologic, cu testarile de rigoare, daca e cazul.

Sper sa discutam duminica la RGC3, am inteles ca vei fi acolo...

bafta tuturor!

Link to comment
Share on other sites

Guest RipperC

uite, as putea sa indraznesc eu sa zic cate ceva, ca ma pregatesc intr-o specialitate care se ocupa si de corzile vocale. in mare, regulile de igiena vocala le-au enumerat foarte bine lukeblue (atentie la anatomie, omule, cu cavitatile alea....) si mazdrunka.

In ce te priveste pe tine, s-ar putea sa fi dezvoltat vreo afectiune alergica, daca reactionezi asa la praf and stuff. daca e mai mult decat o raceala banala, o gripa ceva, trebuie sa faci un consult pneumologic +/- alergologic, cu testarile de rigoare, daca e cazul.

Sper sa discutam duminica la RGC3, am inteles ca vei fi acolo...

bafta tuturor!

 

Da omule, sigur ne vedem acolo si vorbim. :)

Link to comment
Share on other sites

michel..poate dai si tu carrtea aia "cantul " ...si p la altii ... czici ?

As da-o cu mare drag dar am doua motive pentru care ma abtin .. este foarte veche .. as spune o carte de colectie .. este totusi din '63 ... apoi ar cam iesi balamuc ... promit insa ca in limita timpului am sa spicuiesc din ea, nu pot si nu vreau sa ma apuc sa o copiez cuvant cu cuvant ... asa ca pe masura ce am sa citesc si eu, am sa postez aici lucrurile interesante .. Cu toate ca este o carte foarte veche si cu siguranta exista deja alte metode mult mai avansate de studiu, observ in ea ca nu este dedicata unui stil anume de cantat, ci sunt sfaturi si explicatii valabile oricarui solist vocal. Am sa fac cat de curand si niste game specifice studiului vocalizelor cu toate ca am inteles ca acestea este bine sa fie facute doar cu un acompaniator si in orice caz nu sunt recomandate acompaniamentele facute de persoana care canta, deoarece atrag atentia de la cantul, sau studiul propriu-zis. Sunt multi solisti vocali care nu cunosc totusi un instrument si nici nu au posibilitatea sa plateasca unul. Sper doar sa va fie de folos daca nu gasiti o alta metoda de invatare. Sunt oameni care au pur si simplu un "dar" pentru cantat si aparent nu au nevoie de studiu ... totusi vocea trebuie ingrijita si pastrata fiindca este un instrument caruia nu poti sa-i faci "upgrade" ... tot cu ea canti si peste 40 de ani. Problemele de sanatate trebuiesc rezolvate din timp, aviz RipperClone, alergia sau tusea alergica daca despre asta este vorba nu este o sensibilitate de nabagat in seama ... mama are genul asta de probleme si nu a dat importanta, crizele de tuse incep sa se lungeasca ajungand pana la ranirea gatului, rani sangeroase chiar .. apoi din cate am mai auzit si eu poate fi si un reflex al unei disfunctionalitati a inimii ... nu ma pricep la medicina, am enumerat cazuri mai speciale si nu cele clasice de raceli sau mai stiu eu ... dar sunt oameni care se pricep asa ca adresati-va lor. Aveti grija de voi oameni buni ...

Link to comment
Share on other sites

VOCEA

Vocea cantata, studiata ori nestudiata, se diferentiaza de vocea vorbita datorita intinderii sale. Vocea studiata cuprinde in medie 2 octave, iar in unele cazuri depaseste 2 octave .. sunt exemple de artisti care ating 5 octave. O voce nestudiata cuprinde in general o singura octava in afara de rarele situatii naturale cand prezinta o intindere mai mare. Vocea trebuie studiata fiindca altfel in timp ea nu va dura, se va uza foarte repede.

Timbrul este criteriul de baza al clasificarii vocilor. Calitatile unui timbru permit diferentierea vocilor si instrumentelor intre ele.

Intinderea este insusirea fiecarei voci impusa de limitele sale sonore adica totalitatea sunetelor cuprinse intre cel mai grav si cel mai inalt sunet de care dispune un cantaret. Intinderea intre nota cea mai grava si cea mai inalta a unei piese vocale se numeste ambitus

Tesatura este aceea parte din intindere in cadrul careia vocea unui cantaret se poate folosii usor, fara eforturi.

Intinderile tuturor vocilor se impart in trei registre: grav, mediu si acut.

Registrul este grupul de sunete vocale care alcatuiesc o portiune din intinderea unei voci. Unii cercetatori au denumit gresit cele trei registre : de piept, mixt si de cap. De fapt toate cele trei registre sunetele isi au rezonanta in cap.

Falsetul este un sunet cu rezonanta in sinusurile frontale si face parte din registrul acut, fiind o insusire tehnica a unor cantareti.

Volumul sau amploarea este o insusire personala a unei voci si este determinat de cavitatile rezonatorii. O voce are volum atunci cand conformatia anatomica a cavitatilor de rezonanta este mai dezvoltata, mai mare, ajutand astfel la producerea unei multitudini de vibratii a sunetelor armonice care imbogatesc sonoritatea.

Volumul se poate dezvolta treptat si sigur cu ajutorul studiului ... mai ales al vocalizelor cu sunet filat. Volumul nu este tot una cu intensitatea care reprezinta forta sau puterea unui sunet si este determinata de capacitatea plamanilor si elasticitatea muschilor respiratori. Intensitatea este in functie de felul presiunii aerului in expirare. Pentru a putea reprezenta intensitatea, estetica muzicala foloseste semnele ... piano, mezzoforte, forte ... etc .. pe cand pentru volum nu exista nici un semn muzical.

 

Am obosit ... cred ca va urma ... clasificarea vocilor din punct de vedere fiziologic ... atacul sunetului, poza de voce si emisia vocala.

Link to comment
Share on other sites

... clasificarea vocilor din punct de vedere fiziologic ... atacul sunetului, poza de voce si emisia vocala.

 

Atacul sunetului este actul punerii in vibratie a coardelor vocale si constituie baza realizarii pozei de voce si a emisiei vocale.

Exista doua feluri de a ataca sunetul ... prin expirare si prin lovitura de glota. In primul caz coardele vocale sunt puse in vibratie de aerul ce trece usor prin glota intredeschisa. In al doilea caz fiecare sunet este produs brusc, ca o explozie, datorita aerului strans in partea inferioara a coardelor vocale.

Cel mai obisnuit si recomandat mijloc de a ataca sunetul este cel prin expirare linistita. Al doilea procedeu este bine de evitat mai ales la inceputul studiului de tehnica vocala, deoarece bruscarea coardelor vocale poate duce la aparitia nodulilor vocali si a parezei buzelor glotei.

Poza de voce sau impostarea este procesul asezarii, plasarii sau fixarii sunetelor la locul normal de rezonanta cu ajutorul vocalelor si consoanelor. Arta insusirii unei bune poze de voce consta in intrebuintarea corecta a respiratiei pe care se sprijina sunetul, in atacarea lui precisa, in rezonarea normala si in articularea fireasca.

Emisia vocala este actul final al aparatului fonator care urmeaza atacului sunetului si pozei de voce. Pentru obtinerea unei bune emisii vocale este nevoie de perfectionarea intinderii vocii, adica sunetele mijlocii care nu cer o sfortare si in mod curent sunt naturale.

 

Un lucru interesant despre care se vorbeste destul de mult in carte este "Mutatia" adica schimbarea vocii in perioada adolescentei ... Mutatia la fete are loc in general intre 13 si 18 ani, iar la baieti intre 14 si 20 de ani. Dupa definitivarea fenomenului mutatiei, altistul devine tenor, sopranul devine bariton sau bas, altista devine soprana, iar soprana devine mezzo-soprana sau contralta (nu este chiar o regula) ... Schimbarea vocii poate avea loc si foarte rapid, chiar in timpul unei nopti. Este recomandat studiul vocii cu prudenta in aceasta perioada, cu multa moderatie si pe exercitii de intindere limitata ... insistarea pe studiul sunetelor grave si acute poate duce la ruinarea unei voci. Exista si cazuri in care vocea se schimba si dupa 18-20 de ani in special la baieti.

 

Urmeaza un capitol destul de gros dar putin cam neimportant pentru vocali ... este vorba de clasificarea vocilor in functie de intindere sau timbru... acesta este un lucru pe care trebuie sa-l faca cel care va indruma in studiul vocii. Clasificarea vocilor (coloratura, lejere, lirice ... rock :) ) se face dealtfel dupa definitivarea vocii si nu la inceputul studiului.

 

In urmatorul post am sa spicuiesc dintr-un capitol important ... si anume "Pregatirea practica" ... nu stiu daca o sa ajute pe cineva fara indrumator toate aceste informatii .. sper doar sa va faca sa ganditi ca acest lucru este necesar pentru dezvoltarea, intretinerea si punerea in valoare a vocii voastre. Bafta!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Salutare ppl

 

Berea , taria , sucuri acidulate , vinul . bauturi reci .... toate afecteaza vocea

Berea ataca cel mai rau ... bei o bere seara si nu mai esti apt 48 h

Vinul ..... vinul inchide corzile vocale .. le ingroasa afectind grav elasticitatea lor

Aciditatea din bauturi , spirtoase au ba .... irita corzile vocale + ca produce gaze ce-ti pot provoca rigiituri in timp ce folosesti vocea ... si e nasol sa ragii cind ai concert ....

Bautura rece ... provoaca rigiditatea corzilor vocale pe un termen de cel putin 1 h iar daca fortzezi ai sanse sa ragusesti f repede

Vodca , taria de orice fel .... nu e buna deloc .... ataca in toate modurile corzile vocale

( is f rare ocaziile cind taria te " ajuta " ... exemplu = esti aproape de finalul unui show nu te mai duce vocea esti ragusit se simte .... poti lua o gura zdravana o plimbi de-a lungul gitului lasind-o sa lunece usor ... va deschide corzile vocale pentru un final bun ... dar ... se numeste fortaj )

 

Cineva spunea de respiratie cu ceva carti pe stomac :) Dap este asa dar a uitat sa va mentioneze ca inca un exercitiu bun tot cu acele carti culcat pe spate , este sa dati tot aerul afar din plamini apoi sa incercati sa scoateti o vocala pe un anumit ton pe care sa il mentineti timp cit mai indelungat si corect .

Dictia este ceea mai importanta :) in cazul in care aveti probleme cu ea :) luati un creion intre dinti ( de-a lungul ) si incepeti sa recitati . Va corecteaza si va ajuta la imbunatatirea ei

 

Exista mai multe tipuri de voci :

1/ Vocea de cap

2/ Vocea de git

3/ Vocea piept

4/ Vocea de stomac

5/ Vocea de coaie ( cer scuze de ultima exprimare )

 

Dar tot aici am mai citi scris de cineva :( ca totusi Tine de SENTIMENT B) Mai bine de atit nu se putea ;)

 

BURB ... daca citesti pe aici ... sfatul meu e sa nu te lasi :o tu ai treaba ( ma refer la voce ) cu muzica neagra ;) si ai si inclinare si voce ;) dar cauta sa-ti faci timp :o macar 1 h pe zi si e ok

 

Va salut pe toti si tin sa mentionez ca tot ce am scris tine de parerile mele personale .. pot fi 100 % eronate

Link to comment
Share on other sites

Guest miriapod

Berea , taria , sucuri acidulate , vinul . bauturi reci .... toate afecteaza vocea

 

 

:) no fun at all eh? :)

vodka - tariile in general - sunt cele mai daunatoare pe termen lung, distrug corzile vocale.. (vezi dan spataru care avea o voce foarte misto in tineretile lui :) )

Link to comment
Share on other sites

:) no fun at all eh? :)

vodka - tariile in general - sunt cele mai daunatoare pe termen lung, distrug corzile vocale.. (vezi dan spataru care avea o voce foarte misto in tineretile lui :) )

 

 

Sincer daca tu inainte de o performanta scenica bei .. si poti sa afirmi ca ai aceeasi voce buna ( bauturile trecute de mine ca fiind nocive ) pe scena si c anu te-o influenta deloc .. e ok .... inseamna ca is eu pe linga tema acestei dezbateri :(

Oricum cit traim invatam ... so de ce nu ?!?

Link to comment
Share on other sites

Guest miriapod

Sincer daca tu inainte de o performanta scenica bei

 

:) dude nu, nu beau.. era un "no fun at all" resemnato-ironic, nu te-am contrazis :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.