www.rgc.ro Web analytics

Jump to content
Sign in to follow this  
Santal

Compresoare, Egalizatoare Si Alte Scule De Studio Romanesti

Recommended Posts

Salut,

 

De vreo doi ani m-am apucat sa imi mixez si produc singur muzica. De atunci si pana acum am tot invatat si aflat despre compresoare, egalizatoare, reverburi, tape recordere etc., hardware sau software. As fi curios insa daca in Romania s-a produs astfel de aparatura, cine a produs sau ce aparatura se folosea in trecut in studiourile romanesti in anii 60-90. Multumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu numele firmelor producatoare dar existau de toate .si in tarile blocului socialist , aparataj DDR-ist , Sovietic , in mare parte .la noi nu stiu sa se fi produs aparataj de studio ,

 

Acestea erau echipamenta "mari " si foarte scumpe , cum de fapt si acum in zilele noastre  sculele profesionale de studio sunt enorm de scumpe  dar poate totusi mai accesibile fata de anii de la "inceputuri "

 

In 1969. canda am fost prima data in studioul muzical de la TVR deja aveau instalatie super moderna ptr acea perioada .

 

Din pacate  insa putin stiau sa  foloseasca .aparatajul

 In tarile socialiste nu exista in nomenclator  meseria de "sonorizator / PA sau Studio "  se alegeau oameni din meseriile "conexe"   ca si muzician , electronist , etc  mai rau era ca ajungeau si unii doar pe "pile "  care nu aveau nici o chemare ptr  aceasta meserie care i de fapt este o arta .Arta fara talent dar si interes si perseverenta  nu prea merge .

 

Acest lucru se poate 'auzii" lin  colana sonora in  filmele produse la noi ( unele )  , la unele filme foarte greu  se intelege ce vorbesc actorii .

 Totusi unii ajunsi pe posturile respective in mod autodidact au  studiat cate ceva si au facut  corect si bine aceasta munca .

  Cine avea curiozitatea sa vada ce si cum avea de unde , au fost editate multe carti de specialitate si se faceau cercetari in Acustica , Vibratii , Sonorizare , transmitere  "voce " ,telecomunicatii ,......etc  si la noi dar  probabil ramanea totul in cadrul institutului de invataant .

Edited by karpi
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

N-am vazut pe undeva scule de studio facute in Romania. Cred ca nici macar cabluri audio cum se cade nu produceam. Da, ceva mataraie, nici aia prea buna.

Mi-aduc aminte in anii '60 ca am cintat (voce) pe un microfon greu (la propriu) si pe care scria Shure (nu stiu ce model) si ca toate magnetofoanele mai spalate pe care le-am vazut la anii aceia erau Uher. Erau cele ptr presa.

 

In halul de tehnologie pe care-l detinea Romania atunci e cu totul improbabil ca noi sa fi produs ceva cit de cit functional, nici macar la nivel de amatori. Niste biete amplificatoare cica hi-fi, radiouri si egalizatoare facute parca la Tg Mures si care treaca mearga stateau in rack-ul de ascultat muzici acasa daca nu-ti puteai lua ceva mai spalat, fie, s-au facut tot acolo si niste casetofoane si niste pick-upuri prin 1982/3, si toata linia a disparut repede (a fost probabil retrasa din productie) insa In fapt Romania nu a produs vreodata scule de nivel semiprofesional. De scule de studio nu cred ca se poate pune problema fara a jigni electronistii de atunci si de azi.

Dupa stiinta mea singurele scule semiprofi care s-au gasit vreodata in Romania au fost magnetofoanele Rostov X1, am avut unul (nu confundati cu primul model de Rostov) si care au fost niste copii/furaciuni rusesti reusite dupa un model Akai 747.

O sa incerc sa aflu ce aparatura aveau studiourile de inregistrari ale anilor acelora, parca Electrecord avea un mixer Uher in 6 canale dar nu stiu cu precizie.

Edited by Posho
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

https://m.youtube.com/watch?v=M8dqi7LvstU

 

 

Poate e vreunul din voi (cei din formatie) sau copiii vostri, pe forum si puteti sa ne spuneti ce fel de echipament foloseati pentru mix si pentru inregistrare. Sau poate e sunetistul...Intr-unul din slide-urile de pe YT cu FFN, trupetii apar linga un mixer Marshall. Radioul stiu ca folosea magnetofoane Studer. In 2006, cind am fost ultima data acolo, inca erau in studiouri; acumulau praf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiar daca se producea instalatie  daca nu ai piata unde sa vinzi este faliment total .

Producerea in serie mare de  instalatii    foarte scumpe de inalta calitate ptr Audiotehnica ,  ptr cine ?

ptr Un  singur studio   care exista  ,ELECTRECORD ?

 

Studiourile radio  din fiecare oras  mai mare  erau doar cateva .

Mai tarziu s-au adaugat  studiourile TV  ..tot putine la numar ..

 

Sa nu confundam  aparatajul  " casnic "  ( TV, Radio ,Pick-Up ,Mag , Casetofon ..etc ) cu aparatajul de studio de inalta calitate si fiabilitate ..

 

Nu aveai cu ce sa faci inregistrari  ca lumea  in conditii de "home studio "  poate un "demo tape "  chinuit .

 

Doar cativa ( dupa  '75)  cu rude in west  au ajuns sa posede un magnetofon "semiprofesional " , de obicei "stereo " , daca aveai doua  puteai sa incerci sa faci ceva cu metoda "ping-pong"  si in conditii de "home " .

Mobiles Studio ,der Rolling Stones Truck

..

Nu am gasit de la TVR  dar cam asa arata instalatia Studioului Muzical

http://retronom.hu/files/node_images/5cf8f6d976c35b24.jpg

 

 

 

Edited by karpi
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mixerul oblic, boxele aliniate cu peretele. La noi a fost mereu "ca la noi"  :)

Nu inteleg despre ce spui , eu ma refer la tipul mixerului  de prin anii '75- '80 ca si  imagine era asemanator , magnetfoanele erau doua ceva asemanator cu cele din imagine ,  acestea se aflau in "controll room "   nu mai tin minte unde erau boxele de controll doar ca se auzea perfect in controll-room  ".Cutii"  de rack  de dimensiuni mari erau pe o portiune de perete din spate unde era o mare parte din "electronica " din "controll room " .La aceste cutii inchise ,fara  vre-un buton etc ..nu se umbla de loc , doar odata cu ceva  setare au deschis "mixeristul "  un capac si a reglat ceva ..cred ca era ceva cu reverb-ul sau cu compresorul ......dar nu stiu exact .

 

Mixerul ( asemanator cu cel din imagine ) avea 24 canale   , magnetofoanele aveau mai multe canale ,dar nu mai  stiu cate , functionau cu banda foarte lata de aprox 5cm .

Trei zile erau ptr inregistrarea unui "show TV"  In prima zi am tras intotdeauna  BT-ul , a doua zi solourile voce ,interventiile  instrumentale  , a treia zi se filma pe playback cela cateva piese ..

 

Sala de inregistrari era enorma , cred ca incapeau linistit trei orchestre simfonice .

Aveau  niste amplificatoare Dynacord  , dar  doa boxele le-am vazut , intodeauna de cate ori am fosty inregistrarea instrumentelor electrice era facut " direct in  perete "  ,  monitorizarea era prin casti  ..si la inregistrarea BT-ului instrumentelor

doar tobele au fost trase  cu microfon ....

Probabil alte trupe au adus scule amplificatoare dar noi calatorind de obicei cu avionu in cele cateva ocazii nu aveam cum sa caram amplificatoare ...asa ca am cantat "direct in perete "  cum se plangea basistul nostru Mosoarca Gheorghe .."M-au bagat cu cablul in perete " l

 

Primele inregistrari cu trupa noastra  a  fost la Radio Timisoara , se inregistra "mono "  toata trupa intr-o mica sala antifonata  , cantat direct one-take , daca greseam o luam de la capat .Pract era o inregistrare "live" in studio . Din aceste inregistrari au rama  doua piese  probabil  datorita faptului ca erau prelucrari din folclor si au fost mai raspandite prin studiouri din tara si s-au difuzat pe atunci mai mult asa ca au sopravietuit ceva copii .

 

In rest din pacate nu s-au gasit  altele nici radio nici TV.

 

Cei de la TV  ne-au dat  copy  audio dcare  noi le-am lasat la Electrecord  si pierdute au fost . discul nu a mai fost realizat  datorita chimbarilor ideologice ale vremii .

 

In orice caz sunau bine  inregistrarile  tinand cont de :" moda " de atunci ..ne certam cu  realizatorii din cauza ca  mixau vocea prea in fata si instrumentele prea in spate in stilul de pana atunci al muzicii usoare  , asta la inceputuri api mai tarziu  au  facut OK . mixaj mai POP/ROCK

 

Odata la o  sesiune  la o piesa  aveam un "break" cu o pauza  dupa care "explozie "  atac ..chitare si tobe ..continua piesa   , din ceva cauza nu am mai stat la Bucuresti ptr mixare  apoi la TV si Radio am auzit inregistrarea ...atacul dupa pauza a fost transformat in slide-in de parca era ceva "strings "  ce a facut unul din mixeristi cu reverb si compresor .. era ceva de groaza ...dar asta e daca nu am fost acolo sa explicam ei au facut dupa gustul lor ...haha ..

 

Deci instalati /scule existau . in cele cateva studiouri si existau si cativa profesionisti cu experienta .

 

Acasa puteai avea un magnetofon UNITRA  ,TESLA , sau GRUNDIG , mai tarziu au aparut  cele stereo ce aveau si viteza 19".cu trei motoare ( automate ...se puteau comanda prin REMOTE de la pupitrul mixerului  din studio ..respectiv se puteau sincroniza intre ele mai multe magnetofoane sau cu device-uri MIDI )  de calitate foarte buna .

Pe atunci in west au aparut si cele cu 4 piste sau recordere cu 4 piste  cu mixer inglobat ptr "home studio "..la noi nu prea au ajuns ...

cu doua magnetofoane se  puteau face cu metoda Ping-Pong   suprainregistrari .De obicei trupele se inregistrau  in mod de amatori  fara playback ..Noi de ex am facut demo-tape  pe scena de la teatru am coborat  toate cortinele  ca sa nu avem reflexii si am captat cu microfoane   separat la fiecare amplif , tobe , am realizat un BT apoi   de pe un magnetofio  venea BT-ul ce era  mixat cu vocea directa sau  tras pe un canal mono  vocea  si celalalt canal mono BT-ul .

 

Magnetofon "semiprofesional"  cu 4 piste  prin anii 80-85  dar nici pana in '90  nu am vazut la noi , stiu ca Mircea Baniciu a avut un "recorder "  cu caseta  cu 4 piste ..pe atunci prin ' era la noi varful tehnologiei .

 

Ptr home studio ptr mine am avut doua magnetofoane  sa zicem semiprofesionale si "automate "  ROSTOV  foarte bune cu asta ma jucam acasa prin '90 , cu metoda Ping-Pong testam / incercam cum suna cate ceva  ..apoi dupa doi trei ani au aparut PC-ul  si a inceput "era digitala '"

 

Suna foarte bine inregistrarile facute pe banda , asta datorita "curbei de raspuns ",saturarii  plus  vibratiile mecanice ce se suprapun cu sunetul inregistrat precum interferenta intre  frecventa curentului de premagnetizare /stergere .

Sunetul de chitara fara nici un efect devine plin si bogat ! indiferent de faptul daca este lampa sau tranzistor !Am avut ambele tipuri de magnetofosane .

Ptr a "indulcii / incalzii " sounetul "digitalk " exista softur cu nume de genul "Magneto " ce imita saruratia si modulatiiile introduse de sistemul inregistrarii pe banda magnetica   cu tractiune mecanica ...

Ce exista acum in materie de "studio device" digitale  se poate  vedea pe blog-urile si site-urile gen  Home Recording  ....

 

Edited by karpi
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru acasa celebre erau magnetofoanele AKAI GX 636,747 care costau o avere (de genul 100.000 lei)

Ca sunet erau ok, dar daca le comparai cu un Revox,Revox-ul inregistra mai curat si ce trageai cu el suna bestial pe Akai.

Mai am inca un AKAI GX 625 si un 635 care zac ca piese de colectie.

In vest se gaseau magnetofoane cu 4 canale, tape recorder cu 4 canale, aici erau raritati.

Posibilitati putine sa produci material ok acasa.

Spre sfarsitul anilor 80 in vest au aparut magnetofoane pe 8 canale ( Fostex R8 ) care au permis unor artisti sa inregistreze relativ

usor cu scule cu preturi accesibile.

La noi era Electrecordul...

Edited by deltahard

Share this post


Link to post
Share on other sites

daca analizati cu atentie inregistrarile de arhiva ale TVR care exista pe youtube sau in emisiunile lui Doru Ionescu, o sa vedeti ca in anii '60-'70, microfoanele de captare erau ALEA CARE TREBUIE ! standardele mondiale in domeniu - Shure, Akg, Sennheiser... nu s-au facut compromisuri la nivel de dotari pt. ca nu era nimeni nebun pe vremea aia sa cumpere scule de inregistrari sau captare care sa nu dea rezultate corecte... mai ales cand era vorba de televiziunea si radioul national. Ca nu erau ele intretinute corect si nu aveau service-ul chiar la zi... foarte adevarat ! dar erau scule de top la nivelul acelor ani.

am vazut filmari din festivaluri de jazz sau de la Cerbul De Aur(din anii '60-'70), care suna incredibil de bine. fara sa fie vorba de tehnologia digitala de prelucrare existenta in prezent ;)

in radio au existat magnetofoane STUDER care erau foarte bune si ulterior s-a mers si pe mixere Studer. Mai exista magnetofoane STUDER in radio pt. ca anumite chestii din arhiva nu au fost inca convertite in digital ;)

in general, in Europa de Est s-a mers mult pe STUDER pt. ca era fabricat in Europa... sa aduci scule din USA era mult mai scump si sa nu uitam ca acolo erau fabricate in special pt. tensiunea de 110 volti ;) care ar fi pus probleme tehnice... deloc de ignorat !

in orice caz, pe partea de microfoane... s-a stat chiar foarte bine in studiourile de la Radio, TV si la Electrecord... ca nu au fost intretinute chiar asa cum ar fi fost normal... asta e alta discutie... dar scule de captare au existat si erau la standardele mondiale(pana la un anumit moment !)... ESTE FOARTE ADEVARAT ca nu am avut sunetisti adevarati decat in numar EXTREM DE MIC !

pe partea de backline... treaba a stat mult mai prost... chiar si in Radio, TVR sau Electrecord ! ca asa a fost sa fie. Iar putine trupe aveau banii necesari si relatiile aferente care sa le faciliteze achizitionarea de echipamente adevarate din Europa de Vest, U.K. sau USA ! ;)

iar cu inregistratul acasa... ideea de home studio... asta a fost mult timp o fantasma pentru multi muzicieni romani !

din ce am auzit, erau extrem de putini muzicieni si compozitori romani care au reusit prin eforturi financiare serioase si cu multe pile si relatii sa cumpere in anii '80 unele modele de mixere cu casetofon incorporat, care permitea inregistrarea pe 4 piste(sau chiar 8 piste, dar mai rare asemenea jucarii), la o calitate aproape profesionala. Din ce imi amintesc din discutii, unele erau facute de REVOX, altele de CASIO(parca) sau SONY. Erau destul de ok pentru rezultate aproape(!!!) profesionale... ;)

Dar, din cate stiu eu, nu au existat muzicieni romani care sa fi avut in anii '70-'80 studiouri profesionale acasa la ei... DE UNDE BANI ??? si daca erau bani... DE UNDE SCULELE NECESARE ?

ca unii, posibil multi, au improvizat diverse... asta e deja alta discutie... ;)

 

 

Edited by marcianpetrescu
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.