www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Closed Back Sau Open Back?


OntZ
 Share

Recommended Posts

Guest Baumwolle
Another factor determining sound quality is whether the amp has an open or closed back. Closed- back guitar amps produce a better bass response from the speaker.

 

In ultima instanta, e o chestiune de gust.

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrei_T

Salut. Un cabinet deschis nu are frecventa de rezonanta, iar basii merg mai mult in jos, adica se aud si frecvente mai mici decat la o boxa inchisa. Dezavantajul de care se vorbeste este acela ca nu toate difuzoarele pot functiona intr-un cabinet deschis. In tipul asta de cabinet difuzorul distorsioneaza mai usor frecventele joase, pt. ca membrana difuzorului se misca liber. Cabinetul inchis se mai numeste si cu compresie. El are o frecventa de rezonanta in jur de 100 Hz care face frecventa asta sa sune mai tare. Este un avantaj pt metalisti la palm-muting. In acelasi timp cabinetul se aude mai incet. Difuzoarele se simt mai bine in incinte inchise, nu lucreza asa intens.

 

Andrei

Link to comment
Share on other sites

Salut. Un cabinet deschis nu are frecventa de rezonanta, iar basii merg mai mult in jos, adica se aud si frecvente mai mici decat la o boxa inchisa. Dezavantajul de care se vorbeste este acela ca nu toate difuzoarele pot functiona intr-un cabinet deschis. In tipul asta de cabinet difuzorul distorsioneaza mai usor frecventele joase, pt. ca membrana difuzorului se misca liber. Cabinetul inchis se mai numeste si cu compresie. El are o frecventa de rezonanta in jur de 100 Hz care face frecventa asta sa sune mai tare. Este un avantaj pt metalisti la palm-muting. In acelasi timp cabinetul se aude mai incet. Difuzoarele se simt mai bine in incinte inchise, nu lucreza asa intens.

 

Andrei

foarte buna analiza! as mai adauga ca, la boxele open back, dispersia sunetului este mai mare. asta este si motivul pt. care se observa, la multi chitaristi, care evolueaza in rock, cate un "perete" de boxe inchise, care au o caracteristica mai "fortoasa", tocmai pt. a mari dispersia sunetului.

Link to comment
Share on other sites

aham... deci in principiu pt riffuri si palm-muting ii bun closed back si pt solo, mai degraba open back (i hate bass in my solo tones)

nu prea...open back-urile se folosesc la alte chestii, mai mult spre pop rock. este adevarat ca open back-urile coboara frecventa de bas dar caracteristica de closed back, cu compresia ei, te trimite in lumea "power"-lui, inclusiv cu solo-urile. probeaza-le mai intai si dupa aia trage concluziile! vorbele sunt bune dupa aia, crede-ma! :)

Link to comment
Share on other sites

Apropo de closed back si open back: am vazut chitaristi ce folosesc Stratocaster-ul cu placa de pe spate (ce acopera tremolo - pe unde se baga corzile) data jos sau cu ea la locul ei. Chiar daca este de plastic, afecteaza asta cumva rezonanta, sunetul, etc.? :)

Link to comment
Share on other sites

Apropo de closed back si open back: am vazut chitaristi ce folosesc Stratocaster-ul cu placa de pe spate (ce acopera tremolo - pe unde se baga corzile) data jos sau cu ea la locul ei. Chiar daca este de plastic, afecteaza asta cumva rezonanta, sunetul, etc.? :)

multi dintre cei care nu mai folosesc placa din plastic de pe spatele chitarei, ce acopera cavitatea cu arcurile vibratorului, o fac din lene sau pt. usurinta reglajului. gandeste-te insa, ca in momentul in care arcurile sunt descoperite, corpul chitaristului atinge cu hainele arcurile, care nu mai vibreaza! sunetul se schimba. fa o incercare in acest sens si ai sa te convingi! (de altfel asa-numita "adancime" a sunetului de stratocaster provine si din vibratia acestor arcuri). deci nu placa in sine schimba "sound-ul chitarei, datorita calitatilor ei rezonatoare, ci doar calitatilor de protectie. numai de bine.

Link to comment
Share on other sites

Salut. Un cabinet deschis nu are frecventa de rezonanta, iar basii merg mai mult in jos, adica se aud si frecvente mai mici decat la o boxa inchisa. Dezavantajul de care se vorbeste este acela ca nu toate difuzoarele pot functiona intr-un cabinet deschis. In tipul asta de cabinet difuzorul distorsioneaza mai usor frecventele joase, pt. ca membrana difuzorului se misca liber. Cabinetul inchis se mai numeste si cu compresie. El are o frecventa de rezonanta in jur de 100 Hz care face frecventa asta sa sune mai tare. Este un avantaj pt metalisti la palm-muting. In acelasi timp cabinetul se aude mai incet. Difuzoarele se simt mai bine in incinte inchise, nu lucreza asa intens.

 

Andrei

 

 

din ce film ai tras aceste concluzii , sau din emisiunea "Surprize , surprize "...haha...lol

 

daca o incinta deschisa nu are rezonanta inseamna ca nu are rezonanta nici , chitara acustica nici vioara , nici , fluierul , nici saxafonul......mai gandestete cand scrii ceva , cauta cu GOOGLE :helmholz resonator

 

 

http://images.google.ro/images?hl=ro&q...nator&gbv=2

 

apoi "compression chambre"

 

 

http://images.google.ro/images?svnum=10&am...83utare+Imagini

 

 

Este atat de greu sa citesti ?? sau sa dai click "?

 

 

iata un motor cu camera de compresie

 

http://www.dirac-france.com/page.asp?conte...sp&marque=3

 

 

aici se vede un motor de bass ( cu camera de compresie)

 

 

 

 

si cautati cu GOOGLE - imagini sunt sute si mii de adrese , dar trebuie citit atent

 

nu fabulati , sunt date concrete pe internet , cititi atent , si mai dati si cu Wikipedia, si urmariti si link -urile , este cam plictisitor cateodata dar nu ai alta cale .Calea directa ar fi acces la o biblioteca pe net , dar costa bani , anul trecut a fost o saptamana "download" pe gratis carti , publicatii .Trebuie sa mai apara.

Link to comment
Share on other sites

Guest Legion

Karpi ... :)

 

Mai pune mana si mai citeste ceva carti de electroacustica.

Si dupa aia mai vino cu replici din astea, care oricum nu demonstreaza decat carente majore la capitolul "7 ani de-acasa".

Link to comment
Share on other sites

Pe langa alte avantaje si dezavantaje cunoscute si descrise si de mine in alte posturi ,

 

Boxa deschisa cu difuzorul de chitara prezinta un "bandpass filter"

 

in cazul incintei "open back " cu dimensiuni finite , difuzorul va avea cursa mai mare , cursa mai mare duce la distorsiuni ce apar la o putere electrica mai mica decat in cazul unui difuzor intr-o incinta inchisa unde amortizarea este foarte mare .

 

Pentru ca difuzorul sa nu fie amortizat de aerul din incinta inchisa ar trebui sa construim boxa cu volum foarte mare .Boxa cu volum interior mare nu amortizeaza basii , dar este o problema sa transporti o statie de chitara de 30W cat un dulap , si foarte ineficient.

 

Asa ca se prefera cu un compromis boxele deschise.

 

Banda de raspuns al boxei deschise este foarte neuniforma ( comb filter) mai ales daca difuzorul este amplasat simetric.

 

Acest lucru mai inseamna ca excursia membranei la unele frecvente va fi mare la alte frecvente va fi mica.

 

Acesta excursie mare a mebranei este asimetrica si prin deformarea membranei practic se produce o divizare a frecventei fundamentale ( la basii ) , adica in acest caz , (joase la volum mare ) difuzorul produce sub-armonice cea ce face ca tonul sa sune plin si "gras" .Acest lucru se incearca sa se imite digital cu procesoare , mai ales cu generatorul de sub -octava .

Dar problema este ca generatorul simplu si ieftin nu urmareste algoritmul functionari unui difuzor in regim de cursa maxima slab-amortizata intr-o boxa deschisa.Se mai folosesc diferite rezonatoare dar acestea nu redau caracteristicile sunetului produs de boxa reala.

 

In cazul boxei deschise doar la unele frecvente joase apare efectul de divizare pe sunete mai inalte la care excursia membranei este mica nu se va intampla aceasta divizare , dar aceste medi-inalte vor fi modulate de joase si de suboctava generata.

 

Intr-adevar la volum suficient de mare cu palm-muting apare acel ton plin -gras , cursa membranei fiind mare se produc fenomenele descrise iar cu estomparea corzi se "limiteaza" rezonanta sistemului ("vuietul") , sunetul plescait al panei de chitara ai da atacul acestui ton .

 

In functie de dimensiunile ecranului acustic si de pozitia difuzorului fata de axele de simetrie vom obtine diferite curbe de raspuns .Fiecare firma si-a elaborat incintele deschise ptr statii combo sau boxe de voci .Aceste diferente de raspuns dau diferite timbre si caracteristici de raspuns , instrumentisti aleg ce le convine mai mult .

 

http://images.google.ro/images?q=Speaker+c...=N&filter=0

Edited by karpi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Am gasit si curbele de raspuns open / closed

 

 

rosu - incinta inchisa

 

verde- incinta deschisa

 

In realitate curba de raspuns la "open- back baffle " este mult mai neuniforma .Se pare ca aceste curbe au fost ridicate cu un analizor cu timpul de raspuns lung cu mai multe cicluri de masurare ca sa se poata compara mai usor cele doua curbe.

 

Se observa cum la boxa inchisa frecventa de rezonanta urca , si bineinteles si frecventa de limita inferioara urca.

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Guest Legion

Karpi, referitor la ultimul tau post ...

 

Esti constient ca exact asta a spus si Andrei, numai ca in cuvinte si fara grafice ?

Link to comment
Share on other sites

fiecare difuzor are frecvente de rezonanta si liber fara boxa

 

montat pe un perete infinit acesta frecventa coboara mai jos , depinde de constructia difuzorului .

 

pe un perete cu dimensiuni "mici " ( panou ) de anumite dimensiuni undele din spatele difului care sunt defazate cu 180 de grade , ocolesc panoul si se interfereaaza cu unda emisa de fata membranei. Cursa membranei poate fi foarte mare in varfurile de rezonanta a banzi de frecventa care are mai multe maxime ( comb filter) .Suna foarte rau la bas , pe frecventa de rezonanta si pe armonicele ei suna mult mai tare , pe alte frecvente se produc "noduri" si abea se aude ceva.

 

Rezulta o frecventa de taiere ,(limita de jos ) , si frecventa de rezonanta se muta un pic mai sus decat in cazul peretelui infinit.

 

Boxa deschisa este ca un perete cu laturile indoite ca sa formeze sa zicem un tub , aceste lucru ai mai produce o fercventa de rezonanta pe anumite frecvente si armonicele lor .Cu dimensiunile bine alese se poate construi o boxa cu neuniformitati mai mici si cu o anumita banda de trecere .

 

Tot pentru a uniformiza banda de trecere la boxa deschisa , difuzorul trenbuie montat excentric !! in asa fel distantele parcurse de la spatele difului la fata lui sunt diferiite cea ce rezulta varfuri si minime mai mici , efectul de "comb filter" este mult atenuat. ( comb filter ..filtru pieptene , numit asa pentru forma graficului de raspuns ,diagrama BODE )

 

La boxa inchisa si din material nerezonant difuzorul radiaza numai in fata , energia ce se radiaza catre spate se pierde in boxa. Dar daca boxa este destul de mare ( litraj) vom avea o curba de raspuns mai uniforma decat in cazul boxei deschise si frecventa de rezonanta urca un pic mai sus. ( ptr acest caz se fabrica difuzoare cu frecventa de rezonanta proprie cat mai joasa , montand-ule in incinta inchisa si relativ mica rezulta o frecventa de rezonanta destul de joasa cu raspunsul in frecvente destul de bun.

 

Ptr a aduce inbunatatiri si ptr a folosi si energia radiata catre spate se folosesc ,printre altele, boxele "bass-reflex" se mai cheama si boxe antirezonante.Acestea se cacluleaza in asa fel ca la frecventa de rezonanta sa se comporte ca un filtru opreste banda in asa fel corecteaza raspunsul boxei si uniformizeaza ( linearizeaza) banda. Acest tip de boxa se poate incarca cu putere mai mare decat celelalte doua tipuri deoarece excursia membranei este mai mica prin incarcarea cu sarcina acustica a membranei.

 

Boxe de compresie , se numesec cele cu camera de compresie am pus poze cu drivere ( motoare) la acestea se foloseste efectul de "transformator" acustic .Functioneazaa asemenator cu " mushciucu"-l de la trompeta , perima sectiune este adaptata la buze , acesta se ingusteaza si conduce aerul comprimat catre un orificiu mic , din aceasta cauza viteza in orificiu creste apoi se introduce acesta intr-o palnie adecvate ( de obicei expomnentiala ) care adapteaza aceasta oscilatie la mediul inconjurator ( aerul) in asa fel se incarca cu sarcina sursa de sunet si rezistenta de radiatie este mare => randament mare teoretic 50% , practic rodica randamentul in domenii mai inguste si prin diferite compensarii de faza pana la 30% .

Edited by karpi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@karpi: mama mama da ce-ti place sa te-auzi vorbind...

 

nu toti au pregatire in electroacustica si trebuie explicat foarte "babeste" .

 

Daca cineva din anumite cauze da date gresite trebuie corectate .

 

Am observat ca multi au probleme serioase cu cititul si intelesul a cea ce citesc .Asa-i la inceput .

 

Daca te scufunzi intr-un domeniu necunoscut intotdeauna trebuie sa o iei de la capat,

 

sa studiezi materiale aferente, articole , carti de specialitate , dictionare de expresii tehnice , jargonul tehnic din domeniu,

 

Nu te poti bizui pe ce ai auzit la o cafea de la un coleg caci poate nu cunostea corect unele probleme sau nu ai pus tu bine intrebarea , sau ai inteles gresit explicatia.

 

Daca nu sexplica cat mai amanuntit si dai date false , eronate, poate un coleg de forum se duce si da 1-2 mii de Euro pe scule ce nu sunt OK .

 

De ex.daca spunem ca incinta inchisa este cea de compresie , apoi cel care se documenteaza de pe forumuri si articole de pe net , gaseste un articol unde se explica cum ca boxa de compresie poate avea randamentul si de pana la 30% .Trage omul concluzia gresita si cumpare o boxa ce are randamentul de 1% si va fi foarte dezamagit ca a dat o groaza de bani pe ceva ce nu functioneaza cum si-ar fi dorit .

 

Normal pentru informatii clare si precise sau un calcul de incinta functionala specialisti primesc bani , amatori se mai ajuta intre ei cu sfaturi ,dar atentie la corectitudinea datelor scrise .

 

Oricum pentru calcule mai exacte dai un link si omul sa se descurce , sa studieze daca are interes pentru a invata cate ceva .Nu poti sa inveti in locul altuia.

 

Se fac multe confuzii din cauza jargoanelor din electronica si acustica , de acea trebuie studiat cu atentie chiar mai multe articole sa vezi daca toti spun acelasi lucru.

 

Cu amatori ,chitaristi , mai exista problema in legatura cu modul de evaluare si masurare a datelor obtinute , de obicei datele sunt foarte subiective .Cum a scris si @Baumwolle e o chestie de gust .

 

Fiecare explica foarte empiric fara un limbaj comun in plus cu cuvinte preluate gresit din jargonul tehnic .Acest lucru da nastere la confuzii.

 

Apoi cand e vorba de o constructie proprie iarasi suntem in domeniu empiric , fara a avea toate datele tehnice si calculele respective, nu putem da numai masurile , cotele,litrajul , tipul si marca difuzorului si cateva date despre procesul constructie si explicatii daca ne place cum suna sau nu .

 

Asa ca cititi cu atentie , cautati sa intelegeti si controlati pe cat se poate cele afirmate.

 

S dau un exemplu despre cum nu poti sa furi o meserie .?

 

Ia vezi daca un sonorizator sau un specialist de inregistrari si mixare a-ti spune ceva despre cum se lucreaza .

 

Daca poti sa storci cate ceva de la acestia esti mare , nu prea afli nimic , prieten ne prieten nu-si destainuie "retetele".

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Karpi, doar "specialistii" care sunt nesiguri pe ei si pe ceea ce fac evita sa-si destainuie marile lor .. secrete, de frica sa nu-si piarda painea. Adevaratii maestrii in domeniu iti explica cu deschidere si pasiune tot ce ii intrebi, daca demonstrezi ca esti interesat si ca vrei sa inveti. Mai mult, uita-te la toate tutorialele facute de chitaristi sau ingineri celebri, totul este pe internet si accesibil oricui.

 

S dau un exemplu despre cum nu poti sa furi o meserie .?

Ia vezi daca un sonorizator sau un specialist de inregistrari si mixare a-ti spune ceva despre cum se lucreaza .

Daca poti sa storci cate ceva de la acestia esti mare , nu prea afli nimic , prieten ne prieten nu-si destainuie "retetele".

Edited by Dan Damian
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

nu prea...open back-urile se folosesc la alte chestii, mai mult spre pop rock. este adevarat ca open back-urile coboara frecventa de bas dar caracteristica de closed back, cu compresia ei, te trimite in lumea "power"-lui, inclusiv cu solo-urile. probeaza-le mai intai si dupa aia trage concluziile! vorbele sunt bune dupa aia, crede-ma! smile.gif

Am o experienta destul de vasta in materie de amplificare a sunetului de muzicuta, prin intermediul microfoanelor speciale si folosirea unor amplifuri cum ar fi: Mesa Boogie Studio 22, Mesa Boogie Caliber 50, SUPER SONNY si AVENGER(aceste doua modele special gandite pt. muzicuta !), Fender CHAMP 12(Red Knobs), Fender Bassman '59 Reissue, Fender HotRod Deluxe(cu 1 dif. de 12") , Fender Deville(in ambele variante - cu 2 difuri de 12" sau cu 4 difuri de 10").

 

am facut multe teste si cu diverse head-uri cuplate la incinte closed back si am constatat, ca cel putin in comparatie cu respectivele combouri(open back) mentionate mai sus, la muzicuta sunetul pierdea din joase si din proiectia sunetului...

 

in cazul muzicutei incintele de tip closed back nu dadeau randamentul necesar si nici nu ofereau aceeasi paleta bogata de sunete...

 

legat de ce a spus colegul Stratman... ca open back-urile se folosesc mai mult in pop-rock...

 

eu am observat ca marea majoritate a chitaristilor de blues prefera combouri open back... am vazut asta in zeci de filmari si am gasit detaliul asta si in rider-ele tehnice ale unor artisti de blues care au venit in Romania... toti au cerut sa li se asigure una dintre aceste variante: Fender Twin Reverb, Fender HotRod Deluxe, Fender Deville, Bassman '59 Reissue, Mesa Boogie Mark I, II sau III, Mesa Boogie Caliber 50... intr-un singur caz am intalnit mentionat VOX AC30 Combo sau MARSHALL DSL40C.

 

Stiu sigur ca doar Eric Sardinas, adept al unui sound mai agresiv de rock blues, a cerut in riderul tehnic head-uri Marshall si cabinete Marshall(fireste... closed back... nici nu cred ca se fabrica altfel...)...

 

prin cele enumerate, vreau sa subliniez ca aceste variante OPEN BACK se folosesc intens in blues, chiar si in blues-rock... ca sa nu mai vorbesc de country sau jazz(daca nu se cere legendarul ROLAND JAZZ CHORUS, tot un Open Back).

 

este adevarat ca niste chitaristi de top ca Jeff Beck, Eric Clapton sau Stevie Ray Vaughan(ce mi-a venit in minte la repezeala...) au cantat si pe combinatii de genul Head Marshall + Boxa closed back cu 4 x 12" ... dar au folosit intens si combouri open back...

 

cred ca depinde enorm de genul pe care-l canti atunci cand este sa faci o alegere legata de un anumit amplificator... care sa fie head + boxa closed back sau combo open back... ideal este sa ai doua variante pe scena, in functie de ce piese abordezi... dar e cam greu sa cari dupa tine atatea scule... ;):)

Link to comment
Share on other sites

As putea fi cel mult intrigat, dar ma tem ca explicatia e mult mai simpla si monotona. Lucuri de luat in considerare:

  • Cand compari "diverse" ai sanse sa tragi concluzii pripite. Cel mai bine compari o incinta inchisa, cu si fara spatele montat. Astfel eviti diferente intre difuzoare, volume, materiale, pozitie, setari etc.
  • Ce "joase" ai tu la muzicuta?! Nici fundamentalele nu intra in regimul interferentei distructive caracteristice open-back.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.