www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Caut difuzor


Angel Eyes
 Share

Recommended Posts

Mda. Am ajuns acolo.

Inainte cantam pe Blackstar ht5c-112 cu difuzorul Celestion Blackbird 50W (ceva special pt ei, cred ca e un pic mai flat ca amp-ul are si mp3 input). Nu il considera nimeni vreun difuzor bun si cu tot cu incinta ma deranja lipsa de joase si sunetul de cutie care devine tot mai evident pe masura ce cresti volumul. Am zis ca-I prea "boxy" pt mine. Pana mi-am cumparat un Orange PPC-112 black.

Celestion V30, 60W, incinta un pic mai mare, arata mult mai bine, are clar mai mult basi si suna ca ceaunul in care face cartofi bunica-mea. Absolult orice definitie pe note aveam inainte a disparut complet intr-o pasta de medii.

So...caut difuzor. Ceva care sa nu fie foarte tight pe basi, poate sa fie un pic boomy, nu vreau punch-ul lui Peste, dar vreau neaparat brilianta si aritculatie. Clarity before anything else. Cat mai putine medii, oricum le cam inchid din efecte, am loc sa le ridic daca ajung in extrema cealalta. Stilul abordat si ampul chiar nu conteaza, am destule chitari si efecte cu care sa le fac sa sune "pe-acolo".

Anyone? Exista vreun magnet de 12 toli care sa sune curat? as fi curios daca a auzit cineva vreun Jensen cu neodymium. Imi fac rig-ul ca la Formula1, sa faca o chestie bine si sa fie usor, de-aia nu ma intereseaza cabinet 212 sau 412, nu le cara nimeni pt mine si nu intentionez sa-i cer cuiva sa o faca.

Astept pareri de la cunoscatori.

Link to comment
Share on other sites

Salut. Si eu am avut un PPC-112 cu V30 si mi s-a parut si mie infundat. Sunetul "boxy" vine si de la configuratia de 1x12 intr-o anumita masura (mai ales daca e closed back!), nu numai de la caracteristica difuzorului.

Eu am ajuns la urmatoarea solutie: un cabinet de 2x12 open back, in care am bagat un V30 si un Celestion G12T-75, care este mult mai echilibrat in frecvente si pe care il cantasem pe cabinetele Marshall 1936. Am oscilat intre a pune chiar 2 G12T-75, insa am citit pareri bune despre combinatia cu V30 si am mers pe varianta asta. Eu sunt foarte multumit, sunetul mi se pare mult mai "deschis".

Parerea mea e ca poti incerca un G12T-75 si eventual, daca tot nu suna cum trebuie, o varianta de 1x12 open back.

 

Link to comment
Share on other sites

Electrovoice M12L. Best. Speaker. Ever. 

Incearca totusi sa scoti spatele cabului, vezi cum ti se pare. Si incearca niste Eminence-uri, daca ai la cine. 

Si incearca si sa schimbi intre ele cele 2 difuzoare [daca ai pastrat si cabinetul vechi], poate iti place mai mult cum suna asa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Cred ca de vina este schema amplifului , respectiv "filtrele " proiectate sa aiba un anume sound . , nu diful are  un atat de  mare efect . Este adevarat ca boxa+diful favorizeaza o anumita banda de trecere  .Probabil au " fortat ' niste joase sa compenseze marimea boxei .si introduc banda mai larga mai ales catre basi .Normal ar trebui sa poti regla din EQ-ul amplifului ..

Am patit cu un combo Fender   EQ-ul si aoundul global suna numai a " ton de blues "  noroc ca avea effect loop si am intrat cu procesorul direct in final ..diful si incinta sunau foarte bine doar preampliful era proiectat ptr doar "  un sound ".

Ciudat era caci pana la acel  combo toate amplifurile Fender pe ce am cantat sunau foarte pe "medii" exact unde suna o chitara Fender ..curat cu definitie buna si dinasmica OK .

Cred ca simplu cu un EQ ca lumea limitezi joasele incepi de la 150Hz si poti urca chiar pana la 270 Hz apoi reglezi amplitudinea ca sa nu aiba " buhait " .., cu mediile selectezi " definitia , inaltele in functie de soundul dori intre 1,6 si 3,5KHz  la care la fel reduci amplitudinea pana la un sound OK .

Din cauza difului poti avea sa zicem " pierderi " de volum  nesemnificative  daca oricum trebuie sa oreiei cu microfon in PA , dar poti sa-l faci sa sune cum doresti ..Poate cu un dif subwoofer nu se poate dar cu dif de chitara  cred ca se rezolva ..toate suna cam pe acolo  doar mici diferente de culoare  pot sa apara , sau in functie de SPL  randamentul difera intre difuri ..

Cat  despre ce dif ? ..si eu cred ca un Eminence  de chitara este OK .

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Hi all. Multumesc de raspunsuri, sincer nu ma asteptam la nici unul, de aceea nici nu am verificat o vreme, plus ca am avut o cantare etc..

@manbearpigMa gandeam exact la G12T-75 desi l-am auzit numai cu Marshalluri in boxe de 2x12 mi s-a parut iremediabil de harsh. Nu m-as grabi sa-mi iau un T75 ca sa nu am o surpriza neplacuta. Nici un 2x12 nu e o optiune, nu dau banii pe alta incinta acum plus ca @vektormi-e lene sa car :)). Zakk Wylde are un ton misto, dar misto pentru el.... Oricum, clar prima varianta e sa incerc diful vechi pe boxa asta, desi nu cred ca o sa-mi satisfaca ocd-ul.

@karpi Ampliful meu curent este Mooer Baby Bomb :)) cant cu un EQ parametric + diverse pedale de drive. Nu am probleme de volum, oricum ajung repede in punctul in care EU zic ca m-aud prea tare. Am reusit sa echilibrez intr-un final frecventele difului sa sune decent la concert si a fost ok, dar inca ramane ceva care nu-mi place. Nici pedalele nu prea ma ajuta ca sunt mai mult in stilul overdrive care sunt si ele prea calde lasate in pace. 

Toata lumea vorbeste de Eminence-uri ca si cum orice dif iau random o sa sune bine. Nu-i ca la Celestion care se gasesc peste tot si cam toti au o idee despre care model ce face, astea sunt mult mai ambigue si vad ca nici nu prea le foloseste nimeni. Eminence/Celestion imi seamana ca o discutie Dimarzio/Seymour Duncan. Daca se respecta corespondenta, un Eminence s-ar putea sa ma ajute dar tre sa ma prind si care ca nu scap fara sa dau comanda pentru difuzor. @guitarhead daca imi si spui mai multe despre dif ar fi super, o sa mai caut si eu oricum, dar pozele parca n-au destul gain :))

Link to comment
Share on other sites

Peavey    utilizeaza difuri de la Eminence ..eu am doua ..cu titlul de " Blue Marvel " au randament foarte mare .

Si intre Celestion sunt care au randament OK ..

Odata cu randamentul mare in functie de amplif ( impedanta <>  current dumping si power compression ) se schimba soundul "oleaca "  dar ! doar comparand pe aceiasi amplif cu aceleasi reglaje .

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, karpi said:

Peavey    utilizeaza difuri de la Eminence ..eu am doua ..cu titlul de " Blue Marvel " au randament foarte mare .

Si intre Celestion sunt care au randament OK ..

Odata cu randamentul mare in functie de amplif ( impedanta <>  current dumping si power compression ) se schimba soundul "oleaca "  dar ! doar comparand pe aceiasi amplif cu aceleasi reglaje .

 

De asemeni, Fender foloseste dif-uri facute de Eminence, de zeci de ani! La fel si Mesa, care de o viata foloseste Eminence, Celestion si Electrovoice.. (in functie de cab model/year/application -bass/guit.,  unde au gasit sa subcontracteze mai convenabil anu'ala,  sau fazele lunii :-P )

Eminence fabrica de fapt "la contract" pentru o sumedenie de marci (la specificatiile respective!) si au inceput sa fabrice modele proprii abia in anii '90.

Link to comment
Share on other sites

O idee pentru ce vrei tu ar fi si Celestion H30. Problema cea mai mare, in opinia mea, ramane cabinetul 1x12 care suna boxy. Daca vrei ceva mai ok 1x12 trebuie sa te orientezi catre unul oversized, ceva gen Mesa Wide Boy. Vei vedea ca suna bine si cu V30 si cu mai toate difurile de pe piata, mult mai bine decat orice ai pune in Orange 1x12

Link to comment
Share on other sites

@vektor nu stiu ce intelegi din sample-urile alea, toate imi suna de parca au inregistrat un tube screamer bagat direct in full range, fara amp, fara nimic..... Vorbesc de cele de overdrive, ca nu cu clean-ul am probleme. Mie imi suna ingrozitor pe orice le-as asculta...

@Blackthorn nu stiu care e H30, nu par sa il mai aibe pe site, cel putin nu cu denumirea asta

Am citit si despre cabinete cu bass-reflex dar nu vreau ATAT de multe joase. Si Orange-ul nu mi se pare deloc boxy cum era Blackstar-ul, are evident o profunzime mai mare, doar ca genul de medii emise de difuzor mi se pare prost. Poate reusesc diseara sa fac proba cu Blackbird in incinta Orange sa ma lamuresc daca difuzorul e singurul vinovat. Daca am dreptate at trebui sa sune ca vechiul cab dar cu mai multe joase. Nici nu vreau sa fie prea flat, acum am un difuzor Celestion dintr-un modeler Vox si e prea steril pentru mine, desi recunosc, nu mai are pasta aia de medii

 

Link to comment
Share on other sites

Nu e vorba de incinte bass reflex, problema e de ce cubaj are cabinetul. Cutie mica, suna a cutie cu aproape orice difuzor, cutie mare, sunet mai rotund, dar si claritate mai buna daca este calculat corect. Nu intamplator ti-am spus de Mesa Wide Boy, este printre putinele cabinete 1x12 care suna aproape ca un 2x12. Incearca proba cu diful din Blackstar si sa imi spuid aca am avut dreptate. Am avut si eu Orange 1x12 si tot timpul mi s-a parut ca suna mic, adica are medii multe, dar fara claritate si fara joase.

Link to comment
Share on other sites

Am facut proba. E exact cum ma asteptam, acelasi sunet ca pe htc-112, cu mai multe joase si chiar un pic mai definit, nu suna la fel de mic. Are si un sunet de "lemn" care e probabil din vina cabinetului dar cu un difuzor mai bright probabil nu m-ar deranja. Este oricum cea mai buna combinate pe care am incercat-o. Suna infundat Blackbird-ul dar pastreaza cumva o definitie pe note incat nu suna pasta. Daca ar avea mai mult top-end as fi ok. Momentan nu pot sa ma plang de joase, are destule cabinetul si am loc sa-i dau din EQ daca vreau, desi de obicei tai niste rezonante in zona aia. Am ocazia sa incerc si un G75 in incinta asta, s-ar putea sa rezolv problema mult mai repede decat ma asteptam. Singura mea temere este sa nu sune prea Marshall.

Ma surprinde totusi, dincolo de EQ, cat de mult poate sa influenteze un difuzorul atacul si definitia notelor, mai ceva ca preampul. Chiar imi confirma ca diful face peste 50% din sunet, puteam sa caut statii si pedale mult si bine, ar fi sunat toate la fel de prost printr-un dif nepotrivit.

Guitar players should spend more time talking about speakers than guitars or amps.

Link to comment
Share on other sites

They should. But when we do [57, karpi, ggg, uneori chiar si eu], lumea se plictiseste repede si schimba subiectul. Acum cativa ani radeau niste "baieti mari" de mine cand ziceam ca V30 mi se pare cel mai prost difuzor posibil, nu suna a nimic si ma zgarie pe creier cu inaltele alea sparte ... 

Daca prinzi cumva ocazia, incearca EV M12L [de exemplu, in cabinetele Mesa mai vechi, varianta Black Shadow] si / sau Eminence Delta.

Link to comment
Share on other sites

Daca am ocazia evident ca n-o sa refuz, dar sigur nu ma grabesc sa imi iau EV.

Multe din sample-uri si inregistrari cu comparatii favorizeaza v-30, e posibil sa fie foarte util pentru inregistrat tinand cont ca sunetul e oricum procesat dupa. In cazul meu procesarea e inainte, deci nu prea s aplica....

Culmea, am cantat printr-un 4x12 Bugera cu V-30 Mesa si suna chiar ok, not my favourite, dar m-a surprins ca nu are deloc basul acela tectonic pe care l-am intalnit la multe 4x12 si nici in medii nu statea rau. Ma gandesc poate trec peste un principiu si imi iau si un cabinet de 4 :)). Dar nu, n-o sa fac asta. Vorba aia, ascultam muzica prin niste prostii de juma de tol si suna ok dar nu gasesc un difuzor de 12 in stare sa redea o chitara curat si definit. Visez la ziua cand or exista preampuri construite pentru full-range fara cab-sim, ca la chitara acustica nu vad pe nimeni cantand prin half-stack cu greenback ca sa "sune".

Edited by Angel Eyes
Link to comment
Share on other sites

Difuzor , in portiunea  normala de lucru suna intr-un anumit fel ...mai dai niste   putere incepe sa " breaking point "  , unele de la un wattaj mai mic altele de la wattaj mai mare  in functie de constructie dar sau/si de puterea " motorului " ( magnetyul).

Acea " pasta "  la unele difuri apare  deja la 10W  la altele doar de la 20W   ASTA LA DIFURI NORMALE DE APROX 25w  putere nominala ..odata ce  difu este proiectat ptr a rezista la  putere  mai mare si acel breaking point urca .

Vrei claritate .definitie trebuie sa fii sub breaking point ..vrei ton cremos /fluid trebuie atat ampliful cat sio diful sa fie dus in " overdive " unde este un domeniu  tot mai neliniar . plus la  o supramodulare serioasa diful ) membrana " incepe sa ' divizeze frecventa " si apar " joase "  ce nu exista in semnalul introdus ..Astea sunt efecte greu previzibile si controlabile  chiar din aceasta cauza  necesita un algoritm foarte complex ca sa fie " simulat " de procesoare .

Cu ce au inregistrat una sau alta vedetele  de obicei este secretul studioului  putem doar se dam  cu presupusul  asa ca este cam greu sa  realizezi exact acelasi " sound " dupa spusele unuia sau altuia . .

Deci sau una sau alta trebuie sa sacrifici . sau claritate/definitie sau punch/cremos .

Rezolvarea ptr cantari ramane un amplif "clean " de putere rezonabila iar  soundurile le "formezi " cu un procesor ..

Nu am incercat ( in magazin ) amplif cu patru preamlificatoare plus  dual rectifier plus  mod trioda  sau pentoda   pentru ca trebuia sa fiu pe la puterea maxima pe o boxa 4x12    era o treaba cam " brusca "  .Poate acele amplifuri pot sa atace in diferiote moduri o incinta ..

Boxa trebuie sa aiba un litraj adecvat ca sa ai  ceva joase si sa  nu ai rezonante  casre vuiesc .De ex la un Goodmans de 50W 12" de la firma se propunea minim 30 Litri  volumul interior al incintei inchise .

Diful trebuie montat excentric  chiar daca este boxa inchisa  deoarece si peretii boxei radiaza   , astfel se mai uniformizeaza banda de frecvente si nu apar goluri si varfuri prea mari ..Acel sunet de " lemn " sau ce o fi este o rezonanta a incintei 

A si sa nu uitam frecventa de rezonanta al difuzorului , cu cat are aceasta frecventa maiu " sus : ai nevoie de boxa de litraj mai mare .Boxa deschisa in spate are nevoie de o proiectare " atenta "  luand in calcul datele  tehnice ale difului ..mai ales frecventa de rezonanta ..plus restul .

La foarte multe  statii de chitara " combo "  diful este exact pe axele de simetrie cea ce produce  o banda de trecere foarte neuniforma , o fi aici un calcul ca sa sune acest " combfilter "   chiar cu  un sound " bun ' ?

Ar putea fi o treaba cu care " coloreaza " soundul incintei .' Ar veni de parca colorezi sunetul cu un combfilter ( un flanger cu Sweep-ul oprit si  reglat timbrul static manual  la o culoare anume  cu un Q mai redus ca sa nu sune a " butoi " .)Se poate incerca  cu flanger =soft ( VST) care are comenzi  stop sweep si manual " frecventa centrala "  sau " range "  depinde care cum inscriptioneaza ...Sau sunt si efecte doar " comb filter "  am vazut chiar si ptr masterizare ..

 

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

@vector am incercat ampuri de bass dar din pacate prin difuzoare de bass :) care nu mi se par deloc potrivite pentru chitara. Momentan un difuzor full range nu ajuta chitara fara o procesare serioasa si chiar si atunci rezultatele mi se pare slabe.

@karpi simt nevoia sa scot o foaie si un creion ca sa inteleg tot ce ai zis acolo....

Cred ca inteleg idea de "flanging" de care vorbesti, dar mi se pare prea "chirurgicala" discutia deja, nu vreau sa sune chitara complet sintetic, ca asa am varianta sa-mi iau synth si vreo 2 ani de cursuri de programare :)). De obicei, un amp pe lampa lasat in pace, poate fi reglat sa sune bine si "la fel" in orice incapere. Trebuie intr-adevar sa sacrifici extremele din spectrul de frecvente pe care poate sa-l dea, dar obtii un ton care sa fie totodata suficient de punchy si cremos intr-o zona limitata de medii, un fel de ton ultra-vintage. Oricum tonul ti-l faci in functie de pozitia ta si a boxei, atat fata de incapere cat si restul trupei, dar lampa, cel putin din cate am reusit eu, reuseste sa-si faca datoria in niste limite. At trebui cu o abordare mai de studio sa pot ajunge la acelasi confort pe un spectru mai amplu de frecvente, cel putin asta incerc momentan. Probabil breaking point-ul nu e pentru mine si cu atat mai putin nu e o solutie sa "analizez" incaperea de fiecare daca ca sa imi pot face tonul. Boxa o ridic la nivelul braului sa se auda ce am facut-o sa sune, finete mai mare e chiar doar pentru studio. Un sunet bun nu e bun doar in gradul maxim de finisare.

Dupa parerea meam tonul acela cremos, (care cred ca ne intereseaza pe toti pana la urma) tine de o zona de medii joase care creeaza un fel de "patura" in jurul notelor si confera senzatia aia de fluiditate. Nu mi se pare imposibil sa pastrezi zona aceea si sa ai totodata definitie pe note. Intr-adevar pentru un punch de metal nu m-ar deranja sa sacrific claritatea punand un boost in fata, problema e in zona aceea de overdrive cand chitara are drive mai mult pentru compresie decat distors in sine, acolo mi-e greu sa obtin claritate si definitie fara sa ajung in extrema unui ton "steril". Nu caut sa reproduc sunetul vreunui artist, oricum majoritatea au deja pe studio multe din "defectele" de care incerc sa scap, la toti fiind impresionanta "mana" si abordarea, nu neaparat tonul. Caut doar ceva care sa imi ofere mie expresivitatea pe care o caut.

Link to comment
Share on other sites

Treaba cu Flanger era doar o comparatie  in cea ce priveste soundul unei incinte " open back "  intr-o anumita pozitie  intr-o incapere  M-am gandit ca si cei mai incepatori citesc despre ce se discuta si sa aiba un reper ,. Adica  efectul de " combfilter " (filtru pieptene ) apare natural   din reflexii ... si  faza semnalelor reflectate ce se intalnesc intr-un anumit punct .Probabil astfel " coloreaza in plus o incinta de chitara prin dimensionare ...

Filtru Pieptane ...

https://www.google.ro/search?q=comb+filter&client=firefox-b&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj5lruF1f3WAhVDIVAKHfWzCqMQ_AUICigB&biw=1024&bih=646

In diagrame se vede forma benzii de trecere ..maxime si minime , unele frecvente se aud tare altele nu ...

In spatiu se intampla cam la fel  daca apare efectu; din cauza pozitionarii boxelor si de reflexile din pereti , drept care daca te deplasezi in spatiu in anumite locuri auzi un sound / culoare apoi cum te deplasezi se schimba soundul ,,plus pot sa fie si portiuni ( noduri ) de ZERO si portiuni de Maxim .

 

Alta  situatie este  cu radiatia boxei ..in "Half space " sau " Quarter space" ( aprox ) 

Cand boxa este ridicata  cam radiaza in half space deci energia se disperseaza pe tot planul vertical in care este difuzorul .

Daca boxa este pe podea ea radiaza  " mai " in " Quarter space :"  deci energia nu se disperseaza atat de mult si ramane in cei 90 grade   formati ( aprox : ) de  planul in care este diful si podeaua ,

Daca pui boxa in coltul camerei vei avea o putere radiata catre spatiul camerei /salii  si mai mare ..asta simti mai ales in bass .

Peretii coltului de camera se comporta ca o paknie mare .

OK astea toate  conteaza atat in culoarea soundului cat si in integibilitate ..

Spuneai de sound mai pretentios sa zicem de studio , si acolo pozitionarea boxei plus pozitionarea microfoanelor  soundul sufera aceleasi efecte de  combfilter  si de radiatia in spatii diferite ..coloare de sound diferit ..Douas microfoane  pozitionate la diferite distante  pe aceiasi sursa  dau efect decombfilter ..apoi ai in mixer buton de faza / antifaza ca sa alegi ce culoare de sound al acelui combfilter i=ti convine ...

Digital se simuleaza cuum am descris cu combfilter reglabil  in toti parametri ..nu simti nici un fek de " nenatural " ..practic lipsa acestui combfilter este ne natural deoarece in natura  efectul apare .Si acest lucru pe langa lipsa unui reverberastii ale ambientalului da un feeling de ton sec nenatural .

Acest efect de " combfilter " natural apare si la instalatia de PA si este foarte  problematica treaba deoarece in  unele locuri di spatiul de auditie cate o frecventa suna tare altele slab si  unele pasaje mai ales  de voce suna ci integibilitate redusa sau chiar prost de tot .Ca nu suna chitara ici colo nu deranjeaza pe ,mai nimeni caci majoriytatea nu stiu cum ar trebui sa se auda chiytara , dar daca nu se intelege ce canta vocalul este nasol .asta este observata de toti spectatorii .

Cum spui exact asta trebuie urmarit   un sound de humbucker  cu compresor si overdrive  ptr ton fluid dar care nu deranjeaza in trupa , ptr mai metale sa zicem partea de " rhythm "  plus ceva riffuri ..ceva mai distorsionat cu "ceva " prezentza pe inalte si un " gate " ca sa  ai totusi ceva definitie  ..apoi unii  baga ceva hall ca sa aiba un sound mai """ organic " ,Dar de fapt soundul trebuie sa fie " sec " ca sa  aiba definitie  attack  precis  deoarece se canta  ritmic si rapid ..

Restul  deja depinde de un EQ global ptr  incarddare in soundul trupei/piesei si de mixerist ce mai comprima , etc .

 

Am scris iarasi cam mult dar incerc sa explic  pe intelesul  chitaristilor interesati ce este cu soundul " Tonul " .

Link to comment
Share on other sites

Sincer si mie mi se pare ca tot ce pui reverb/delay pe chitara merge numai pe pasaje de solo sau note singure. Multi chitaristi canta cu un effect de timp always-on in bucla dar mie cel putin imi da senzatia ca pierd din definitie pe orice fel de riff, de aceea nici nu prea folosesc efecte de genul, nici pe solo. Cred ca lipsa efectului de combfilter este motivul pentru care nu-mi plac cabsimurile si in general sunetul de processor in full range, chiar ma intrebam cum poate sa sune atat de aproape ca frecvente si totusi atat de steril. Pana la urma asta mi se pare defectul cabsim-ului, ca nu emuleaza raspunsul unui difuzor ci emuleaza ce "aude" UN microfon din difuzorul/boxa aia. Daca continua pe ideea asta n-o sa sune niciun cab sim niciodata decat intr-un mix facut ca pentru studio. Probabil cei care le fac au in minte faptul ca cine le foloseste le prelucreaza cu combfilter separat ulterior. Am mai invatat o chestie :D

Asta explica si de ce la multe concerte am senzatia ca sunetistii sunt surzi, fiindca de fiecare data vocea nu se aude, decat foarte in spate si infundat. Probabil multi nu iau in calcul acest efect sau poate in pozitia lor nu apare si habar n-au ce se intampla de fapt acolo unde se alfa publicul.

Just for the record, nu am reusit sa ma obisnuiesc cu un 1x12 pus jos. Pur si simplu nu-l aud sau suna mult prea infundat oriunde l-as pune. Mereu il urc pe stativ sa bata cam ca difuzoarele de sus dintr-o boxa de 4x12, ceva in genul ala. Asta e cea mai buna pozitie pe care am gasit-o pana acum.

@manbearpig da folosesc un eq parametric de la WMD, care e foarte puternic dar nu e omnipotent. Difuzorul contribuie mai mult la atac si definitie decat pot sa reglez din eq.

Si compresorul este un efect pe care nu am invatat sa-l folosesc....am inteles cam ce ar trebui sa faca dar diferentele sunt atat de subtile incat practic n-am inteles ce rost are. Nu am folosit pedala de comp decat ca un boost care sa nu-mi altereze tonul si gain-ul, ceea ce face foarte bine de altfel. Daca mai pui ca exista si multi-band.....

Link to comment
Share on other sites

Corect ! Edectele ambientale sunt OK doar in anumite passaje , sau poti sa "exagerezi" daca canti doar solo  fara backing , sau un backing foarte  cuminte  mai mult pe joase ce umple spatiul de sub instrumentul solist  ce este foarte " spatial " cu efectele amintite si umple practic tot spatiul .

Compresorul .

Ampliful +boxa ....ampliful pe tuburi cu redressor pe tuburi  +etajul final cu cat mai mare este puterea scoasa va comprimas ..deci " efect """" natural """ ( zic unii) de compressor ..

Deci din cauza tuburilor de redresare la un consum ridicat  de curent  va scadea tensiunea anodica ce alimenteaza tuburile finale ,,Aceasta tensiune va scadea cu cat mai mare este semnalul (deja  catre overdive )  deci exact ca si un compresor va " urmari ' anvelopa semnalului si il va reduce cu un anumit  nivel  in functie de  " pulsatia " acestuia .

Deci iaca un compresor . Dar si finalul intra in overdrive  la un nivel mai mic de putere  datorita scaderii tensiuni ..deci ai compresie plus limitare .Astfel nu simti svadere de putere deoarece " mplerea semnalului creste "  .( umplerea maxima ar fi uin semnal perfect rectangular  adica semnalul din chitara care este clean va fi distorsionat si limitat => apare aproape rectangular  ,,,la umplere maxima puterea   pe iesire creste aproape la dublu ..indiferent de tub sau tranzistor doar ca in cazul  tubului suna mai frumos ..din cauza ca   are alta forma semnallul si  are distorsiune  armonica ce suna mai muzical ..)

Deci ai compresie , ai limitare " overdrive '  + compresia de putere al difuzorului  -=>  rezultat un ton " fluid "  care suna plin si se canta solouri mai usor ..

Compresorul +un overdrive ar trebui sa simuleze acest  proces , in mare este OK in afara de difuzor  partea neliniaritatii membranei la diferite semnale  ,

In amplitudine  compresia de putere al difulu se simuleaza cu un bec incandescet in circuite de " sarcina artificiala "   cuplata pe iesirea unui amplif real . si de aici se ia semnalul ptr inregistrare . in acest caz de fapt ai ampliful si poate nu mai ai nevoie de efect de compresor si overdrive  ..Oricum se combina de toate in studiouri ptr a realiza cate un sound .

Combfilter ..la o pedala KORG  cabsim -ul suna tare a un combfilter ..deranjant caci parca simt si un " reverb"  ce strica , probabil  de la o linie de intarziere ..la alte pedale nu am observat asemenea efect acelea probabil au  doar un filtru  ce " imita " banda de trecere al unei boxe .

Cu mixeristi  ( unii nu toti ) problema cred ca este  ca vor sa " faca fata  " cu instalatie mai mica la  spatii mari si urca cu puterea fara sa mai lase " headroom " ptr dinamica muzicala .deci daca se intampla ceva nu mai au nici o rezeva  de putere ..
 

Pozitionarea boxelor de PA este o problema , de cativa ani se utilizeaza acele coloane " Line Array "  atarnate  astfel difurile sunt pe aceiasi linie pe verticala  astfel rediaze un " pattern " mai uniform decat daca se monteaza  ca si peretele de caramida  ce da un " pattern " de radiatie exreem de neuniform in spatiul sonorizat ..( faze /antifaze ..) Se utilizeaza doua Line Array  atarnate   dar cel mai bine ar suna un singur Line array pe mijloc ...ar fi cel mai uniform semnalul in spatiul sonorizat ..

De fapt cel mai bine ar suna sa vina sunetul dintr-un singur punct ..ce este cam imposibil practic .

Daca se lasa 3dB rezerva  (  headroom ) ptr o foarte slaba dinamica inseamna sa " sacrifice ' 1/2 din puterea totala !

Deci daca se canta la un nivel normal cu 25000W   ptr inca +3dB  pentru unele accente  varfuri de dinamica  ai nevoie de inca 25000W ...

Asa ca si ei baga compresorul . limitatorul si gate ca sa " impacheteze dinamica " in cati watt=i au la dispozitie .

O dublare a numarului difurilor cuplate la un amplif ( adica  dublarea suprafetei de radiatie ) aduce +3dB  !!!!

Deci la ampliful tau cu 1x12" cu idoua difuri ( ce legate impreuna sa aiba aceiasi impedanta cu cel al difului 1x12 ) vei avea +6dB .

2x12  ---dublat la 4x12 ..ai inca +3dB !!

Cu acelasi amplif !

Asa ca daca folosesti patru difuri de 12  ca si cel pe care-l ai legate serie /parale; ai aceiasi impedanta ) se va auzi DUBLE de tare !!! cu acelasi amplif !

Cu inca o boxa ( double stack ) 8 x12  ai inca +3 db ( in total +9 dB fata de un singur dif  ce se aude cel putin dublu ca tarie  dar poate fi si mai mult decat dublu de tare ....cu acelasi amplif !!

Acum se utilizeaza amplifuri pe tranzistoare , de putere mare  cu difuri ce rezista la puteri mari si care au randament mare ( 100-103-108 dB SPL ) astfel cu unsingur dif ai pierderi mari de putere dar tot ramane suficient ca sa e auzi pe scena ..sa ai control ..sau sa se auda in locatii mici .

In timplul amplifurilor pe tuburi  acestea la puteri mari erau enorm de grele se optimiza treaba cu " boxele double stack "  ca sa aiba putere radiata " buna " .

De ce trebuie sute de Watti ?  

Cu fiecare dublare a distantei fata de difuzor auzi  cu  " minus 6dB ' mai slab sunetul daca acesta se disperseaza sferic in spatiu  in " toate directiile " si la ureche ajunge tot mai putin ...( scade  intensitatea /taria auzita cu 1/R^2  , unde R este distanta de la sursa sunetului .

Asa ca daca alergi pe scena  , pleci din fata difului la " joc de scena "  cuum te departezi l de diful tau la fiecare dublare a distantei auzi cu minus 6dB mai slab   chitara .Asa ca unii fac perete de boxe , altii au boxe de monitorizare  buna  care redau bine si instrumentele in care nu numai vocea ..

Nu se mareste numarul de difuri la mai mult de 8x  ,  se face un calcul daca merita transportate acele doua boxe mari .Dar si problema radiatiei neuniforme apare daca cladesti boxele   ..apar acele   noduri de maxime si minime si devine haotic soundul ..in spatiul sonorizat .

Cam asa se prezinta ( simplist )  unele probleme pe langa multe altele ..

 

Sincer si mie mi se pare ca tot ce pui reverb/delay pe chitara merge numai pe pasaje de solo sau note singure. Multi chitaristi canta cu un effect de timp always-on in bucla dar mie cel putin imi da senzatia ca pierd din definitie pe orice fel de riff, de aceea nici nu prea folosesc efecte de genul, nici pe solo. Cred ca lipsa efectului de combfilter este motivul pentru care nu-mi plac cabsimurile si in general sunetul de processor in full range, chiar ma intrebam cum poate sa sune atat de aproape ca frecvente si totusi atat de steril. Pana la urma asta mi se pare defectul cabsim-ului, ca nu emuleaza raspunsul unui difuzor ci emuleaza ce "aude" UN microfon din difuzorul/boxa aia. Daca continua pe ideea asta n-o sa sune niciun cab sim niciodata decat intr-un mix facut ca pentru studio. Probabil cei care le fac au in minte faptul ca cine le foloseste le prelucreaza cu combfilter separat ulterior. Am mai invatat o chestie :D

Asta explica si de ce la multe concerte am senzatia ca sunetistii sunt surzi, fiindca de fiecare data vocea nu se aude, decat foarte in spate si infundat. Probabil multi nu iau in calcul acest efect sau poate in pozitia lor nu apare si habar n-au ce se intampla de fapt acolo unde se alfa publicul.

Just for the record, nu am reusit sa ma obisnuiesc cu un 1x12 pus jos. Pur si simplu nu-l aud sau suna mult prea infundat oriunde l-as pune. Mereu il urc pe stativ sa bata cam ca difuzoarele de sus dintr-o boxa de 4x12, ceva in genul ala. Asta e cea mai buna pozitie pe care am gasit-o pana acum.

@manbearpig    cand am constuit primul EQ mi=am zis .." acum pot sa simulez orice sound " !! Dar nu a fost asa , cu un EQ poti colora un sound doar pe o plaja mica  sa zicem  poate maxim  o octava ..mai jos sau mai sus nu mai suna .

Apoi ai corzile matisate si cele subtiri " netede "  si intr-o octava ai nevoie de reglaj  separat .Asa ca un EQ  poate regla doar banda de trecere globala .Normal este indicat sa nu " amplifici benzile ( sa nu utilizezi +dB ). ci doar sa " tai " ( minus dB ) de la Zero in jos sa realizezi curba de trecere !!Cand reglezi catre +dB rezonanta filtrelor se creste si incepe sa " coloreze " soundul .Poate la unele sounduri de chitara este OK dar suna ca si un Wah Fix in unele pozitii colorarea cu EQ in +Db pronuntat ...plus culoarea este doar pe o banda ingusta ...

Iar a iesit un articol lung ., practic sunt doar cateva notiuni  dar sunt  necesare   exemplife si explicatii ptr cei care nu sunt familiarizati ..  

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

Na ca am copiat din greseal odata cu nickname-ul  @manbearing  si o parte din postul lui  @Angel Eyes    cand am observat nu mai puteam edita .Tot nu inteleg ce-i cu acest " timp " de editare    sa se blocheze doar daca se rasppunde la un post de catre un user  , ar fi normal si logic . ? Dar asta e .

Link to comment
Share on other sites

@karpi chiar vroiam sa intreb "de ce suta de watti?" iar raspunsul tau nu ma lamureste. Poti teoretic sa organizezi scena avand multe boxe legate la aceeasi putere si punandu-le in pozitii cheie astfel incat toata lumea sa auda totul suficient de tare si de controlat. Iar necesitatile de putere mai mare stiu ca apar pe masura ce vrei sa redai frecvente din ce in ce mai joase, ori in afara de bass si toba mare nu vad ce instrument at mai avea nevoie de puteri foarte mari. Eu am o pedala cu tranzistori de 30W si cant cu ea pe scena la 1/4 din volum cu un difuzor de 1x12". N-am dat-o niciodata peste jumatate. Totul se aude curat, cleanul sta clean etc.... n-am inteles de ce inca exista si se pune accept pe amplificatoare de 100W pentru chitara. Headroomul este important intr-adevar, dar nu mai canta nimeni cu "spate=fata" ca pe vremea lui Hendrix (nici nu mai ai unde ca te injura vecinii si pe stadion nu cred ca nici pe departe suficient ca sa se auda), nu mai e nevoie de atata putere pe spate pentru a reda un sunet corect. Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca daca esti ca mine si incerci sa faci un sunet echilibrat cu putine medii tre sa dai ceva mai tare sa te auzi, dar daca incepi frumos sa ridici mediile, si lasi in pace restul butoanelor, incep toti (inclusiv tu) sa ceara chitara mai incet. Deci oricum toata discutia de putere si boxe ar trebui purtata in functie de ce si cate frecvente vrei sa redai? ca rezultatele pot fi foarte diferite pe acelasi system. 

Anyway, am probat si G12M-ul intre timp. E interesant ca proiectaza foarte bine notele individuale, se aud clar in fata, dar la pretul acelorasi medii ca si V30-ul. Nici nu l-as numi un difuzor mai "bright",

doar are niste medii mai de overdrive care definesc notele bine dar mi se pare la fel de murdar ca V30 (un V30 cu OD boost maybe??). Blackbird-ul ramane cel mai ok din ce am la dispozitie. Nu gasesc scheme pt difuzor dar as vrea ceva cu un atac similar dar mai mult top-end. Exista asa ceva? Blackbird-ul imi pare cel mai flat din ce am incercat pana acum, in afara inaltelor care cam lipsesc cu desavarsire...

Link to comment
Share on other sites

Acum imi dau seama ca eu nu am incerat G12T-75 ci un G12M, nu stiu ce putere are. Am scris corect modelul dar ma gandeam la cu totul alt difuzor lol. Oricum cred ca pun V30-ul la vanzare soon enough, ma mai uit la Eminence sa-mi fac o idee, Tonker-ul si Cannabis Rex par interesante, dar nu prea gasesc nicio comparatie profi pe youtube

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

In locatii mici se poate organiza de pe scena direct un sound satisfacator singura problema in acest caz este bateristul care trebuie sa poata bate exact si cu " groove" si la volum mic ..

In prezenta unui PA pe o scena mai mare * ( sala de spectacole , sala multifunctionala , club mare , scena in aer deschis )   este problema basilor  radiati de  PA catre scena ..In aceste cazuri au mii de wati boxe decontrol ca sa se auda muzicantii pe scena .Adica cum spui si tu ".....Poti teoretic sa organizezi scena avand multe boxe legate la aceeasi putere si punandu-le in pozitii cheie astfel incat toata lumea sa auda totul suficient de tare si de controlat..."

La unfestival am avut  200w la chitara  iar  6KW in  control in care nu se auzea nicicum chitara  nu auzeam numai bass si  toba mare  de peste tot , apoi mixeristul de scena  a trimis doi baieti sa intoarca o boxa coloana 2x15 +inalte  catre mine din spate ce erauna din  jurul bateristului ..de acolo aveam control ca sa aud chitara , cei 200W  doua  combo Fender  super bune  le auzeam de la 2m le auzeam  de parca era radio portativ ..daca te intorceai cu urechea sa auzi te asurzeau unele varfuri de inalte dar nu intelegeai mai nimic ..de interpretare dinamica nici vorba ..daca plesneam tare se auzea cate un varf de sunet ..

Cei 35KW  cu care bubuia basul ucidea orice sound de putere mica  efectiv " umbrea"  totul sub un anumit prag  cam totul ..

Ce am vazut concerte cam toti au instalatii  fara bass unidirectional la PA   ce aduce aceasta problema in cazul cand  se cata in forta cu toata instalatia scana , control si PA .

Se poate rezolva  partial si cu boxe de bass " normale " dar implica  mai multe boxe ..deci transport ..si ptr mixerist -sonorizator pierdere de putere in bass   ce nu=i convine ..plus transport si puteri mai multe ptr bass ..dec este  o problema .

Din pacate nu avem filmare  respectiv filmare cu sunet bun deoarece nici cameramanul de la TV nu se astepta la un volum atat de mare si era setat compresorul din camera aiurea sau de loc  a iesit o distorsiune de neutilizat ..asa ca la TV a aparut doar la stiri un mic fragment in comentariu despre festival , un fragment  unde  o piesa  avea o parte de  ""paino "  ce nu a dat de tot sunetul camerei .

Am cantat si cu 15W si era suficient in club mititel ba chiar era cam tare , cu tobarul e problema daca acesta nu poate sa bata " fin"  dar cu groove .

Cat despre 100W   acesta suna de doar 2x mai ( dublu )tare decat 10W !!! respectiv +10dB

Ca sa auzi dublu de tare 100W ai nevoie de 1000W

sa auzi dublu de tare fata de 1000 W       e nevoie de 10000W

si tot asa ..

Cu umbrirea este mai complicat  ..dar mixeristi ar trebui sa cunoasca treaba   .

Este bine de cunoscut aceste probleme ca sa stii la ce te poti astepta ..    .

Edited by karpi
Link to comment
Share on other sites

recunosc am cantat cu ampuri de 80-100w pe care nu le cunosteam si am incropit un sunet la fata locului cu care nu reuseam sa ma asez in mix. Dar sa ai 2 staii de 100w si sa nu auzi clar chitara din ele mi se pare inadmisibil.....am cantat metal cu 5w combo fix langa toba si omul nu are buton de incet, dar chitara se auzea decent, nu era nici cel mai curat nici cel mai bun sunet dar nu puteam sa ma plang fata de ca patisem in trecut cu, vorba aia, "statii adevarate". Ce-I drept cel mai important e sa fie difuzorul ridicat, sa fie aproape de nivelul urechii, ca daca iti bate in talpi normal ca nu auzi nimic..... Nu e chiar atat de greu sa faci un mix curat, dar multi inca nu stiu cum, altii nici nu cred ca incearca. Vocea tre sa aibe putere si headroom, ca restul de instrumente se aud, nu iti trebuie 10000w sa auzi basul sau chitara da-le incolo. There's more to music than gain and volume

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.