www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Diferente Intre Diferitele Tipuri De Operationale In Contextul Ts808


AnalogSound
 Share

Recommended Posts

Ceea ce spuneam Gelu este faptul urmator: sa il vad eu pe ala care aude astazi un ton de chitara (ca despre chitara vorbeam pana la urma) si maine alt ton de chitara si sa le compare la blind test.

Dar nici nu este cazul :D . Daca individul ,subiect, este "setat" pe un "timbru" iar el este pus sa cante pe ceva sau cu ceva, cu care el nu se simte bine, il faci varza :D ... nah ! ca in orice situatie cand omul are o stare de disconfort .  Testele astea sunt utile nu ca "blind test" ci pt cine doreste sa dezvolte un anumit spectru sonor .

Eu revin la parerea mea , un device pt chitaristi nu trebuie sa "sune"  intr-un fel anume , ci trebuie sa raspunda la "mofturi" . O pedala sau un amplificator nu este un instrument muzical .

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

"...Daca individul ,subiect, este "setat" pe un "timbru" iar el este pus sa cante pe ceva sau cu ceva, cu care el nu se simte bine, il faci varza :D.."

 

Corect !

 

Daca nu am soundul dorit /obisnuit  nu prea merge cantatul  nici ca si "tehnica" si nici ca si inspiratie .

De multe ori a trebuit sa cant cu un ton de care   eram foarte nemultumit , cu experienta ma scot cu orice "TON"  dar nu sunt multumit de ce pot canta .

La  incepatori daca nu are soundul poate fi blocat complet deooarece "vocabularul " limitat si "lickurile "  inca  sunt setate pe  acel "singur " sound  dar nu numai ca si timbru ci si raspunsul dinamic al instalatiei /amplifului .

 

 

"Oboseala " auzului ..ar fi ( cred )  autoreglarea perceptiei   dupa 0,3 secunde un sunet de o tarie coinstanta pare ca a scazut din intensitate ! Acest lucru este  "compensat "( ptr  vocalist / solist -instr.)   cu un ecou  introdus in lantul de amplificare  ce excita din nou  dupa "oboseala " auzul uman  asa ai impresia de sunet "tare " /plin etc ..Zice-se ca da impresia de de volum sispatiu de 2-3 ori mai mare decat fara acest ecou .

( aceasta 'oboseala " se poate compara cu functinarea vazului  uman  ce la fel in lumina mare limiteaza   lumina catre senzori  in lumina slaba  accepta  tot ce poate , pe "intuneric " trece pe alt tip de senzori .. plus perceptia culorilor se diminueaza  )

 

Cu" timbru"  este vorba de efectul de "mascare " al diiferitelor sunete cu diferite amplitudini (dB) dar si in functie de  frecvente /armonice ..sunt tabele /diagrame etc in acea carte .Adica  in functie de frecventa sunetului "util "  amplitudinea  pentru a masca acest sunet  va fi diferita in functie de frecventa celor doua sunete .( aici iar intervine auzul uman ..ce nu este la fel de sensibil in perceptia sunetelor cu diferite frecvente .si in plus odata cu schimbarea "volumului general " se schimba si curba de sensibilutate in frecvente ..plus  "reglajul intern al volumului automa " si el neliniar ..deci ceva foarte complex .)

 

Tot incerc sa ma "retin " de la folosirea  sunetelor de "banda  de frecvente foarte larga " ,sa folosesc sunduri mult mai "seci "  cu  chitaraa in  distors ca armonicele sa nu  murdareasca tot spectrul ..

  Mai pe toate inregistrarile  profi ale marilor trupe chitara este pe undeva intre 250-2500 Hz  deci undeva ca si un "combo" cu spatele deschis .cu inaltele taiate la maxim posibil  .In acest interval  este "TONUL" , ptr unele sunduri de "mEtale " se mai coboara otzara  dupa experimentarile  mele nu Ssub  150Hz .dar doar  ptr unele genuri cu sound "scoop" la care ca sa nu omoare tonul "durr " al chitarei .Cun un sound "scoop " in trupa  toba mica  este complet atenuata ..comprimata si ramane doar un plici mai inchis ca si timbru , toba mare la fel are ceva subsonic in rest de pe la 300Hz cu un "plici " ca sa nu deranjeze impresia de "energie ' al sundului de chitara . basul  este si el "castrat " sau limitat de la 150  departe de chitara ...acesta ar fi un  exemplu de  "ocolirea" mascarii ...

 

am gasit ceva titlluri  de Bibliografie recomandata

Bibl

http://www.etc.tuiasi.ro/esa/bibliografie%20siav.pdf

 

si acestea erau  in biblioteca pe langa altele dar nu vad titlul  cartii  cu " Sonorizare /Acustica ".

 

Cea ce mai scriu  pe aici nu este ptr colegii specialist in electronica si acustica  mai mult ptr chitaristii mai tineri care incep sa se loveasca de unele fenomene , sa aiba un punct de prornire ...

Edited by karpi
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Karpi, mi-aduci aminte de vorba lui Bujor Hariga: "mai, niciodata n-o sa suni pe scena cum iti place". Nici macar daca vei cinta pe aceeasi scena doua zile diferite adaug eu acum. Iar daca cumva-ti iese (sa suni pe scena cum iti place) nu e de la tine. E de la dracu stie ce. Ti se va intimpla o singura data si gata. Live with it!

Ordeanu-mi povestea (la vremea cind Migas sonoriza tot ce misca) ca se chinuise 2 zile sa faca sunetul (de public) pentru ceva trupeti, Uriah Heep sau asa. Si-a venit sunetista lor, ceva fatuca de 1.5m, si-a pus antebratele pe mixer si-a tras toate caile la zero distrugind munca de pina atunci. S-a pus apoi la vorbe cu sunetistul de scena ca sa le faca alora sunetul "lor", al de scena, zic. Pe-ala l-au facut citeva ceasuri, pe trupeti ii interesa sa se simta ei bine, ce aude publicul nu e deloc in sarcina lor. Cica s-au simtit bine dupa niste palinci relaxante care-au circulat pe linga scena. Ce Fletcher-Munson, vezi de treaba, palinca si gata, s-a rezolvat.  :wee:

Relax, people! Uneori chiar o intelectualizam prea tare pe-aci (yep, cred ca sint si eu vinovat, sa-mi fie cu iertare).

Edited by Posho
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Aia nu inseamna ca nu s-ar fi prins ca nu e nici o diferenta daca nu se simtea judecat si incurajat sa traga o concluzie. Subiectul a fost studiat pe larg de Stanley Milgram, si ideea e (pe scurt) ca tu, o autoritate in domeniu, i-ai spus ca ai schimbat integratul cu unul care probabil o sa ii sune mai bine - asa ca s-a simtit presat sa fie de acord.

 

https://www.youtube.com/watch?v=BgRoiTWkBHU

 

https://www.youtube.com/watch?v=UGxGDdQnC1Y

Faza cu "autoritatea mea" nu trebuie luata in seama,testul a fost facut cu chitaristi care in primul rind imi sunt prieteni ,eu le cer de fiecare data obiectivitate maxima,nu periere sau linguseli,ca altfel raminem doar cu prietenia si o rupem imediat cu testatul ,la mine nu merge cu lipsa de obiectivitate,sa stii ca pe unii care au trecut pe la mine sa probeze diferite chestii ,i-am prins ca nu sunt corecti ,au zburat din lista mea de endorseri.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Iaca am ajuns aici la o discutie din 2016 ...

Urechea nu oboseste ! Nu se schimba nimic nici chimic nici mecanic in ureche ...Chiar nu are un obturator mecanic sau de alt fel ci ajunge sa te doara la volume foarte mari ..trebuie sa obturezi cu palmele sau sa folosesti dopuri ca sa te  protezezi...

Creierul are sistem de " compresie " ce fereste  de " acumularea semnalelor perturbatoare"  si incearca sa selecteze informatia utila .

Lucru interesant in cazul filmelor ..actorul sopteste sau vorbeste intr-un mediu relativ zgomotos ...urmarind-ui  fata/buzele intelegi ce zice ..daca nu te uiti la imagine  zgomotul devine deranjant si intelegi mai greu  ce spune ..probabil deoarece creierul nu mai " focalizeaza " ci cauta intre sunete ..sa selecteze ..adaugand imaginea usurreaza aceasta selectie ...

 "Oboseala "Dupa 0,3secunde automat reduce sensibiulitatea drept care nu mai avem senzatia de sunetul puternic initial .

Din acest motiv se  utilizeaza sisteme de " ecou "  ce intrun anumit domeniu de frecvente in functie  repeta semnalul initial cu cativa dB mai slab ce rezulta o noua excitare ptr auz si  vom avea impresia de volum mai mare sau " constant /sustinut "  .

Cu sistemul respectiv de repetitie al sunetului initial  se ajunge ca ascultatorul sa aiba senzatia de un volum de 2-3 ori mai puternic . fata de semnaslul fara acest " ecou " ..

Iar cu " memorarea "  unui sound ..on om " antrenat "  retine un sound cateva zeci de minute ...dar ca si memorie mai lunga tine minte caracteristicile principale " .. recunosti vocea unui om pe care l-ai auzit de cateva ori ...

Recunosti caracteristica unui ton dat de o chitara tip Strat sau Gibson    , timbrul exact mai greu mai ales daca sunetul este din " mijlocul " trupei ..caz in care coloarea sunetului este relativ la sunetele inconjuratoare ..

Edited by karpi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.