www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Lemnul Si Influenta Asupra Sunetului La Chitara Electrica


edy_wheazel
 Share

Recommended Posts

1) nu pot sa cred ca la al 213049-lea topic pe tema asta, lumea chiar nu se cearta :huh: ce-ati patit? :)

 

2) conteaza prea putin pt mine pentru a justifica vreodata vreun efort financiar substantial doar pt ca la chitara X e lemn Y si nu Z;

 

3) unul din mecanismele care ar duce la influenta lemnului in tonul chitarei consta in vibratia dozei odata cu lemnul si aici vin si atrag atentia ca in functie de cum strangi suruburile (la propriu) atunci cand fixezi doza, poti trece de la artar la tei sau mahon mult mai usor decat daca ai vrea sa schimbi lemnul chitarei in sine sau chitara :) la fel de mult conteaza si tipul corzilor sau al penei, fac o diferenta mult mai mare decat lemnul in sine, ca atare;

 

4) chiar conteaza? daca teiul s-ar auzi ca din WC, mahonul ca de pe bloc iar artarul ca din pestera, as mai zice, dar asa? umbli oleaca la EQ, la efect, una alta si gata, obtii un ton suficient de bun. Oricum maine cand dai drumu' nu-ti mai place, se stie :)

Link to comment
Share on other sites

Experinta de a pune doze identice si pe un strat si pe un LP si apoi sa le probeze amplificate si sa le compare nu stiu daca a facut-o cineva

Am eu INF4 pe două chitare: un LP Flame și ceva Strat-ish. Același model de coarde, aceeași distanță între ele și doză și aceeași poziție față de bridge. Am făcut o comparație rapidă:

woody.mp3

LP.mp3

Bănuiesc că orice lăutar poate observa diferența.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Am eu INF4 pe două chitare: un LP Flame și ceva Strat-ish. Același model de coarde, aceeași distanță între ele și doză și aceeași poziție față de bridge. Am făcut o comparație rapidă:

attachicon.gif.pagespeed.ce.hPGJFKgqtP.gwoody.mp3

attachicon.gif.pagespeed.ce.hPGJFKgqtP.gLP.mp3

Bănuiesc că orice lăutar poate observa diferența.

Eu aud diferente mari. Am ascultat inregistrarile de mai multe ori, sa fiu sigur ca nu ma insel si da, suna complet diferit. Mai conteaza si restul setup-ului. Anumite amplificatoare/procesoare/pedale etc. pun in evidenta mai bine noantele, altele mai putin.

Dar eu nu sunt convins ca orice lautar aude diferentele.

Totusi, data viitoare, acordeaza chitarele.

Edited by ValeChitara
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Am eu INF4 pe două chitare: un LP Flame și ceva Strat-ish. Același model de coarde, aceeași distanță între ele și doză și aceeași poziție față de bridge. Am făcut o comparație rapidă:

attachicon.gif.pagespeed.ce.hPGJFKgqtP.gwoody.mp3

attachicon.gif.pagespeed.ce.hPGJFKgqtP.gLP.mp3

Bănuiesc că orice lăutar poate observa diferența.

Am ascultat cu atentie acordurile de clean de pe final, le-am rulat unul dupa altul, fara sa ascult si partea cu distors, aia nu e relevanta, sunt unele mici diferente, dar aproape nesesizabile. N-as putea sa descriu in cuvinte aceasta diferenta :P Insa chitarile din ce vad si stratul are acelasi tip de bridge ca un LP. Ideea e sa fie un strat si un LP traditionale. Si mai e ceva - eu am impresia ca dozele "libanez INF" suna la fel pe orice de la lopata la JEM, GIB, sau PRS.

Link to comment
Share on other sites

 

Ideea topicului era despre ce auzim noi ca lautari; nu a mancatorilor de mici din fata ta.. Imi e tot mai clara treaba ca faci parte din categoria alora care dau cele 6% acolo unde trebuie :P ...fara suparare

 

 

Poate ca lautarii aud diferenta dintre lemne dar eu nu-s lautar si poate de acea nu aud, in schimb si mie imi place sunetul de la o doza buna cu un overdrive bun. Schimbativa corzile saptamanal si veti vedea ce diferenta e intre corzile noi si cele folositeb de un an.

Voi mai mult vorbiti despre chitara si lemn si mama dracului in loc sa cantati.

Nu am vazut aici pe forum nici un chitarist mare care sa se lege de lemn si vibratii.

Asa cred ca voi vreti sa dati vina pe lemn si vibratii nici unu nu recunoaste ca nu suna chitara din cauza mainii lui

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

:yay: Eu le schimb inaintea fiecarui concert Acuma cine canta doar acasa de placere le poate schimba si la 2 luni ca daca se rupe nu te pune in situatie proasta.

Aici pe forum sunt multi chitaristi insa cei care canta intensiv pe scene mai mari sau mai mici nu-si pun problema de rezonanta a lemnului si a dozelor, cei care au chef de astfel de discutii majoritatea n-au cantat inca doar acasa la volum mic :)

Nu vreau sa supar pe nimeni dar asta este opinia mea :yay:

 

Bafta la exersat si la multe concerte in fata publicului :rock:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Am eu INF4 pe două chitare: un LP Flame și ceva Strat-ish. Același model de coarde, aceeași distanță între ele și doză și aceeași poziție față de bridge. Am făcut o comparație rapidă:

attachicon.gif.pagespeed.ce.hPGJFKgqtP.gwoody.mp3

attachicon.gif.pagespeed.ce.hPGJFKgqtP.gLP.mp3

Bănuiesc că orice lăutar poate observa diferența.

Da pai eu n-as da 3000 de dolari pe un custom shop numai pentru diferentele alea "mari". Imi place totusi ca nimeni nu s-a luat de faptul ca sunt in format mp3, tho. Eu cred ca si in format midi ati fi auzit "diferente mari", ca doar e vorba de sufletul lemnului la mijloc, no? :lol:

Diferente sunt, dar neglijabile si usor remediabile dintr-o, spre exemplu, o pedala egalizator. Cine zice ca-s diferente de la cer la pamant. sorry, va tineti cu dintii de fantome. Get real!

 

Oricum bun testul, e foarte util. Trebuia sa-l faci blind, sa vedem daca-si dadea seama cineva care e strat care e LP. Sa vezi acolo distractie.

As vrea sa fac si eu ceva asemanator, cu neck swap sa vedem ce iese.

57, sunt preluate chitarele prin DI sau ai captat cabinet? daca e a doua varianta, cumva la LP ti-ai schimbat putin pozitia fata de cabinet cand ai cantat? Aud un usor feedback, d'asta intreb. A nu se confunda cu sustain, va rog (care e un ***** de termen, decay time mai degraba ca nu se mentine nimic constant).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

N-as putea sa descriu in cuvinte aceasta diferenta

LP-ul are cam cu 10 dB mai multe joase.

 

57, sunt preluate chitarele prin DI sau ai captat cabinet?

Ar fi fost culmea să captez cabinete la ora 2 noaptea, să-mi poată spună virtuozii de 17 ani că-s dezacordate. E chitară -> fuzz -> procesor -> PC, eu știu ce înseamnă ceteris paribus.

Diferența se poate atenua prin filtrare, desigur, și probabil chiar asta am să fac.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sunt destul de sigur ca nu este asa.

E bine să fii sceptic, dar de unde vine siguranța asta? Bănuiești că mint sau că nu-s în stare să măsor?

 

post-2954-0-94640700-1409917639_thumb.jpg

 

Nu ai totusi nicio garantie ca diferentele sunt de la lemn.

Evident, nu e singura diferență dintre chitare.

 

Desi e acelasi model de doza e posibil sa sune un pic diferit.

Și asta e posibil, totuși 10 dB e o toleranță ridicolă.

 

Testul ar trebui repetat si folosita aceeasi doza in ambele chitari.

Simțiți-vă liberi să faceți ce teste doriți.

 

Oamenii lui Yahweh și Krishna, Alin s-a întrebat dacă a încercat cineva aceeași doză pe Strat și LP. Mi-am amintit că se întâmplă să folosesc aceeași doză pe chitare destul de diferite și că fără nici o surpriză sună destul de diferit. Chiar și cu o doză de doi lei. Chiar și prin procesor.

N-am zis că această diferență se datorează doar felului de lemn din care sunt tăiate chitarele (care se prea poate să fie aceeași esență AFAIK), n-am încercat să fac un test controlat și blind, am vrut doar să dau un exemplu, pentru că era la îndemână. But then I guess no good deed goes unpunished.

 

Am pus acum un filtru pe LP și diferența s-a diminuat, în mod previzibil. Măcar am găsit o scuză să mai lucrez la el.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lemnul face diferenta cu siguranta . (punct)

 

DAR

 

de asemenea, diferenta de "lucratura" custom shop vs "industriale" mi se pare si mai relevanta.

 

Daca vreunul dintre noi vrem sa ne convingem ca "lasa, imi iau o chitara ieftinica din - aici alegeti fiecare le lemn preferati - ii pun dozele alea smechere pe bani ceva mai multi si sigur o sa sune a chitara de si mai multi bani", sincer, mi se pare un rationament cel putin discutabil sau de reanalizat.

 

Zicea cineva mai sus ceva de genul "sa auzim noi, lautarii"...Lautarii pun mana pe un instrument si il CANTA, nu il analizeaza si se dau de ceasu' mortii in analize mai ceva ca alea de pe text dintr-a saptea la romana...

 

Elementele care fac diferenta de sound - mana inclusiv - sunt cel putin tot atatea cate elemente compun respectivul instrument - mana inclusiv (a lutierului)....

 

Eu am si mahon si ash si agathis, cantat si o gramada de chitari si de 1000 ron si de 3000 EUR si diferentele sunt clare - amplificate bineinteles de doze, lucratura etc. la care, da, se mai adauga si cablaraia + efecte+ amp si imbatranim numai citind despre tot, cand ar trebui sa ne prinda artroza cu mana pe chitara, nu pe tastatura.

 

Dar, tre sa recunosc - ca sa fiu sincer pana la capat - ca sunt entertaining aceste discutii

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@57 - multam pt. sample-uri da' mai ales pt. analiza spectrala, care-i relevatoare zic io.

 

 

Voi mai mult vorbiti despre chitara si lemn si mama dracului in loc sa cantati.

Nu am vazut aici pe forum nici un chitarist mare care sa se lege de lemn si vibratii.

Asa cred ca voi vreti sa dati vina pe lemn si vibratii nici unu nu recunoaste ca nu suna chitara din cauza mainii lui

 

Apare si partea tehnica in ecuatie, chiar si pt. un chitarist versat. Sunt convins ca aceasta controversa mondiala nu se va stinge pe RGC, da' io-s mai nou in domeniul chitarilor, cu electronica ma ocup de mai mult timp, de aceea povestea asta cu vechime pt. unii pt. mine ii noua si sunt curios de experientele personale ale fiecaruia ce aduc dovezi pro sau contra.

Sunt de acord cu tine, un chitarist bun nu da vina pe lemn ca nu vibreaza in faza cu zen-u' lui, tot asa cum sunt convins ca pe fiecare chitarist in parte il aranjeaza o chitara anume d.p.d.v. al setup-ului si al finisajelor. Ce nu am inteles ii motivu' pt. care se pune accent pe materialul chitarii si nu pe alte aspecte ale ei.

 

M-a distrat un post de pe altundeva unde un user spunea ca daca Fender isi facea chitara din paper mache si iesea bestiala tot se gaseau cativa care sa spuna ca ziarele din anii '50 rezoneaza altfel decat cele contemporane.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

cu tot respectul, dati-mi voie sa va fac o recomandare: diferentele de "sound" intre diversele lemne sau calitati de lemne, folosite in constructia chitarelor electrice exista si SE INVATA, incet-incet, A FI AUZITE SI SIMTITE! exersati si cantati, folosind amplificatoare suficient de bune si, dupa o perioada relativ lunga de timp, veti constata ca puteti "simti", cat se poate de clar, diferentele despre care se discuta, chiar si cu instrumentul neamplificat. cei care nu au ajuns INCA sa faca aceste diferente, o vor face cu siguranta si chiar relativ usor, dupa ce vor ajunge sa "simta" instrumentul datorita acumularii unei experiente indelungate si intense de cantat efectiv. desigur, muzica trebuie sa fie, intr-adevar, scopul in sine, dar pereceperea acestor diferente mult discutate va veni de la sine, odata cu dobandirea unei experiente adecvate.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Initial ma gandeam sa fac un poll, da' avand in vedere rezultatul covarsitor, previzibil, al variantei "lemnu' ii cel mai important" am zis ca n-are rost.

As vrea sa lamuresc o chestie, anume diferenta dintre "vocea" chitarii (in engleza termenu' ii "voice") si "tonul" acesteia.

"Vocea" nu-i acelasi lucru' cu "tonul". Vocea poate fi alterata doar de un lutier si se refera la "sunetul" scos de doza chiar pe bornele ei, practic semnalul electric nealterat de alte componente electrice sau electronice.

"Tonul" reprezinta semnalul modificat incepand cu potentiometrul de ton al chitarii, de catre pedale si diverse reglaje ale amp-ului, practiv "produsul" finit.

Pentru a stabili daca lemnul are sau nu influenta asupra sunetului trebuie analizata "vocea", nu "tonul". Astfel, pentru a stabili aceasta influenta de folosesc aceleasi doze + neck + bridge + corzi + toate mai putin corpu' chitarii si se analizeaza semnalul de iesire de pe doza. Analiza spectrala ii de preferat intre "asculta sample-u' asta, ii mahon si asta baobab".

Din cate dicteaza logica influenta lemnului este mai putin importanta decat ale celorlalte 1245612478 de componente pana la urechea ascultatorului, si chiar urechea ascultatorului. Chiar daca cineva spune ca aceasta exista tin sa-i amintesc ca multe comparatii nu sunt facute in conditii optime, si ca pe langa lemnul X chitara se deosebeste prin muuuulte elemente fata de chitara din lemnul Y. De asemenea, aceste influente dispar in momentu' in care ai bagat chitara intr-o pedala de distors sau ai miscat pot-ul cu o liniuta pe egalizator.

 

Intotdeauna am zis ca pt. un chitarist cea mai buna chitara ii aia care-i place lui. Da' cumva suna aiurea "imi place chitara aia ca-i mahon" in loc de "imi place chitara aia ca asa vrea muschiu' meu!". A doua o inteleg pe deplin.

Link to comment
Share on other sites

 

As vrea sa lamuresc o chestie, anume diferenta dintre "vocea" chitarii (in engleza termenu' ii "voice") si "tonul" acesteia.

"Vocea" nu-i acelasi lucru' cu "tonul". Vocea poate fi alterata doar de un lutier si se refera la "sunetul" scos de doza chiar pe bornele ei, practic semnalul electric nealterat de alte componente electrice sau electronice.

Consider ca este foarte in regula a fi expuse explicatii,in functie de experientele fiecaruia . Dar totusi trebuie luat in considerare ca se discuta de instrumente muzicale. Drept urmare trebuie sa respectem termenii ca atare.

Asadar daca discutam de "voicing" trebuie discutat in termeni de teoria muzicii pt ca etimologic se face referire la "vocea" specifica unei rasturnari a unui acord. De exemplu acordul Do major ,cantat in stare directa (Do,mi,sol) are un sunet (voce) diferit in comparatie cu acelasi acord cantat in starea I-a (mi,sol,do) . La asta se refera voicing-ul chiar daca prin diferite documente postate prin internet este folosit si in alte scopuri.

Tonul este timbrul sonor al instrumentului si este format din insumarea tuturor frecventelor produse de instrument , prima si cea mai puternica fiind considerata frecventa fundamentala iar celelalte , de amplitudine mai mica ( pierderi), sunt considerate armonice. Noi nu auzim vreo frecventa separat, decat daca o separam prin circuite electronice specifice(filtre or whatever)

Un acord Do major cantat in stare directa poate avea acelasi vocing cu acelasi acord cantat in aceeasi stare si de un alt instrument , precum pianul. Numai ca tonurile/timbrele vor fi diferite. Tonul se considera in momentul in care sunetul se percepe acustic. In cazul chitarelor electrice, tonul se constata la difuzor. Este drept ca poate fi modificat de tot lantul de amplificare, inclusiv prin efectele de chitara, multi efecte sau procesoare.

Edited by ggg
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

dap si de cantitatea de "interests" (horinca, coniac, whiskey, rom) ingurgitata.

 

:D Normal, dupa interesele alea orice chitara decupata cu traforaju' suna ca un Gibson God-Sent-To-Mortals si orice amp suna ca Mesa Boogie Ultimate Shit. :drinka:

...

 

Ai dreptate. Termenii folositi de mine sunt improprii, de aceea am incercat explicarea fiecaruia pentru situatia descrisa de mine. Termenii au fost folositi in articole si discutii in limba engleza (guitar voice, guitar tone) si necunoscand traducerea exacta am incercat sa explic la ce se refera in acest context.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

cu tot respectul, dati-mi voie sa va fac o recomandare: diferentele de "sound" intre diversele lemne sau calitati de lemne, folosite in constructia chitarelor electrice exista si SE INVATA, incet-incet, A FI AUZITE SI SIMTITE! exersati si cantati, folosind amplificatoare suficient de bune si, dupa o perioada relativ lunga de timp, veti constata ca puteti "simti", cat se poate de clar, diferentele despre care se discuta, chiar si cu instrumentul neamplificat. cei care nu au ajuns INCA sa faca aceste diferente, o vor face cu siguranta si chiar relativ usor, dupa ce vor ajunge sa "simta" instrumentul datorita acumularii unei experiente indelungate si intense de cantat efectiv. desigur, muzica trebuie sa fie, intr-adevar, scopul in sine, dar pereceperea acestor diferente mult discutate va veni de la sine, odata cu dobandirea unei experiente adecvate.

 

Tu îmi spui că poţi, odată ce asculţi o piesă oarecare, să spui "da, chitara din piesă e din mahon"? Dacă nu poţi, îmi pare rău, dar restul sunt gogoşi. Diferenţele le simţi fizic, lemne diferite, greutăţi diferite, rezonanţă diferită. Dozele, partea hardware, toate contribuie pe partea de sunet. Însă şi astea, contribuie într-o anumită măsură. Ca în cazul dozelor, da, dacă iau două doze, pe chitare asemănătoare, îmi pot face o idee despre care îmi place mai mult. Dar nu voi putea niciodată să aud o zdrăngăneală şi să spun "e doza X sau Y". Pentru că diferenţele despre care vorbim nu sunt aşa mari, încât să poată fi "auzite". Pot fi observate doar într-o comparaţie. Ori scuză-mă, muzica n-o ascultă nimeni prin comparaţie. Nu ascult varianta unei piese trasă cu 7 chitare diferite. Ascult aşa cum i-a plăcut artistului să mi-o dea.

 

Mai erau nişte poveşti legate de sustain. Că lemnul mai dur îmbunătăţeşte sustain-ul. Mă rog. În cazul ăsta, întrebarea mea este, de ce nu se fac chitarele premium din lemne foarte dure? Sau din contră, dacă o fi invers, din cele mai moi. Pentru că vorbim de calităţi pe care toţi le aud, aşa că mi se pare normal să te duci în extreme odată ce găseşti "reţeta". Nu oare pentru că le-ar fi greu să modeleze asemenea lemne, chiar dacă le plăteşti o căruţă de bani pe chitară?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Chiar daca citatul din semnatura ta este truncheat , raspunsul il ai

Încă n-am întâlnit chitariști care cântă sau ar dori să cânte pe amplificator Hi-Fi.

 

Tu îmi spui că poţi, odată ce asculţi o piesă oarecare, să spui "da, chitara din piesă e din mahon"?

Nu înțelegi, nu se "simte" prin microfon. "Feelingul" nu se poate înregistra. :lol:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Încă n-am întâlnit chitariști care cântă sau ar dori să cânte pe amplificator Hi-Fi.

 

 

 

Ok. Dar in fraza asta :

 

amplificatoarele si boxele de chitara sunt proiectate pt a reda cat mai bine caracteristicile sonore ale acestui instrument .

 

nu exista nici o referire catre amp-uri Hi Fi

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.