www.rgc.ro Web analytics

Jump to content

Tehnici vocale


michel2233
 Share

Recommended Posts

In urmatorul post am sa spicuiesc dintr-un capitol important ... si anume "Pregatirea practica" ... nu stiu daca o sa ajute pe cineva fara indrumator toate aceste informatii .. sper doar sa va faca sa ganditi ca acest lucru este necesar pentru dezvoltarea, intretinerea si punerea in valoare a vocii voastre. Bafta!

INCEPEREA STUDIILOR VOCALE

 

Mai toti profesorii de cant (canto) recomanda inceperea studiilor de tehnica vocala la varsta de 18 ani la fete si 20 de ani la baieti. Mai exista o perioada maxima la care se pot incepe aceste studii pentru a da rezultate .. 25-30 de ani la fete si 30-35 de ani la baieti. Limitele de varsta sunt influentate si de climatul in care traieste elevul si constitutia sa fizica .. intr-o clima calda si cu o constitutie mai robusta studiile pot incepe si mai devreme. Nu toate vocile sunt proprii sa primeasca o educatie speciala pentru cantat, insa, prin studiul supravegheat vocea poate fi indrumata catre cantul natural sau vorbirea corecta. Se insista foarte mult pe faptul ca orice voce, oricat de buna ar fi ea, nu va putea face fata mult timp normelor ce se cer a fi respectate in cant. Nu stiu de ce ... dar ma gandesc la Minculescu si la alti solisti care si-au pierdut vocea prea devreme totusi...

 

NOTIUNI PRELIMINARE

Insusirea tehnicii vocale presupune deopotriva studiile teoretice si practice. Cu cat aceste studii sunt mai indelungate cu atat cariera artistica va fi mai lunga si mai usoara. Pe langa studiul vocii un element important este memoria care deasemenea trebuie sa fie exceptionala ... Munca vocala trebuie facuta cu plan metodic in asa fel incat sa se evite oboseala ... care survine de obicei nu din exces de munca ci din cauza felului defectuos de a lucra.

Primul pas, inaintea inceperii studiilor de pregatire vocala, este necesara prezentarea la un medic laringolog-foniatru :) pentru a fi constatata sanatatea aparatului vocal. Aparatul vocal nu a fost creat special pentru cantat, de aceea el trebuie ingrijit si pregatit.

Necunoasterea si nestapanirea tehnicilor vocale afecteaza starea nervoasa a cantaretului, facand loc neincrederii, emotiei si tracului, tulburari astenice care minimalizeaza intodeauna o productie vocala. Un om normal poate gandi in acelasi timp la doua sau mai multe probleme (ca mine acum ... citesc, scriu, sintetizez, ascult muzica si ma gandesc foarte insistent la pilaful care este racit de mult in farfuria de langa mine ...) dar .. atentie! .. nu intodeauna le poate rezolva pe toate ... CORECT!

Un cantaret se poate gandi concomitent la tinuta, respiratie, emisie vocala, text sau melodie, acustica salii ... dar nu le poate executa multumitor pe toate ... aceste procese se studiaza in mod separat pentru ca ele sa devina in timp acte reflexe, pentru ca gandirea sa ramana libera spre a fi intrebuintata cu folos in estetica vocala, in interpretare.

 

TINUTA, GIMNASTICA

Pentru dobandirea unei bune tehnici vocale este necesar sa se studieze in mod organizat tinuta, respiratia, poza de voce si interpretarea.

Atitudinea corpului influenteaza direct si imediat procesul vocal, atat sub aspectul fiziologic, cat si sub cel estetic, fiind conditionata in mod obisnuit de ritmul, genul si stilul muzicii pe care o executa cantaretul.

In primul rand este bine sa se evite incordarea corpului (corpul, mainile, picioarele) deoarece miscarile necontrolate vor influenta sunetele vocale care vor apare chinuite, strangulate, infundate. Tinuta corpului trebuie disciplinata in asa fel ca ea sa fie dreapta, energica dar nefortata si linistita, fara a agita bratele si fara inaltarea pe varfurile picioarelor la emiterea sunetelor acute sau dificile. Deasemenea fara rezemarea corpului sau sprijinirea pe maini. Nu se vor ridica umerii cand se inspira, deoarece respiratia intrebuintata curent in cant se petrece in partea de jos a cutiei toratice. Se recomanda in timpul studiului sa se stea cu ambele picioare asezate in unghi ascutit catre calcaie si cu deschiderea catre varfuri, cu un picior putin inainte, asemanator pozitiei de incepere a mersului.

Pozitia buna a capului este cea dreapta, libera si nefortata...aceasta atrage dupa sine buna functionare a laringelui, a limbii si a muschilor fetei, ochilor si gurii. Se evita contractarea nervoasa a fetei ... a muschilor fruntii, ochilor, obrazului si gatului.

 

Voi continua in urmatorul meu post sa scriu despre respiratie ... Ma tot intreb daca treaba asta ajuta pe cineva ... nu stiu ... probabil din cauza foamei am astfel de ganduri. Bye!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest miriapod

Voi continua in urmatorul meu post sa scriu despre respiratie ... Ma tot intreb daca treaba asta ajuta pe cineva ... nu stiu ... probabil din cauza foamei am astfel de ganduri. Bye!

ajuta ajuta :) asteptam cu nerabdare episodul urmator

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

PT spykehead88

 

Caraitul ala de care vorbesti este de fapt o chestie cu care s-a nascut el, este vocea lui.

Bonnie Tyler de exemplu a facut o infectie in gat si i-a ramas vocea asa ( in cate stiu eu) si parca Rob Stuart la fel. Sunt persoane care asa se nacs sau asa le devin vocile prin diferite situatii, insa nu neg ca sunt si alte persoane care isi controleaza bine vocea si pot canta in felul asta. Si eu puteam candva, acum insa dupa ce m-am lasat de ceva vreme de cantat si mi-am neglijat vocea nu cred ca am sa mai reusesc.

Acum incerc sa imi refac vocea (prea am lenevit), vreau sa ma apuc iar de cantat asa ca daca aveti sfaturi

cu mult drag am sa le urmez.

 

O zi grozava ppl si aveti grija de voi.

Link to comment
Share on other sites

Guest spyked88

spykehead? that sounds funny :) . mersi pentru informaţii, dar am auzit şi vocalişti cu voci destul de fine care fac asta. spre exemplu LaBrie pe Octavarium (deh, ştiu că lumea nu prea ascultă albumul ăsta fiindcă li se pare că Dream Theater au luat-o pe arătură) are o parte în care o dă pe high-pitch screams, o chestie destul de rară la el. e ceva extrem de asemănător cu ţipetele de black.

 

michel, sunt sigur că nu o persoană, nici două, ci mai multe citesc ce e acolo. omul cât trăieşte învaţă.. sau cel puţin aşa ar fi normal. eu unul aştept cu interes să aflu cum e cu respiraţia aia, e un capitol la care am deficienţe destul de mari.

Edited by spyked88
Link to comment
Share on other sites

michel, sunt sigur că nu o persoană, nici două, ci mai multe citesc ce e acolo. omul cât trăieşte învaţă.. sau cel puţin aşa ar fi normal. eu unul aştept cu interes să aflu cum e cu respiraţia aia, e un capitol la care am deficienţe destul de mari.

Scuze .. nu am uitat de voi .. doar ca nu am avut timp ... si eu sunt curios cu respiratia aceea, sper sa scrie ceva interesant in capitolul cu pricina fiindca nu am apucat sa-l citesc ... revin cu siguranta in cateva zile in functie de timpul disponibil.

Link to comment
Share on other sites

.............................................

Voi continua in urmatorul meu post sa scriu despre respiratie ...

RESPIRATIA

 

Cu scuzele de rigoare pentru intarziere iata ca revin si eu cu un nou post despre "CANT" ... asa cum am promis, sa vedem (si eu sunt curios) ce-i cu acest element, probabil unul din cele mai importante pentru un solist vocal .. respiratia.

 

Doua lucruri importante, vitale, pentru un om, sunt ... respiratia si alimentatia. Activitatea profesionala a unui cantaret reclama un consum marit de oxigen si deci o alimentatie mai abundenta ... Prin respiratie plamanii primesc oxigenul din atmosfera, care trece apoi prin celulele pulmonare si, sub presiunea sangelui, intra in torentul circulatiei, producand arderile necesare nutritiei.

Studiul miscarilor respiratorii releva faptul ca inspiratia reprezinta 1/3 iar expiratia 2/3 din respiratie. Respiratia este compusa din 3 acte in stransa dependenta functionala: inspiratia (introducerea oxigenului in plamani), retentia (retinerea oxigenului un anumit timp in plamani) si expiratia (evacuarea bioxidului de carbon rezultat din arderile oxigenului in organism). Inspiratia obisnuita se intalneste la toti oamenii ... in cant insa este folosita inspiratia bogata (profunda) .. In acest ultim caz intra in actiune, in afara de diafragma, muschii sterno-cleido-mastoidieni :) , pectorali, dorsali :( , inter-costali :) , scaleni, dintati :o ... Inspiratia se face prin nas B) pentru ca, in acest fel, aerul introdus in plamani se incalzeste in meaturi, se purifica si se umezeste.

Sunt cazuri in timpul cantului cand fraza muzicala reclama o inspiratie rapida ... atunci se poate folosii si gura concomitent cu nasul .. dar aceasta procedura nu este recomandata deoarece respiratia pe gura nu este sanatoasa ... aerul este mai rece si mai umed de cele mai multe ori.

In timpul cantului se recomanda inspiratia in urmatoarele momente ale frazei muzicale:

- ultima nota a sfarsitului de fraza muzicala si nu prima nota

- pauzele, cezurile

- inaintea cadentelor

- dupa terminarea frazelor

- inaintea frazei finale

- inaintea momentelor care preced retinerile, trilurile si pasajele prelungite

- inainte de sincope si dupa notele in staccatto

- inainte si dupa o nota lunga

- inainte si dupa o fraza dramatica, de expresivitate puternica ...

 

Expiratia este considerata act pasiv, adica un proces in care muschii se destind. In cant insa, expiratia este socotita ca un act foarte activ si pretios. O data cu expiratia intra in actiune procesul cantului. Destinderea muschilor care participa la expiratie in cant se face in asa fel incat peretii cutiei toratice sa nu fie bruscati prin miscari dezordonate ... hmmm ... rooooooooooooooooooooooooock!!!!

 

RESPIRATIA CLAVICULARA, COSTALA, ABDOMINALA

 

Respiratia claviculara se produce in partea superioara a pieptului si se consuma intr-o regiune in care lipseste amploarea. Aceasta respiratie produce multa oboseala, angajand un maxim de efort pentru un rezultat minim. Respiratia claviculara dauneaza si fiziologic si estetic emisiei vocale, nu este o respiratie completa si este caracterizata printr-o posibilitate redusa de dezvoltare a cavitatii inspiratorii. Incordarea specifica acestei respiratii congestioneaza gatul, vocea iese sugrumata, iar respiratia grea, fortata, si produce un fel de suspin ...

Respiratia costala se produce in partea inferioara a toracelui. Activitatea musculara se produce la nivelul regiunii laterale a coastelor inferioare si nu este recomandabila, intrucat cantitatea de aer inspirat nu este suficienta. Cele doua tipuri de respiratie nu sunt recomandate deoarece nu permit plamanilor sa-si mareasca volumul in mod satisfacator.

Respiratia abdominala este produsa prin contractarea nenaturala a diafragmului care preseaza masa intestinala. Si aceasta respiratie trebuie evitata fiindca plamanii se afla dispusi deasupra diafragmului si nu in abdomen. Produce oboseala generala a organismului. La naiba ... mai respiram si noi astazi?

 

RESPIRATIA COSTODIAFRAGMALA

 

Se mai numeste si respiratie completa si ea este sustinuta de muschiul diafragmal care desparte cavitatea toracica de cavitatea abdominala, de muschii toracici si muschii abdominali. Sunt doua metode (scrie aici) pentru deprinderea respiratiei bune (adica asta de mai sus) ;) ...

Sylvester este una ... respectiv asezarea pe spate, culcat (fetelor aveti grija cine mai este in camera .. ) iar inspiratia se face prin miscarea mainilor peste cap si aducerea lor la piept, o data cu expiratia.

Schaeffer .. a doua .. consta in asezarea culcat cu fata in jos (baieti aveti grija cine mai este in camera ... ) .. inspiratia se face prin ridicarea diafragmului in sus, iar expiratia prin presarea diafragmului in jos.

 

Cantaretii trebuie, pe langa exercitiile zilnice de vocalize sa faca si exercitii de respiratie. Rolul exercitiilor de respiratie costodiafragmala se executa in asa fel incat sa inlesneasca ultimelor coaste (mobile) sa se miste in afara, permitand astfel plamanilor sa-si mareasca volumul cu aerul inspirat. Exercitiile se executa progresiv, respectiv, la inceput cate 5 minute, mergand apoi in mod gradat pana la 15 minute de sedinta. Se mai recomanda deasemenea si efectuarea de exercitii de gimnastica fizica pentru dezvoltarea muschilor care iau parte activa la procesul respiratiei ... cred ca au fost enumerati la inceputul postului ...

rtf865ec ;p n8jkh hcjry ... mai eeeeeeee muuuult? uffff ....

 

Deci ... pe scurt ... elevii (asta presupune profesor) isi insusesc in mod diferit respiratia, in functie de metoda predata de profesori ... sunt cazuri in care profesorul insista foarte mult, inca de la inceputul studiului pe acest aspect ... altii insa, isi lasa elevii sa intuiasca singuri particularitatile respiratiei in timpul cantului. Indiferent de metoda insa, respiratia trebuie sa devina aceeasi pentru toti elevii si cantaretii.

 

Se mai zice aici ... "Arta stapanirii unei bune respiratii este propriu-zis arta cantului"

 

In urmatorul post voi scrie despre TEHNICA VOCALA ... EMISIA VOCALA SI FIZIOLOGIA EI. Cred ca am sa postez cu aceasta ocazie si niste exercitii in format midi si mp3, sper eu, utile voua. Dar asta dupa sarbatori ... va urez succese in noul an ce (iara) vine ... hmm .. spre marea mea tristete ... in curand schimb ... dar mai bine lasa ... :)

 

LA MULTI ANI!

Link to comment
Share on other sites

Guest Breezer

ok, o intrebare: stie careva un prof d canto? vreau sa cant rock si ma intrebam dac pt asta iti trebuie un prof special... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Pentru cei interesati si care s-au inscris mai de curand pe forum si nu inteleg ce-i cu posturile mele iata si link-urile catre posturile precedente ...

VOCEA

http://forums.rgc.ro/index.php?s=&showtopi...indpost&p=26458

Clasificarea vocilor din punct de vedere fiziologic ... atacul sunetului, poza de voce si emisia vocala.

http://forums.rgc.ro/index.php?s=&showtopi...indpost&p=29318

INCEPEREA STUDIILOR VOCALE

http://forums.rgc.ro/index.php?s=&showtopi...indpost&p=32237

RESPIRATIA

http://forums.rgc.ro/index.php?s=&showtopi...indpost&p=35456

 

Voi continua astazi asa cum am spus cu ...

 

TEHNICA VOCALA

 

EMISIA VOCALA SI FIZIOLOGIA EI

Emisia vocala buna este obtinuta prin intermediul rezonantei naturale care se petrece in cavitatile supraglotice ... este amintita o explicatie data de o artista, Berthe Bovy, despre acest subiect ... "Emisia vocala buna se controleaza in fata flacarii unei lumanari, in asa fel ca ea sa se aplece fara sa se stinga; aceasta se obtine printr-o pozitie rotunjita a gurii, :( ... in forma vocalei O"

Se intampla deseori ca emisia vocala sa difere in cant si in vorbire ... respectiv, o voce frumoasa in cant sa sune neplacut in vorvire sau invers.

Emiterea sunetului vocal, in bune conditii fiziologice, reclama un atac vioi, energic, nebruscat, bine sprijinit pe respiratie si bine rezonat. Pozitia inalta de rezonanta a sunetelor trebuie sa dea intodeauna impresia unei curba perfecte cu bolta in sus, spre deosebire de un sunet emis cu rezinarea defectuasa. De ex: deschis (plat, imprastiat) dand impresia unei linii drepte, sau , de un sunet cu rezonanta in pozitie joasa "pe coarda", care da impresia unei curbe destinse si cu bolta in jos.

Atat in exercitiile zilnice de vocalize, dar si in timpul executarii unei piese vocale, atunci cand nu sunt prevazute in mod special accentele, staccatto ... sunetele trebuie emise in mod curgator, legate, pentru a da impresia unor cercuri concentrice sau a unui arc obisnuit cu bolta in sus.

Sunetele emise in pozitie joasa "pe coarda" dau cantaretului iluzia ca sunt mai puternice, fiind transmise imediat urechii.

Sunetele emise cu pozitie inalta si normala de rezonanta, desi cantaretul nu le percepe asa bine, se transmit in sala dupa legile acusticii si nu reclama o fortare excesiva a respiratiei si nici o incordare a musculaturii ce participa la procesul vocal.

O emisie vocala buna trebuie sa fie intodeauna fundamentata pe o inspiratie suficienta, pe o expiratie gradata si chibzuita, pe nefortarea sunetelor si pe evitarea incordarii musculare nejustificate.

 

SUNETELE JUSTE SI NATURALE

Obiectivul principal al primelor lectii de cant este formarea sunetelor vocale din punct de vedere al intonatiei juste.

Emisia sunetelor in cant trebuie sa se faca in mod normal, ca in vorbire, fara contractarea muschilor gatului, fara strangerea buzelor sau crispare fetii ... in asa fel ca vocea sa apara libera si nefortata.

Este necesara, inca de la inceputul studiului, controlarea si disciplinarea emisiei vocale in asa fel incat sunetul sa se produca o data cu evacuarea aerului .. si nu intai aer fara sunet. Aceasta se realizeaza prin sprijinire sunetelor pe o sustinuta respiratie iar acest lucru trebuie sa devina in cat mai scurt timp un act reflex.

Emiterea sunetului se face direct fara a introduce inaintea lui alte sunete ajutatoare, mai jos sau mai sus decat sunetul comandat. Se evitra portamentul prea intuns, taraganeala si fortarea vocii.

Nu trebuie confundat termenul "portament" cu "purtatul vocii" ... Portamentul defectuos este doar un prost obicei al cantaretilor, este un artificiu neartistic spre deosebire de "purtatul vocii" Portamentul artistic este unirea a doua sunete dispuse la inaltimi diferite, care trebuie executat ca un purtat al vocii, prin diminuarea intensitatii vocale a primului sunet, filarea si alunecarea lui, cu sustinerea energica pe respiratie spre al doilea sunet. Cand sunetul ce urmeaza a fi legat este inalt, forta respiratorie, deci intensitatea vocala, este mai puternica, iar cand al doilea sunet ce urmeaza a fi legat este grav, se micsoreaza intensitatea vocala, respectandu-se intotdeauna sensul cuvintelor.

Sunetul vocal trebuie sa aiba un timbru placut, se evita zbarnaitul specific vocilor care canta "pe coarde" sau fasaitul care provine de obicei din adaugarea consoanei H.

Se mai recomanda ca sunetul emis ci vocala A sa nu fie prea deschis, ci putin rotunjit catre vocala O, fara exagerare insa, deoarece se pot denatura unele cuvinte.

 

OBTINEREA INTINDERII, EGALIZARII SI A SUPLETEI

Intinderea normala a vocii se obtine prin studiu sistematizat in etape lente. Pentru obtinerea intinderii vocale este folosit exercitiul de nona cu sunete succesive, precum si arpegiul lui Rossini.

Unificarea registrelor sau egalizarea sunetelor din intinderea vocii este una din fazele principale ale invatarii tehnicii vocale. Trecerea dintr-un registru in altul se face cu multa atentie si grija .. se folosesc in acest scop exercitii de terte, cvinte, octave, none .. etc, compuse din sunete inlantuite si la intervale de semiton ton. Studiul mai este necesar pentru a ajunge ca toate sunetele, de la cele grave pana la cele mai acute, sa fie acoperite (rotunjite) si egalizate ca sonoritate. Pentru siguranta obtinerii sunetelor acute se va pornii de la cele grave cu o intensitate vocala scazuta, crescand treptat catre cele inalte.

In general omogenizarea registrelor (amestecul registrelor sau nivelarea registrelor) si formarea sunetelor acute este mai dificila la barbati decat la femei ... 1-o ptr. femei ... Pentru realizarea acestui lucru se folosesc exercitii aflate in cadrul cvintei, octavei, nonei cu sunete succesive si arpegiul Rossini.

Agilitatea este tehnica executarii cu usurinta a sunetelor, in special a celor inalte, existand in acest sens studi speciale de agilitate. Agilitatea si flexibilitatea vocala se obtine de obicei prin studiul vocalizelor in ritm vioi ...

Alte elemente importante si care se studiaza in general cu ajutorul vocalizelor sunt filatul, portamentul, sunetele tinute ...

 

VOCALIZELE ... pregatesc vocea pentru cantatul artistic si in acelasi timp definitiveaza o buna poza de voce. Sunt exercitii in care numele notelor este inlocuit cu vocale. Exercitiile trebuie sa inceapa cu timpi scurti de studiu ... de la 5 minute ajungand la maxim 30 de minute. In timp, aproximativ 6 luni de studiu, sedintele nu trebuie sa depaseasca zilnic 2 ore de vocalize, impartite in 4 sedinte de maximul 30 de minute fiecare, la intervale de timp cat mai mari. Nu se recomanda inceperea exercitiilor cel putin 3 ore de la desteptarea din somn si nici in primele 3 ore de la ultima masa. Atat in sedintele de vocalize dar si la repetitii, nu se va canta de la inceput cu vocea plina, ci in mod gradat, pentru a lasa vocea sa se incalzeasca. Inaintea concertelor se evita conversatiile inutile cu vocea plina (vesela ... mai baga'o beree) .. precum si starile de surescitare.

Vocalizele trebuiesc facute sub indrumarea unui profesor, se efectueaza in registrul mediu al vocii, adica fara a forta vocea, nu se insista pe note grave sau acute. Studiul vocalizelor trebuie continuat si dupa ce elevul stapaneste aceste exercitii, chiar cativa ani buni cu toate ca vocea aparent este formata deja.

La inceput exercitiile de vocalize se fac cu vocale, in timp se trece la folosirea numelor notelor intonate sau folosirea silabelor sau a cuvintelor.

Pentru executarea in bune conditii a exercitiilor de vocalize. gura se deschide linistit ca "la cascat" (am obosit in momentul asta .. am cascat :) ) ... aceasta pozitie permite relaxarea si intinderea limbii in asa fel ca varful ei sa atinga dintii de jos sau baza lor.

Vocalizele se incep de obicei cu gura inchisa (mute), care au rezonanta in meaturile nazale. Aceste exercitii pot fi executate si cu gura deschisa pastrandu-se acelasi loc de rezonanta .. ajuta la obtinerea mobilitatii maxilarului inferior... dar si a mobilitatii vocii. Trecerea la vocalizele cu gura deschisa si cu vocale se poate face combinand cele doua procedee. Aceasta se realizeaza, sau se executa cu o singura respiratie.

Urmeaza vocalizele cu vocala A. Vocala A este precedata de consoanele sonate L,M,N plecandu-se de la silabele La, Ma, Na si continuind cu cu vocala A simpla. Daca vocala A nu suna prea curat se recurge adesea la vocala I ... adica MI pentru primul sunet continuand apoi vocaliza numai cu vocala I, trecandu-se la executarea silabei La, apoi ramanand numai pe vocala A.

 

La vocile de femei, procesul acoperirii sunetelor se petrece adesea natural ... (2-0 ptr. femei)

Pentru obtinerea unei bune acoperiri a sunetelor, pentru poza de voce normala si pentru o justa articulare, sunt folosite cu reale rezultate exercitiile vocale A,E,I,O,U pe un singur sunet sau 3-5 sunete succesive ... acestea pot fi si : I,E,A,O,U SAU U,O,A,E,I precum si prin adaugarea uneia din consoanele L,M sau N la aceste vocale. ( nu si C ... :)

Cele 5 vocale - AEIOU - trebuie sa fie emise cu aceeasi deschidere a gurii, insistandu-se in special la articularea vocalei I.

Nu se recomanda folosirea unui numar prea variat si prea mare de vocalize elementare pentru pozatul vocilor. Nu diversitatea si multitudinea vocalizelor desavarsesc pozarea vocilor, ci executarea lor cu rabdare uvb5einhg0o86 l v .lyl scuze ... si convingere.

La inceputul fiecarui exercitiu de vocalize se inspira prin nas, dozandu-se rational aerul in expirare, dupa lungimea exercitiului, in asa mod, ca sa nu se ajunga a se inspira din nou la mijlocul vocalizei sau ca ultimele sunete sa fie lipsite de viata, de sonoritate. Exercitiile de vocalize executate nuantat, colorat, cu intensitati vocale diferite, inlesnesc si pregatesc interpretarea.

 

Doamne lung a fost .... :) ... ufff .... o sa urmeze IMITAREA IN TEHNICA VOCALA, SENZATIA DE AMETEALA SI DEFECTELE VOCALE.

 

Atasez cateva fisiere midi facute de un amic cam pe fuga, mai modificati voi pe la ele pe unde-i cazul ... folositi pentru ascultarea lor VanBasco midi player fiindca se poate modifica usor tempoul exercitiului ... www.vanBasco.com

 

Breezer intreaba de un profesor de canto in postul lui anterior ... daca stie cineva ceva sa posteze aici.

 

BAFTA!

vocalize.zip

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hai sa mai zic si eu ceva in continuarea acestui post http://forums.rgc.ro/index.php?s=&showtopi...indpost&p=40424

 

IMITAREA IN TEHNICA VOCALA

 

Folosirea de catre elev a imitarii tehnicii vocale, exemplificate practic de profesorul sau, constituie o problema foarte dificila, iar rezultatele de cele mai multe ori sunt negative. Principala problema este ca profesorul sa stie sa cante iar elevul sa-l imite bine. Este de preferat ca profesorul sa explice teoretic problemele legate de cant si voce iar elevul sa le puna in aplicare in functie de pregatirea sa.

 

SENZATIA DE AMETEALA IN TIMPUL CANTATULUI

 

Senzatia de ameteala la emiterea in special a sunetelor acute se intalneste la unii elevi sau cantareti si se datoreaza raporturilor intime (AVETI GRIJA CA EU NU AM SI D'AIA SUNT AMETIT!!!) care exista intre rezonatori, oasele centrale ale capului :) si urechea :) interna. Datorita stransei colaborari fiziologice dintre acestea, unda sonora, plasata in cavitatile firesti de rezonanta, pune in vibratie oasele capului ~~~~ Acestea transmit vibratiile, fie prin ele insasi, fie, intr-o oarecare masura, prin intermediul trompei lui Eustache B) , la timpan si apoi la nervul acustic situat in urechea interna ... fuuu .. ce greu a fost de scris asta.

Urechea interna are doua functii diferite, una de perceptie sonora si alta de pastrare a echilibrului corpului... aceasta parte a urechii, fiind sensibilizata cu o forta neobisnuita de vibratii noi si puternice, produce uneori perturbari sistemului nervos, creind o senzatie de dezechilibru .. de ameteala.

Bla bla ... in concluzie ... urechea trebuie pusa la punct in privinta rezonantei, prin studiu, urmand ca o data cu obisnuirea urechii cu perceperea sunetelor perfet emise, senzatia de ameteala sa dispara.

 

DEFECTELE VOCALE

 

Toate vocile, asa cum era de asteptat, sunt supuse influntei unor factori care determina in mod diferit functionarea lor. Unii din acest factori exercita o influenta pozitiva .. de exemplu .. studiile continue, respectarea echilibrului fizic si psihic .. dar, alti factori duc la alterarea vocilor sau provoaca chiar defecte vocale. Defectele vocale sunt determinate de :

s. vicii vicii si iar vicii .. bauturaaa .. stelicaaaa! ... iote ce scrie aici!!!!

a. vicii in constructia fizica in general si a aparatului vocal in special;

b. vicii de natura psihica (deficiente ale vointei sau sensibilitatii, care provoaca stari de neincredere, nesiguranta, emotii puternice, trac etc.) ;

c. nerespectarea principiilor de tehnica vocala;

d. UPS .

 

Majoritatea defectelor de emisie si articulare provin din nestiinta de a respira organizat. Chiar defecte in vorbire precum ... gangavitul, balbaitul, bolborosirea sunt adesea rezultate ale lipsei de sistematizare a respiratiei.

Cele mai dese defecte sunt totusi cele de natura tehnica... de exemplu : tremuratul vocii, tremuratul buzelor :-S , emisia falsa, nenaturala (datorata rezonantei si respiratiei), inegalitatea registrelor, pozitia defectuasa a gurii si a limbii, distonatul.

 

Tremuratul vocii este defectul de emisie vocala cauzat de fortarea excesiva a aparatului vocal, respiratie defectuasa, lipsa de precizie, de siguranta in sustinerea sunetului, afectiuni ale coardelor vocale.

Se recomanda exercitii perseverente prin prelungirea treptata a duratei de emisie a sunetelor.

Cantatul in piano la inceput cu gura inchisa si cu rezonarea in meaturile nazale, apoi, treptat, vocalize cu emiterea sunetelor "tinute", mergand dozat catre cresterea duratei sunetelor si a intensitatii lor vocale (a nu se confunda "trilul" cu tremuratul vocii !).

 

Vocea ingolata .. este cel mai des intalnit defect de emisie si este caracterizat printr-o rezonanta laringiana. Acest defect se datoreaza fortarii coardelor vocale si este intalnit de obicei la barbati (parca nu aveam destule defecte .. noi astia .. barbatii) ... La emiterea sunetelor inalte, cantaretul contracta adesea radacina limbii care preseaza epiglota si astupa astfel laringele, incat sunetele nu mai pot trece spre cavitatile normale de rezonanta si rezoneaza in aceasta parte a aparatului vocal. Ingolarea este foarte periculoasa pentru voce deoarece atrage dupa sine cele mai rebele raguseli si maladii ale aparatului vocal.

Din cauza emisiei ingolate, cantaretii se plang in mod curent de o permanenta oboseala, coardele lor vocale se sensibilizeaza si se uzeaza.

Se recomanda pentru inlaturarea acestui defect exercitii cu gura inchisa si rezonanta in meaturile nazale, cat si folosirea silabelor Ma Mo etc ...

 

Rezonanta nazala apare mai frecvent la emiterea sunetelor inalte si mai rar la celelalte .. este cauzata de rezonarea totala a sunetelor in meaturile nazale.

Se recomanda exercitii de articulare a vocalelor I, E, O, urmarindu-se ca aerul sa nu se evacueze prin cavitatile nazale sau, prin cautarea celui mai bun sunet din intinderea vocala cu a carei emisie sa se mearga treptat la exersarea celorlalte sunete. Trebuie acordata o deosebita atentie valului palatin. In cazul in care emisia este guturala se va avea in vedere pozitia intinsa a limbii, care astupa astfel cu baza ei, laringele.

 

In afara de aceste defecte, mai intalnim emisiile;

faringiene (care dau voci cavernoase, tubate, infundate etc.) si bucale (care dau voci albe, plate, imprastiate, haotice etc.) ... aceste defecte sunt mai usor de inlaturat, tot prin studiu si prin concentrarea emisiei in cavitatile normale de rezonanta.

 

Distonatul se manifesta la acei cantareti a caror "ureche" nu percepe si nu controleaza emiterea exacta a sunetelor, precum si la cei care forteaza vocea si nu sustin sunetele pe respiratie.

 

Pe langa acestea .. :) ... apar in anumite imprejurari, la unii cantareti, o serie de tulburari de ordin vocal care le stanjenesc activitatea:

Chixul ... ruptura brusca a su ne tu lui vocal .. de obicei in registrul acut. De obicei are loc accidental si se poate remedia si evita prin ... la naiba iara .. muncaaa vocala (medicamente nu sunt?) perseverenta, condusa sistematic cu multa rabdare (am nervi deja) si culmea .. perseverentza.

Raguseala ... atunci cand vocea capata un zbarnait suparator .. este produsul vibratiilor neconcentrate, care denatureaza culoarea vocala, imprimandu-i o sonoritate confuza ce se localizeaza in special la nivelul coardelor vocale.

Se recomanda vizita la medic direct ... dar ... normal si reluarea! studiilor de impostare, prin respectarea unei bune respiratii, printr-o concentrare mai pronuntata a sunetelor si o foarte atenta folosire a rezonantei naturale.

Coada pisicii este un fel de zgomot suplimentar, care insoteste sunetul fundamental, produs de coardele vocale, adeseori precedat sau urmat de flegme .... (exact ca atunci cand calci pisica pe coada si ea te scuipa) ... si in acest caz este nevoie de sfatul medicului (nu veterinar)

Vocea voalata prezinta in sonoritate un fel de val (voal) fie din cauza oboselii coardelor vocale fie din cauza unei maladii. - Medic!

 

 

O sa urmeze candva cumva capitolul INTERPRETAREA (emotia, tracul, dictia, articularea, pronuntarea), ... si multe altele care pana le scriu eu va lasati voi de cantat .. sau cine stie .. poate ... :(

Link to comment
Share on other sites

Guest miriapod

inca o data multumim michel, asa rabdare si abnegatie rar intalnesti :) si noroc cu comentariile tale de printre randuri, un text trist ca asta - il citeam concentrata si incruntata, se mai strecoara cate un iote stelica ce scrie aici si :):)

mda. am strans textele si le-am tiparit - le citesc in ora de romana :(

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Si totusi oul la ce ajuta, daca il beau cum imi influenteaza vocea? Si mai am o problema. As vrea parca mai multa claritate in voce. E ceva normal la 16-17 ani sa nu am o voce asa clara? Este inca in formare vocea? Si inca ceva(scuze, nu prea am pe altcineva pe cine sa intreb), prin exersare si in timp, se poate ajunge sa canti o melodie bine? Adica nu fals si sa nimeresti (aproape) toate notele. Multumesc mult :)

Edited by Dumi
Link to comment
Share on other sites

Nu sunt in masura sa-ti dau un sfat .. totusi citeste posturile mele de pe acest topic fiindca am spicuit acolo si despre schimbarea vocii ... se numeste "MUTATIE" si daca ai timp arunca un ochi aici ...

http://forums.rgc.ro/index.php?s=&showtopi...indpost&p=29318

 

mai mult ca sigur vocea ta este in schimbare ... nu este un moment prea potrivit sa fortezi vocea. Faptul ca nu poti canta un cantec corect .. adica falsezi .. se poate repara prin studiul intervalelor ... si nu prin invatarea obsesiva a unui cantec ... cantatul corect se invata cu exercitii specifice de vocalize/respiratie (al dracului de plictisitoare) dar foarte utile ... am atasul si un fisier cu cateva exercitii de facut vocalize .. in format midi ... la sfarsitul acestui post ai sa gasesti arhiva respectiva ... http://forums.rgc.ro/index.php?s=&showtopi...indpost&p=40424

 

totusi sfatul meu este sa incerci sa gasesti un indrumator in studiul vocii ... este un instrument complex si merita sa investesti in el.

 

Repet ... perioada prin care treci, daca treci, adica de schimbare a vocii, nu este prea recomandata pentru studiul vocal .. decat cu mare grija, fara sa fortezi si cu ajutorul unui indrumator.

 

Probabil ca oul are rostul lui in ingrijirea *coardelor/corzilor vocale (*sunt doua cuvinte cu acelasi inteles si acceptate de dictionarul limbii romane) ... dar .. bleah ... nu as putea sa fac asta .. hmmm .. cred.

Link to comment
Share on other sites

Guest 9_lives_of_innocence

hint: orice ai face, sa nu mananci lactate cu 42 de ore inainte sa ai o cantare... contin astea nu stiu ce fermenti si apare o chestie gen mucoasa in gat si simti ca nu mai poti contina sa canti.... tre' sa tusesti sa isi revina gatul la normal... dar dupa apare iar.. si iar si iar...

Link to comment
Share on other sites

Guest Sylviu

apropo de ce zicea HAZARD cu bauturile alcoolice..

 

janice joplyn avea toate viciile pamantului si ce voce avea.. :)

 

some people just got it..

Edited by Sylviu
Link to comment
Share on other sites

Guest drackush

Primul pas, inaintea inceperii studiilor de pregatire vocala, este necesara prezentarea la un medic laringolog-foniatru :) pentru a fi constatata sanatatea aparatului vocal.

Sunt doctori specializati pe corzile vocale sau e o subdiviziune ORL?

 

Stiti cate ceva despre Nodula Vocala?

Asa e diagnosticul care mi-a fost pus acum cativa ani...

Din explicatiile data de medic si din cercetaril mele de pe net, se manifesta prin dificultatea de a canta pe note inalte.

Medicul a fost de parere ca e rezultatul folosirii unei tehnici neadegvate de cantat. Eu cred ca alta ar putea fi cauza... asta datorita faptului ca nu am cantat atat de mult incat sa apuc sa-mi distrug vocea. Cred ca mi se trage din pubertate. Imi amintesc ca nu-mi placea cum se transfirma vocea mea... parca devenea prea groasa. Icercam sa o controlez sa sune undeva pe mijloc. O alta cauza ar putea fi o iarna din anii de liceu cand era ger afara, mergeam fara fular, chiar si cu geaca descheiata (what an idiot :)) si ma apucam brusc sa cant cat mai sus...

Cica tratamentul ar fi ceva de genu sa nu vorbesc decat maxim vreo 15 min pe zi intr-un anumit fel, sa cant o piesa care nu forteaza deloc vocea cu noua atitudine vocala... Mi mi se par cam ciudate toate chestiile astea dar cert este ca am o problema cu vocea.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest miriapod

hint: orice ai face, sa nu mananci lactate cu 42 de ore inainte sa ai o cantare... contin astea nu stiu ce fermenti si apare o chestie gen mucoasa in gat si simti ca nu mai poti contina sa canti.... tre' sa tusesti sa isi revina gatul la normal... dar dupa apare iar.. si iar si iar...

 

man that's tough.. :) cred ca multe din interdictiile astea sunt un pic exagerate, in principiu orice problema de genul asta e eliminata cu un pic de apa si vocaliza, apa si vocaliza, apa si vocaliza. or maybe i'm just lucky it never happened to me. and i do drink milk :)

 

si... ce e cu ozzy? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest miriapod

am io o tehnica, beau pana crap si dup-aia urlu ca vita si fac super voce de dau mucu la toti ragusitii din bluz

aha, thanks for sharing this wonderful piece of desertulnuclearlike information :)

ps. michel. nu ne-ai uitat nu? :)

Link to comment
Share on other sites

off .. nu! .. nu am uitat Irina... sa-mi fie cu iertare ... am avut o premonitie cred cand am scris in ultimul meu post referitor la "CANT" ...

.... O sa urmeze candva cumva capitolul INTERPRETAREA (emotia, tracul, dictia, articularea, pronuntarea), ... si multe altele care pana le scriu eu va lasati voi de cantat .. sau cine stie .. poate ... :)

.. sper sa reusesc zilele acestea sa scriu mai departe. Pana atunci insa nu va lasati de vocalize, respiratii ...si mai ales INSPIRATII !!!
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Guest Trixter

Sal sunt un user nou al acestui topic foarte interesant de altfel ,am si eu o intrebare:poate cineva sa imite melodia Lui Rightous Brother-Unchained Melady???Mi se pare o melodie foarte grea si vreau sa stiu daca puteti sa o imitati cat mai corect!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest unknown_humanoid

sunt nou pe aici, dar cant de ceva vreme... din pacate a ramas doar un hobby pe care il intretin cat de cat.

Tot ce pot sa spun e ca la mine vocea a evoluat foarte mult de la inceput (acum 10 ani) si pana in prezent.

 

Din pacate nu am un loc in care sa 'urlu', iar acasa sunt cam inhibat... Problema e ca nici nu cant constant pt. ca uneori nu am timp. Singurul antrenament, realmente este cantatul ocazional cu prietenii...

Dar in timpul unor repetitii cu Colt 44 mi-am dat seama ca pot mult mai mult... vocea mea ajunsese la o alta dimensiune!!! Si eram la inceput doar. Reusisem si acel "carait" de care se vorbeste.

 

O alta problema e ca nu pot sa urc destul de sus pt. a putea canta 'Child in time' spre ex. La capitolul asta am evoluat doar cantand anumite melodii cu note cat mai inalte, nefolosind exercitii speciale (cum am mai spus nu am unde sa exersez).

 

Oricum sper sa-mi fac timp pe viitor, poate fac si o trupa (trebuie sa o fac pana la urma ca doar nu o sa las compozitiile sa moara odata cu mine :) ), ori sa cant intr-una... ca zic eu (si altii) ca ar fi pacat...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

"This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.